Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är luft/vatten nÃ¥got alternativ?!?  (läst 2868 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ricky.B

  • Gäst
Ricky.B
Är luft/vatten något alternativ?!?
« skrivet: 06 februari 2005, 01:48:40 »
Hej ALLA värmefanatiker!  :D
Jag har nu läst på forumet i några dagar och skaffat mig en åsikter om värmepumpar som skulle passa mig.
Problemet jag har är att jag byter Ã¥sikt varannan dag  ???
Jag tänker göra jobbet själv med min kompis som är rörböjare.

Huset är byggt 1900 1 1/2-plan på 140kvm och har putsad fasad. Och ligger i östergötland nära kusten medel.temp 7 grader skulle jag tro.
Taket blir nytt till våren med en ny varm mössa. Det finns radiator system i huset men ingen värmekälla till dem. Dvs drivs nu med direktverkande elelement. Dock finns en braskamin på neder våningen som stöd. Men jag vet inte hur mycket det kostar att värma för det har tidigare använts som fritidshus.

Men vad ska jag ha ???
Jag gillar bergvärme men har ett problem jag måste lyfta upp bergborren för jag bor på en klippa utan väg.
+:ar man ihop allt Nibe 1215 38000kr + borran 26000kr + mobilkran 12000kr + div kopplingar 10000kr = ca 86000kr
Det priset tror jag inte är farligt i sig..... men....

Jag har ju självklart tittat på luft/vatten oxo. Där är det en annan prisbild utan borran o mobilkran.
För mig handlar det om ca 30000kr i skillnad beroende om jag väljer en ny elpanna eller acke med patron o styrning. (får Åf priser) ...men...

Så läser jag om vissa som säger att luft/vatten är så JOBBIGA att ställa in.
Man måste ändra värden efter årstid
Vattnet går ända ut till kompresorn o kan frysa om allt skiter sig.
De jobbar bara ner till -10 grader och hur blir det då med tillskotts el mycket eller lite. (denna vinter har dock vi aldrig haft -10)
osv...

Är det värt 30" extra för att ha bergvärme? Ska ju dock betalas.
Vad säger ni som har Luft/Vatten anlägningar? Är ni nöjda?

Sen Vilken maskin ska man ha. Nibe 2010 men hur är det med CTC Eco Air? Med elpanna eller egen ihopsatt acke tank med styrning.
Sen till det sista kW jag tror jag vill ha runt 7kW.. vad har ni för tankar om det?


Hjälp mig hitta en lösning innan frugan ger mig värmepumps förbud  :-[

     -Tack pÃ¥ förhand  ??? Rickard ???-


p.s tack för forumet Rickard d.s  ;D


Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Är luft/vatten något alternativ?!?
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2005, 08:50:14 »
hej

jag bor i Skåne. Här och upp till Halland, Blekinge tycker jag att eftersom vi har mycket få mycket kalla dagar här så villjag varm rek LUFT/VATTEN VP. Nibes del blir det idag  Fighter 2005/2010 rek storlek 8 kW.

Jag tror att där du bor kan nog mark,berg värme pump vara bättre affär.
Detta får andra än jag debattera om..

Annan sida 2010 har inst stopp av värme vid -7 gr ute. Sen kallare blir det bara EL. Rek köp komplett paket Elpanna/VVB + VP av samma fabrikant och docka dem tillsammans. det gör det lättare att få det att fungera ekonomiskt och helt tekniskt. Support från fabrikanten blir också lättare.

Annat fabrikat som rek är IVT  om jag tar min rörläggare på ordet och jag har erfarenhet från min kära mors anl. Rörl säger att de fungerar reglermässigt bättre. Han inst dessa flesta fall till nybyggda hus med golvärme.
Annan sida är där också att nya hus installeras i flesta fall med golvv pga komfort och det är ett bra låg tempsystem att docka till VP.

Mina ref objekt är:
 Min Nibe 2010-6 (6-7KW värme) SMO10 o ACC T 500L
 Arbetskamrat har CTC Luft/vatten VP 8 KW VÄRME
 Min mor har IVT optima 1300 med REGO 603 (13KW VÄRME EFFEKT).
 Min bror har IVT markvärme VP i SkÃ¥ne till mit hus behövs ca 400m slinga.

Mitt system kan du se:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1648.0.html     Syst beskrivn
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1789.0.html     Inställn/ statestik
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2072.0.html     Driftfall m diagram och bilder.


Gör gott val och ta ej bara mina råd som ledtråd, Samla in info från lev innan du köper din produkt.

Lycka till i VP gänget.

Janne



« Senast ändrad: 06 februari 2005, 09:03:00 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

admin

  • Gäst
admin
SV: Är luft/vatten något alternativ?!?
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2005, 08:59:10 »
Citera
Huset är byggt 1900 1 1/2-plan på 140kvm och har putsad fasad. Och ligger i östergötland nära kusten medel.temp 7 grader skulle jag tro.
Taket blir nytt till våren med en ny varm mössa. Det finns radiator system i huset men ingen värmekälla till dem. Dvs drivs nu med direktverkande elelement. Dock finns en braskamin på neder våningen som stöd. Men jag vet inte hur mycket det kostar att värma för det har tidigare använts som fritidshus.

