Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE 1215 Lufta värmebärarpump  (läst 5237 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joel Hedberg

  • Gäst
Joel Hedberg
NIBE 1215 Lufta värmebärarpump
« skrivet: 04 februari 2012, 15:17:06 »
Hej

Jag verkar ha klantat till det ordentligt.  :D
Det har troligen kommit luft i värmebärarpumpen, för den kör hela tiden och det låter som att den inte får upp något tryck.
När då värmepumpen går igång stannar den ganska direkt och det blir "HP/MS-larm".
Det står i manualen att jag troligen har dålig cirkulation.
Alla radiatortermostater är öppna. Men jag har inte kontrollerat smutsfiltret för jag vet inte vart det är.

Frågorna som jag tror jag behöver hjälp med är alltså.
1. Hur luftar jag värmebärarpumpen?
2. Vart sitter smutsfiltret och hur gör man för att rengöra det?

Hoppas på ett snabbt svar för det börjar bli kallt.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: NIBE 1215 Lufta värmebärarpump
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2012, 15:20:04 »
Du lossar på centrumskruven för att lufta pumpen, men det är väl sällan det fastnar så mycket luft att cirkulationen påverkas så mycket?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Joel Hedberg

  • Gäst
Joel Hedberg
SV: NIBE 1215 Lufta värmebärarpump
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2012, 15:51:31 »
Jag har testat att skruva upp den men det blir ingen skillnad.
Jag prövade att öka vattenvärmen vilket fick pumpen att köra, vattentempen gick upp men sedan kom felet VP retur för hög.
Så den kör aldrig ut något till elementen.

NÃ¥gra tips?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE 1215 Lufta värmebärarpump
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2012, 16:25:54 »
Har du tryck i värmesystemet?
Luftat radiatorerna?

Filtret kan se ut som på nån av bilderna och sitter oftast på returen.
Stäng av alla ventilen du hittar, troligen måste du även lätta på trycket vid expansionskärlet innan du öppnar filtret om det är ett vanligt filter. Är det filterball så är det bara att stänga, lossa täckmuttern och pillra ut låsringen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Joel Hedberg

  • Gäst
Joel Hedberg
SV: NIBE 1215 Lufta värmebärarpump
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2012, 16:38:55 »
Har du tryck i värmesystemet?
Luftat radiatorerna?

Filtret kan se ut som på nån av bilderna och sitter oftast på returen.
Stäng av alla ventilen du hittar, troligen måste du även lätta på trycket vid expansionskärlet innan du öppnar filtret om det är ett vanligt filter. Är det filterball så är det bara att stänga, lossa täckmuttern och pillra ut låsringen.

Jag har prövat lufta elementen, det kommer bara vatten men det verkar inte vara något jättetryck.
Ska prova med att rengöra filtret.
Behöver man fylla på med vatten på något sätt eller löser det sig själv efteråt?
Jag har den andra modellen av filter.
Behöver jag ta loss det helt eller räcker det att öppna på den änden som inte är kopplad?

Joel Hedberg

  • Gäst
Joel Hedberg
SV: NIBE 1215 Lufta värmebärarpump
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2012, 16:51:46 »
En fråga till.

Hur kan varmvattenproduktionen fungera men inte värmen till elementen?
Jag blir inte klok pÃ¥ detta.  huvuddunk

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE 1215 Lufta värmebärarpump
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2012, 17:28:59 »
Kan du ha eltillskottet blockerat?
Eller så kan cirkpumpen ha fastnat helt.
I så fall löser kompressorn ut på HP/MS och elpatron löser ut på överhettningsskyddet.

Du kan även ha en trasig säkring som gör att du bara har spänning på två faser, varav den ena matar reglerdatorn men kanske inte varma sidans cirkpump.
Så snart du startar kompressorn så löser HP/MS ut, antingen på HP för att det blir för varmt, eller på MS för att motorskyddet löser ut.

Kontrollera att du har spänning in på alla tre faserna.
Kontrollera att axeln på cirkpumpen snurrar (det kan du se om du skruvar bort locket bakpå cirkpumpen helt, du kan även känna det om du stoppar in en vanlig platt mejsel. (Det finns ett mejselspår längst bak på motoraxeln)
Fyll på systemet om du har för lågt tryck, det sitter alltid (peppar, peppar) en manometer på expansionskärlet, trycket skall vara ca 0.7 bar om du har ett enplanshus.
Har du ett hus i flera våningar skall trycket vara minst 0.5 bar + o.1 bar/meter höjdskillnad från expansionskärl till det högst belägna elementet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Joel Hedberg

  • Gäst
Joel Hedberg
SV: NIBE 1215 Lufta värmebärarpump
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2012, 17:32:29 »
Kan du ha eltillskottet blockerat?
Eller så kan cirkpumpen ha fastnat helt.
I så fall löser kompressorn ut på HP/MS och elpatron löser ut på överhettningsskyddet.

Du kan även ha en trasig säkring som gör att du bara har spänning på två faser, varav den ena matar reglerdatorn men kanske inte varma sidans cirkpump.
Så snart du startar kompressorn så löser HP/MS ut, antingen på HP för att det blir för varmt, eller på MS för att motorskyddet löser ut.

Kontrollera att du har spänning in på alla tre faserna.
Kontrollera att axeln på cirkpumpen snurrar (det kan du se om du skruvar bort locket bakpå cirkpumpen helt, du kan även känna det om du stoppar in en vanlig platt mejsel. (Det finns ett mejselspår längst bak på motoraxeln)
Fyll på systemet om du har för lågt tryck, det sitter alltid (peppar, peppar) en manometer på expansionskärlet, trycket skall vara ca 0.7 bar om du har ett enplanshus.
Har du ett hus i flera våningar skall trycket vara minst 0.5 bar + o.1 bar/meter höjdskillnad från expansionskärl till det högst belägna elementet.

Trycket ligger på noll (0), hur gör jag för att bygga upp tryck?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE 1215 Lufta värmebärarpump
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2012, 18:06:40 »
Det brukar finnas ett rör som går mellan inkommande kommunvatten till radiatorsystemet, med en avstängningsventil emellan.
Öppna försiktigt på den, och fyll på tills trycket kommer upp till ca 0.7 bar.

Har du ett öppet kärl på vinden, så skall du fylla tills det kommer vatten ur skvallerröret som brukar mynna ut vid pannan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Joel Hedberg

  • Gäst
Joel Hedberg
SV: NIBE 1215 Lufta värmebärarpump
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2012, 18:29:53 »
Det brukar finnas ett rör som går mellan inkommande kommunvatten till radiatorsystemet, med en avstängningsventil emellan.
Öppna försiktigt på den, och fyll på tills trycket kommer upp till ca 0.7 bar.

Har du ett öppet kärl på vinden, så skall du fylla tills det kommer vatten ur skvallerröret som brukar mynna ut vid pannan.

TACK SÃ… MYCKET ALLIHOPA OCH SPECIELLT RICKARD.
Jag har nu fått tryck i systemet och värmen sprutar ut i elementen.
Helgen är räddad och alla sjunger och dansar.
Jag har dessutom lärt mig massor idag.  ;D studs

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: NIBE 1215 Lufta värmebärarpump
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2012, 21:47:45 »
Tänk på att du kan behöva lufta några gånger när du har varit trycklös. Och att du måste hålla koll på trycket och efterfylla när du luftar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!