Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Oljud!!! (igen)  (läst 19345 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #15 skrivet: 15 januari 2006, 21:01:48 »
Jag väntar med spänning på svar från 'Thermia support' eller 'Adam'  *vinkar*

Per

Skickade ett email till dig igår, den adress du har i din profil.

Rickard eller någon annan kanske kan fixa så jag åter kan skicka privata medelanden innom forat.

mvh

Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #16 skrivet: 15 januari 2006, 21:08:13 »
Adam!

Snälla, snälla skicka igen!
Jag är olidligt nyfiken på vad du ville säga, men inget mail i lådan från dig.
Adressen är riktig, per.roos@gmail.com så snälla försök igen!

/Per
Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #17 skrivet: 15 januari 2006, 21:23:42 »
Per

Har skickat en gång till från 2 olika adresser. Det var en del frågor på hur värmepumpen och utedelen var ansluten, vilket ju redan delvis besvarats.

mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #18 skrivet: 16 januari 2006, 16:20:48 »
Per

Är mycket intresserad av vad du kan tänkas få reda på från Thermia så meddela gärna på forumet efteråt. Jag ska träffa Thermias åf för en beställning av Atria 8 på tisdag nästa vecka men känner mig tveksam efter vad du beskrivit.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #19 skrivet: 16 januari 2006, 17:34:44 »
Hej AJ,

Jag förstår precis vad du menar, jag skulle kännt det samma i din sits.
Ska försöka hålla progressen uppdaterad.
En stor eloge till Adam som visar intresse för sina produkter en söndag natt!

Vad jag förstått så här långt så är det inte alls meningen att Atria ska föra oväsen, förhoppningsvis har jag lösbara problem med just min anläggning.

Som jag skrev tidigare så är min utrustning precis igångkörd och utedelen stannar efter ca en halvtimme med larm 'lågtryck löst'. Enligt manulen betyder det stopp i filter eller luft i systemet => starta om/åtgärda

Tydligen hade även min installatör sett larmet och gjort sitt bästa för att lufta, när det inte lyckades började han misstänka kompressorn. Svaret jag fick i morse var att de skulle kalla in mer folk och jobba vidare. OM nu kompressorn är dålig, kan man ju tänka sig att den också för mer oväsen än normalt.
Tyvärr var larmet kvar när jag nu kom hem från jobbet, och inget synbart har gjorts (förutom att samtliga rör nu är isolerade, och pumpen satts i läge 'tillsats').
Får höra i morgon bitti om de kommit till någon slutsats.

Dessutom har jag inte fått några flexslangar installerade (trots att det finns med på offerten). Det sista entrepenören sa i morse var 'det sitter internt installerat i Atria, inga externa slangar behövs'.
Enligt Adam ska Atria installeras med slangar, sÃ¥ det kan mycket väl ocksÃ¥ vara orsaken till problemet. Just nu känns det som jag kommer fÃ¥ brÃ¥ka mig till det, rören är isolerade hela vägen fram.  huvuddunk

Så, tyvärr ingen ljusning än, men jag är ändå glad att ha ett par möjliga orsaker!

Fortsättning följer...

Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

Utloggad VCL55

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme görs bäst pumpande.
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #20 skrivet: 17 januari 2006, 13:40:36 »
Lågtrycks larm får man oftast av problem med cirkulation på köldbärarsidan, eller alternativt köldmediebrist. På en såpass ny maskin är det inte helt otroligt att glykolen är felblandad (har hört att Atria/Aer är känsliga för detta). Kompressorn borde inte ha något alls att göra med detta. Din installatör verkar inte helt van vid sina produkter. Hoppas att de i sin tur anlitar kunniga tekniker som ser över anläggningen.

En van installatör borde inte ha hoppat över flexslangarna om du inte uttryckligen har bett om att slippa dom, trots att de upplyst dig om vilka risker detta kan innebära, i form av ljud/vibrationsproblem. knUp




Innehavare av en Villa Classic 55

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #21 skrivet: 17 januari 2006, 15:43:41 »
...Kompressorn borde inte ha något alls att göra med detta...

Nej, jag börjar också inse det nu.
Hm... Jag la ut jobbet på 'totalentrepenad' för att för en gångs skull slippa sätta mig in i allt i detalj. Det var nog inte ett så vist beslut...

De har nu plockat in en extern 'kylkille' eftersom de inte kan hitta felet själva.
Dessutom lovade de idag att 'klart att du skall få flexslangar installerade, om det visar sig att det behövs'. Frågan är hur det ska visa sig att det behövs. Jag antar att de inte är sugna att sitta och titta på TV med mig klockan tio på kvällen, när det är knäpptyst i huset.

Jag antar att det ofta är 'offertkillen' som läser in sig på nya produkter, och glömmer uppdatera killen med skiftnyckeln...

Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

Nisse VP

  • Gäst
Nisse VP
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #22 skrivet: 17 januari 2006, 20:06:13 »
Hej Peppe!
Jag har just själv fått en Thermia Atria 8 installerad, början av December 2005, och upplever väl i princip samma fenomen som du. Mina förutsättningar gällande husbyggnad placering av utedel respektive innedel är rätt så lika dina. Jag upplever ett svängande ljud från utedelen som om fläkten ej är balanserad. Det känns som du beskriver det rätt så bra när du liknar det vid att ligga på en färja (rätt så nära motorrummet). Jag skall väl tillägga att jag har mitt sovrum vägg i vägg med utedelen, dock kan jag då det är tyst i huset även höra den i andra rum än detta..Jag undrar om detta problem verkligen kan avhjälpas med flexslangar vid utedelen  som det nämns (i innedelen sitter det ju flexslangar mot köldbärarna).Jag upplever det inte som vibrationer som sagt utan som ett obalansljud. Jag tror mer kanske att det hade hjälpt med en bättre isolerad fläktlåda och bättre balanserad fläkt.
Dock har jag också lagt märke till ett vibrations- /resonansljud från elementen som uppstår, som jag upplever det, då kompressorn i källaren går igång. Installatören sänkte hastigheten på cirkulationspumpen till lägsta hastighet detta hjälpte ej.
Jag har också vid två tillfällen blivit väckt mitt i natten av ett förfärligt skramlande ljud, tror att det väckte några av mina grannar också, jag har ej vågat fråga. Vid första tillfället stängde jag av värmepumpen och gick och lade mig igen. På morgonen startade jag den och då gick den utan oljud (skrammel) ett par veckor tills det var dags igen i förra veckan. Jag tog då en ficklampa med mig ut och lyste in i fläkttrumman. Runt trumman och fläkten hade det bildats is och jag tror det var det som var/är problemet, fläktbladen slog i isen. Så här skall det väl inte vara!? Tänk om detta inträffar då jag inte är hemma!

Hoppas du håller oss informerade  :)
Ps. Lycka till!

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #23 skrivet: 17 januari 2006, 20:46:53 »
Så här skall det väl inte vara!?

Nisse VP

Nej så skall det verklingen inte vara. Du kan väl registrera dig så vi kan hålla en bättre dialog.

Generellt finns det olika möjliga källor till ljud och utan att veta helt ännu så tor jag att Peppes problem har en annan grund. Uppenbarligen har det varit rätt tänkt hos Peppe men uppstått något missförstånd vid installationen som gjort att hela installationen saknar flexslangar. Om jag inte är fel underrättad kommer Peppe få hjälp nu på Torsdag. Låt oss avvakta Peppes rapport när han fått denna hjälp.

mvh

Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad Poolarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag är undrande över värmepumpar!
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #24 skrivet: 17 januari 2006, 21:47:28 »
Hej igen alla!

Har inte varit inne på ett tag då jag i princip bestämt mig för en Atria 10. Efter denna tråd blir jag lite orolig. Jag har en ljudkänslig gumma hemma och vill inte heller bli sjöman och leva med färjemotorljud. Det kommer en ÅF från Täby till mig v 4 för att titta och visa.


Jag hade tänkt mig en lösning med online modulen. Är det någon som känner till den?

Poolarn

Redigerat!
Synpunkter på detta skickas till rickard@varmepumpsforum.com så att denna tråd får fortsätta utan vidare debatt om mitt sätt att moderera forumet.
/Rickard
« Senast ändrad: 18 januari 2006, 07:27:36 av Rickard »
167 kvm enplans Hortlaxhus -89, N Åkersberga, Atria Optimum 12 installerad våren -07 med poolkort och On-line system. Separat glykolfylld slinga till pool, ca. 50 kubik, med 2 plattvärmeväxlare. En under pannan och en i poolpumpsgropen vid poolen.

Utloggad Poolarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag är undrande över värmepumpar!
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #25 skrivet: 17 januari 2006, 22:12:09 »
Glömde lägga till att vi bor ute på landet med kor som närmaste grannar och har det på tyst och lungt och skönt idag. Endast mistluren från de stora färjorna förgyller vår tillvaro ibland i disigt väder. :)
167 kvm enplans Hortlaxhus -89, N Åkersberga, Atria Optimum 12 installerad våren -07 med poolkort och On-line system. Separat glykolfylld slinga till pool, ca. 50 kubik, med 2 plattvärmeväxlare. En under pannan och en i poolpumpsgropen vid poolen.

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #26 skrivet: 17 januari 2006, 22:21:45 »
Kort om online: http://www.thermia.se/docroot/svenska/sidor/th.online%20låg%20sv1_id467.pdf

Användarmanualen: http://www.thermia.se/docroot/svenska/sidor/online%20kundmanual_id455.pdf

Vi tar rapporter om mindre bra installationer och egenskaper hos våra produkter på största alvar.

