Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Oljud!!! (igen)  (läst 19345 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Oljud!!! (igen)
« skrivet: 14 januari 2006, 00:31:52 »
Hallå!

Det finns ett par trådar ang. Atria's ljudnivå. Det har framför allt avhandlat störningsnivån för grannar o dyl.
Jag har ett annat problem.
Jag har precis fått min Atria 10 installerad (utedelen kopplad idag), och upptäcker till min förfäran att ljudnivån inomhus i egna huset är betydligt högre än jag hade räknat med.   :(
Rent av störande när utedelen går igång.  *grina*
Rena finlandsfärjenivån !!!  huvuddunk

Ett dovt, svängande, obestämbart, 'resonans ljud' från utedelen.

Utedelen står på lösa stenplattor på en ca 50cm djup grusbädd, ca 50cm från huset.
Innedelen står i källaren (1 plan + källare hus).
I gillesugan, närmast utedelen och vägg-i-vägg med innedelen låter det ungefär som en långtradare som står på tomgång utanför.
Även innedelen låter en hel del (utedelens kompressor) och det är svårt att bestämma var ljudet egentligen kommer från.

Ska det vara så här?
Vad kan man göra åt det?
Jag har läst tips om asfaltsmattor och gummifötter, skulle det hjälpa mot det här problemet? På ute- eller innedelen?
Om detta är ett kännt 'Atria problem', varför åtgärdas det då inte redan på fabrik?

Himlarns tråkig upptäckt tycker jag, det skulle ju bli så bra...  :'(

Tacksam för alla tips jag kan få!

/Per
Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2006, 23:38:06 »
Med tanke på att jag inte sover bra på färjor förstår jag vad du menar... Jag står precis i begrepp att träffa Thermias åf för att diskutera en beställning av en Atria 8 men det du tar upp här är precis vad jag vill undvika. Hur är utedelen föbunden med pumpen? Är det fast rör eller någon sorts flexslang? Är lekman på området men vet att vid t ex större fläktinstallationer är det viktigt att inte själva fläktmotorn är fast ansluten till en fastighet.

Jag har förberett exakt samma lösning för utedelen som du beskriver nedan. Jag tackar för varningen och avvaktar med spänning på eventuell lösning. Så här kan det inte vara möjligt att det ska vara. Lycka till!

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2006, 12:11:09 »
Hallå Anders,

sovningen har hittills inte varit ett problem då sovrummet ligger i andra änden av huset.
Och jag ska inte överdriva, man behöver inte hörselkåpor inomhus. Det handlar om ett svagt, irriterande, svårplacerat resonans ljud som man främst märker när det är helt tyst i huset.
Jag är också lekman på området, men hade precis som du förväntat mig någon slags flexibel anslutning. Hos mig är kopparrören direkt (fast) monterade mot utedelen. Förutom vibrationer undrar jag vad som händer när grusbädden sätter sig några millimeter.... Vill ju inte ha utedelen hängande i anslutningarna  Sc:,h

De inlägg jag har hittat i ämnet avhandlar som sagt störningsnivå för grannar, för egen del hade jag förväntat mig mindre oljud än när oljepannan drog igång.

Jag väntar med spänning på svar från 'Thermia support' eller 'Adam'  *vinkar*
Har min installatör gjort något fel? Är det fel på min utrustning? Går det att avhjälpa/minimera?

Jag tvekade länge mellan berg och L/V. Hade jag vetat det här hade det blivit enklare  >:(

Jag lovar att uppdatera med hur det utvecklar sig, jag vill absolut inte ge Atria ett (förhoppningsvis) oförtjänt dåligt rykte.

/Per 
Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2006, 13:11:49 »
hej, i installationsanvisning till min ECO-AIR står det tydligt att utedelen ska ha slang för att eliminera resonans och vibrationer in i huset. Jag hör ju min oxå när det är tyst men inte så det stör.
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2006, 14:20:22 »
hej, i installationsanvisning till min ECO-AIR står det tydligt att utedelen ska ha slang för att eliminera resonans och vibrationer in i huset.
I IVT´s installatörshandledning rekommenderas att flexibla slangar monteras vid in- och utloppet från värmepumpen.
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2006, 14:51:27 »
Skulle precis skriva detsamma som Sture gjorde, att flex slang mellan inne och utedel gäller enl IVT.
Har så på min IVT anläggning, och är mycket nöjd med ljud komforten.
Ute delen står alldeles utanför straxt till vänster om köksfönstret, och så klart, är det tyst i huset, och man sitter tyst och lyssnar, så visst hör man den, men det är inte mer heller.

