Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe bergvärme nytt hus, försöker lära mig...  (läst 3357 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jochum

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, försöker komma underfund med min värme installation som består av en Nibe 1145-8 med utjämnings kärl och vv beredare. Golvärme i två plan, 130kvadrat nybyggd sommarstuga. Svårt att få vettiga svar av min byggare som organiserade installationen pga vi är inte överens om en massa saker i bygget.

Hade en väldigt hög elräkning förra vintern dock kan det vara andra skäl, hursomhelst vill jag förstå hur allt funkar inför denna vinter.

Till o börja med... Ute temp i displayen 35grader idag lunchtid. Tror jag har hittat var ute givarn sitter, rakt i söderläge mitt på väggen men är inte säker. Tog en bild, är bifogad bild en Nibe temp givare?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe bergvärme nytt hus, försöker lära mig...
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2013, 13:23:14 »
Med största sanolikhet är det den. Varför har man valt en sån kabel kan man undra...
Det behöver inte vara nån jättestor nackdel med att ha den i söderläge. Det beror på hur man har justerat prylarna och hur bra huset värms av solen. Största nackdelen är ju att VP'n tror att det är varmt och begränsar värme i huset när det är kallt och soligt.
Om du skall flytta den så räcker det att använda tvåledad klenspänningskabel, typ sån här:
http://www.clasohlson.com/se/Ringledning-EKU/Pr490205015
http://www.clasohlson.com/se/Signalkabel-EKKX/Pr490199005

Om du vill ha mer tips på hur din anläggning kan optimeras så skulle du kunna börja med att skriva ner inställningar och lite temperaturer och annat när VP'n har gått en stund och värmt huset.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe bergvärme nytt hus, försöker lära mig...
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2013, 17:16:26 »
Eller använda den inbyggda usb loggningen att logga 1 gång per minut brukar vara lagom.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe bergvärme nytt hus, försöker lära mig...
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2013, 20:07:44 »
1,5-kvadratskabel till givaren var nog första gången jag såg iaf. (säger iofs inte mycket om ovanligheten) :)

35 grader i solen så här års låter ju snudd på otroligt, visar givaren rätt när solen lagt sig för dagen så inte givaren är defekt (ny kostar inte många kronor i så fall)?

Att all den kopparen skulle passera ngn värmekälla precis på insidan av väggen som i sin tur värmer koppar/givare är lite väl långsökt kanske. Men jag tycker det ser ut som att givarens vita kåpa är skruvad dikt ann mot den lite mörka väggen, värms träet så värms nog givaren rätt bra utan en liten luftspalt för svalare luft att "kyla" givaren med och ge mer luft-temp än vägg-temp.

Omplacering är inget måste i de flesta fall vad jag förstått, men att lossa givaren från väggen och sätta t.ex. muttrar (M6/M8/M10?) som distans mellan vägg och givare hade jag börjat med så snart jag vetat huruvida givaren visar korrekt värden. Defekt givare kan ju visa litet fel vid svalare temp men högre diff vid högre temp (tejpa fast en vanlig termometer bredvid givaren?).
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Jochum

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe bergvärme nytt hus, försöker lära mig...
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2013, 20:19:47 »
Ok, har slagit på loggningen så får vi se.

Ang konstig kabel för temp givaren... Skall ha fasadbelysning så elen är förberedd o kanaliserad. Elektrikern drog kabel o satte upp "dosor" som tillfälligt kabel skydd där fasadbelysning skall upp med fardig el kabel till elskåpet. Men någon (inte el killen vet jag nu) har dragit en cat5 kabel från vp till elpanelen, där skarvat med elkabeln till tempgivaren som sitter i den tillfälliga eldosan avsedd för fasadbelysningen.
Undrar hur jag skall samtidigt använda samma kabel rör för fasadbelysning som snart skall monteras... Och varför tog dom just den dosan av alla 10, inte den tex på andra sidan huset i norr läget? Trött man blir.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Nibe bergvärme nytt hus, försöker lära mig...
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2013, 20:27:50 »
Möjlighet att leta dig ut pÃ¥ norrsidan frÃ¥n elpanelen (tolkar det som elcentralen)? DÃ¥ är du ju hemma i sÃ¥ fall! ;)  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Jochum

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe bergvärme nytt hus, försöker lära mig...
« Svar #6 skrivet: 02 oktober 2013, 20:40:15 »
Tja, måste kolla med elektrikern om man kan samköra vp temp givare och fasadbelysningen i samma kanalisation (o skarva i elcentralen).

Skulle kunna använda tomrören som skall vara förberedd till taket (för tv/radio antenner o 3g antenn), men den kanalisationen är ingen som vet var den är, finns på ritningen men inte i verkligheten. Samma sak för för larm ute siren som finns på ritningen men ingen har en aning om var den finns i verkligheten. Missades i slutbesiktningen, suck.

Utloggad Jochum

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe bergvärme nytt hus, försöker lära mig...
« Svar #7 skrivet: 02 oktober 2013, 20:51:32 »
Alla "dosor" på ytterväggarna där fasadbelysning skall upp är målade svarta för att harmonisera med exteriören. Så även denna dosa där tempgivaren sitter. Säkert en bidragande orsak att vp tror den befinner sig i Spanien.

Vp installatören "snodde" fasadbelysnings dosan och dess elkabel till elcentralen, samt... av alla 10 fasadbelysnings platser där alla kablar är dragna till elcentralen tog han den förberedda fassadbelysnings dosan/platsen som är mitt pÃ¥ väggen i rakt söderläge. Undrar hur resten av vp installationen är gjord  :-\
« Senast ändrad: 02 oktober 2013, 21:14:30 av Jochum »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe bergvärme nytt hus, försöker lära mig...
« Svar #8 skrivet: 02 oktober 2013, 20:59:49 »
Kanske inte bästa lösningen med svartmålad dosa på svart vägg i söderläge :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe bergvärme nytt hus, försöker lära mig...
« Svar #9 skrivet: 02 oktober 2013, 22:35:18 »
Det är inte så bra att använda samma kanalisering för klen- och lågspänning, så du måste ändå dra ny kabel till givaren och då kan du passa på att flytta den till en annan, lite mer skyddad plats.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!