Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation av knäpptank  (läst 14269 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Installation av knäpptank
« Svar #15 skrivet: 19 september 2009, 18:36:58 »



Jag har bytt köldbärare i några anläggningar från sprit till pottaska, och förångningstemperaturen har stigit med 10gr, det gör en hel del på COP värdet och livslängden på värmepumpen.


Vid vilken temperatur skedde förångningen med pottaska?
Gäller det en bergvärmepump?


Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Installation av knäpptank
« Svar #16 skrivet: 19 september 2009, 19:38:02 »



Vid vilken temperatur skedde förångningen med pottaska?
Gäller det en bergvärmepump?


[/quote]

Bergvärme, förångningstemp innan byte -6gr, efter 4gr. brinetemp in 5gr
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installation av knäpptank
« Svar #17 skrivet: 21 september 2009, 16:10:18 »
Jag har letat efter information om det här med pottaska, den enda nackdelen lär vara att det är väldigt korrosivt, hur löser ni det?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Installation av knäpptank
« Svar #18 skrivet: 21 september 2009, 19:34:42 »
Jag har letat efter information om det här med pottaska, den enda nackdelen lär vara att det är väldigt korrosivt, hur löser ni det?

Man häller i inhibitor i systemet, då angrips inte rörledningar inifrån.
om man får en läcka eller dräller pottaska på rörledningar eller metallföremål så sprutar man på citronsyra eller någon annan sur vätska så neutraliseras pottaskan
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1040
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation av knäpptank
« Svar #19 skrivet: 27 september 2009, 13:51:27 »
Men, som sagt jag säljer system med ack, och då uppstår inte problemet.
Och på Terrawatts kompaktpumpar blir det ingen temprusch vid växling då det sitter en fullflödes VVX för varmvattenprod. i dom.

För övrigt Pottaska HAR en mycket bättre energiupptagningsförmåga än tex sprit, även om jag inte håller med att man för den sakens skull ska borra kortare för det.
Jag har bytt köldbärare i några anläggningar från sprit till pottaska, och förångningstemperaturen har stigit med 10gr, det gör en hel del på COP värdet och livslängden på värmepumpen.


Hej

Terrawatt säger så här ang knäppningar:
2. Värmepumpen arbetar direkt mot radiatorkretsen och styrs av utetemperaturen. Varmvattnet prioriteras via en
växlande ventil och denna temperatur ställs separat. Detta kallar vi temperaturstyrning. Värmepumpens temperatur
varierar beroende på vad man har ute t ex 30-35-40-45° allt eftersom det blir kallare. Idén är att värmepumpen
arbetar effektivare och billigare på lägre temperaturer. Nackdelen är att man kan få knäppningar i radiatorkretsen
när värmevattnet pendlar i temperatur. Denna inkoppling kan se om du klickar här


Har du någon kommentar ?
Jag funderar på en terrawattpump, TW 90, och skulle vilja VETA om jag skall komplettera med i knäpptank.

Hälsningar
SW





Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Installation av knäpptank
« Svar #20 skrivet: 27 september 2009, 14:02:04 »

Hej

Terrawatt säger så här ang knäppningar:
2. Värmepumpen arbetar direkt mot radiatorkretsen och styrs av utetemperaturen. Varmvattnet prioriteras via en
växlande ventil och denna temperatur ställs separat. Detta kallar vi temperaturstyrning. Värmepumpens temperatur
varierar beroende på vad man har ute t ex 30-35-40-45° allt eftersom det blir kallare. Idén är att värmepumpen
arbetar effektivare och billigare på lägre temperaturer. Nackdelen är att man kan få knäppningar i radiatorkretsen
när värmevattnet pendlar i temperatur. Denna inkoppling kan se om du klickar här


Har du någon kommentar ?
Jag funderar på en terrawattpump, TW 90, och skulle vilja VETA om jag skall komplettera med i knäpptank.

Hälsningar
SW





[/quote]

Jag offererar ALLTID med acktank och extra radiatorpump om det är möjligt av utrymmesskäl, knäppningarna som uppstår vid varmvattenproduktion kommer i en Terrawatt TW90 av att vattnet relativt sakta kyls ner när värmepumpen tillverkar varmvatten, det blir ingen temprush men det kan ändå uppstå knäppningar.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Installation av knäpptank
« Svar #21 skrivet: 27 september 2009, 14:06:45 »
SW-> Jag var för snabb med mitt svar. det som beskrivs i texten du la till är ju vad som händer vid flytande kondensering, och det kommer man inte undan med acktank.
Jag skulle endå rekomendera acktank för längre drifttider och jämnare temp på radiatorerna
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Installation av knäpptank
« Svar #22 skrivet: 27 september 2009, 16:07:31 »

Vid vilken temperatur skedde förångningen med pottaska?
Gäller det en bergvärmepump?