//--  Ramsmark  --
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2006, 16:28:57 »
För att förtydliga mig, så har jag rör från pannan ut genom källarväggen. Från pumpen fram till källarväggen har jag sedan två flexslangar 80 cm långa.
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2006, 17:05:25 »

Ska kolla med installatören direkt i morgon bitti.
Jag har 'solid koppar' hela vägen från pannan, genom yttervägg och stumt in i utedelen.

Läste just igenom offerten igen, där står bl.a:

"Flexibla stålslangar och erf smutsfilter"

Smutsfilter är monterat både på radiator- och köldbärar slingan, men inga 'flexibla stålslangar' så långt ögat når...

Inga rör är isolerade än. Möjligtvis innebär det en liten förbättring ljudmässigt, men jag antar att jag ändå ska kräva korta slangar mot utedelen. Dels för vibrationer och dels för ev. marksättning.

Tack för ordet
Per
Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2006, 17:15:22 »

Sovningen har hittills inte varit ett problem då sovrummet ligger i andra änden av huset.
Och jag ska inte överdriva, man behöver inte hörselkåpor inomhus. Det handlar om ett svagt, irriterande, svårplacerat resonans ljud som man främst märker när det är helt tyst i huset.

Jag är också lekman på området, men hade precis som du förväntat mig någon slags flexibel anslutning. Hos mig är kopparrören direkt (fast) monterade mot utedelen. Förutom vibrationer undrar jag vad som händer när grusbädden sätter sig några millimeter.... Vill ju inte ha utedelen hängande i anslutningarna  Sc:,h

Jag väntar med spänning på svar från 'Thermia support' eller 'Adam'  *vinkar*

1...Har min installatör gjort något fel?

2...Är det fel på min utrustning?

3...Går det att avhjälpa/minimera?

Jag lovar att uppdatera med hur det utvecklar sig, jag vill absolut inte ge Atria ett (förhoppningsvis) oförtjänt dåligt rykte.

/Per 

Per

Du skrev är du lekman och därför gå på din installatör att montera flexislangar snarast och om han bråkar får du pressa honom lite och kan säga att du kommer att gå till Themia och de får kontrollera om allt är rätt installerat efter deras anvisningar, sen får han stå för sveda och värk för att du ej kunnat sova eller ej får lugn och ro i bostaden.

Din installatör måste ta sitt ansvar :-\
Gör det omedelbart..

/Janne
« Senast ändrad: 15 januari 2006, 18:21:24 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2006, 17:54:45 »
Fattar inte varför man snålar på anslutningsslangar, under 500-lappen för två. Utan, kommer ju eländet som ett brev från posten. Hade varit bra att ha även på LL-pumpar.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2006, 17:55:47 »
Jepp, lita på det. Direkt i morgon bitti.

Men först ville jag ju i detta eminenta fora förvissa mig om hur det 'ska' vara.
FÃ¥ lite kött pÃ¥ benen liksom...  b00k

/Per
Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #11 skrivet: 15 januari 2006, 19:02:16 »
Fattar inte varför man snålar på anslutningsslangar, under 500-lappen för två.
Mina båda slangar, 28 x 800 mm, kostade enligt fakturan från installatören 500 SEK exkl moms.
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2006, 19:24:50 »
När det gäller Thermia aer sÃ¥ finns ju ingen kompressor i utedelen som kan orsaka vibrationer, jag undrar om den verkligen skall behöva flex-slangar.  Sc:,h
De flex-slangar man normalt talar om när det gäller en värmepump är flex-slangarna från själva värmepumpen (den som har kompressorn i sig, i detta fall innedelen) Och huset/radiatorsystemet.

Nåväl, oavsett hur det är så bör ju inte utedelen orsaka vibrationer i husstommen, detta oavsett om det är kompressorn eller fläkten som orsakar ljudet.
Din installatör bör väl kunna avgöra vad som orsakar bullerproblematiken och åtgärda detta med flex-slangar på bästa möjliga ställen.

