Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmare i källaren...  (läst 2335 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tourer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Varmare i källaren...
« skrivet: 08 oktober 2007, 10:27:37 »
Köpte förra året en enplansvilla med källare.
Vad jag förstår av de som kan lite mera om värme, så har jag en slinga i ett tvårrörssytem i kåken.

Problem:  varmt uppe  , kallt nere i källaren...

Nya fönster, treglas installerat, så kåken har blivit mycket tätare och varmare uppe.
Har satt en kassett i öppna spisen nere i gillestugan för att ha för trevliga kvällar där. Så när vi eldar blir det ju varm nere, fast stannar i trappen. Är nog mera en vent fråga för lösa det.

Har en innegivare till pumpen, men ej monterad än.
Frågan är vart jag ska montera den, och skulle den kunna lösa mitt problem med jämnare värme i källaren.

För i nuläget om jag sänker pumpen ytterligare, så kommer ju källaren att följa med neråt.

IVT Greenline med nu endast utegivare.

Någon med ett enkelt svar på hur jag får upp värmen i källaren?

Tourer

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Varmare i källaren...
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2007, 10:36:22 »
Just för att få behaglig värme i källaren, så satte jag rumsgivaren där...

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Varmare i källaren...
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2007, 10:44:42 »
Du får nog precisera dig lite närmare typ, hur många element har du i källaren, har du termostat på dina element och i såfall på vilka, du skrev gillestuga-är det källare i sluttningsplan (soutterängplan), trappa upp-har du dörr eller är det helt öppet. En liten ritning skulle sitta bra. En del sätter termostatet i trappan. Problemet kan bli att när du ordnar med varmt i källaren, kan det bli för varmt på övervåningen beroende på termostatplacering. Hur är det med ventilationen i källaren, finns det matkällare där ( som drar ner temp rejält) m.m
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad tourer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Varmare i källaren...
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2007, 12:33:50 »
Du får nog precisera dig lite närmare typ, hur många element har du i källaren, har du termostat på dina element och i såfall på vilka, du skrev gillestuga-är det källare i sluttningsplan (soutterängplan), trappa upp-har du dörr eller är det helt öppet. En liten ritning skulle sitta bra. En del sätter termostatet i trappan. Problemet kan bli att när du ordnar med varmt i källaren, kan det bli för varmt på övervåningen beroende på termostatplacering. Hur är det med ventilationen i källaren, finns det matkällare där ( som drar ner temp rejält) m.m

Tack för intresse!

enplan med vanlig källare, ej soutteräng.
dörr in till gillestuga, men står öppen då vi är där och eldar, så värmen går ut till trappan och sprider sig i närliggande rum nere.
Ska fixa ritning  sÃ¥ ni ser lättare.

A

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Varmare i källaren...
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2007, 13:53:44 »
Vad jag förstår av de som kan lite mera om värme, så har jag en slinga i ett tvårrörssytem i kåken.

Menar du att källaren har en enrörs-slinga, medan resten av kåken har tvårörssystem?

Så ser det ut hos mig och jag hade samma problem med kallt i källaren och varmt uppe. Problemet var att elementen sist på källarslingan fick redan avkallnat vatten, så hälften av källarelementen var kalla. Detta avhjälptes genom att strypa tillförseln till resten av huset så att flödet i källarslingan blev bättre. Nu ligger källartempen ca 1-2 grader lägre än uppe vilket är betydligt bättre än innan, men för att få upp tempen lite till håller jag på att sätta in ett extra element.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad tourer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Varmare i källaren...
« Svar #5 skrivet: 08 oktober 2007, 15:12:08 »
Vad jag förstår av de som kan lite mera om värme, så har jag en slinga i ett tvårrörssytem i kåken.

Menar du att källaren har en enrörs-slinga, medan resten av kåken har tvårörssystem?

Så ser det ut hos mig och jag hade samma problem med kallt i källaren och varmt uppe. Problemet var att elementen sist på källarslingan fick redan avkallnat vatten, så hälften av källarelementen var kalla. Detta avhjälptes genom att strypa tillförseln till resten av huset så att flödet i källarslingan blev bättre. Nu ligger källartempen ca 1-2 grader lägre än uppe vilket är betydligt bättre än innan, men för att få upp tempen lite till håller jag på att sätta in ett extra element.

Har nog ett tvårörssystem även i källaren. Vad jag förstår är är både markplan och källare i en slinga.
Slingan ligger i bjälklagret. Rören till radiatorerna i källaren kommer uppifrån, förutom i gillestugan, där det går i plattan tillbaka till pannan.
Ska leta tag i ritning ikväll och lägga upp i tråden.


Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Varmare i källaren...
« Svar #6 skrivet: 08 oktober 2007, 18:25:09 »
Byt elementet till en fläktradiator så slipper man allt annat.
Dvs att antingen höja kurvan eller rumstermostaten för varmare men då måste man strypa termostaterna uppe och så fastnar piggen inne så det ej kommer ngn värme när de sen ska fungera.
Nä lägg 5000 på en fläktkonvektor i gillestugan desto större ju tystare blir den, vp kan jobba på som vanligt och man har alltid varmt å gott i gillestugan.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Varmare i källaren...
« Svar #7 skrivet: 08 oktober 2007, 19:11:11 »
Luckyman har helt rätt-konvektor är bäst ( men dyrt ).
Kolla pÃ¥ http//  www.kompanjonen.se  som säljer beg i Sth ( om du bor i närheten ), startar frÃ¥n 700:- och uppÃ¥t (säljer ocksÃ¥ vanliga raddar).
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!