Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CtC EcoAir och CTC EcoEl. Hög elförbrukning. Kan nÃ¥gon hjälpa?  (läst 31625 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Fast vi har ju tidigare i tråden konstaterat att det inte är värmesystemet som är den stora boven utan att hushållselen är ungefär dubbel mot normalt, och då återstår bara att börja leta strömförbrukare som drar några hundra vatt och som är på väldigt många timmar per dygn.

Det handlar bara om 650 W per timme. 16 kWh per dah

En musikanläggning som drar 800-900 W totalt och som är på fyra timmar per kväll drar drygt 3 kWh.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Pumpen drar cirka 70000 kWh/år och patronen runt 4000 kWh/år, det värkar helt normalt, bortsett från att patronen gått lite väl mycket.
Den höga förbrukningen verkar inte ha med värmen att göra, så det bästa är nog att glömma pumpen ett ögonblick, och koncentrera sig på vad det är, som drar så mycket ström, att man hamnar på en hushållsström, som är betydligt högre, än vad värmepump och panna står för.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja naturligvis. Tyckte bara det var lika bra att justera in pannan när vi ändå hade den på tapeten. :)

Jag har satt en elmätare på ett av mina akvarium nu för att se så allt är som det ska.
efter det ska jag sätta det en vecka på den nya kyl/frysen och vidare till den gamla kyl/frysen.
kan vara bra att kolla så att inget har ballat ur.

Sist ska jag sätta den på hela vår media anläggning tv och den nya förstärkaren drar ju för helskotta över 1000 w tillsammans.

helt plötsligt bryr jag mig att sambon köpte den. innan gjorde det varken från eller till.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Samtidigt måste man akta sig för att bli kWh-fixerad.
Jag har en rörlig kostnad på ca 1 kr/kWh, så om jag hade en mediaanläggning som drog 1 kW så blir det ju inte så många kronor i månaden (4 tim/dag * 30 = 120 kr), jämfört med vad exv mitt Viasat-abonnemang kostar!
Men vad gör man inte för att få se F1 i HD-kvalitet! :))
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad mongolpip

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Ni har tv + förstärkare som drar 1000 W   :'( Tittar ni i snitt 5 h per dag, sÃ¥ blir det 1825 kWh/Ã¥r vilket motsvarar nästan 20 % av min egen totalförbrukning (villa pÃ¥ 140 kvadrat och 4 i familjen). Sedan tillkommer dator och alla andra el-prylar. Att hÃ¥lla en lÃ¥g energiförbrukning är mycket en livsstilsfrÃ¥ga. Lycka till med all energispar ni gör! Det blir spännande att läsa hur mkt ni sänker er förbrukning.

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ã…ter igen!  Tack alla för hjälpen!

Ska titta pÃ¥ en timer till medianläggningen för  sambon somnar framför tvn nästan varje dag dag och dÃ¥ drar den alltsÃ¥ snarare 10kw/ dygn med  förstärkaren.

Bilden på en led lcd är tydligen inte godkänd så vi måste ha en plasma

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
jag vill bara nämna att en förstärkare pÃ¥ 1000w kan spela högt, men när man inte gör det sÃ¥ drar den inte 1000watt, exakt hur mycket den drar vet jag inte men kanske 50-200watt vid normalt användande, om ni inte har disco varje kväll dvs!  8)
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Aha okej.  Tack dÃ¥ är jag lite lugnare.

Jag är inte så intresserad av det där och saknar aldrig ljud eller bild jag inte har men sambon gör tydligen det.

Men sen ser han inte behovet av en större spishäll som jag gör :)


Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
häll, kör induktion, snabbt effektivt och coolt att värma vatten med hjälp av magnetfält!  tummenupp
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
Har ni plasma-tv sÃ¥ kolla pÃ¥ mörka filmer som drar mindre ström  ;).
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har ni plasma-tv sÃ¥ kolla pÃ¥ mörka filmer som drar mindre ström  ;).

Haha. LÃ¥ter som en bra idé.  Ska ändÃ¥ byta till en ny som iaf drar hälften. VÃ¥r har en trasig panel sÃ¥ svärtan är mer grön och helt grynig :/

Utloggad VackraFia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ville bara meddela att vi för första gången på vääääldigt länge hade mindre i elräkning än mina föräldrar!
4200 kr 3093 kwh
fortfarande väldigt mycket men bra mycket minde än vad jag hade förväntat mig :)

JennyAngelica

  • Gäst
JennyAngelica
SV: CtC EcoAir och CTC EcoEl. Hög elförbrukning. Kan någon hjälpa?
« Svar #72 skrivet: 21 mars 2016, 10:32:26 »
Hej!
Såg att det var ett tag sen någon skrev här men försöker ändå,
Vi har precis flyttat till vårt hus o fick första elräkningen som var en riktigt chock för oss! På vår panna har det dem senaste dagarna stått under driftinfo: hög värmepump C . Har försökt hitta information om detta men får inte till det riktigt. Någon som vet om detta är något som är "farligt" ? Är det elpatronen som går in nu hela tiden o drar mycket el? En annan fråga, är det någon här kanske som har kopplat bort sin elpatron eller vad man ska säga för att få ner elförbrukningen?
Mvh Jenny

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
"Hög värmepump" betyder att det vatten som cirkuleras ut i VPn är varmare än vad den själv vill ha in, dvs övre elpatronen (och nedre, om VPn är spärrad) värmer tanken så att vattnet ut till VPn är varmare än 48 grader.

Utan att veta hur allting är inställt är det omöjligt att veta om nånting är fel eller vad som händer. Skriv av (eller fotografera) alla inställning och även Aktuella driftdata och lägg upp här inne.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!