Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jord- eller bergvärme?  (läst 13150 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danianna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Jord- eller bergvärme?
« skrivet: 23 maj 2004, 16:41:42 »
Hejsan alla! Har precis hittat och blivit medlem på detta trevliga och lärorika forum. Jag undrar vilket som är bäst, jord- eller bergvärme? Vi ska installera det nu i sommar och jag ringer runt för att få offerter hos olika tillverkare. Alla säger olika och grön som man är på detta område så blir man inte klokare precis. Vårt hus är från 1949, ligger i Helsingborg, har vattenburet system idag (olja) och tomten är på 1200 kvm. Det skiljer väl en del på priset också, har jag förstått. Finns det något generellt råd om vad som är bäst eller ska man helt enkelt ta det som känns bäst? Finns det någon som kan hjälpa mig? Tacksam för svar..

admin

  • Gäst
admin
Re:Jord- eller bergvärme?
« Svar #1 skrivet: 23 maj 2004, 19:38:58 »
Kan du ge några exempel på de offerter ni fått?

Med ledning av det skulle det vara lättare att kommentera.
Lägg gärna ut texten lite mer om er förbrukningshistorik om du har någon sådan - detta ger oss större möjlighet att bedöma de offerter ni fått.

Och du - Välkommen till forumet!

/Rickard

Utloggad insuinsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Re:Jord- eller bergvärme?
« Svar #2 skrivet: 23 maj 2004, 21:53:37 »
 ;DJag har just tagit in anbud pÃ¥ borrning efter dricksvatten och ville samtidgt fÃ¥ ett pris pÃ¥ borrning för bergvärme, när det blev klart att jag har bra mark att gräva ner i samt har egen grävare sÃ¥ sa han att helt ärligt vill jag inte borra Ã¥t dig, det blir inte bättre, bara dyrare med de möjligheter du själv har, däremot ska de borra vattenbrunnen. Hade jag däremot inte haft som jag har det sÃ¥ sa de att borra eller jordvärme egentligen ger lika, om det är sÃ¥ vet jag inte, men det var en känd berg/vattenborrningsfirma som sa sÃ¥. ??? :D

admin

  • Gäst
admin
Re:Jord- eller bergvärme?
« Svar #3 skrivet: 24 maj 2004, 08:49:25 »
Den enda fördel av vikt som jag kan se med bergvärme är den minskade utsattheten för framtida grävningar. Ytjordvärmen blir naturligtvis utsatt för eventuelle framtida bygg/anläggningsplaner när och om sådana skulle komma på tapeten.

Verkningsgradsmässigt så är det nog hugget som stucket - jordvärmen ger bättre verkningsgrad under sommar och höst, medan en borra (rätt dimensionerad) ger högre verkningsgrad under vinter och vår.

Har ni tänkt installera frikyla så är detta i princip omöjligt med jordvärme, för att det skall fungera bör man ha bergvärme.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Jord- eller bergvärme?
« Svar #4 skrivet: 24 maj 2004, 10:18:25 »
Verkningsgradsmässigt så är det nog hugget som stucket - jordvärmen ger bättre verkningsgrad under sommar och höst, medan en borra (rätt dimensionerad) ger högre verkningsgrad under vinter och vår.

Jordvärme ger i regel högre årsmedelverkningsgrad än bergvärme men det är av flera skäl viktigt att den blir korrekt dimensionerad. Snålt dimensionerad, tex pga för liten markyta, kan ge lägre temperatur in på våren då det tar längre tid att tina marken runt slangen. Dessutom kan man få tjälhävningar som får en mullvads härjningar att verka som rena pappslöjden! Den största nackdelen med jordvärme är att man får hela tomten söndergrävd om man inte har mycket mark. Har man mycket träd får man räkna bort en del yta för annars stryker en hel del rötter med. Har du dessutom planer på att bygga nåt mer så ska man inte lägga slang där och ca 2m runt om.

Borra är dyrare, men ibland har man inget val. Kan man lägga jordvärme skulle jag också rekommendera det då det blir klart billigare. Men det är en del saker man måste tänka på, som sagt.

Citera
Har ni tänkt installera frikyla så är detta i princip omöjligt med jordvärme, för att det skall fungera bör man ha bergvärme.