Om han tvingas sätta dit mer än 2 kanske du får pröjsa ett par av dem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2006, 19:45:37 »

Om han tvingas sätta dit mer än 2 kanske du får pröjsa ett par av dem.


Det har jag inga problem med, grejerna ska ju förhoppningsvis vara med några år, och då ska man ju inte gå och reta sig på ljudet.
Jo, jag har varit inne på samma tankar som du nämner Rickard. Eftersom Kompressorn sitter inomhus borde det ju inte bli så mycket ljud utifrån. Men som jag sa tidigare, det är svårt att lokalisera var ljudet egentligen kommer ifrån. Jag skulle kunna tänka mig att det fortplantar sig rätt bra i radiator systemet, och då är det väl många faktorer som kan inverka på var resonans verkan blir störst i huset.

Nu hör det till saken att vp'n stannar efter en halvtimme ('lågtryck löst'), så jag har inte hunnit undersöka så noga än. Och eftersom systemet inte är betalt/'överlämnat' än så vill jag inte peta i grejerna så mycket, bara lära mig av er andra som är mer insatta, så man får bättre argument till förbättringar.
Jag antar att när man väl betalt blir det plötsligt (ännu) svÃ¥rare att fÃ¥ tag pÃ¥ entrepenören. Mona Sahlin's nya bidrags lag har redan försvÃ¥rat det en hel del, och inte ser det ut som vi med L/V fÃ¥r del av det heller...  *grina*

/Per
Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2006, 20:24:14 »
För att förtydliga mig, så har jag rör från pannan ut genom källarväggen. Från pumpen fram till källarväggen har jag sedan två flexslangar 80 cm långa.
Ett mycket bra förtydligande !
Det gäller då även mitt system, flexslang mellan ute delen och väggen.
Tack Sture !  :)

//--  Ramsmark  --
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #15 skrivet: 15 januari 2006, 21:01:48 »
Jag väntar med spänning på svar från 'Thermia support' eller 'Adam'  *vinkar*

Per

Skickade ett email till dig igår, den adress du har i din profil.

Rickard eller någon annan kanske kan fixa så jag åter kan skicka privata medelanden innom forat.

mvh

Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #16 skrivet: 15 januari 2006, 21:08:13 »
Adam!

Snälla, snälla skicka igen!
Jag är olidligt nyfiken på vad du ville säga, men inget mail i lådan från dig.
Adressen är riktig, per.roos@gmail.com så snälla försök igen!

/Per
Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #17 skrivet: 15 januari 2006, 21:23:42 »
Per

Har skickat en gång till från 2 olika adresser. Det var en del frågor på hur värmepumpen och utedelen var ansluten, vilket ju redan delvis besvarats.

mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #18 skrivet: 16 januari 2006, 16:20:48 »
Per

Är mycket intresserad av vad du kan tänkas få reda på från Thermia så meddela gärna på forumet efteråt. Jag ska träffa Thermias åf för en beställning av Atria 8 på tisdag nästa vecka men känner mig tveksam efter vad du beskrivit.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #19 skrivet: 16 januari 2006, 17:34:44 »
Hej AJ,

Jag förstår precis vad du menar, jag skulle kännt det samma i din sits.
Ska försöka hålla progressen uppdaterad.
En stor eloge till Adam som visar intresse för sina produkter en söndag natt!

Vad jag förstått så här långt så är det inte alls meningen att Atria ska föra oväsen, förhoppningsvis har jag lösbara problem med just min anläggning.

Som jag skrev tidigare så är min utrustning precis igångkörd och utedelen stannar efter ca en halvtimme med larm 'lågtryck löst'. Enligt manulen betyder det stopp i filter eller luft i systemet => starta om/åtgärda

Tydligen hade även min installatör sett larmet och gjort sitt bästa för att lufta, när det inte lyckades började han misstänka kompressorn. Svaret jag fick i morse var att de skulle kalla in mer folk och jobba vidare. OM nu kompressorn är dålig, kan man ju tänka sig att den också för mer oväsen än normalt.
Tyvärr var larmet kvar när jag nu kom hem från jobbet, och inget synbart har gjorts (förutom att samtliga rör nu är isolerade, och pumpen satts i läge 'tillsats').
Får höra i morgon bitti om de kommit till någon slutsats.

