Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur viktigt är avstÃ¥nd mellan borrhÃ¥l?  (läst 9642 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tomtroll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur viktigt är avstånd mellan borrhål?
« skrivet: 16 september 2007, 10:16:40 »
Hej alla!

Skall flytta till ett hus där jag behöver byta bort el/oljepannan mot något mindre energislukande.

Naturligtvis visade det sig att mina båda grannar redan borrat väldigt nära min tomtgräns. Jag kan lägga ett hål så att det ligger ca 16 m från det ena huset och 19 m från det andra.

Husen är relativt små, runt 100 kvm och står mer eller mindre på berg.

Skall jag gå vidare med bergvärme eller satsa på luft/vatten istället? Man hör att man inte skall borra närmare än 20 m, men är det den kritiska längden i praktiken?

Om jag borrar kan tilläggas att hålet blir 10 m från min tomtgräns.

Tackar för synpunkter :)


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur viktigt är avstånd mellan borrhål?
« Svar #1 skrivet: 16 september 2007, 10:20:27 »
Var i landet? Tidigare förbrukning?

Ditt tänk är helt rätt!

Utloggad ewilman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Hur viktigt är avstånd mellan borrhål?
« Svar #2 skrivet: 16 september 2007, 10:47:02 »
 Ett tips ta reda pÃ¥ hur djupt dina grannar borrat sedan borrar du djupare än de sÃ¥ kommer det att fungera.
Ivt HT+9 med 175meter aktivt borra frikyla med en argo 5000.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur viktigt är avstånd mellan borrhål?
« Svar #3 skrivet: 16 september 2007, 10:51:48 »
Precis, om du borrar ca 20 meter djupare sÃ¥ klarar du dig bra, de fÃ¥r skylla sig själva som borrat sÃ¥ nära grannens tomt.  ???

Tänk också på att du kan grada (vinkla) ditt borrhål så att det kommer så längt från deras som möjligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Hur viktigt är avstånd mellan borrhål?
« Svar #4 skrivet: 16 september 2007, 11:11:57 »
Med tanke pÃ¥ att ditt hus relativt litet sÃ¥ bör det säkert gÃ¥ bra att borra med de avstÃ¥nd du angett. Hör med dina grannar vilken ingÃ¥nde temp pÃ¥ köldbärare de har. Är deras borrhÃ¥l bra dvs  helst plusgrader sÃ¥ är det antagligen ok.
Hör även hur djupa hål de har , borrar du säg 40-50m djupare så är det definitvt ok.

Mvh AndersA
« Senast ändrad: 16 september 2007, 18:08:48 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad tomtroll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur viktigt är avstånd mellan borrhål?
« Svar #5 skrivet: 16 september 2007, 14:18:48 »
Tackar för svaren.

Huset ligger i Trollhättan, d.v.s. sällan riktigt kallt.

Jag har idag luft/vatten sedan år 2000 och har varit supernöjd, men det vore kul att prova något nytt.
Att borra djupare ser jag definitivt inte som ett problem då den extra kostnaden blir mer eller mindre försumbar i sammanhanget.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hur viktigt är avstånd mellan borrhål?
« Svar #7 skrivet: 16 september 2007, 16:07:25 »
För några år sedan hittade jag en artikel om hur borrhål i ett radhusområde med 16 hus i två rader skulle påverka varandra. Det var i VET-gruppens tidskrift. Tyvärr kan jag inte nu hitta någon länk till artikeln.

Det var i ett fall 18 meter mellan borrhÃ¥len och man redovisade beräknad temperatursänkning efter 10 och 25 Ã¥r. UtifrÃ¥n det fallet verkar det som att efter 25 Ã¥r skulle temperaturen pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare bli ungefär 1,5 grader lägre än om grannarna inte hade borrat. Vill man  kompensera för det genom djupare borrhÃ¥l skulle man behöva ca 20 % mer aktivt borrhÃ¥l för att fÃ¥ samma temperatur pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare som vid ett ensamt borrhÃ¥l. Med tanke pÃ¥ att husen är smÃ¥ blir det väl ungefär 20 meter extra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tomtroll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur viktigt är avstånd mellan borrhål?
« Svar #8 skrivet: 16 september 2007, 20:00:37 »
Jag får höra med grannarna vad de säger om temperaturen.

Vad innebär det om jag borrar 20 m extra? Betyder det att jag kompenserar för de extra borrhålen medans mina grannar får kyliga hål?


Huset är ju relativt litet, men den förre ägaren (som blev 93 år) hade tydligen förbrukat 30.000 kwh/år så det känns som att jag måste få ordning på detta innan vintern.