140 m2, är det i ett plan, eller räknar du in övervåningen i de kvadratmetrarna?
7 kW i ett gammalt hus med putsad fasad tror jag nog skall fungera, vet du hur stor elförbrukningen är för att hålla full värme ett år?
Jag vet inget om ditt radiatorsystem, så jag kan ju självklart inte lova att det har den kapaciteten att det kan göra av med den effekt som värmepumpen ger, det kan komma till behov av kompletterande av radiatorsystem eller acktank om dina radiatorer är för klena.

Citera
Men vad ska jag ha 
Jag gillar bergvärme men har ett problem jag måste lyfta upp bergborren för jag bor på en klippa utan väg.
+:ar man ihop allt Nibe 1215 38000kr + borran 26000kr + mobilkran 12000kr + div kopplingar 10000kr = ca 86000kr
Det priset tror jag inte är farligt i sig..... men....

Svårt att råda i denna fråga, men du glömmer att luft/vattenvärmepumparna som regel har sämre verkningsgrad än bergvärmepumparna, speciellt vid temperaturer under 0 grader ligger de en bra bit efter. Detta innebär att du gör en större årlig besparing med bergvärmepump än med luft/vatten.
Du verkar ju få bra pris på borran, har du inte några kontakter i mobilkransbranschen med ;)

Summa summarum.
Bergvärmen kommer att ge dig större besparing, den kommer förmodligen att ha längre livslängd, vilket sammantaget borde ge en 10-årskalkyl som är ungefär likvärdig för de två alternativen, detta är en uppskattning från min sida (har inget beräkningsprogram) så huruvida det stämmer eller ej vill jag låta vara osagt...
Du skulle ju kunna be en vvsfirma räkna på de två alternativen... Lägg sen in dina egna kostnader för de olika projekten i de kalkyler du får med dig hem, räkna även med att livslängden på luft/vattenvärmepumpen rimligtvis är lite kortare.

Ricky.B

  • Gäst
Ricky.B
SV: Är luft/vatten något alternativ?!?
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2005, 14:45:54 »
Hej igen!  :D

Huset är ca 70kvm/våning dvs 140kvm totalt.
I huset sitter 15st radiatorer med stor vatten volym och det ska in golvvärme i badrummet när det är renoverat. Tänker även med tiden dra en kulvert till en sidobyggnad som jag ska ha bastu o bubbel pool i.

Jag ska begära in offerter så får jag se vad de kommer med så har jag något att jämföra med. Bra förslag Rickard :)

Jag sÃ¥g inlägget om Sanyo Inverter CO2 luft/vatten värmepump ska ringa runt pÃ¥ mÃ¥ndag o se om det är nÃ¥got att suckta efter. Eller är det bara en dröm  :-\
http://www.ahlsell.se/Download/Knowledge/340/Ahlsell%20CO2.pdf


/Rickard

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är luft/vatten något alternativ?!?
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2005, 18:50:46 »
Idag är man riktigt nöjd ;D ;D ... kommer direkt från familjemiddag hos svärfar/mor och givetvis gick diskutionen bl.a. kring VP:n. Svärfar har installerat en bergpump (IVT) för ca. 3 år sedan och jag installerade en L/V-pump i dec. -04 (se nedan), en snabbkoll hos svärfar gav ett resultat för januari 05 på 1450 kWh och hos mig var den 1477 kWh. December 04 gjordes en likadan gämförelse och då förbrukade svärfar 1320 kWh och jag förbrukade då 1651 kWh men då ska man komma ihåg att pumpen inte driftsattes förrän den 4:e december. Observera att jag avser den totala elförbrukningen inkl. varmvatten och H-hållsel.

Slutsatsen i mitt fall verkar vara att med en L/V-pump gör jag en ung. lika bra besparing som en bergpump men till halva investeringskostnaden. MEN, man skall inte glömma det faktum att januari har varit varm.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är luft/vatten något alternativ?!?
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2005, 19:00:58 »
Jag säger som "farbror Barbro" Det finns inga genvägar till det perfekta värmesystemet.

Klart du ska borra..... ;)
Din vän i nöden.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Är luft/vatten något alternativ?!?
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2005, 23:50:02 »
Bor man i södra delarna av landet är det en ok lösning, bara man ser till att den avger rejäl effekt vid kyla...
MEN här i kallhelvete skulle en luft/vatten stå i veckor vid vargavintrar.....
Jag har statistik på dygnsförbrukning vid -30 och kallare vid elpannedrift.
Det är ingen rolig läsning kan jag lova  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är luft/vatten något alternativ?!?
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2005, 09:40:04 »
Hej,

Jag valde länge mellan LV o Berg.
LV kan man göra själv till mycket större del, och t o m ta investeringen i bitar om man
inte vill låna, genom att låta olje eller elpannan vara kvar ett tag.

Som jag såg det så uppstod problemen vid minus 11 ...
Jag ville slänga ut oljebrännaren,
och mitt hus var helt enkelt för stort för att värmas av en elpatron vid -15 och kallare.
I alla fall med några marginaler.

I Ã¥r har det pendlat mellan -8 o -12 som kallast  pÃ¥ nätterna ( jag har inte järn koll. )

Kanske hade dessa tillfällen avlastats rejält med en Acktank typ Exotank VPS och
eltillskottet hade blivit hanterbart.

Jag kunde oxå valt att säga när det är som kallast så får jag elda i
insatsen i öppenspisen för att stötta.

Fas nu borrar jag och 'köper' mig lite sinnesro.

Just my 2 cents ....
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!