Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT, Nibe eller CTC?  (läst 35314 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #15 skrivet: 17 december 2011, 16:28:45 »
Det beror på... Har man gjort en 'jacka på' lösning enligt Nibes, CTC's eller IVT's principskisser, så tycker väl dom att det är rätt installerat.
Vet inte hur ivt har men Nibe har skisser både med 4 rörs tank utan tank knäpptank samt med flödesventil så det är bara att välja den som passar och väljer man fel är det felinstallerat. Dom manualerna som jag har läst tar upp att det måste finnas tillräckligt flöde i systemet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bece

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #16 skrivet: 17 december 2011, 23:43:21 »
Finns det nån svensk kompressortillverkare?
Ingen aning angående kompressorerna, men visst tillverkar väl IVT och Thermia sina värmepumpar i Sverige?!?!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #17 skrivet: 18 december 2011, 10:04:25 »
Antar jag att Nibe och Ctc också gör eller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #18 skrivet: 18 december 2011, 10:54:57 »
Tveksamt om all tillverkning sker i sverige.  Vet att en tillverkare gör det mesta i Polen. Dessutom är ju IVT tyskt och Thermia Danskt,  dessa storbolag brukar ju ha vinstkrav och flytta produktioner osv

Ingen svensk kompressor tillverkare vad jag vet

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #19 skrivet: 18 december 2011, 11:02:27 »
Och bara för att vp görs i sverige behöver den inte vara bäst det finns antagligen kunnigt folk i andra länder ocksÃ¥. Sen vet man inte hur mycket som tillverkas i sverige bara för att den slutmonteras i sverige  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bece

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #20 skrivet: 18 december 2011, 14:40:36 »
Jag vet att man inte kan veta att någonting behöver vara helsvenskt bara för att det står "Made in Sweden". Jag har sett exempel på när det räckt att en sista liten del har monterats samt att mjukvara tankats i för att produkten ska få en "Made in..."-etikett. Detta var några år sedan dock, så jag vet inte om reglerna blivit hårdare.

Jag ville egentligen bara slÃ¥ ett slag för svensk industri och hoppas att det finns en och annan som ser det som ett plus att nÃ¥gonting, helt eller delvis, har tillverkats här i Sverige. Inte för att saken du köper nödvändigtvis är bättre för den sakens skull, utan för att jag tror att den svenska arbetsmarknaden mÃ¥r bra av det.  *vinkar*

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #21 skrivet: 18 december 2011, 18:30:13 »
Nu gÃ¥r vi lite till sida av ämnet  men ändÃ¥ tycker jag ocksÃ¥ som bece mm att det skadar inte om saker och ting är tillverkade i Sverige. Inte minst för arbetsmarknaden, bÃ¥de min VP och diskmaskin är tillverkade i Sverige, för övrigt den enda diskmaskinen som är tillverkat i Sverige nu för tiden, märket behöver jag inte nämna till dom lästa ni vet ändÃ¥. Jag tror att Bosch, IVT och Termia görs i huvudsak i Sverige utom  kompressorn som jag inte vet, till och med  elektroniken och mjukvaran till Bosch och IVT görs av  Conlego  i Sverige.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #22 skrivet: 18 december 2011, 20:19:12 »
Vart tillverkas Nibe ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #23 skrivet: 19 december 2011, 07:12:21 »
Vart tillverkas Nibe ?

De slutmonteras i Markaryd.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Cahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Less pÃ¥ pellets
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #24 skrivet: 20 december 2011, 20:55:22 »
Japp, då har jag bestämt mig, det blev CTC Echoheat 308. Ny teknik borde väl vara den bästa och effektivaste. Gillar tanken att värma tappvattnet efter hand. Å så behövs ju ingen knäpptank heller. Det enda som kan vara tveksamt är om pumpen ger något sämre verkningsgrad pga att den gör varmare vatten?
Nibe 1245-8, samt 100l arbetstank. 200m borrhål.
Tidigare: pellets på ombyggd oljepanna från -72. 220kvm + garage. Ett jäkla bärande av pelletssäckar...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #25 skrivet: 20 december 2011, 21:05:52 »
Det är väl snarare så att det inte går att montera en knäpptank på Ctc annars verkar det vara en del med gamla modellen av Ctc som har lite många start stopp. Verkningsgraden lär nog inte skilja så mycket 2.5 grad varmare vatten i snitt samt en extra cp som inte går hela tiden kan inte bli många kronor i skillnad per år.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #26 skrivet: 20 december 2011, 22:53:04 »
Japp, då har jag bestämt mig, det blev CTC Echoheat 308. Ny teknik borde väl vara den bästa och effektivaste. Gillar tanken att värma tappvattnet efter hand. Å så behövs ju ingen knäpptank heller. Det enda som kan vara tveksamt är om pumpen ger något sämre verkningsgrad pga att den gör varmare vatten?

Ny teknik vet jag inte. Det känns väl som att CTC snarare är gammal teknik från oljepannor.

Det är ju mer eller mindre en oljepanna dom har utgått ifrån som jag tolkar det. En oljepanna funkade oftast som så att man bränner olja mot en vattenvolym som man sedan shuntar ut ifrån. Varmvatten tar man från en slinga som ligger i övre delen av tanken.

