Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kolektor sling?  (läst 5924 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Kolektor sling?
« skrivet: 27 januari 2006, 17:25:23 »
Hej har hör talas om kolektor slinga.
Att man typ tar en koletorslang rulle och gräver ett djupt dike, där drar man ut den som en telefonsladd och gräver igen och kör mot en frånluftsmodul. Typ som IVT:s kompatkolektorer fast med bara kolektor slang.

Är det nån som vet nått om de??

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Kolektor sling?
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2006, 22:38:20 »
jag har inte hört talas om det, men det blir ju presis som en kompakt kolektor & kan då bara andvändas till extremt svaga pumpar, som desutom hjälper till o ladda barken via slingan, så som IVT 495 som bara är på ca 2 kw
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Kolektor sling?
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2006, 22:54:47 »
Kolektor Och dessutom ordet sling. Är det norsk stavning?  ;) Ordet kol leder tankarna till kyla, vi hÃ¥ller ju pÃ¥ med värme. Nä, kollektor heter det.  b00k  /Stavningspolisen/
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Kolektor sling?
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2006, 23:15:14 »
Grattis, du har just vunnit en traktor.
Kol är svarta saker som brinner så varför tror du det betyder kyla.
Eller tror du att det är någon sorts Engelska.
Och inte vet du vad sling betyder heller.

M.V.H
Messer

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Kolektor sling?
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2006, 23:21:28 »
Tack när kommer traktorn!!!!!!!!!
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Kolektor sling?
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2006, 23:28:30 »
Sen när vart detta ett rättstavnings forum? jag ahr skrivit över 1000 inlägg som innehÃ¥ller mer en än felstavning i varje inlägg  *vinkar*

Ni ser ju vad han menar  knUp
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Kolektor sling?
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2006, 00:13:51 »
jag har inte hört talas om det, men det blir ju presis som en kompakt kolektor & kan då bara andvändas till extremt svaga pumpar, som desutom hjälper till o ladda barken via slingan, så som IVT 495 som bara är på ca 2 kw

Om de är IVT:s kompktkollektorer ni pratar om så går dom att köras mot störe Markpumpar oxå, skilnaden är att man har fler. Pratade med IVT som ansåg att 16 st kompaktkollektorer skulle räcka till en IVT 9 KW med frånluftsmodul.
Vet ej om det blir samma sak med typ sling men igentligen borde de ju bli det. Bara man får ut rätt längd.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Kolektor sling?
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2006, 10:48:51 »
Nej, som jag fatter det så är det inte kompaktkolektorn, läs första inlägget igen.
& jag skulle altdig i livet andvända någon form av kompaktkolektor till annat är en pump med extremt låg effekt & den måste desutom kunna putta tilbaka energi i backen, annars belir det för utkylt!

(funkar kanski i nått år, men man komer att få kallare o kallare KB = dyrare o dyrare drift, i värsta fall så slår den tillslut av på för kall kb & blir obrukbar. man kan inte trolla fram energi!)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Kolektor sling?
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2006, 12:17:40 »
Jo men princien med kompakkollektorena är ju att du året om har din frånluftsmodul som helatiden värmer marken, under vintertid så tar ju pumpen mycket mer än vad modulen ger tillbaka men sommartid då den till mestadels står återladdar ju modulen marken igen, sen kan man ju oxå kompletera med solfångare som vid fördigladdat vatten hjälper till att värma marken.
.
IVT har ju tagit fram dom för både deras lilla pump men oxå för vanliga markvärmepumpar.
Iden annars är ju bortkastad att kosta på kollektorer och grävning med en värmepump som inte ger specielt mycket mer än en vanlig simpel frånluftsvärmepump gör är väll knappast en revultionerande ide som man patenterar.
IVT själva skulle väll knappast föreslå dom till störe pumpar som en 9 KW:are om dom visste att de inte skulle fungera.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Kolektor sling?
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2006, 12:52:50 »
Är det den här du tänker på?
http://www.alliantenergygeothermal.com/stellent2/groups/public/documents/pub/geo_wrk_des_clo_001239.hcsp
Om jag läser rätt, då har den samma problem som kompaktkollektorn, man måste fylle tilbaks värme.. :(
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Kolektor sling?
« Svar #10 skrivet: 29 januari 2006, 21:44:36 »
Om det inte skulle fungera tillfredstälande kan man ju alltid Ã¥terladda med solvärme  8)
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kolektor sling?
« Svar #11 skrivet: 29 januari 2006, 21:51:44 »
Om man har den "i norr" där en vp kanske går i veckor kontinuerligt vid en extrem köldperiod, blir det ingen som helst återladdning.

Bara nämner det..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Kolektor sling?
« Svar #12 skrivet: 29 januari 2006, 22:04:09 »
Nej men det blir det inte på en jordslinga på en meters djup heller och det funkar ju utmärkt häruppe i norr det är ju en dimensionerings fråga om det fungerar eller ej :D
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Kolektor sling?
« Svar #13 skrivet: 29 januari 2006, 23:41:43 »
Nej men det blir det inte på en jordslinga på en meters djup heller och det funkar ju utmärkt häruppe i norr det är ju en dimensionerings fråga om det fungerar eller ej :D

jordslingan, tar lite energi ur en stor massa . kompaktkolektorerna tar mycke energi ur liten massa, del är stor skilnad på det. återladdningan blir ju lättare på jordslingan, dels för att det inte behöver värmas lika mycke & dels för att den har stor yta att ta värme från.

det finns inga genvägar, man kan inte trolla fram energi!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Kolektor sling?
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2006, 00:03:17 »
Nej men andra sidan tar Kompact colectorn sin värme på ett större djup en bra bit under käll gränsen sen beror det ju också på fukthalten i omgivande jord men återigen ALLT är en fråga om rätt dimensionering b00k
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!