Dessutom har jag inte fått några flexslangar installerade (trots att det finns med på offerten). Det sista entrepenören sa i morse var 'det sitter internt installerat i Atria, inga externa slangar behövs'.
Enligt Adam ska Atria installeras med slangar, sÃ¥ det kan mycket väl ocksÃ¥ vara orsaken till problemet. Just nu känns det som jag kommer fÃ¥ brÃ¥ka mig till det, rören är isolerade hela vägen fram.  huvuddunk

Så, tyvärr ingen ljusning än, men jag är ändå glad att ha ett par möjliga orsaker!

Fortsättning följer...

Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

Utloggad VCL55

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme görs bäst pumpande.
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #20 skrivet: 17 januari 2006, 13:40:36 »
Lågtrycks larm får man oftast av problem med cirkulation på köldbärarsidan, eller alternativt köldmediebrist. På en såpass ny maskin är det inte helt otroligt att glykolen är felblandad (har hört att Atria/Aer är känsliga för detta). Kompressorn borde inte ha något alls att göra med detta. Din installatör verkar inte helt van vid sina produkter. Hoppas att de i sin tur anlitar kunniga tekniker som ser över anläggningen.

En van installatör borde inte ha hoppat över flexslangarna om du inte uttryckligen har bett om att slippa dom, trots att de upplyst dig om vilka risker detta kan innebära, i form av ljud/vibrationsproblem. knUp




Innehavare av en Villa Classic 55

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #21 skrivet: 17 januari 2006, 15:43:41 »
...Kompressorn borde inte ha något alls att göra med detta...

Nej, jag börjar också inse det nu.
Hm... Jag la ut jobbet på 'totalentrepenad' för att för en gångs skull slippa sätta mig in i allt i detalj. Det var nog inte ett så vist beslut...

De har nu plockat in en extern 'kylkille' eftersom de inte kan hitta felet själva.
Dessutom lovade de idag att 'klart att du skall få flexslangar installerade, om det visar sig att det behövs'. Frågan är hur det ska visa sig att det behövs. Jag antar att de inte är sugna att sitta och titta på TV med mig klockan tio på kvällen, när det är knäpptyst i huset.

Jag antar att det ofta är 'offertkillen' som läser in sig på nya produkter, och glömmer uppdatera killen med skiftnyckeln...

Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

Nisse VP

  • Gäst
Nisse VP
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #22 skrivet: 17 januari 2006, 20:06:13 »
Hej Peppe!
Jag har just själv fått en Thermia Atria 8 installerad, början av December 2005, och upplever väl i princip samma fenomen som du. Mina förutsättningar gällande husbyggnad placering av utedel respektive innedel är rätt så lika dina. Jag upplever ett svängande ljud från utedelen som om fläkten ej är balanserad. Det känns som du beskriver det rätt så bra när du liknar det vid att ligga på en färja (rätt så nära motorrummet). Jag skall väl tillägga att jag har mitt sovrum vägg i vägg med utedelen, dock kan jag då det är tyst i huset även höra den i andra rum än detta..Jag undrar om detta problem verkligen kan avhjälpas med flexslangar vid utedelen  som det nämns (i innedelen sitter det ju flexslangar mot köldbärarna).Jag upplever det inte som vibrationer som sagt utan som ett obalansljud. Jag tror mer kanske att det hade hjälpt med en bättre isolerad fläktlåda och bättre balanserad fläkt.
Dock har jag också lagt märke till ett vibrations- /resonansljud från elementen som uppstår, som jag upplever det, då kompressorn i källaren går igång. Installatören sänkte hastigheten på cirkulationspumpen till lägsta hastighet detta hjälpte ej.
Jag har också vid två tillfällen blivit väckt mitt i natten av ett förfärligt skramlande ljud, tror att det väckte några av mina grannar också, jag har ej vågat fråga. Vid första tillfället stängde jag av värmepumpen och gick och lade mig igen. På morgonen startade jag den och då gick den utan oljud (skrammel) ett par veckor tills det var dags igen i förra veckan. Jag tog då en ficklampa med mig ut och lyste in i fläkttrumman. Runt trumman och fläkten hade det bildats is och jag tror det var det som var/är problemet, fläktbladen slog i isen. Så här skall det väl inte vara!? Tänk om detta inträffar då jag inte är hemma!