Borrningsfirman jag varit i kontakt med sade i alla fall att de borrade till en föreningslokal ca 150 m bort för ett antal Ã¥r sedan. Tanken var väl att gÃ¥ drygt 150 m ner, men grundvattnet tryckte tydligen pÃ¥ sÃ¥  hÃ¥rt sÃ¥ de fick borra tvÃ¥ istället. Jag vet inte om högt grundvattentryck ger högre eller lägre temp.

Utloggad Tunguska

  • KlÃ¥fingrig packrÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inne pÃ¥ min andra pump
SV: Hur viktigt är avstånd mellan borrhål?
« Svar #9 skrivet: 16 september 2007, 20:09:05 »
Kolla med kommunen också. Här har de krav på 20 m. Vinklar du hålet tror jag spetsen ändå måste vara innanför tomtgränsen.
AutoTerm TerraMax C9 + 200m borra. Frikyla i över- och botten-våning.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Hur viktigt är avstånd mellan borrhål?
« Svar #10 skrivet: 16 september 2007, 20:54:45 »
Jag får höra med grannarna vad de säger om temperaturen.

Vad innebär det om jag borrar 20 m extra? Betyder det att jag kompenserar för de extra borrhålen medans mina grannar får kyliga hål?


Huset är ju relativt litet, men den förre ägaren (som blev 93 år) hade tydligen förbrukat 30.000 kwh/år så det känns som att jag måste få ordning på detta innan vintern.

Borrningsfirman jag varit i kontakt med sade i alla fall att de borrade till en föreningslokal ca 150 m bort för ett antal Ã¥r sedan. Tanken var väl att gÃ¥ drygt 150 m ner, men grundvattnet tryckte tydligen pÃ¥ sÃ¥  hÃ¥rt sÃ¥ de fick borra tvÃ¥ istället. Jag vet inte om högt grundvattentryck ger högre eller lägre temp.
Ju fler hål ju kallare berg i princip, det kan innebära att dina grannar får marginellt kallare hål. Men ringa påverkan med de avstånd du nämner.
Grundvattentrycket har inget med värmeutvinningen att göra utan påverkar bara för borrarna under själva borrningen. Får man för mycket vatten i hålet blir det svårt för dom och fortsätta till djupare nivå , de avbryter då ofta och gör 2 hål.

///AndersA
« Senast ändrad: 17 september 2007, 08:56:05 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad tomtroll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur viktigt är avstånd mellan borrhål?
« Svar #11 skrivet: 16 september 2007, 21:29:18 »
Kolla med kommunen också. Här har de krav på 20 m. Vinklar du hålet tror jag spetsen ändå måste vara innanför tomtgränsen.

Jag skall kolla med dem. I ansökan stÃ¥r det att det skall vara 20 m sÃ¥ dom kanske är stenhÃ¥rda pÃ¥ det kravet  knUp

I så fall kanske man skulle satsa på luft/vatten plus någon enkel vedpanna som man kunde elda lite sporadiskt i för att hjälpa elpatronen de kalla dagarna.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hur viktigt är avstånd mellan borrhål?
« Svar #12 skrivet: 17 september 2007, 08:21:25 »


 I ansökan stÃ¥r det att det skall vara 20 m sÃ¥ dom kanske är stenhÃ¥rda pÃ¥ det kravet  knUp



Det vore märkligt i så fall med tanke på att grannarna har borrat så att det inte går att få 20 meter mellan borrhålen. De borde aldrig ha fått lov att placera borrhålen så att mellanliggande hus inte kan installera bergvärme. Jag tycker du skall gå vidare med bergvärmealternativet. Att dina grannar om en så där 10 år får lite kallare borrhål än vad de annars skulle ha haft får de leva med, det måste bli så i ett område där det är tätt mellan borrhålen. Att kräva något annat är ungefär som att bli upprörd över att skuggan från grannens hus ibland kommer in på ens tomt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur viktigt är avstånd mellan borrhål?
« Svar #13 skrivet: 17 september 2007, 16:56:43 »
Du gränsar inte mot ett grönområde?
Då borde du kunna få lov att åtminstone få borra i tomtgräns, eller grada borran ut mot grönområdet!?

Men lite extra djup och du är säker ändå.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Hur viktigt är avstånd mellan borrhål?
« Svar #14 skrivet: 17 september 2007, 18:34:46 »
Eftersom huset är nyinköpt så kan grannarna fått tillstånd av föregående ägaren till huset.
Avståndet mellan borrhål varierar mellan olika kommuner men kan snarare ses som rekommendation än lag. Genom att borra djupare så minskas värmeuttaget per meter borrhål och hålen kan borras tätare. Finns program att köra där man lägger in storleken på befintliga hål och pumpar för att se vad som krävs. Praktiskt så skulle nog ett påslag på 20% aktivthål räcka.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!