Nu har ju inte värmepumparna den möjligheten som man hade med olja - att värma till 70-80 grader. Då har man fått klämma i lite mer slinga - något som CTC iaf har misslyckats med i tidigare modeller om jag dömmer efter vad jag har hört från en kompis och även sett på forumet. Det här tänker leder också till mer eller mindre till det man nog brukar kalla fast kondensering (man ligger och jobbar mot en fast hög temperatur istället för den temp man vill har ut i elementen).

Nu har man gjort lite trix med en flödesriktare och lite zoner i tanken... Något lite bättre jämfört med tidigare har det säkert blivit. Dock kan man ju alltid fråga sig om det har blivit så mycket bättre.

Jämför man CTC med övriga märken som ivt, nibe, thermia etc. så bygger deras maskiner på att man har en flödesriktare som gör att man antingen laddar en varmvattenberedare eller jobbar med kompressorn rakt ut mot elementen. Det känns ju ändå som att det i teorin borde vara det mest optimala.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #27 skrivet: 21 december 2011, 17:33:34 »
Ctc har numera en växelventil i sin vp som laddar övre delen av tanken det ska ge dubbelt så mycket vv jämfört med tidigare modeller men det är nog tveksamt om dom kommer upp till samma vv kapacitet som konkurenterna. Ctc har en styrning som laddar nedre delen av pannan med 5 grader varmare vatten än vad som behövs till rad systemet sen stannar kompressorn och vattnet shuntas ut och när tanktempen är lika som börvärde på framledningen startar kompressorn igen och kör till 5 grader över. Eftersom vattnet shuntas ut ger det jämn framledning dvs inga knäppningar i radiatorerna det är enkelt att koppla annan värmekälla till en Ctc eftersom den har shunt men det ger en lite högre genomsnittlig framledning jämfört med konkurenterna som kör utan shunt men att jämföra med oljepanna eller fast kondensering är knappast rättvist.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #28 skrivet: 21 december 2011, 19:11:11 »
Ctc har numera en växelventil i sin vp som laddar övre delen av tanken det ska ge dubbelt så mycket vv jämfört med tidigare modeller men det är nog tveksamt om dom kommer upp till samma vv kapacitet som konkurenterna. Ctc har en styrning som laddar nedre delen av pannan med 5 grader varmare vatten än vad som behövs till rad systemet sen stannar kompressorn och vattnet shuntas ut och när tanktempen är lika som börvärde på framledningen startar kompressorn igen och kör till 5 grader över. Eftersom vattnet shuntas ut ger det jämn framledning dvs inga knäppningar i radiatorerna det är enkelt att koppla annan värmekälla till en Ctc eftersom den har shunt men det ger en lite högre genomsnittlig framledning jämfört med konkurenterna som kör utan shunt men att jämföra med oljepanna eller fast kondensering är knappast rättvist.

Jag vet inte om det är så orättvist att jämföra den en oljepanna ändå. Ju mer jag tittar på den, ju mer konfunderad blir jag. Jag bläddrade igenom deras manual för jag var inte säker att jag tänkte rätt. Nu har jag ritat upp en bild på hur jag tror det funkar - men jag får inte riktigt ihop det ändå.

Vi kan ju ta ett konkret exempel som en CTC användare med en ny värmepump postade i CTC forumet för någon dag sedan. Säg att vi utgår från att det är ca 60 grade i den övre delen av tanken och ca 35 grader i undre delen av tanken. Vi vill ha ut 30 grader till golvvärmen. Allt är frid och fröjd.

Varmvattendelen kyls av lite så det blir dax att göra varmvatten igen. Kompressorn startar. Flödesriktaren ställer sig mot övre delen av tanken. Låt säga att kompressorn höjer vattnet som passerar genom värmeväxlaren ca 10 grader. Då suger pumpen in den gemensamma returen från botten av tanken. Den är kanske 25 grader. Ut till toppen av tanken får man då 35 grader. I toppen av tanken är det kanske 55 grader när vi börjar göra varmvatten. Då kyler vi av den övre delen av tanken i början.... Vi fortsätter att cirkulera vattnet genom tanken tills botten är ca 50 grader. Då höjer kompressorn 10 grader till 60 grader och vi blir nöjda. Då har vi cirkulerat tanken ett par gånger och nu är nedre delen av tanken ca 55-50 grader när vi vill ha ut 30 grader till golvvärmen. Kompressorn stannar och vi shuntar ut 30 grader till golvvärmen.

Det här var kanske lite svÃ¥rt att följa, men frÃ¥ga pÃ¥ om det är nÃ¥got. Jag tycker sÃ¥nt här är jätteintressant. 

Sen är det kanske inte sådär jätteförvånande om CTC kör som en oljepanna. Det har ju trotts allt varit deras marknad fram tills oljepannor försvann helt för några år sedan.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: IVT, Nibe eller CTC?
« Svar #29 skrivet: 21 december 2011, 19:26:47 »
Fast din skiss stämmer inte. Den tar inte värme från botten av nedre tanken när den värmer mot den övre, utan den tar då från botten av den övre. Bilden visar en EcoAir med EcoZenith, men principen skall vara samma.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 655
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!