Hoppas du håller oss informerade  :)
Ps. Lycka till!

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #23 skrivet: 17 januari 2006, 20:46:53 »
Så här skall det väl inte vara!?

Nisse VP

Nej så skall det verklingen inte vara. Du kan väl registrera dig så vi kan hålla en bättre dialog.

Generellt finns det olika möjliga källor till ljud och utan att veta helt ännu så tor jag att Peppes problem har en annan grund. Uppenbarligen har det varit rätt tänkt hos Peppe men uppstått något missförstånd vid installationen som gjort att hela installationen saknar flexslangar. Om jag inte är fel underrättad kommer Peppe få hjälp nu på Torsdag. Låt oss avvakta Peppes rapport när han fått denna hjälp.

mvh

Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad Poolarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag är undrande över värmepumpar!
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #24 skrivet: 17 januari 2006, 21:47:28 »
Hej igen alla!

Har inte varit inne på ett tag då jag i princip bestämt mig för en Atria 10. Efter denna tråd blir jag lite orolig. Jag har en ljudkänslig gumma hemma och vill inte heller bli sjöman och leva med färjemotorljud. Det kommer en ÅF från Täby till mig v 4 för att titta och visa.


Jag hade tänkt mig en lösning med online modulen. Är det någon som känner till den?

Poolarn

Redigerat!
Synpunkter på detta skickas till rickard@varmepumpsforum.com så att denna tråd får fortsätta utan vidare debatt om mitt sätt att moderera forumet.
/Rickard
« Senast ändrad: 18 januari 2006, 07:27:36 av Rickard »
167 kvm enplans Hortlaxhus -89, N Åkersberga, Atria Optimum 12 installerad våren -07 med poolkort och On-line system. Separat glykolfylld slinga till pool, ca. 50 kubik, med 2 plattvärmeväxlare. En under pannan och en i poolpumpsgropen vid poolen.

Utloggad Poolarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag är undrande över värmepumpar!
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #25 skrivet: 17 januari 2006, 22:12:09 »
Glömde lägga till att vi bor ute på landet med kor som närmaste grannar och har det på tyst och lungt och skönt idag. Endast mistluren från de stora färjorna förgyller vår tillvaro ibland i disigt väder. :)
167 kvm enplans Hortlaxhus -89, N Åkersberga, Atria Optimum 12 installerad våren -07 med poolkort och On-line system. Separat glykolfylld slinga till pool, ca. 50 kubik, med 2 plattvärmeväxlare. En under pannan och en i poolpumpsgropen vid poolen.

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #26 skrivet: 17 januari 2006, 22:21:45 »
Kort om online: http://www.thermia.se/docroot/svenska/sidor/th.online%20låg%20sv1_id467.pdf

Användarmanualen: http://www.thermia.se/docroot/svenska/sidor/online%20kundmanual_id455.pdf

Vi tar rapporter om mindre bra installationer och egenskaper hos våra produkter på största alvar.

Tycker inte du skall vara orolig vad gäller Thermia Atria, det är en väldigt trygg och bra produkt.

mvh
Adam

« Senast ändrad: 18 januari 2006, 07:28:09 av Rickard »
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #27 skrivet: 17 januari 2006, 22:27:01 »
Hej Poolarn,
innebär signaturen att du har pool? Hoppas du räknar med att även värma den med vp'n (och har dimensionerat för det)! Billig poolvärme var ett av de största skälet för mig att välja L/V.

Jag har fortfarande fullt förtoende för Thermia, jag tror och hoppas att de ska fÃ¥ snurr pÃ¥ mina grejer och tillräckligt tyst för att jag ska bli nöjd.  8)
Aria är en tämligen ny produkt, så jag är inte helt förvånad att inte installatörerna har full rutin än.

