Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 20 starter per dygn för varmvatten som knappt används + analys av totalsiffror  (läst 17451 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej till alla kunniga på detta forum,

Efter inflyttning börjar jag nu göra mig bekant med 1210-an som står i pannrummet. Ingen tidigare erfarenhet men lär mig snabbt.

Två funderingar gnager just nu:

De senaste fyra dygnen (inte kollat tidigare) startar VP ca 20 gånger per dygn med VP-tid 2 timmar per dygn, såvitt jag begriper enbart VV-produktion (börvärde VB fram har varit 17 grader under hela perioden, vilket är lägre än utetempen dygnet runt, ingen värme görs alltså...eller?)
De första tre dygnen stod pumpen i grundinställning 0 00, fjärde dygnet ändrade jag till 0 20 (dvs SÄKERT ingen radiatorvärme) för att kolla om det blev någon skillnad. Ingen skillnad, fortfarande 20 starter, 2 VP-timmar.

VV Start 44
VV temp stigit till 52-53 grader då kompressorn slår av .

VÃ¥r VV-förbrukning var under dessa fyra dagar var 15 min dusch pÃ¥ mornarna och 5 min pÃ¥ kvällarna. I övrigt smÃ¥skvättar. 

1. Är det rimligt att värmepumpen värmer varmvatten 20 gånger per dygn med snittgångtid 10 minuter? Bör man misstänka något "värmeläckage"?

2. Indikerar tidigare ägares siffror (se nedan) sedan driftstart nov 2001 några konstigheter? De uppger 14000kWh årlig förbrukning inkl hushållsel.

Deras inställningar (som vi "övertagit"):

Kurva 9
rumsgivare saknas
-2 på ratten
VB-Fram min 10
VB-fram max 53
VP-gradmin 60
TS-gadmin 300
VB diff VP 13
Diff VP-TS 3
VP-intervall 20 m
VVB-stopp  50 grader

/Magnus
« Senast ändrad: 23 juli 2008, 01:13:36 av Magnuz »
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
En förklaring är att växelventilen läcker och att du fÃ¥r självcirkulation dÃ¥ cirkpumpen är avstängd.  Sc:,h
En annan är att det rinner varmvatten någonstans, kolla vattenmätaren om den står still då alla kranar är avstängda.

Jag har VV-start 42 ºC och min VP startar 4-5 ggr per dygn.

Övriga inställningar får du trimma till vintern.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej Carl,

Tack för din hjälp och dina siffror. Jag läste de mesta pÃ¥ NIBE-forumet innan jag skrev min frÃ¥ga och förstod dÃ¥ att växelventilen kan läcka och ge "värmeläckage". Det var därför jag satte pumpen i läge  0 20, dvs enbart vv. DÃ¥ stängs ju cirkulationspumpen för värmebärarslingan av, vilket enligt min tanke borde förhindra att en läckande växelventil "drar värme". Men det blev ingen skillnad med cirkpumpen avstängd... Sc:,h

Tänker jag fel?

FInns det något enkelt sätt att kontrollera växelventilen?

/Magnus
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vattenmätaren står helt stilla när alla kranar är avstängda.
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Kan det vara så att det är en massa luft i beredaren så att värmeöverföringen är dålig? 20 starter med i genomsnitt 10 minuters gångtid per start blir över 3 timmar per dygn och det låter mycket.

Är röret till radiatorerna varmt? Att det är lite varmt några decimeter från pumpen är normalt men om det känns hett en halv meter bort, då är det inte som det borde vara.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kan det vara så att det är en massa luft i beredaren så att värmeöverföringen är dålig? 20 starter med i genomsnitt 10 minuters gångtid per start blir över 3 timmar per dygn och det låter mycket.

Bra tänkt, det sitter en avluftningsventil på toppen av VP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Precis ovanför pannan är VB fram-röret varmt, men en halv meter bort är det svalt.

Dessutom, en korrigering: 20 starter med total gångtid två timmar blir 6 minuter per värmning, inte 10 minuter som jag tidigare skrev.

Jag öppnade avluftningsventilen ovanpå pannan häromdagen. Ett litet pys (< 1 sekund) med luft, sedan bara vatten.

 Sc:,h Sc:,h Sc:,h

Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Antag att tempgivaren i botten av tanken visar för hög temp, så att den verkliga VV starttempen är kanske 47 istället för inställda 44. Det borde ge fler starter med korta körningar, väl? Finns det något sätt att kontrollera denna givare?
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag har satt in en givare till loggern jag säljer i samma tempficka som vv-tempgivaren sitter i, du borde kunna göra samma (se länk i min signatur) eller sätta in nån annan typ av givare som går upp till samma temp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kollat tempgivaren i botten av manteln med en annan (termoelementgivare till ST-612 frÃ¥n Clas Olsson). BÃ¥da visar samma temp. Inget fel pÃ¥ tempgivaren. Tack för tipset, Richard! 
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Tittade på statistik för min pump (5 kW, antar att det handlar om samma effekt i det här fallet med tanke på årliga värmebehovet). Den går sommartid när den gör enbart varmvatten 50-60 timmar per månad så drifttiden är helt normal. Frågan är då varför antalet starter är så högt.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Du bör ha nån avstängningsventil för radiatorsystemet i närheten av vp, stäng den tills vidare så vi säkert vet att det inte läcker värme till radiatorsystemet.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Roland: Min är 7 kW. Dina drifttimmar stämmer ju väl med mina.

Någon annan som kan bjuda på hur många timmar pumpen gång sommartid för att enbart hålla VV?

Talade just med Nibe, som menar att 20 starter per dag med i snitt 6 minuters drifttid för enbart vv är normalt. Jag tvivlar fortfarande...

Tidigare ägaren har gått skiftat VB -r från standardinställning A till istället 53 grader. Enligt Nibekillen används denna inställing endast för att stänga av varmvattenladdningen?? Men vid varmvattenladdning går inte min VB -r upp över 30 grader.

OBS att pumpen går i enbart varvattenläge, ingen cirkpump och ingen radiatorvärme görs.

Fortfarande frågande till alla starterna.... Sc:,h

DigitalRobert: Toppen, satt just och grubblade på detta. Ska försöka förstå mig på spakarna på värmeledningsröret efter lunch...(husfriden!)...
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Har ingen Nibe men väl en IVT. Efter lite trixande med dels växelventilen samt strypning i t-stycket som kopplar ihop returerna från huset och beredaren samt ändring av inställningarna (ökat diffen samt sänkning av börvärdet). Så har resultatet blivit 2-4 starter per dygn beroende på om det finns folk hemma eller inte. Innan åtgärderna så startade den ofta en gång i timmen.
Gör ingen större skillnad på förbrukningen men det är alltid kul att ta greppet över produkterna.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Har loggat lite på eftermiddagen. Pumpen går ca 5 minuter för att värma varmvattenberedaren 5 grader när bara några liter varmvatten har förbrukats. Det ser ut att blir 3 starter på 4 timmar. Så 20 starter per dygn behöver inte vara onormalt.

En inbyggd 160 L beredare läcker ungefär 150 Watt värme så det blir en halv drifttimme per dygn bara för att täcka värmeläckaget = 6-7 starter.

Vet inte hur det är med NIBE men det borde gå att öka differensen mellan start- och stopptemperatur på något sätt. CarlN kan säkert ge tips.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!