Bergvärme, förångningstemp innan byte -6gr, efter 4gr. brinetemp in 5gr

Var det verkligen samma driftsförhållanden och efter det att pumpen hade gått en tid? Allra största delen av motståndet mot värmeöverföringen ligger i berget och borrhålet. Byte av köldbärare kan inte göra så mycket.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Installation av knäpptank
« Svar #23 skrivet: 27 september 2009, 17:29:21 »

[/quote]

Var det verkligen samma driftsförhållanden och efter det att pumpen hade gått en tid? Allra största delen av motståndet mot värmeöverföringen ligger i berget och borrhålet. Byte av köldbärare kan inte göra så mycket.
[/quote]

Det här var en problemanläggning som hade varit i drift ca 2Ã¥r och vi fick extremt bra resultat när vi bytte brine frÃ¥n sprit till pottaska,  förÃ¥ngningen höjdes med 10 gr.

En VVS firma i Nora gjorde samma sak fast tvärt om, bytte från pottaska till sprit och förångningen sjönk där med ca 6 gr
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Installation av knäpptank
« Svar #24 skrivet: 28 september 2009, 10:06:19 »

Det här var en problemanläggning som hade varit i drift ca 2Ã¥r och vi fick extremt bra resultat när vi bytte brine frÃ¥n sprit till pottaska,  förÃ¥ngningen höjdes med 10 gr.

En VVS firma i Nora gjorde samma sak fast tvärt om, bytte från pottaska till sprit och förångningen sjönk där med ca 6 gr




Dina påståenden känns overkliga, genom att borrcentrum bör vara den som bestämmer förångningstempaturen minus PEM-slangens isolerande egenskap. PEM-slangen (enkel 40mm u-rör) behåller ca: 1° d.v.s. är borrcentrum +5° så bör inkommande köldbäraren vara +4° när den når förångaren. Förångningstempen ligger då 1°-2° lägre.

Tror säkert de flesta här med bergvärme kan intyga det d.v.s. att temp på inkommande köldbärare sommar och höst, ligger endast någon grad lägre än årsmedeltemp på uteluft. Undantagna de som bor högt upp i norr, har återvinning eller har långa oisolerade pem-slangar fram till borran.

Är energiuttaget större än bergets värmeledningsförmåga, sjunker naturligtvis tempen på inkommande köldbärare.

Exempel:
Ett 150 meter djup energibrunn i granitberg i Stockholm.
Bergtemp +6°.
Köldbärare in -2°.
7 kW värmepump
Tillförd kompressoreffekt 2 kW
Värmekapacitet köldbärare = 3,5 kJ/lit. (30% Bioetanol + 70% vatten (volymprocent))
Flöde köldbärare 0,5 lit/s.

I ovanstående driftfall lämnar berget endast 4,2 kW. Går värmepumpen kontinuerligt 24/7 så kommer inkommande köldbärartemp att sjunka ytterligare, till dess att effektuttaget från berget blir 5 kW.

Jag förstår inte hur ett byte till pottaska, kan förändra ovanstående. Enda förklaringen jag har, är att pottaska inte hämtar någon energi....eller i alla fall väldigt lite.

Kanske du vill meddela vad jag missat.




Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Installation av knäpptank
« Svar #25 skrivet: 28 september 2009, 12:36:57 »
Jag är likt Lexus skeptisk till den angivna förbättringen med pottaska om än av andra orsaker. Byte från sprit till pottaska kan börbättra värmeöverföringen enbart på slangens insida och på köldbärarsidan i förångaren. Allt annat förblir lika vid byte av köldbärare.

I en skrift jag hittade på nätet en gång (Update on Secondary Refrigerants for Indirect Systems av Å Melinder, KTH) finns det räkneexempel på olika fall. För det som gäller kylkabinett som kyls med köldbärare med en medeltemperatur på -5 grader anges värmeövergångstalet för etanollösning till 380 W/m2*K och för pottaskelösning till 1060 – 1320 W/m2*K. I bägge fallen hade lösningarna samma fryspunkt, -15 grader. Melinders exempel stämmer hyfsat bra med vad som gäller för ett borrhål.

