Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 20 starter per dygn för varmvatten som knappt används + analys av totalsiffror  (läst 17491 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Om du vill vara en riktig vp-nörd så testa och sänk hastigheten på kb-pumpen ett snäpp om den inte redan står på lägsta hastighet.
Annars bör väl diffen öka när huset ska värmas framåt hösten.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Är 45000 starter och VP-tid 28500 timmar, TS-tid 1709 timmar mycket eller "konstigt"?


Tillsatselen står för 0,5 % av värmebehovet vilket tyder på kraftig pump i förhållande till värmebehovet. Antalet drifttimmar per år blir ca 4200 (räknade på 6,8 "värmeår") vilket är rätt normalt. Lite förvånande att antalet timmar är så pass högt med tanke på det lilla behovet av tillsatsel och kort genomsnittlig drifttid.

Pumpen går i snitt 0,6 timmar per start vilket är lite. Jag skulle nog ändra gradminuterinställningarna men som IVT-ägare avstår jag från att ge råd.

120 meter till en pump på 7 kW är i minsta laget men är pumpen kraftig i förhållande till värmebehovet är det sällan pumpen går kontinuerligt och då är det inget problem med det.

Ang. försöket med avstängd radiatorslinga: Vet inte hur det är med NIBE men pÃ¥ IVT-pumparna fungerar det sÃ¥ att växelventilen (oftast, vill inte gÃ¥ in pÃ¥ detaljer) slÃ¥r över till läge radiatordrift efter varmvattenberedning. Radiatorvattnet börjar dÃ¥ cirkulera pga "självdrag" och kyler pumpens innanmäte. DÃ¥ ökar värmeförlusterna jämfört med läget när växelventilen inte slÃ¥r om. Kan det vara samma sak här?   

Roland: Mycket tacksam för dina tankar och synpunkter. Redan unde rmin allra första dag i huset "kändes" det som att antalet starter i förhållande till total drifttid var högt, dvs 0,6 timmar per start. Efter att ha konstaterat att den nu mitt i sommaren vid 30 graders utetemp ändå gör 20 starter för varmvatten, så är det väl troligt att det höga totalantalet starter beror på just många (korta, liten höjning av temp i beredaren) vv-laddningar. Det tycks som att flera är överens om att driftpressostaten är felaktig och bryter för tidigt (vid framledning 52-53 grader). VP-n kan ha haft en felaktig d-pressostat i 6,8 år?

Tidigare ägare hade 4 barn i tonåren, så det har nog gått en hel del varmvatten. Ett stort bubbelbadkar finins i huset...

Gradminuter tänkte jag sätta mig in i senare till hösten, när värmen börjar behövas.... Fokuserar mest på de många starterna och ev värmeläckage nu.

Jag vet inte heller exakt hur växelventilen beter sig i läge "ej vämre - bara vv" (dvs mod 2) efter att en vv-laddning är färdig i 1210. Nån som vet?

Dessutom, jag tror mig ha eliminerat det eventuella värmeläckage pga självcirkulation genom en läckande (eller som du påtålat en till radiotorkretsen normalt växlad växelventil) genom att ha stängt av ventiler i radiotorkretsen precis utanför VP-n. Så vitt jag begriper så kan jag därmed knappast ha ett värmeläckage?

I övrigt tänker jag också på att i göteborgsområdet har vi numera knappast lägre än +2 grader på vintern de senate fem åren. Om så så är det några få dagar. Pumpen kanske är överdimensionerad mht "global warming"?

Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Det stora antalet starter kan knappast bero enbart på varmvattenberedningen då pumpen vintertid gör varmvatten i samband med radiatordrift så det blir få extra starter då. Det krävs nog lite översyn av inställningarna för radiatordrift också.

Värmeläckaget till radiatorkretsen är borta om ventilerna är stängda.

De senaste åren har varit varma, det är sant, men man behöver bara gå tillbaka till 1985-1987 för att hitta tre år på raken med i snitt ca 110 % av uppvärmningsbehovet ett normalår.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej igen,

Nu har jag ställt ner VVStart från tidigare 44 grader till 40 grader. Antelet starter per dag sjönk från tidigare ca 20 till istället ca 10. Fortfarande stoppar VV-laddningen vid VBfram = 52-53 grader och en VVtemp (mantel på ca 49 grader). Efter avslutad VV-laddning utjämnas värmen i tanken och mantel, så att båda hamnar på ca 42 grader. Således, varmvattentemp i tanken varierar mellan 40 och 42 grader om varmvattnet inte används.

Som sagt, fortfarande runt 10 starter när radiatorkretsen var avstängd och VP gick i "endast vv"-mod.

Som jag förstår det av tidigare inlägg, så är förklaringen att driftpressostaten är felaktig och bryter för tidigt (vid VBfram = 52-53 grader).

Några kommentarer från er därute?

Vidare undrar jag: Vilken inverkan kan den felaktiga driftpressostaten ha på radiatorvärmningen?

Mvh
Magnus
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
De temperaturer du hänvisar till, är det värmepumpens egna givare, eller mäter du själv?
Om du mäter själv, vad mäter du med?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Har du nÃ¥got tappställe nära VP:n sÃ¥ ta och mät temperaturen pÃ¥ varmvattnet. Tempgivarna frÃ¥n Nibe är inte direkt kända för att vara stabila och pÃ¥litliga.  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4

Vidare undrar jag: Vilken inverkan kan den felaktiga driftpressostaten ha på radiatorvärmningen?

Mvh
Magnus

Ingen alls om jag har förstått Nibepumparnas reglersystem rätt. Vid radiatordrift skall man inte nå så hög temperatur att driftpressostaten aktiveras.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej igen,

Kan det vara så att mitt problem med de många starterna vid VV-drift beror på inställnigen i VB-fram max, som i mitt fall råkar ligga på just 53 grader!? Stänger denna parameter även VV-laddnigen?

Varför finns den? Har hela den tidigare diskussionen "missat" denna parameter?
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!