Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varmvatten  (läst 7164 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
Varmvatten
« skrivet: 09 december 2006, 09:05:21 »

Hej
Skall man höja kurvan när man vill ha varmare varmvatten eller gör man på nägot annat sätt?

Värmen i huset är bra och pumpen är en Thermia Diplomat TWS 8

mvh dell

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: Varmvatten
« Svar #1 skrivet: 09 december 2006, 13:31:33 »
Kurvan är bara en koppling mellan utetemperatur och kalkylerad önskad temperatur i radiatorkretse. Den har ingen koppling till varmvattenproduktionen.
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varmvatten
« Svar #2 skrivet: 09 december 2006, 14:24:36 »
Högsta temperaturen i för varmvatten styrs av en reglerpressostat och är inte reglerbart, däremot kan man höja värdet för start så pumpen börjar producera varmvatten tidigare och då höjs den lägsta temperaturen på varmvattnet. För att göra det måste du hålla in höger och vänster pil samtidigt i några sekunder för att komma in i service menyn, väl inne i servicemenyn går du in i VARMVATTEN och där kan du höja startvärdet. Resultatet blir att pumpen går liiite oftare samt liiite kortare tid och får ett liiite sämre cop vid varmvattenproduktion och medeltemperaturen på vattnet blir högre
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Varmvatten
« Svar #3 skrivet: 10 december 2006, 19:04:10 »
@dell.
Gör tvärt emot vad kocken skriver. Sänk starttemperaturen för varmvatten från grundinställningen, 44 grader till 40 grader.
Värmepumpen kommer då att gå under en något längre tid och skiktningen i varmvattenberedaren blir bättre och jämnare = mer varmvatten.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varmvatten
« Svar #4 skrivet: 10 december 2006, 19:11:21 »
Hur menar du att skiktningen skulle bli bättre?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Varmvatten
« Svar #5 skrivet: 10 december 2006, 19:29:35 »
Jag vill också ha en förklaring. ???
Förmodar att man använder vatten vilket borde röra om i en liten tank sÃ¥ att man inte fÃ¥r nÃ¥gon skiktning alls = kallare vatten men kanske bättre cop.  Sc:,h

Om "dell" gör på båda sätten kan vi få ett klart besked. Kan man hoppas. Thumbsup
« Senast ändrad: 10 december 2006, 19:36:25 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Varmvatten
« Svar #6 skrivet: 10 december 2006, 23:41:28 »
I varmvattnet kan det bli (blir) det skiktning.... kv matas in i botten...

Men vad somger bäst vv temp... tycker du det är för lågt nu?+
det jan bera på annat än pumpen o stopptempen är som sagt (normalt) inte ställbar.
Din pump kan ställas in för högtempdrift iofs, men thermia skriver nåt om at det ska man bara göra i nödfall. pga av sämre verkningsgrad vid högtempdrift.

Felen kan va blandningsventil på VP som blandar in kallvatten kolla hur den är inställd, sen kan tex en duschkran blanda in (oönskat) kallvatten. tex ett filter i den som är tätt. eller termostat som är dålig, eller om den är tryckstyrd så kan det va felande.

Är det för "kallt" överallt??

Ang att ställa om till högtempdrift, det beskrivs i inst o skötsel. har du den?

Jag har ställt ned starttempen på min, innan start är det lite svalt, tycker att om man sänker starttempen så borde vattnet bli svalare!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvatten
« Svar #7 skrivet: 11 december 2006, 00:28:45 »
Felen kan va blandningsventil på VP som blandar in kallvatten kolla hur den är inställd, sen kan tex en duschkran blanda in (oönskat) kallvatten. tex ett filter i den som är tätt. eller termostat som är dålig, eller om den är tryckstyrd så kan det va felande.

Helt riktigt, felet är troligen nått annat än själva VP:n om varmvattnet inte verkar räcka. TWS brukar kunna göra varmvatten så det räcker.

