Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hastighet pÃ¥ cirkulationspumparna  (läst 7500 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
Hastighet på cirkulationspumparna
« skrivet: 04 december 2006, 13:27:00 »
Hej,

Jag har ändrat båda cirkulationspumparnas hastighet till 1. Hur många här på forumet kör med båda cirkulationspumparna i läge 1? Kan det bli för lågt flöde över radiatorerna och hur märker man detta? Hur påverkas pumpens effekt (COP) vid olika flöde över radiatorerna?

mvh
Mikael

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hastighet på cirkulationspumparna
« Svar #1 skrivet: 04 december 2006, 13:42:36 »
Kör med alla pumparna i läge 1, för min pump ger det lägst elförbrukning. Alltför lågt flöde över radiatorerna märks genom att temperaturskillnaden mellan in- och utgående värmebärare blir för hög, över 10 grader. Man skall också kontrollera att det inte börjar strömma åt fel håll i bypassen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Hastighet på cirkulationspumparna
« Svar #2 skrivet: 04 december 2006, 16:42:07 »
Hej Roland,

Hur kontrollerar jag att det inte börja strömma åt fel håll i bypassen? Det verkar som jag har fler starter på VP nu när jag ändrade cirkulationshastigheten över radiatorerna från 2 till 1. Kan detta stämma eller är det fantasier Sc:,h? Det tycks också vara så att framledningsvattnet når stopptemperaturen snabbare.

mvh
Mikael

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hastighet på cirkulationspumparna
« Svar #3 skrivet: 05 december 2006, 07:38:21 »
Hej Roland,

Hur kontrollerar jag att det inte börja strömma åt fel håll i bypassen? Det verkar som jag har fler starter på VP nu när jag ändrade cirkulationshastigheten över radiatorerna från 2 till 1. Kan detta stämma eller är det fantasier Sc:,h? Det tycks också vara så att framledningsvattnet når stopptemperaturen snabbare.

mvh
Mikael

Troligen har du backflöde genom bypassen.

Kolla GT1 och GT9 när kompressorn värmer radiatorkretsen, visar GT9 några grader mer än GT1 så öka cirkpump på radiatorkretsen och se om skillnaden minskar. Du kan även känna på bypassen med handen om den är varmare än returen från radiatorerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hastighet på cirkulationspumparna
« Svar #4 skrivet: 05 december 2006, 08:30:38 »
SvÃ¥rt att säga nÃ¥got om den förmodade ökningen i antalet starter. Visserligen leder bakÃ¥tströming till att det kommer uppvärmt vatten tillbaka till pumpens inlopp. DÃ¥ IVT styr med returtemperaturen borde det pÃ¥verka. Ã… andra sidan stiger temperaturen pÃ¥ radiatorreturen  lÃ¥ngsammare. Vet inte vad det sammanlagt leder till.

Jag kanske borde ha tillagt att större delen av mitt system är gammalt med grova rör. Nya system med klenare rör kan behöva läge 2 på yttre pumpen. Kontrollera enligt Carl N:s råd.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Hastighet på cirkulationspumparna
« Svar #5 skrivet: 05 december 2006, 10:02:44 »
Jag har en optima 700 och den styrs med rego 800. Pumpen styrs faktiskt med framledningstemperaturen och jag tror GI och G9 motsvaras av T1 och T9. T1 (framledningstemperaturen) ligger ca 6.5 grader högre än T9 (cirkulationspump ställd till 1). Jag skall också känna på bypasse temperatur i kväll. Jag har noterat att framledningstemperaturen faller väldigt snabbt ca 5-6 grader när pumpen stannar men stabiliseras och sjunker långsammare runt börvärdet (10 graders utetemperatur). Är det normalt med detta snabba temperatur fall i framledningstemperaturen när pumpen stannar? Jag tycker att detta tempfall ökade när cirkulationspumpen ställdes i lägge 1.

mvh
Mikael

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hastighet på cirkulationspumparna
« Svar #6 skrivet: 05 december 2006, 10:40:35 »
Ja, det måste bli så. Kondensorn har inte stor värmekapacitet. Den kyls av snabbt av det svalare vattnet från radiatorerna. När väl den har kylts ner blir temperaturfallet detsamma som för radiatorreturen. Det är rimligt att temperaturfallet ökar när pumpen ställs i läge 1 då det blir större temperaturskillnad över radiatorna vid lägre cirkulation.

