Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 10 Ã¥rs drift  (läst 2753 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jfl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
10 års drift
« skrivet: 09 december 2015, 19:02:44 »
Hej, vi har nu haft 4,5 an i drift 10 år.
Endast tryckkärl utbytt under dessa år.
Total drifttid:87625 h Kompressor tid:33143 h
Besparing ca. 84000-94000 Kwh på dessa år.
Uppdaterad statistik bifogas.
MVH JFL :)
1-plan 132 m2 byggt -63 i SkÃ¥ne alla fönster bytta till 3 glas -04 i övrigt hyfsat isolerat. Tidigare med elpanna Ã¥rsförbrukning ca. 23000 kwh inkl. HH.el med Sanyo CO2 4,5 Kw (installerad -05 Dec.) Ã¥rsförbrukning ca. 13000 kwh  inkl.HH.el.
Daikin Altherma 75-DA180 (installerad -20 April) Ã¥rsförbrukning ca. 9500 kwh  inkl.HH.el.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 10 års drift
« Svar #1 skrivet: 09 december 2015, 20:31:59 »
Du måste vara en av få som sparat nåt nämnvärt med de där CO2-värmepumparna.
Grattis!
Och som vanligt, tryckexpansionskärl bytt inom 10 Ã¥r, men det är ju överkomligt.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 10 års drift
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2016, 10:42:22 »
Hallå Jfl och andra! Även min co2a har tuffat på i 10 år och producerat fint.
Nu känns det dock som att man måste fundera på vad man gör dagen få pumpen slutar fungera. Känns lite onödigt att slänga ut pannan, så om man kan hitta en vp som har följande funktion hade det varit strålande:
-Följa en utetemperaturkurva (som man sätter ca 5 grader över husbehovet)
-Var x:te cykel kör upp till låt säga 55grader istället
-Har 9kW eller mer effekt.

Om man får tag på en 9kW co2 utedel så är ju saken biff, men de verkar inte säljas längre. Nibe tillsammans med smo torde göra jobbet, men jag är osäker på om man kan få den att värma vb baserat på cykler.

Några fundringar någon?

Maximus123

  • Gäst
Maximus123
SV: 10 års drift
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2017, 12:24:40 »
Hej,
Har själv en Sanyo 9kw. Har haft den i ca 7 år. Aldrig haft några problem.
Det ända var att leverantören kom en sommar och bytte styrkortet i ute delen på eget initiativ.
Han sa att nu är den uppgraderad till 10kw. Jag har kvar min gamla vedpanna som är kopplad till inne delen som en reservvärme om något skulle hända.
Träffade på installationskillen och vi snackade lite. Han sa att Panasonic har köpt upp Sanyos värmepumpsdel. Om värme pumpen skulle gå sönder så finns det en Panasonic ute enhet som direkt matchar innedelen.
/ Maximus

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!