Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lyxproblem v.v laddning  (läst 8654 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #30 skrivet: 27 januari 2011, 17:31:27 »
Endast innegivare funkar bara om styrningen är byggd för det vet inga vp som är det. Men shunt styrningar finns och dom funkar i de flesta fall sämre än med utegivare och definitift sämre än med både inne och ute.

Vet du inga pumpar som har styrning frÃ¥n innegivare!!!???  Sc:,h Konstigt.

Så gott som alla har någon form av innetemp kompensation. CZ50 har bara innegivare t.ex.

Edit: Å en sak till, radiatorer har haft termostater i säkert 50år och det är garanterat en innegivare.

Jag menade att jag inte visste om några vp som bara hade innegivare att dom går att styra ihop med innegivare visste jag har så själv och det rekomenderas. Termostater är bra att ha om man inte har en bra styrning som håller jämn värme ändå fast jag räknar inte dom som innegivare. Hos mej blev termostaterna en onödig kostnad som jag lät montera pga okunskap mina termostater har stått på 5 an i flera år och är nu bortplockade men ska nog montera tillbaka dom för radiarorkopplen är så fula utan lock. Visste faktiskt att comfortzone kör endast med innegivare (har läst en del i comfortzone tråden om problemen) men skrev i mobilen och det är så liten skärm så det blir korta inlägg ;)
« Senast ändrad: 27 januari 2011, 17:39:18 av smurfen72 »
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #31 skrivet: 28 januari 2011, 19:57:48 »
Endast innegivare funkar bara om styrningen är byggd för det vet inga vp som är det. Men shunt styrningar finns och dom funkar i de flesta fall sämre än med utegivare och definitift sämre än med både inne och ute.

Nu hÃ¥ller jag inte alls med eller sÃ¥ förstÃ¥r jag inte vad du menar  ??? Min shunt automatik fungerade bra med utegivare (kurv styrning) och blev ännu bättre med innegivare.
MVH

Kör du med endast inne givare eller med både inne och ute givare nu.

Nu kör jag med både ute & innegivare. Fungerar kanon. Innegivaren står på 21 grader, blir det +/- 1 gra varmare inne så sänks/höjs framlednings temperaturen ca 5 grade.
r. När shunten öppnar mer än 90% startar VP.
MVH
« Senast ändrad: 28 januari 2011, 20:00:24 av Pjotor2009 »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #32 skrivet: 28 januari 2011, 21:49:03 »
Endast innegivare funkar bara om styrningen är byggd för det vet inga vp som är det. Men shunt styrningar finns och dom funkar i de flesta fall sämre än med utegivare och definitift sämre än med både inne och ute.

Nu hÃ¥ller jag inte alls med eller sÃ¥ förstÃ¥r jag inte vad du menar  ??? Min shunt automatik fungerade bra med utegivare (kurv styrning) och blev ännu bättre med innegivare.
MVH

Kör du med endast inne givare eller med både inne och ute givare nu.

Nu kör jag med både ute & innegivare. Fungerar kanon. Innegivaren står på 21 grader, blir det +/- 1 gra varmare inne så sänks/höjs framlednings temperaturen ca 5 grade.
r. När shunten öppnar mer än 90% startar VP.
MVH

Både ute och inne ska det va Thumbsup i nödfall kan man klara sig med bara ute men sällan med bara innegivare tror vi är överens *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #33 skrivet: 29 januari 2011, 00:00:47 »
Nu har vi sabbat 2 trådar med fast eller flytande och ute eller innegivare.

Killen vill diskutera VV-laddning. Tror ni han är kvar?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #34 skrivet: 29 januari 2011, 09:34:20 »
Nu har vi sabbat 2 trådar med fast eller flytande och ute eller innegivare.

Killen vill diskutera VV-laddning. Tror ni han är kvar?

Problemet han hade var att det blev för varmt inne då kan man lätt halka in på styrningen av värme därav snacket om innegivare. Jag tror han är kvar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #35 skrivet: 29 januari 2011, 09:39:18 »
Laddväxlare och skiktladdning med en UVL lösning Thumbsup

Det blir sÃ¥ J---la bra.  70 grader legionella säkert vatten.  SÃ¥ ska VV laddas, allt annat är sekunda ;) 

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #36 skrivet: 29 januari 2011, 09:47:05 »
Det kan lätt glida in på andra spår i trådarna, det är ju inget ovanligt ;)

Problemet för mig uppstår egentligen bara då det blir mycket kallt.

Förövrigt är jag nöjd med "styrningen" av ute/innegivare då jag brukar röra mig med en diff
på 0.5-1gr.

Nu har vi fått den första blidan på 3 mån,och jag ligger på 13 starter integral -180 på tal om ingenting.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #37 skrivet: 29 januari 2011, 10:39:22 »
Du var kvar Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Lyxproblem v.v laddning
« Svar #38 skrivet: 29 januari 2011, 11:02:34 »
Jupp!
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!