Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HE-problematiken  (läst 5932 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vetgirig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
HE-problematiken
« skrivet: 09 februari 2006, 14:07:22 »
Jag har läst på ett par ställen på forumet att "kretskortproblemet" på HE-modellerna har en tendens att dyka upp oftare på installationer med korta rör. Någon som kan förstå varför?

Skulle eventuella problem helt enkelt kunna botas genom att släppa ut lite gas?

3m är ju minimum enl. Panasonic. Kan det bero på att man dragit kortare än så?

Utloggad torkelsnorkel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar emellanÃ¥t!
SV: HE-problematiken
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2006, 17:21:27 »
Kretskortet ska mig veterligen inte pÃ¥verkas av för kort rördragning. Däremot kommer kompressorn inte att vara överförtjust i korta rör, och det lär höras i sinom tid.  studs

Utloggad TNT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HE-problematiken
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2006, 09:07:47 »
Kretskortet ska mig veterligen inte pÃ¥verkas av för kort rördragning. Däremot kommer kompressorn inte att vara överförtjust i korta rör, och det lär höras i sinom tid.  studs

Varför skulle kompressorn påverkas av rörlängden?

Utloggad torkelsnorkel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar emellanÃ¥t!
SV: HE-problematiken
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2006, 16:50:45 »
Maskinen kommer från fabrik fylld för 3-7,5 m rör. Vid kortare rörlängder får kompressorn jobba under högre gastryck vilket sliter mer på den (och förbrukar mer energi då den får jobba hårdare).

Det går att släppa ut lite gas för att inte överbelasta kompressorn, exakta mängder vågar jag inte uttala mig om.
« Senast ändrad: 16 februari 2006, 17:02:45 av torkelsnorkel »

Utloggad Värmepumpsgruppen Skåne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Värmepumpsgruppen SkÃ¥ne
SV: HE-problematiken
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2006, 14:19:07 »
Största felet har varit felprogramerade krestkort, efter omprogramering har alla fungerat bra igen.
Har Du problem ska du se till att få det åtgärdat och inte laborera med gasen.
He9an är känslig vad det beträffar rör-längd och gas mängd med tror inte dom stora felen ligger där.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: HE-problematiken
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2006, 17:16:31 »
Maskinen kommer från fabrik fylld för 3-7,5 m rör. Vid kortare rörlängder får kompressorn jobba under högre gastryck vilket sliter mer på den (och förbrukar mer energi då den får jobba hårdare).

Det går att släppa ut lite gas för att inte överbelasta kompressorn, exakta mängder vågar jag inte uttala mig om.


Ursäkta! ^-^

Ett litet tillrättaläggande beträffande tryck och gasmängd!
Trycket stiger inte då gasmängden ökas så lite som några gram fram och tillbaka, utan trycket stiger när så mycket köldmedium stockas i kondenserad form i kondensorn att ytan som verklig kondensering sker i blir för liten!
Men om vätskeledningen 1/4tum röret blir för kort så stockas inte säkert 100% ren vätska fram till strypdonet och sk, flashgas stör då strypdonet
=Effektförsämring.
Sen finns det en teoretisk risk att den nogrant uträknade köldmediemängden som vid korta rör blir lite för stor kan orsaka kompressorhaveri då maskinen i kyldrift kan suga med oförångad vätska i det grövre sugledningsröret, denna vätska kommer då att så kraftigt kyla kompressorn att hetgastemperaturen sjunker till en temperatur som får köldmediet att kondensera redan i kompressionsutrymmet= PANG. Denna teoretiska risk förutsätter givetvis speciella förhållanden men är ett ganska vanligt fenomen då kompressorer som pajat undersöks!   
Rekommenderade rörlängder skall beaktas och om dom kortas under minlängd så bör mängden gas minskas.
Oljudsproblem minskar ofta vid längre rördragning.


Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HE-problematiken
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2006, 22:09:25 »
Ett försök att få tråden tillbaka till utgångsläget.... ::)

Var på servicebesök hos en kund i dag och när jag satt in nytt kretskort
i hans HE9a hände inte så mycket. Vid igångkörning ser allting ok ut men
ingen värme eller nåt.

Kollade genom parameterlistan och fick felmeddelande H16 som indikerar
fel på transistormodul eller kretskort i utedel.
'Avkänning av strömförbrukning i utedelen öppen'

...varför ska sånt hända en fredag eftermiddag.... _/-

Henche

  • Gäst
Henche
SV: HE-problematiken
« Svar #7 skrivet: 07 juni 2017, 17:39:30 »
Har felkoden H16 på vår panasonic. Kom över en begagnad pump och Installerade allt själv.
Allting funkade efter installationen, men två veckor senare så ger den ingen värme och ger felkod H16?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: HE-problematiken
« Svar #8 skrivet: 07 juni 2017, 17:49:44 »
Gissar på att du köpt en gammal E9DKE eller E12DKE.
Dom har/hade ett välkänt problem med detta och dom flesta utedelar byttes ut mot renoverade eller nya utedelar.

Om du kikar på kretskortet så finns det troligen en bränd fläck på detta och det finns flera gamla trådar om att löda dit nya banor förbi detta som du kan kika på om du "kan göra själv"

Men det framgår inte vilken modell du har
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Jimmy Valfridsson

  • Gäst
Jimmy Valfridsson
SV: HE-problematiken
« Svar #9 skrivet: 23 februari 2018, 17:37:50 »
Exakt så har jag. Och skulle vilja fixa själv. Tjejen löder kretskort hela dagarna. Finns det någon tråd där det beskrivs?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!