Ett annat fel kan vara om in och utgående tappvarmvatten är felkopplat så att utgående VV tas från botten av den inbyggda VVB:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten
« Svar #8 skrivet: 12 december 2006, 00:09:45 »
Carl N och jag har helt olika siffror för elförbrukningen för pumpen. Hos oss nära västkusten drog pumpen mer värme okt 2005/ okt 2006 (6300 kWh) än okt 2004/ okt 2005 (5300 kWh) Den lägsta tempen här i trakten skiljde sig inte mycket de båda åren men vintern var längre det senaste året
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvatten
« Svar #9 skrivet: 12 december 2006, 07:09:13 »
Carl N och jag har helt olika siffror för elförbrukningen för pumpen. Hos oss nära västkusten drog pumpen mer värme okt 2005/ okt 2006 (6300 kWh) än okt 2004/ okt 2005 (5300 kWh) Den lägsta tempen här i trakten skiljde sig inte mycket de båda åren men vintern var längre det senaste året


En anledning till att skillnaderna är mindre hos mig kan vara att jag tilläggsisolerade vinden under 2005, sen sjönk förbrukningen. Vintern 2005-2006 var kallare även i mellansverige.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Varmvatten
« Svar #10 skrivet: 12 december 2006, 15:03:53 »
Genom att sänka starttemperaturen kommer värmepumpen att gå med längre intervaller.
Det innebär att vattnet en större mängd vatten kommer att värmas upp detta i sin tur gör att skiktningen blir bättre.
Enligt Råd och Rön's, SP's, test av bergvärmepumpar ger en Thermiapump 277 l varmvatten innan det är nere i 40 grader i kranen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvatten
« Svar #11 skrivet: 12 december 2006, 15:18:35 »
Genom att sänka starttemperaturen kommer värmepumpen att gå med längre intervaller.
Det innebär att vattnet en större mängd vatten kommer att värmas upp detta i sin tur gör att skiktningen blir bättre.
Enligt Råd och Rön's, SP's, test av bergvärmepumpar ger en Thermiapump 277 l varmvatten innan det är nere i 40 grader i kranen.

Att TWS:en gör mer varmvatten beror nog mest på utformningen av VVB:n, som funkar som en omvänd slingberedare. Den har bättre värmeöverföring mellan radiatorvatten och varmvatten än en vanlig mantelberedare. Jag tor nog inte att en sänkning av VV-start kommer att leda till mer varmvatten. :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Varmvatten
« Svar #12 skrivet: 12 december 2006, 16:44:36 »
Hej , för mig är det helt skälvklart att det är som svenske kocken säger. Högre start temp =mera varmvatten mängd.
Naturligtvis med sämre COP.

mvh/Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varmvatten
« Svar #13 skrivet: 12 december 2006, 20:13:07 »
Kul att nån förstår både att TWS fungerar lite annorlunda än dubbelmantlad.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Varmvatten
« Svar #14 skrivet: 13 december 2006, 09:48:34 »
Kan nån förklara TWS funktionen för mig.
Högre startemp = mer överförande värme yta oavs mantel eller slingberedare tycker jag

Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Varmvatten
« Svar #15 skrivet: 13 december 2006, 11:10:32 »
Vi kan kanske få ett svar från Dell om hur det har gått?
Höjning eller sänkning av starttemperaturen, vad blev bäst??

Enklaste jämförelsen mellan en dubbelmantlad beredare och en TWS är att beskriva det som att dubbelmantlingen fungerar som en gryta på spisen medans en TWS fungerar som en doppvärmare, allt enligt stora värmepumpsboken.

TWS = Tapp Water Stratificator.
« Senast ändrad: 13 december 2006, 11:18:14 av Heiho »

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten
« Svar #16 skrivet: 13 december 2006, 11:52:22 »
Förmodar att man använder vatten vilket borde röra om i en liten tank sÃ¥ att man inte fÃ¥r nÃ¥gon skiktning alls = kallare vatten men kanske bättre cop.  Sc:,h
Det finns ju temperaturgivare både i botten (där det kalla vattnet kommer in, visas i servicemenyn) och i toppen, där varmvattnet tappas av. Jag lyckas i alla fall observera att det kan bli rejält stora skillnader mellan dessa temperaturer, vilket tyder på att skiktningen i alla fall är väsentlig och till nytta vid stora avtappningar, då jag mycket väl kan hamna på en bit över 40 i toppen och en bit under 30 i botten. Om det hade varit omblandat hade det vattnet inte dugt till mycket, vilket jag kan se om jag slutar tappa (medan jag fortfarande har över 40 grader) och låter det jämna ut sig till en temperatur en bit under 40 trots att vattnet även värms.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Varmvatten
« Svar #17 skrivet: 13 december 2006, 12:00:45 »
Större möjlighet för utnyttjbar skiktning i TWS, påstår jag.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varmvatten
« Svar #18 skrivet: 13 december 2006, 17:53:43 »
Överföringsytan blir större och det varmaste vattnet från VP kommer in och värmer från toppen och "toppvärmer" därför det avsvalade vattnat först där det behövs bäst. Överföringen är så effektiv att VP aldrig stannar pga. hög temp innan vattnet i beredaren är varmt i en dubbelmantlad händer det regelbundet att pumpen får gå både två och tre gånger innan allt vatten är varmt
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Varmvatten
« Svar #19 skrivet: 13 december 2006, 20:46:29 »
Den till vänster fÃ¥r jag hÃ¥lla tillgode med  :o
Vintertid spelar det inte så stor roll att den "extra" startar, det blir oftast topup i samband med värmeproduktion.
Sämre pÃ¥sommaren om/när det blir "extra" starter.  Funktionen är väl iofs rätt bra ändÃ¥.