Vad gäller online;
min far har det till sin Diplomat. Fungerade bra ca ett år, la sedan av. Det värde man ställer in via nätet realiseras inte av pannan. Felsökning pågår där också...
Jag valde det inte. Jag tror jag står ut med ett par timmar med nedsatt temperatur när jag kommer hem från semestern.
Det är det enda han har använt det till; han ringer mig på väg hem, jag ökar från 18 - 22 via nätet och så är det varmt när han kommer hem.
Loggnings funktionen är bra. I princip obegränsad historik verkar det som. (Bara en timme direkt på vp'n).

När vi ändå pratar tillbehör;
någon som kör med 'extern timer' för nattsänkning? Funkar det bra?
Jag fattar inte varför den är tillbehör, kan inte kosta många spänn att bygga in från början.
(Samma sak med effektvakt, tillbehör det med.)

Och så ljudet igen;
finns det ingen där ute som har en Atria som inte låter för mycket?
Skriv gärna och berätta!
« Senast ändrad: 17 januari 2006, 23:31:36 av Rickard »
Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

Utloggad Poolarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag är undrande över värmepumpar!
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #28 skrivet: 17 januari 2006, 22:50:39 »

Jag har ett paket som står på tomten som ska bli pool. Grävaren kommer om några veckor och till senvåren ska det vara klart. Den dimensionen jag fick av den oseriösa ÅF:en litar jag inte på men hoppas och tror att näste ska kunna hjälpa mig.

Online frågan är med tanke på att jag är ute och reser en del och vill kunna kontrollera pumpen vid min bortavaro så att frugan inte behöver bekymra sig. Tanken bakom är, som jag förstått, att installatören ska kunna gå in och titta efter att ha blivit larmad om det blivit problem.
Jag är inte helt insatt på garantier, men l/v pumpen har väl en garanti på 6 år och jag hoppas att onlinesystemet också har det.


Tack Adam för att du försöker lugna mig :) Jag har inte tappat hoppet ännu!
Vad gäller pool har jag för mig att jag sett en bild på Atrian med poolanslutning, men nu hittar jag den inte längre. Det som skulle intressera mig är också en installationsanvisning/instruktion så att jag kan sätta mig in även i den delen. (Tycker inte om att inte veta ) :( Var kan jag hitta detta?

MVH

Poolarn
« Senast ändrad: 17 januari 2006, 23:33:10 av Rickard »
167 kvm enplans Hortlaxhus -89, N Åkersberga, Atria Optimum 12 installerad våren -07 med poolkort och On-line system. Separat glykolfylld slinga till pool, ca. 50 kubik, med 2 plattvärmeväxlare. En under pannan och en i poolpumpsgropen vid poolen.

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #29 skrivet: 17 januari 2006, 23:18:47 »
Hallå igen poolarn,

Jag missade din fotnot, du hade mycket riktigt pool anledning du också!
Jag har pool sedan tidigare med en värmeväxlare som är kopplad till radiatorsystemet. Med kranar kan jag välja om jag ska köra radiatorerna, poolen eller både och.
Hoppas nu bara att vv'n är tillräckligt effektiv för att sänka returen tillräckligt. Har numera förstått att en L/V pump trivs bäst med så kall retur som möjligt(?)
Jag blev rådd att alltid ha radiator slingan på och sänka termostaterna på radiatorerna på övervåningen på sommarn. I källaren är det ju bara plussitivt med lite värme även på sommaren.
Finns ju även poolautomatik att inhandla (som stänger och öppnar själv), men pool tbh är ju inte direkt gratis...
Tänk också på att inte använda koppar på poolsidan, barnen blir gröna i håret då. (Ska själv åtgärda den saken så småningom)

Om larmen för online automagiskt skickas till installatören vet jag faktiskt inte. Farsgubben gjorde ett par larm manuellt bara för att se att systemet fungerade, och han blev inte kontaktad av installatör. Kanske valbart i abonnemanget?
Och jo dÃ¥; det ska gÃ¥ pÃ¥ garanti, tydligen bara lite svÃ¥rlokaliserat fel.  ;)

/Peppe
« Senast ändrad: 18 januari 2006, 07:26:08 av Rickard »
Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