Tänkte inte på att nya IVT-pumpar styrs med framledningstemperaturen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hastighet på cirkulationspumparna
« Svar #7 skrivet: 05 december 2006, 12:46:22 »
Jag har en optima 700 och den styrs med rego 800. Pumpen styrs faktiskt med framledningstemperaturen och jag tror GI och G9 motsvaras av T1 och T9. T1 (framledningstemperaturen) ligger ca 6.5 grader högre än T9 (cirkulationspump ställd till 1). Jag skall också känna på bypasse temperatur i kväll. Jag har noterat att framledningstemperaturen faller väldigt snabbt ca 5-6 grader när pumpen stannar men stabiliseras och sjunker långsammare runt börvärdet (10 graders utetemperatur). Är det normalt med detta snabba temperatur fall i framledningstemperaturen när pumpen stannar? Jag tycker att detta tempfall ökade när cirkulationspumpen ställdes i lägge 1.

mvh
Mikael

Aha, då har du ingen returgivare från radiatorerna, du måste då helt enkelt känna med handen på returen och bypassen så att de har samma temp vid radiatorvärmning. Se bifogad skiss.
« Senast ändrad: 05 december 2006, 12:48:56 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Hastighet på cirkulationspumparna
« Svar #8 skrivet: 05 december 2006, 14:01:53 »
Tack för svaren! Carl N du säger att bypassen inte skall ha högre temperatur än från returen men jag antar att en del av det varma vattnet från pumpen passerar igenom bypassen och då måste väl bypassen få något högre temperatur än returen Sc:,h.

Mikael

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hastighet på cirkulationspumparna
« Svar #9 skrivet: 05 december 2006, 15:01:48 »
Tack för svaren! Carl N du säger att bypassen inte skall ha högre temperatur än från returen men jag antar att en del av det varma vattnet från pumpen passerar igenom bypassen och då måste väl bypassen få något högre temperatur än returen Sc:,h.

Mikael

Hellst ska det gå åt andra hållet i bypassen, cirkulationen i radiatorerna ska vara något högre än cirkulationen mot VP:n. Då blir temperaturen densamma i bypass och radiatorretur.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Hastighet på cirkulationspumparna
« Svar #10 skrivet: 05 december 2006, 16:10:11 »
Jag förstår. jag skall kolla upp det i kväll när jag kommer hem från jobbet. Jag har varit lite osäker på om man skall köra cirkulationspumpen i läge 1. Innan hade jag den i läge 2 men tyckte att det väsnades lite väl mycket. Kanske skall jag gå tillbaka till 2? Service teknikerna jag hade på besök vid inkörningen menade att cirkulationspumparna till IVT är för kraftiga men hade ingen klar åsikt om cirkulationspumpens inställning över radiatorerna. Jag undrar hur många som kör med båda cirkulations pumparna i läge 1?

Mikael

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Hastighet på cirkulationspumparna
« Svar #11 skrivet: 05 december 2006, 20:47:36 »
Ok, nu har jag varit nere i källaren och kollat upp temperaturen på bypassröret och det verkar som att temperaturen inte är högre än på returen röret. Så jag behåller cirkulationspumparna i läge 1 :). Läste även ett inlägg från Roland som övertygar mig att låg cirkulation över radiatorerna är att föredra före högre (under förutsättning att bypassröret har samma temp som returröret).

Citat;
Det är helt riktigt att det externa flödet skall vara högre än det interna. Vad som händer om den externa går för fort hoppas jag följande tankeexperiment förklarar. Antag att vi i utgångsläget har samma flöde i den interna och externa kretsen och 40 grader på utgående värmebärare och 30 grader in. Det blir naturligtvis samma temperaturer till och från radiatorerna i och med att det inte är något flöde i by-passen.

Nu ökas farten på det externa flödet så att det blir mycket högt medan det interna flödet är oförändrat. Fram- och returtemperatur för radiatorkretsen blir då bägge ungefär 35 grader. Värmebäraren in till pumpen blir 35 grader och i och med att det interna flödet är oförändrat måste utgående värmebärare bli 45 grader (pumpens effekt minskar med ökande temperatur så det stämmer inte helt). Det 45 gradiga vattnet blandas sedan med det stora by-passflödet. Pumpen måste alltså värma vattnet 5 grader högre än i utgångsfallet för att huset skall tillföras samma effekt. Det försämrar COP plus att cirkulationspumpen drar mer el.
Slut citat

Mikael

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!