men jag har envist hävdat tidigare att både batteriberedare (slingberedare) och dubbelmantlad inte är optimal i ett lågtempsystem!
Batteri pga av tempsänkning vid störttappning och dubbelmantlad pga av "brister" i värmeöverföringen.

Men tidigare i högtempsysyetm hade det här inegn som helst avgörande betydelse för funktionen!!
Med en VP är det mycket viktigt att om systemtempen tex är 35 grader att man verkligen får ut det till duschen, annars får man vackert vänta!!!

men visst hade TWS en del problem i början eller har jag fel???
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten
« Svar #20 skrivet: 14 december 2006, 08:38:22 »
Vi kan kanske få ett svar från Dell om hur det har gått?
Höjning eller sänkning av starttemperaturen, vad blev bäst??
Även jag ser fram emot detta svar. Jag hÃ¥ller med Svenske Kocken om att man höjer den lägsta temperaturen genom att höja tillslagstemperaturen, men ökar medeltemperaturen? Är pressostatens frÃ¥nslag  ett mÃ¥tt pÃ¥ medeltemperaturen eller styrs den mer av temperaturen "högst upp"? Om medeltemperaturen är densamma sÃ¥ känns det ganska uppenbart att en rejält skiktad vattenmängd ger mer varmvatten än en utjämnad, vilket skulle stödja Heihos antagande. Om däremot topptemperaturen är densamma sÃ¥ är förstÃ¥s bättre med en högre medeltemperatur. Det vore intressant om nÃ¥gon kunde förklara vad som avgör pressostatens frÃ¥nslag. Jag fÃ¥r nog testa själv - det ska väl inte vara nödvändigt att tappa upp vatten utan snarare att se om temperaturen högst upp vid frÃ¥nslag av vv-produktion minskar om man ökar tillslagstemperaturen. Om den inte minskar sÃ¥ fÃ¥r jag väl hÃ¥lla med Svensek Kocken trots allt.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Varmvatten
« Svar #21 skrivet: 14 december 2006, 10:29:50 »
@bertil.
Om du då tar dig några minuter till och inte störttappar utan tappar upp vattnet i en mer moderat takt och med den temperatur du vill ha i badet då är per, din, definition slingberedaren bäst??!!??

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Varmvatten
« Svar #22 skrivet: 14 december 2006, 12:13:39 »
Tappning med flödeshastighet så man inte tappar temp så ja helt ok VVB.

TWS kan man påstå är en slingberedare, men omvänd... radiatorvattnet i slingan.

Ofta täcker slingan bara en del av ackens volym (uppe i toppen) i en vvb, det vore bättre om det svala vattnet i botten även det får värma vv.

Om ackens temp är hög i toppen och man kör kallt vatten i början pÃ¥ slingan  (uppe i toppen) dÃ¥ förstörs skiktningen snabbt...

Nu blev det teori!  Kan pÃ¥stÃ¥ att bÃ¥da typerna funkar ok, om man dimensionerar utifrÃ¥n lÃ¥gtempanvändning.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Varmvatten
« Svar #23 skrivet: 14 december 2006, 12:59:50 »
@bertil.
Om du då tar dig några minuter till och inte störttappar utan tappar upp vattnet i en mer moderat takt och med den temperatur du vill ha i badet då är per, din, definition slingberedaren bäst??!!??

