Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flytande eller fast kondensering i samband med vedeldning  (läst 1297 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wedberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har ett shuntat system i mitt hus, samt ställmotorer på samtliga radiatorer som styrs av rumsgivare. Se http://www.conrad.se/?article=617501 Detta fungerar så otroliga bra. Har även en kamin installerad på bottenplanet. Min fråga är om det är någon som som har liknande förhållande och kör med flytande kondensering, och i såfall låter man shunten öppna 100%? och har någon rums / utetemp som styr börvärdet på CTC 107?. Eftersom jag har tappvärmvatten slinga i ack-tanken som ligger i serie med en el-beredare så kunde man kanske öka cop-värdet lite. En annan fråga, vid -10 hade jag tänkt att stoppa 107:an och enbart köra med elpatron. Vilken framledningstemp från VP:en är trolig man har vid den temperaturen?
Installerad 107:a, körs mot en 300l ack-tank. Separat VVB. Huset 140 + källare 110m2 byggt -54, tilläggs isolerat och fönster utbytt till 3-glas. Termostater pÃ¥ alla element. Byggt egen styrning  med PLC

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Flytande eller fast kondensering i samband med vedeldning
« Svar #1 skrivet: 23 juli 2008, 07:03:23 »
Aha, du skulle vilja låta temperaturen på acktanken variera med behovet av framledningstemp?

I så fall behövs EcoLogic som styr detta, jag tror att den även kan styra din shunt.

Framledningstemp vid -10 ºC beror på hur mycket effekt ditt hus behöver. Det funkar så att behöver ditt hus högre framledningstemp än vad VP:n orkar ge (huset har större effektbehov än vad VP:n ger) så ser Ecologic till att elpatron går in och stöttar upp till denna temp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!