Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Startfördröjning pÃ¥ EcoAir  (läst 12526 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sgolsson

  • Novis pÃ¥ VP
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Startfördröjning på EcoAir
« skrivet: 24 november 2008, 10:20:57 »
Här en fråga som inte har så stor betydelse, men som novis vill man ju förstå så mycket som möjligt

Enligt CTC:s manual så skall kompressorn vila en stund mellan körningarna (fabriksinställning = 10 min).

Men varför ???

Först trodde jag det berodde på att antalet starter inte skulle bli så stort, men antalet starter har ju ingen praktisk betydelse enligt samstämmiga uppgifter från CTC och här på forumet.

Kompressorn skall ju klar 420 000 starter, vilket t.ex motsvarar 50 starter/dygn under 23 år.

Och att kompressorn behöver vila, verkar ju heller inte särskilt logiskt eftersom den kan gå 30-40 timmar utan uppehåll.

Varför skulle den då behöva vila om den bara gör en körning på t.ex 1 tim ???

Om kompressorn behöver vila, borde man ju programmerat den så att den stannar då och då under en långkörning.

Som sagt ingen större fråga eller problem, men man tror ju alltid att det skall finnas någon bra förklaring till varför konstruktören/manualförfattare programmerat på detta sätt.
EcoEl 1550 och EcoAir 107 Polar Edition, installerad 2008
1-plansvilla, byggd 1970 i Västergötland
Boyta 100 m2 plus källare 100 m2 plus garage 30 m2.
Hela ytan värmes

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Startfördröjning på EcoAir
« Svar #1 skrivet: 24 november 2008, 10:52:02 »
Hej

Det har nog ingenting med vila att göra. Jag har för mig att det har något med oljan att göra. När kompressorn stoppat, behöver den stå still ett tag för att smörjningen ska fungera tillfredsställande.
Det finns en förklaring någonstans här på forumet.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad sgolsson

  • Novis pÃ¥ VP
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Startfördröjning på EcoAir
« Svar #2 skrivet: 24 november 2008, 11:16:00 »
Har letat på forumet (CTC) , men inte hittat något.

Men innebär detta att det inte är något problem att kompressorn går 30-40 timmar utan uppehåll ?
Den tar alltså ingen skada av att gå kontinuerligt hur länge som helst egentligen ?
EcoEl 1550 och EcoAir 107 Polar Edition, installerad 2008
1-plansvilla, byggd 1970 i Västergötland
Boyta 100 m2 plus källare 100 m2 plus garage 30 m2.
Hela ytan värmes

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Startfördröjning på EcoAir
« Svar #3 skrivet: 24 november 2008, 11:25:16 »
Så länge den den går är det inga problem. Det är när den stoppar som den bör stå ett litet tag, och jag har för mig att det har någonting med oljan att göra. Dessutom måste den få tryckutjämna gasen, så att den inte startar mot ett högt tryck, utan pumpen ska göra en mjuk start.

Jag har läst om det här någonstans, men det var inte om ctc utan det handlade om kompressorn i allmänhet. Det finns säkert någon på forumet som kan förklara bättre.

//Ronnie
« Senast ändrad: 24 november 2008, 21:26:45 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!