Det är stor skillnad i värmeövergångstalen men det beror på att i Melinders fall blir laminär strömning för etanollösningen då rördiametern är rätt liten, 15 mm, och strömningshastigheten rätt låg, 0,6 m/s.

Men som värsta tänkbara fall, låt oss använda de angivna värdena i alla fall. För mitt borrhål är värmeuttaget ca 30 W/m vid drift. Slangens innerdiameter är 36 mm vilket ger 0,23 m2 inneryta per meter borrhål. Temperaturdifferensen slangvägg/vätska blir då 30/(380*0,23) = 0,34 grader. För pottaskefaller med värmeövergångstalet 1200 W/m2*K blir temperaturdifferensen 0,11 grader.

Byte från etanol till pottaska ökar allstå temperaturen på ingående köldbärare med 0,23 grader. Med tanke på att det är förångningstemperaturen som är den intresssanta måste man lägga till skillnaden in differens på förångarens köldbärarsida som rimligtvis bör vara av samma storleksordning. Jag kan inte få det till annat än att byte till pottaska i allra bästa fall kan ge en höjning av temperaturen i förångaren med ca 0,5 grader och det endast under förutsättning att man har laminär strömning i etanolfallet både i förångare och slang.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Installation av knäpptank
« Svar #26 skrivet: 28 september 2009, 15:35:03 »
Jag har inte kompetensen att förklara det matematiskt, men jag vet erfarenhetsmässigt att förångningstemperaturen är högre vid pottaskedrift än med sprit.
En återförsäljare i Enköping sålde Terrawattpumpar men tyckte det var för paltigt att använda pottaska och körde med sprit istället, dessa pumpar går alla på betydligt lägre förångning än våra med pottaska.
vid bytet till pottaska fick expansionsventilen öppnas för att man skulle få samma överhettning.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installation av knäpptank
« Svar #27 skrivet: 28 september 2009, 16:37:17 »
Jag så några uppgifter någonstans (hittar tyvärr inte igen det) att pottaska-lösning har betydligt högre specifik värme och densitet än etanol-lösning. I de fallen cirkpumpen på brine begränsar hur mycket effekt som man får ut så är ju detta av betydelse. Men det innebär ju i så fall att brine-pumpen på Terrawatt är lite för klen för att köra med etanol?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Installation av knäpptank
« Svar #28 skrivet: 28 september 2009, 22:06:45 »
Jag så några uppgifter någonstans (hittar tyvärr inte igen det) att pottaska-lösning har betydligt högre specifik värme och densitet än etanol-lösning. I de fallen cirkpumpen på brine begränsar hur mycket effekt som man får ut så är ju detta av betydelse. Men det innebär ju i så fall att brine-pumpen på Terrawatt är lite för klen för att köra med etanol?

Pottaskelösningen har högre densitet men lägre specifikt värme per volym. Enligt den artikel jag tidigare hänvisade till är produkten av densiteten och specifika värmet för etanollösningen 4172 kJ/m3*K och för pottaskelösningen 3850 kJ/m3*K (det stÃ¥r kW/m3*K i artikeln men det mÃ¥ste vara tryckfel). Bägge värdena gäller för lösningar med fryspunkt -15 grader. 

Men det är en svaghet i min kalkyl, de värden jag har räknat med förutsätter vad jag förstår att deltaT hålls konstant. Men så kommer det inte att bli i praktiken i och med att cirkulationspumpen inte regleras.

Vet inte vad skillnaden mellan mina beräkningar och Cougars praktiska erfarenheter beror på. Intressant problem i alla fall. Om pottaska är så bra (kaliumformiat skall vara ännu bättre enligt tabellen jag har) frågar man sig varför det inte används i stället för etanol.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Installation av knäpptank
« Svar #29 skrivet: 29 september 2009, 07:10:04 »



Vet inte vad skillnaden mellan mina beräkningar och Cougars praktiska erfarenheter beror på. Intressant problem i alla fall. Om pottaska är så bra (kaliumformiat skall vara ännu bättre enligt tabellen jag har) frågar man sig varför det inte används i stället för etanol.

...och för att inte tala om miljöpåverkan, men
Vissa av oss använder ju pottaska istället för sprit  :)
pottaska kräver ju en del av materialvalet då man måsta he syrafasta växlare osv.
det innebär ju en fördyring vid tillverkningen.
dessutom är det lite slabbigt att hålla på med, sprit är betydligt trevligare att handkas med...
Nästa gång jag har service på en Terrawatt med spritbrine så ska jag göra en ordentlig översyn av driftvärdena och jämföra med en likvärdig pottaskepump och lägga ut här.

Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!