HÃ¥ller med till 100%  ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:Jord- eller bergvärme?
« Svar #5 skrivet: 24 maj 2004, 18:23:14 »
Hejsan alla! Har precis hittat och blivit medlem på detta trevliga och lärorika forum. Jag undrar vilket som är bäst, jord- eller bergvärme? Vi ska installera det nu i sommar och jag ringer runt för att få offerter hos olika tillverkare. Alla säger olika och grön som man är på detta område så blir man inte klokare precis. Vårt hus är från 1949, ligger i Helsingborg, har vattenburet system idag (olja) och tomten är på 1200 kvm. Det skiljer väl en del på priset också, har jag förstått. Finns det något generellt råd om vad som är bäst eller ska man helt enkelt ta det som känns bäst? Finns det någon som kan hjälpa mig? Tacksam för svar..

Vet ni vilken framledningstemp som krävs i ert system för att hålla värmen i huset när det är riktigt kallt ute.

Ligger framledningstempen över 55 grader när det är riktigt kallt ute så kan det vara en bra ide att titta på en värmepump som har högre möjlig framledningstem än de gängse värmepumparna.

Fabrikat som tillverkar sådana pumpar är (bl.a.) IVT , Varmitek och Viessmann. Kan finnas fler, men dessa kommer jag på så här direkt.

Utloggad danianna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Re:Jord- eller bergvärme?
« Svar #6 skrivet: 30 maj 2004, 22:53:44 »
Hej igen. Och tack för alla svar.. Har först en frÃ¥ga.. Vad menar ni med om vi vill installera frikyla? (Dum frÃ¥ga kanske, men vad gör man?) Hur vet man vilken framledningstemp som krävs i det nuvarande systemet? I den ena offerten stÃ¥r 55 grader, hur vet han det i sÃ¥ fall? Vi har bara bott i huset 1,5 Ã¥r alltsÃ¥ bara en vinter. Vi har räknat ut att vi använder ca 5,5 kubik olja + att vi har eldat i braskamin med ca 5 kubik ved. Inget man vill göra varje dag precis!! Vi har fÃ¥tt tre offerter. 1 IVT Greenline HTE11 (ska vara alldeles ny pÃ¥ marknaden), 1 NIBE Fighter 1115-13 och 1 Varmitek 10TBR. Jag skriver lite om varje sÃ¥ fÃ¥r vi se om det gÃ¥r att kommentera. Annars fÃ¥r jag komplettera sen.. IVT Greenline HTE11: inkl. varmv.beredare modell D 300 liter, 1 tryckexpansionskärl, 1 cirk.pump WILCO. grävning med polyetenslang typ PEM 2 x 300 m och installationer, elinstallation frÃ¥n befintlig elcentral samt arbetsbrytare, igÃ¥ngkörning och injustering Pris 137.954 kr. Vi har fÃ¥tt veta att denna vp är alldeles ny och att den klarar en högre temperatur pÃ¥ varmvattnet jämfört med det i radiatorerna sÃ¥ man undviker ev. bakterier. NIBE Fighter 1115-13: inkl. varmv.beredare 300 liter, 2 x 350 m slang, grävning. Pris: 142.900 kt. Tillägg för säk.brytare 900 kr, exp.kärl 2500 kr, "koppla mjukstart" 2480 kr (vet ej om det betyder att det är för att starta vp). AlltsÃ¥ en massa tillägg! Till sist Varmitek 10TBR 10,4kW inkl. elkassett 6 kW och reglerdator ES3. Varmv.beredare 400 liter, 1 exp.kärl 24l för radiatorerna, 2 x 300 m Pe-slang, uppstart och intrimning ingÃ¥r. Pris 135.000 kr. Ja, nu tror jag att jag fÃ¥tt med allt av intresse.. Hoppas nÃ¥gon kan ge oss lite bra rÃ¥d.. Tack pÃ¥ förhand.      

admin

  • Gäst
admin
Re:Jord- eller bergvärme?
« Svar #7 skrivet: 30 maj 2004, 23:53:52 »
Citera
IVT Greenline HTE11: inkl. varmv.beredare modell D 300 liter, 1 tryckexpansionskärl, 1 cirk.pump WILCO. grävning med polyetenslang typ PEM 2 x 300 m och installationer, elinstallation från befintlig elcentral samt arbetsbrytare, igångkörning och injustering Pris 137.954 kr.