Utloggad Corona

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #30 skrivet: 18 januari 2006, 19:13:55 »
Länge sedan jag var här inne, blev lite eftertänksam sedan det förefaller ha kluddats en del med mailfunktionerna med som det förefaller uteblivna mail bland annat till o från Adam som följd…
Hur som helst, installerade Atria 8 i november. Den går klanderfritt enligt
Mitt lekamannamässiga förstånd, men den går så gott som hela dygnet, inte mycket vila
där inte. När det gäller oljud så har den börjat väsnas lite mer, ungefär som övriga beskriver det, resonansljud utifrån, som kan variera lite. Installation utan flexslangar, i alla fall inga synliga. Undrar lite om det är 3faspump eller inte, tror den är installerad som enfas i alla fall, kanske någon av er andra, eller Adam kan förtydliga vilket det ska vara för en novis….

Är iof inte glad över att diskutera installationer, men denna har nog tagit sitt pris… Efter ett kort telefonsamtal, där jag iof redan hade bestämt mig installerades maskinen någon vecka senare. Installatören var inte av den kommunicerbara typen precis, strulade med elektrikern, som jag själv fick skaffa i en hast, hade ingen egen rörmokare med sig och efter halva installationen uppgav han att han bara var kylmontör och inte rörmokare. Efter att ha fixat översvämning i källaren blev han småningom färdig med installationen (tror jag).

Det märkligaste av allt är att han inte lämnat någon som helst beräkningskalkyl. Visst, man kan undra varför jag gick vidare, svaret är att jag fått kalkyler och liknande från en annan säljare tidigare, men som jag tyckte tog lite väl mycket betalt, men detta viste installatören ingenting om. Jag tror på Atria men jag tycker definitivt att Thermia, om dom ska hålla kvar vid sina egna installatörer, att man i så fall erbjuder någon form av besiktning av installationen, det känns lite otryggt att inte veta om det verkligen är gjort som det ska, inte heller åtar sig installatören någon form av uppföljning av sin installation. Ingenting är starkare än dess svagaste länk och det förefaller som den länken i många fall är installatörerna…

Utloggad Nisse VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag vet ej om jag älskar värmepumpar!
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #31 skrivet: 18 januari 2006, 19:48:54 »
Citera
Jag har fortfarande fullt förtoende för Thermia, jag tror och hoppas att de ska få snurr på mina grejer och tillräckligt tyst för att jag ska bli nöjd. 
Aria är en tämligen ny produkt, så jag är inte helt förvånad att inte installatörerna har full rutin än.

Hej Peppe!
Jag instämmer i ovanstående och vill samtidigt passa på att ge Adam en eloge för snabb respons på mitt senaste inlägg. :)
Jag återkommer till dig Adam med besked via e-mail.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #32 skrivet: 18 januari 2006, 20:26:48 »
Jag har fortfarande fullt förtoende för Thermia, jag tror och hoppas att de ska få !
Jag instämmer i ovanstående och vill samtidigt passa på att ge Adam en eloge för snabb respons på mitt senaste inlägg.

Jag vill också ge Adam och Thermia Support en eloge för att dom ställer upp på Värmepumpsforum, avgjort en +poäng när man skall välja värmepump. Jag har förgäves försökt få IVT att också ställa upp på forumet, dock utan resultat.  Endast i undantag svarar IVT på meddelanden jag skickar till "Supporten" via IVT´s hemsida. Svaret kommer då från en "säljsupportare", som inte egentligen vet någotning om hur pumpen fungerar. Konsekvent hänvisar man till "installatören".

Så ni som väljer mellan olika fabrikat, ge IVT fem minuspoäng för deras obefintliga kundsupport...
« Senast ändrad: 18 januari 2006, 20:29:43 av Sture »
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #33 skrivet: 18 januari 2006, 21:56:48 »
Hallå!
Dagens uppdatering vad gäller mitt problem:

Entrepenören ringde och meddelade: "installatören har nu monterat de flexslangar mot utedelen du bett om, han startade om pumpen och stannade en timme. Allt fungerar, vi ställer in 'kylkillens' besök imorgon. Ring om du får problem igen".