Jag är helt övertygad att detta stämmer helt fullt ut på en mantlad beredare också , men kanske att slingberedaren är ett antal procent effektivare. /Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Varmvatten
« Svar #24 skrivet: 14 december 2006, 13:09:03 »
Har man en mantelberedare så spelar inte störttappning nån roll..

det jag nämnde som nackdel var att man kunde få flera starter om man tömmer en sån kraftigt.

Men om det blir en extra start och det sker varje dag.. blir det ingen stor  ökning! Anatgligen helt oviktigt.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten
« Svar #25 skrivet: 14 december 2006, 14:18:08 »
Definitionen av störttappning är lite vag, men om man har tänkt tappa upp så snabbt att tillskottet från nyproducerat varmvatten är försumbart så är det väl lika bra att dra på så snabbt som möjligt så att det inte hinner blandas? Annars är det självklart bättre att tappa upp långsammare än vad nytt varmvatten hinner värmas, då funkar det ju i evighet.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Varmvatten
« Svar #26 skrivet: 14 december 2006, 18:36:47 »
Finnessen med att tappa upp långsamt är att man inte stör skiktningen i beredaren.
Om man störttappar kommer kallvattnet inte att pressa upp varmvattnet, en del av det kalla kan flöda som en ström igenom det varma vattnet och störa skiktningen.

Är det någon som förstår hur jag menar så kan ni omformulera det så att även vi andra gör det. ;)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten
« Svar #27 skrivet: 14 december 2006, 20:32:53 »
Finnessen med att tappa upp långsamt är att man inte stör skiktningen i beredaren.
Om man störttappar kommer kallvattnet inte att pressa upp varmvattnet, en del av det kalla kan flöda som en ström igenom det varma vattnet och störa skiktningen.

Menar du att det blir som en "stråle" av kallt vatten genom det varma?

Min slingberedare har en fläpp som täcker inloppet och sprider ut det kalla vattnet längs botten. Jag kan tänka mig att det blir virvlar som stör ev skiktning ändå.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Varmvatten
« Svar #28 skrivet: 14 december 2006, 21:21:24 »
Citera
Min slingberedare har en fläpp som täcker inloppet och sprider ut det kalla vattnet längs botten. Jag kan tänka mig att det blir virvlar som stör ev skiktning ändå.

En dysa... eller diffusor... men visst detso högre flöde ju större risk för inblandning istället för skiktning.
Men jag gissar att man labbat mycket med det "problemet för att få det optimalt.

på en VVB riktas det kalla röret nedåt vid botten... vet inte hur många som dessutom har en dysa.
Men kallt vatten är mycket tungt mot varmt vatten, så jag tror/hoppas att det funkar bra med skiktiningen även vid kraftig tappning. Men vad vet jag!?
Jag ser iofs i min pytte 60l att man atr ut mycket skållhett vatten innan det svalnar av, det torde ske pga hyfsad skiktning.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varmvatten
« Svar #29 skrivet: 14 december 2006, 21:30:42 »
tipo 874
Har inte en slingberedare in slinga som ligger i "pannvattnet" och då påverkas väl inte skiktningen overhuvud taget pga. varmvattentappning Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten
« Svar #30 skrivet: 14 december 2006, 23:03:39 »
tipo 874
Har inte en slingberedare in slinga som ligger i "pannvattnet" och då påverkas väl inte skiktningen overhuvud taget pga. varmvattentappning Sc:,h

Jag kanske använde fel terminologi, min beredare funkar som en TWS, dvs det är en förrådsberedare med slinga för uppvärmningen, alltså ingen genomströmningsberedare.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten
« Svar #31 skrivet: 15 december 2006, 08:43:54 »
Näe, nu börjar det bli väl mycket spekulationer åt olika håll med omblandningar och jetströmmar, dags att börja mäta. Jag hade hoppats att Dell skulle göra det jobbet åt mig, men snart kan jag inte låta bli själv...
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad dell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Varmvatten
« Svar #32 skrivet: 15 december 2006, 20:59:27 »
Vad jag kan förstÃ¥ är att Svenska kocken och Mso  har rätt angÃ¥ende varmvatten frÃ¥n pumpen , har testat lite och tror det är rätt som dom säger.
Det är kul att sÃ¥ mÃ¥nga angagerar sig,  det här är en toppensida.
Tack för alla förslag och jag skall testa vidare.

mvh dell
« Senast ändrad: 15 december 2006, 21:02:15 av dell »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!