Verkar väl skapligt! Japansk teknologi i svensk förpackning.

Citera
NIBE Fighter 1115-13: inkl. varmv.beredare 300 liter, 2 x 350 m slang, grävning. Pris: 142.900 kt. Tillägg för säk.brytare 900 kr, exp.kärl 2500 kr, "koppla mjukstart" 2480 kr (vet ej om det betyder att det är för att starta vp). Alltså en massa tillägg!

Hör dig för med en annan försäljare av Nibe! verkar vara en kille? som har mycket att göra. (vill inte ha mer jobb)

En Nibe 1115-13 kW kostar 38375 kr på varmepump.biz, beredaren kostar 10625 kr.
Slang inkl sprit kostar ca 25 kr/meter... d.v.s. ca 17500 kr.
grävning ca 25 kr/m... d.v.s. ca17500 kr.
Expansionskärl ca 500 kr
mjuksart (för att skona elnätet, behövs inte) ca 600 kr.
säk.brytare ca 500 kr.

Detta är materialkostnader, totalt ca 85600 kr.

d.v.s att din entrepenör (eller guldgrävare) kommer att tjäna ca 63 180 kr på affären! Kanske tar en vecka, borde ge ett skapligt överskott...

Citera
Till sist Varmitek 10TBR 10,4kW inkl. elkassett 6 kW och reglerdator ES3. Varmv.beredare 400 liter, 1 exp.kärl 24l för radiatorerna, 2 x 300 m Pe-slang, uppstart och intrimning ingår. Pris 135.000 kr.

Utan att vara allt för insatt i Varmiteks produkter så tycker jag att detta verkar intressant, detta förutsatt att ni har tänkt köpa hela kittet av en och samma leverantör.

Tycker ändå att ni skall fundera på att köpa alla delar av systemet separat, och hyra in de firmor och den personal ni behöver för att färdigställa projektet. Det borde kunna ge er en besparing på minst 30-40 000 kr! , men det förutsätter att du/ni engagerar er lite mer än gemene man...

Frikyla är något många pratar om, men få installerar! det innebär kortfattat att man tar den kalla köldbäraren och kör ut den i radiatorsystemet (oftast en eller flera fläktradiatorer för ca 5000 kr st.) för att kyla ned huset under den varma årstiden.

Eftersom jordvärmeslingan sommartid kan komma upp i ca 15 grader så uppnås ingen större kyleffekt av den.

Bergvärmen däremot håller en tämligen konstant temperatur, normalt +3-+8 grader - oberoende av utetemp, varför den fungerar bättre för att kyla huset under sommarhalvåret.

Utloggad danianna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Re:Jord- eller bergvärme?
« Svar #8 skrivet: 31 maj 2004, 01:15:02 »
Jag tackar för ditt svar.. Du har rätt angående NIBE-killen. Han har tid i augusti! Vi är mest inne på att ta IVT. Det känns bäst av någon anledning!? Den kommer ut på marknaden nu i dagarna så ingen vet väl egentligen om den är bra eller ej.. Varför tycker du Varmitek låter bättre än IVT? Har du någon dålig erfarenhet av IVT eller? Kan tillägga att idag har huset två enskilda system. Tidigare har huset varit parhus och vi har öppnat upp och håller på att göra det till "ett" hus! I Varmiteks offert ingår sammankoppling av systemen och det ingår inte i IVT´s offert. Vidare tyckte killen för Varmitek att killen för IVT hade underskattat värmebehovet och att vi egentligen behövde en Varmitek 12TBR inkl 2 x 400 m slang. Kan tillägga att huset inte är toppisolerat idag. I takt med att vi renoverar isolerar vi ytterväggarna men fönsterna får vänta. Idag har vi tvåglas. Vi behöver fler råd för att inte "köpa grisen i säcken". Tacksam för fler råd!