Antingen är jag blind, eller också har jag missförstått. Fortfarande inga flexslangar monterade vad jag kan se. I och för sig är rören nu isolerade, så det är lite svårt att se. Men de är helt 'stumma' både mot vp och utedel. Så jag kan inte tänka mig att det är slang. Fattar ingenting.
Dessutom stod den fortfarande och larmade 'lågtryck löst'.
Jag börjar undra om de ringde rätt kund...

Dessutom, jag startade om vp'n och lyssnade i gillestugan. Fortfarande klart störande, ingen förbättring.

StÃ¥nk.  En dag av status quo
Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #34 skrivet: 02 februari 2006, 20:54:53 »
Hallå!

Nu har min pump gått två dygn utan larm.
Efter mycket gott samarbete mellan min entrepenör och Thermia är installationen i mitt hus nu i princip ljudlös!!!  ^-^
I alla fall inomhus.
Utomhus blåser det på bra. Det ska det väl göra på en Atria 10 har jag förstått och ljudet avtar snabbt med avståndet.
Ingen granne har klagat än och själv störs jag inte av det.

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen; jag litar på Thermia's goda rykte och bra produkter.
Så, Poolarn,  glöm finlandsfärjorna. Hemma hos mig har vi klivit iland!
Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #35 skrivet: 02 februari 2006, 21:02:36 »
Hej vad gjorde installatören för att få den nästan " ljudlös"?

Jag var ju på visning på en atria och direkt efter avfrostning var det lite extra mullande, men sen var den ungefär som ett större kylskåp i ljud nivå. Jag jan jämföra ljudet med min tidigare frånluft VP i tidigare hus. (CTC 103)
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #36 skrivet: 02 februari 2006, 21:37:48 »
Hej vad gjorde installatören för att få den nästan " ljudlös"?

Jag var rädd att den frågan skulle komma...
Ljudupplevelse är ju tämligen subjektivt, det jag uppfattar som buller kan ju en annan tycka vara helt acceptabelt.
Det är svårt att jämföra ett ljud med ett annat. Jag jämför ljudet med min gamla oljepanna.
Före åtgärd; betydligt sämre. Nu; betydligt bättre.

Jag tror inte man automatiskt ska kräva de åtgärder som gjordes hemma hos mig av sin installatör, bara för att man hört att Atria väsnas.
I mitt fall tror jag det var 'olyckliga omständigheter'. (Adam får gärna rätta mig eller förtydliga).
(Väggarnas beskaffenhet, rum storlek, radiator placering etc.)
Det innebar någon slags resonansverkan i radiator systemet. (Tror jag. Som sagt, rätta mig gärna)

Åtgärderna hos mig var installation av flexslangar och att de helt sonika lossade på förankringen av brineledningen i väggen.

Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #37 skrivet: 02 februari 2006, 21:38:10 »
Perfekt! Får en Atria 8 istallerad i mars så det var lugnande besked.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #38 skrivet: 02 februari 2006, 21:47:40 »
Om det är mycke vibrationer som kan förosaka ljud kan man där för ha flexislangar eller lägga gummi i alla rörhållare speciellt i anslutning till ute delen. Det är ju vad man av dämpar i en bil eller andra vibrerande utrustning.

Bra och enkel lösning, som borde vara thermias standard förslag vid installation.

 I mitt arbeta är alla utrustning upphängd i dämpande hÃ¥llare antinge med spiraler eller gummidämpare, det är för vibra tioner och ljudsynpunkt den lösning en vibrerande utrustning skall fästs upp via. En stum installation kan alltid komma i sväng ning tillsasmmans med annan vibrerande utrustning sÃ¥ att det blir en förstärkande svänging i det hela.

Ta en stor diesel generator som ex, hur hade det gått om den varit stumt uppfäst i sitt fundament.
« Senast ändrad: 02 februari 2006, 21:53:13 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad druvan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Oljud!!! (igen)
« Svar #39 skrivet: 12 november 2006, 13:24:37 »
Jag hade också en antydan till "fiskebåtljud" när uteenheten var igång. Jag bytte ut dragstängerna som utgjorde "vältsäkring" och som satt från överkant på uteenheten till ytterväggen (stumt moterat i båda ändar) till rostfri kätting istället. Kättingen lät jag hänga med ca 2 cm slack för att inte leda över ljud till väggen. Nu är det tyst i huset när uteenheten går.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!