Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Söker info om rumsgivare till Atria  (läst 9724 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Banane

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Söker info om rumsgivare till Atria
« skrivet: 07 januari 2011, 23:29:02 »
Jag har sökt ordentligt men inte hittat någon info på nätet om rumsgivaren till Atria.

Vad heter den på Thermia vokabulär?

Vad kostar den som orginaltillbehör?

Kan jag koppla in den själv, dvs Atrian fattar av sig själv att den är inkopplad?

Sitter det bara ett NTC motstånd eller liknande i den så jag kan gå o köpa doningarna på ELFA? I så fall vilket, nån som vet?

Här är ev kamin på G nämligen o jag har ingen lust o fippla manuellt så snart det skall eldas...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Söker info om rumsgivare till Atria
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2011, 09:26:24 »
Den heter "rumsgivare" och kopplas på plats 303 och 304.
Den ansluts bara med 2 trÃ¥dar men jag tror inte den bara kan ersättas av ett NTC-motstÃ¥nd.  :-\
Jag tror du mÃ¥ste kontakta en ThermiaÃ¥terförsäljare, och den är nog inte sÃ¥ billig har jag hört.  :'(
Du kan ansluta den själv eftersom det är "skyddsklenspänning".
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Banane

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Söker info om rumsgivare till Atria
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2011, 09:35:21 »
Tack för svar, konstigt att den inte går o hitta på Thermias hemsida.

Vet du om det bara är att plugga in den eller om man måste ändra ngt i pumpens styrsystem?

Jag skulle vilja skruva sönder en och se den "magiska" komponenten sÃ¥ jag kan gÃ¥ till ELFA sedan  a:gl

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Söker info om rumsgivare till Atria
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2011, 09:53:12 »
Jag hittar inget i menyerna (förutom "RUMFAKTOR") som ska ändras, jag antar att den känner själv att givaren är ansluten.
Det ska poppa upp ett ärvärde på värdet "RUM".
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Söker info om rumsgivare till Atria
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2011, 23:18:44 »
Fungerar galant och dyker upp när den kopplas in. Rumfaktor ställer bara in hur mycket framledningstemp ska justeras med avseende på skillnad mellan önskat temp och verklig. Står om den i installationsmanualen.
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Banane

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Söker info om rumsgivare till Atria
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2011, 13:24:18 »
Du vet inte vad som sitter i burken / hur den ser ut innuti?

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Söker info om rumsgivare till Atria
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2011, 13:48:11 »
Hej,
den heter RUM LCD Art.nr 200 305. Pris, ca 950kr.

Det sitter en NTC thermistor i den men även en del annan elektronik så att bara koppla in en NTC fungerar antagligen inte.

Innegivaren har en LCD display som visar aktuell temperatur.
Den har två tryckknappar för att kunna ställa temperaturen och
den visar den inställda temperaturen då man trycker på någon av knapparna.
Vid ett eventuellt alarm från värmepumpen visas AL i displayen, men inte vad som larmet gäller.
Trycker man in båda knapparna ser man utetemperaturen.
Man kan kalibrera temperaturgivaren vid felvisning.

Finns även som ett tillbehör till Danfoss värmepumpar och har då art.nr 086U6003.


Mvh
« Senast ändrad: 12 januari 2011, 14:28:47 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Banane

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Söker info om rumsgivare till Atria
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2011, 14:29:35 »
MKT bra svar tack så mycket!

IsakssonM

  • Gäst
IsakssonM
SV: Söker info om rumsgivare till Atria
« Svar #8 skrivet: 13 juli 2014, 14:34:11 »
Jag har precis kopplat in en kabel i 303 och 304....men i min givare (verkar vara en ganska gammal Thermia utan LCD) finns det fyra anslutningsmöjligheter. Vilka ska jag använda? Har testat 1 och 2 men det händer ingenting (inga lampor börjar lysa och ingenting syns i värmepumpens menyer)

MVH
Isaksson

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Söker info om rumsgivare till Atria
« Svar #9 skrivet: 13 juli 2014, 19:32:30 »
Jag har precis kopplat in en kabel i 303 och 304....men i min givare (verkar vara en ganska gammal Thermia utan LCD) finns det fyra anslutningsmöjligheter. Vilka ska jag använda? Har testat 1 och 2 men det händer ingenting (inga lampor börjar lysa och ingenting syns i värmepumpens menyer)

MVH
Isaksson
Menar du att du försöker koppla in nån gammal Thermia-givare utan LCD-display i en modern Thermia värmepump?
Skulle tro att det inte är kompatibla grejer.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!