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Jord- eller bergvärme?
« Svar #9 skrivet: 31 maj 2004, 08:38:23 »
Varmitek har dubbla kompressorer, och ger därmed möjligheter att kombinera hög energitäckning med bra gångtider vid dellast.
Jag funderar just nu pÃ¥  hög täckningsgrad via Varmitek eller mera normal täckningsgrad via IVT. VÃ¥rt energibehov är mindre än Ditt och för smÃ¥ anläggningar tycks anskaffningskostnaden för Varmitek (storlek 8BR) vara mycket högre än för IVT .(storlek 6 eller 7). Det större effektuttaget kalla dagar kräver ocksÃ¥ djupare brunn (i ditt fall längre kollekor)
Ã… andra sidan spar vi spetseffekt och denna kan bli dyr i framtiden.
Varmitek har separat ackumulator för varmvatten- bra med tanke på vad som kan hända när anläggningen åldras, men bullrar troligen mer än IVT.
Sedan kan man ju fundera på om företagens olika storlek kan ha betydelse för tillgången på reservdelar om 15 år.
« Senast ändrad: 01 juni 2004, 15:45:41 av Sarastro »
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

admin

  • Gäst
admin
Re:Jord- eller bergvärme?
« Svar #10 skrivet: 31 maj 2004, 22:49:09 »
Enligt vad jag förstått har inte IVT världens bästa reglerdator, men å andra sidan hör man inte allt för många som klagar. Så den borde fungera bra ändå.

Varmitek har en reglerdator som gör att du i princip kan justera alla upptänkliga parametrar efter behov (och kunnande)

Detta kan i och för sig vara deras akilleshäl - att de är ett relativt litet företag med en lite udda reglerdator - finns den som utbytesdel när åskan brakar till på 7 år???.
Kompressorerna är av danfoss fabrikat om jag inte missminner mig, det är en stor tillverkare, så när det gäller den typen av delar ser jag inga problem med att de är en liten tillverkare. Detsamma gäller även övriga delar av en värmepump, det är genomgående tämligen standardiserade prylar, som jag ser det kan det vara reglerdatorn som kan bli ett problem i framtiden.

När det gäller IVT:s nya så är det precis som du säger, den är helt ny och ingen vet egentligen hur bra den är. Framför allt är det väl livslängden som kan bli ett problem då de verkar lyckas klämma ut mer effekt och högre temperatur ur den nya maskinen än alla andra scrollkompressorbestyckade värmepumpar kan. Så vitt jag kan förstå borde det innebära att de tummar på marginalerna litegrann för att bli bäst!

Men jag kan ju ha fel, är det någon som vet hur de klämmer ur R407C både högre temp och effekt än alla andra utan att tumma på marginalerna så hör gärna av er.

Att rekommendera er vad ni skall köpa vågar jag mig inte på, själv köpte jag Nibe för att jag tyckte att den var mest prisvärd för de behov vi har.

Framgår det någonstans i era offerter vilken energitäckningsgrad de har räknat med för er del?

Eric

  • Gäst
Eric
Re:Jord- eller bergvärme?
« Svar #11 skrivet: 08 juni 2004, 15:56:33 »

Hej !

Reagerade på "koppla mjukstart 2480:-".
Modulen kostar förstås en slant, 2500:- på värmepump.biz, men att koppla in den borde ta en elektriker max 5 min.

Kolla installationshänvisningen:

http://www.nibeonline.com/pdf/011324-3.pdf



Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Jord- eller bergvärme?
« Svar #12 skrivet: 08 juni 2004, 16:29:35 »
OJ, vad dyrt det var med expantionskärl

Citera
exp.kärl 2500 k

Ett 25 liters ligger på 590kr inkl m på rinkabyror.se

det kanske behövs ett 140 liters (2400kr)

:)

inte undra på att man försöker göra endel jobb själv.

« Senast ändrad: 08 juni 2004, 16:41:50 av ME »
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Jord- eller bergvärme?
« Svar #13 skrivet: 08 juni 2004, 22:55:18 »
GÃ¥r man till en rörkrökare och ber dem att levera/byta ett expansionskärl i den mindre klassen sÃ¥  gÃ¥r det pÃ¥ cirka 2500 kr.
Lycklig är den som vågar / kan göra sina installationsarbeten själv!
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Jord- eller bergvärme?
« Svar #14 skrivet: 09 juni 2004, 08:46:10 »
Man kan väl inte betala nästan två dagslöner (säg en iallafall ) för MAX en timmes jobb + resa :)

Kanske man skulle byta jobb och bara byta ut exp. kärl

:) :) :)

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!