Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kör ni utan spets?  (läst 7303 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Kör ni utan spets?
« Svar #15 skrivet: 16 juli 2010, 18:59:04 »
OK, det kanske är jag som inte riktigt förstår mig på allt än. Är ganska ny på området då jag fick pumpen och pannan installerad i december. Har tidigare läst lite på forumet för att försöka trimma in pumpen men aldrig fått rätt på det just när det gäller varmvatten. Huskurvan är satt på lutning 48 och 0 justering, i vintras trimmade jag in utan inomhusgivare och sänkte då kurvan två snäpp tror jag med bibehållen komfort. Huset är gammal och dåligt isolerad men med relativt stora sektionsradiatorer från 50-talet. Övre pannan är satt till 48, lite för att "snåla" och kanske motverka att elpatronen gick in för mycket. Övre pannan går ej över 45 nu på sommaren och i vintras inte över 40 utan spets.

Men om jag förstått det rätt så borde jag, åtminstone på sommaren då pumpen lätt värmer pannan höja den övre tempen till 50 eller 55 (med elpatronen satt till 0), stämmer detta? Då skall pumpen jobba upp tempen mer även i övre pannan trots att husvärmen är avstängd pga för hög utetemp?

Så som jag annars har tolkat det är att strävar man efter en så låg framledningstemp till radiatorerna som möjligt, men då blir varmvattnet lidande eftersom det till stor del bygger på överskottsvärme från nedre pannan. Så det är inte bara av godo med låg framledningstemp?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kör ni utan spets?
« Svar #16 skrivet: 16 juli 2010, 19:09:48 »

Så som jag annars har tolkat det är att strävar man efter en så låg framledningstemp till radiatorerna som möjligt, men då blir varmvattnet lidande eftersom det till stor del bygger på överskottsvärme från nedre pannan. Så det är inte bara av godo med låg framledningstemp?

Nej, just så, varmvattnet blir lidande av en låg framledningstemp. Men du har ju elpatronen för att avhjälpa det och sedan kör ju pumpen till 55º var fjärde start även vid låg framledningstemp.
Det är nog att föredra en låg framledningstemperatur och stöd av elpatronen för varmvattnet än som jag har det med ganska hög framledningstemperatur men gott om varmvatten utan elpatron.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Kör ni utan spets?
« Svar #17 skrivet: 16 juli 2010, 19:31:00 »
OK, men jag skall i alla fall prova att köra upp övre pannans temp nu så får vi se hur den beter sig under sommaren. För då bör jag ju få upp tempen. Finns det någon vettig anledning till varför den inte går upp till 48 när det är satt som börvärde?

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Kör ni utan spets?
« Svar #18 skrivet: 16 juli 2010, 23:04:31 »
Men om jag förstått det rätt så borde jag, åtminstone på sommaren då pumpen lätt värmer pannan höja den övre tempen till 50 eller 55 (med elpatronen satt till 0), stämmer detta? Då skall pumpen jobba upp tempen mer även i övre pannan trots att husvärmen är avstängd pga för hög utetemp?


Pumpen jobbar aldrig mot övre pannans börvärde. Övre pannans börvärde styr endast hur mycket elpatronen ska värma (förutsatt att patronen inte är avstängd).

Jag har samma typ av panna och pump som (och bor också i ett gammalt och dåligt isolerat hus) och har inga problem med varmvatten nu på sommaren - utan elpatron.
Vilken hastighet har du på laddpumpen (den mellan pumpen och pannan)?
Min erfarenhet är att om laddpumpen går på för hög hastighet så störs skitningen i pannan när pumpen går igång, vilket får till följd att tempen skjunker mer än nödvändigt (och då tar det tid för pumpen att jobba upp tempen igen... och det upplevs att det är klent med varmvatten).

Jag har laddpumpen inställd på läge 1 (läge 3 är fabriksinställningen) och min anläggning har fungerat optimalt efter denna justering.

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Kör ni utan spets?
« Svar #19 skrivet: 16 juli 2010, 23:50:16 »
Är laddpumpen den som sitter längst ner under pannan (bakom kåpan)? Jag hittar inte inställningen i menyn så den kanske är "mekanisk"

Om pumpen inte jobbar mot övre pannans värde alls, och husvärmen är avstäng, då förstår jag inte riktigt hur tempen i övre pannan skall öka om man inte kör elpatron, är det bara från 55 graders körningarna eller har inställningarna för nedre pannan ändå någon "funktion" (dvs det borde ju isåfall inte bli någon skillnad att bara öka övre pannans börvärde?)

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Kör ni utan spets?
« Svar #20 skrivet: 17 juli 2010, 15:45:20 »
Är laddpumpen den som sitter längst ner under pannan (bakom kåpan)? Jag hittar inte inställningen i menyn så den kanske är "mekanisk"

Om pumpen inte jobbar mot övre pannans värde alls, och husvärmen är avstäng, då förstår jag inte riktigt hur tempen i övre pannan skall öka om man inte kör elpatron, är det bara från 55 graders körningarna eller har inställningarna för nedre pannan ändå någon "funktion" (dvs det borde ju isåfall inte bli någon skillnad att bara öka övre pannans börvärde?)

Ja, laddpumpen sitter under pannan och är mekanisk. Ta bort fronten och titta längst ned. Du ska kunna justera den i tre lägen och det är ingen fara att justera "under drift".

Den undre pannan värms av pumpen. Vattnet i den undre pannan värmer i sin tur vattnet i den övre delen av pannan. Dessutom går ju slingan (innehållande tappvarmvattnet) igenom både den nedre och övre delen av pannan, så nedre pannans värme hjälper ju till att värma tappvattnet också.

Du har helt rätt i ditt antagande att justerande av övre pannans börvärde inte påverkar tempen i övre pannan - så länge elpatronen är avstängd. Men eftersom pumpen värmer vattnet i undre pannan till 55 grader (eller åtminstone till 53-54 grader) vid varje körning på sommaren så blir tempen i den övre kring 50 grader.

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Kör ni utan spets?
« Svar #21 skrivet: 17 juli 2010, 17:05:26 »
Tack för all information. Var nere precis och kollade, ingen som duschat sedan kl 10 idag, ändå är inte pannan (övre) varmare än 45 (visserligen är den nedre bara 46 för tillfället). Men nu har jag provat att ställa ner laddpumpen till 1 istället för 3, får vi se vad som händer. Hade ju varit kul att slippa använda elpatron när pupmen utan problem borde kunna värma upp vattnet när det är 27 grader ute, som ni andra skriver verkar ni ju få 50-55 grader.

När vi ändå är inne på sommardrift och att köra utan elspets (som tråden ursprungligen handlar om). Jag bygger nytt badrum och skall ha en stor (160x60 cm) handdukstork som radiator i badrummet i källaren (ingen vattenburen golvvärme, utan bara lite elektrisk komfortgolvvärme)

Jag var helt inställd på att komplettera handdukstorken med en elpatron för sommardrift, men med det som CTC kallar för sommarkällarvärme (dvs ett eget inställt värde på minsta framledningstemperatur i kombination med spärrade ventiler på radiatorerna) så är det kanske inte nödvändigt med elpatron. Har ni någon erfarenhet av detta?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!