Tycker inte du skall vara orolig vad gäller Thermia Atria, det är en väldigt trygg och bra produkt.

mvh
Adam

« Senast ändrad: 18 januari 2006, 07:28:09 av Rickard »
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #27 skrivet: 17 januari 2006, 22:27:01 »
Hej Poolarn,
innebär signaturen att du har pool? Hoppas du räknar med att även värma den med vp'n (och har dimensionerat för det)! Billig poolvärme var ett av de största skälet för mig att välja L/V.

Jag har fortfarande fullt förtoende för Thermia, jag tror och hoppas att de ska fÃ¥ snurr pÃ¥ mina grejer och tillräckligt tyst för att jag ska bli nöjd.  8)
Aria är en tämligen ny produkt, så jag är inte helt förvånad att inte installatörerna har full rutin än.

Vad gäller online;
min far har det till sin Diplomat. Fungerade bra ca ett år, la sedan av. Det värde man ställer in via nätet realiseras inte av pannan. Felsökning pågår där också...
Jag valde det inte. Jag tror jag står ut med ett par timmar med nedsatt temperatur när jag kommer hem från semestern.
Det är det enda han har använt det till; han ringer mig på väg hem, jag ökar från 18 - 22 via nätet och så är det varmt när han kommer hem.
Loggnings funktionen är bra. I princip obegränsad historik verkar det som. (Bara en timme direkt på vp'n).

När vi ändå pratar tillbehör;
någon som kör med 'extern timer' för nattsänkning? Funkar det bra?
Jag fattar inte varför den är tillbehör, kan inte kosta många spänn att bygga in från början.
(Samma sak med effektvakt, tillbehör det med.)

Och så ljudet igen;
finns det ingen där ute som har en Atria som inte låter för mycket?
Skriv gärna och berätta!
« Senast ändrad: 17 januari 2006, 23:31:36 av Rickard »
Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

Utloggad Poolarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag är undrande över värmepumpar!
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #28 skrivet: 17 januari 2006, 22:50:39 »

Jag har ett paket som står på tomten som ska bli pool. Grävaren kommer om några veckor och till senvåren ska det vara klart. Den dimensionen jag fick av den oseriösa ÅF:en litar jag inte på men hoppas och tror att näste ska kunna hjälpa mig.

Online frågan är med tanke på att jag är ute och reser en del och vill kunna kontrollera pumpen vid min bortavaro så att frugan inte behöver bekymra sig. Tanken bakom är, som jag förstått, att installatören ska kunna gå in och titta efter att ha blivit larmad om det blivit problem.
Jag är inte helt insatt på garantier, men l/v pumpen har väl en garanti på 6 år och jag hoppas att onlinesystemet också har det.


Tack Adam för att du försöker lugna mig :) Jag har inte tappat hoppet ännu!
Vad gäller pool har jag för mig att jag sett en bild på Atrian med poolanslutning, men nu hittar jag den inte längre. Det som skulle intressera mig är också en installationsanvisning/instruktion så att jag kan sätta mig in även i den delen. (Tycker inte om att inte veta ) :( Var kan jag hitta detta?

MVH

Poolarn
« Senast ändrad: 17 januari 2006, 23:33:10 av Rickard »
167 kvm enplans Hortlaxhus -89, N Åkersberga, Atria Optimum 12 installerad våren -07 med poolkort och On-line system. Separat glykolfylld slinga till pool, ca. 50 kubik, med 2 plattvärmeväxlare. En under pannan och en i poolpumpsgropen vid poolen.

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #29 skrivet: 17 januari 2006, 23:18:47 »
Hallå igen poolarn,

Jag missade din fotnot, du hade mycket riktigt pool anledning du också!
Jag har pool sedan tidigare med en värmeväxlare som är kopplad till radiatorsystemet. Med kranar kan jag välja om jag ska köra radiatorerna, poolen eller både och.
Hoppas nu bara att vv'n är tillräckligt effektiv för att sänka returen tillräckligt. Har numera förstått att en L/V pump trivs bäst med så kall retur som möjligt(?)
Jag blev rådd att alltid ha radiator slingan på och sänka termostaterna på radiatorerna på övervåningen på sommarn. I källaren är det ju bara plussitivt med lite värme även på sommaren.
Finns ju även poolautomatik att inhandla (som stänger och öppnar själv), men pool tbh är ju inte direkt gratis...
Tänk också på att inte använda koppar på poolsidan, barnen blir gröna i håret då. (Ska själv åtgärda den saken så småningom)

Om larmen för online automagiskt skickas till installatören vet jag faktiskt inte. Farsgubben gjorde ett par larm manuellt bara för att se att systemet fungerade, och han blev inte kontaktad av installatör. Kanske valbart i abonnemanget?
Och jo dÃ¥; det ska gÃ¥ pÃ¥ garanti, tydligen bara lite svÃ¥rlokaliserat fel.  ;)

/Peppe
« Senast ändrad: 18 januari 2006, 07:26:08 av Rickard »
Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!