Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad kostar överkapacitet?  (läst 5139 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

hsvhsv

  • Gäst
hsvhsv
Vad kostar överkapacitet?
« skrivet: 18 november 2011, 17:37:10 »
Hej!

Jag har borrat 240 m ner i berget och skall bygga ut ett gammalt hus som idag är 150 kvm till 300 kvm. Efter lite överlagsberäkningar tillsammans med energimyndigheten har vi kommit fram till att jag behöver en 12 kW bergvärmepump. Jag undrar vilka nackdelar eller risker jag får om jag istället installerar en 16kW pump?

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Vad kostar överkapacitet?
« Svar #1 skrivet: 18 november 2011, 18:21:33 »
Du verkar ju ha borrat för ungefär 16 kW. Om jag vore du skulle jag titta på Nibes s.k. inverterpump som har en flexibel effekt upp till 15,8 kW. Den kostar c:a 10.000:- mer än tex Nibes 1145, 15 kW (se tex prislista hos www.bynor.se ), men då har du eliminerat nackdelarna i form av korta gångtider och många starter genom att den kan gå ner i effekt allt efter ditt aktuella behov. 1145 och 1150 har ingen inbyggd varmvattenberedare så det tillkommer, men om du vill ha en inbyggd beredare så heter motsvarande nibepumpar 1245 resp. 1250.
Om du väljer en 16 kW-pump med fast effekt, så finns det en risk att du måste sätta dit en volymsförstorande tank på något hundratal liter för att förlänga gångtider och minska knäppningarna i värmeelementen efter varmvattenproduktion, men med ett så stort hus som 300 kvm så tror jag att vattenvolymen i elementen räcker till utan volymförstorartank.
Jag skulle definitivt välja en större pump än 12 kW till dina 300 kvm såvida ditt hus inte är extremt bra isolerat.
(Förklaring: en inverterpump har en inbyggd elektrisk omvandlare som först likriktar växelspänningen som har frekvensen 50 svängningar/sekund i de tre elfaserna och därefter gör om likspänningen till växelspänning igen, men nu med en ny inställbar frekvens som gör att man kan fÃ¥ motorn i pumpens kompressor att gÃ¥ med ett annat (lägre)  varvtal än den skulle ha gjort om frekvensen varit 50 Hz. Trefasinvertrar är ganska dyra att producera med sÃ¥ höga effekter (c:a 5 kW) som vi här talar om och därför blir inverterpumparna dyrare. Priserna är dock pÃ¥ väg ner. SÃ¥ gott som alla luft/luft-värmepumpar är av invertertyp, men eftersom de dels bara är enfas, dels har en betydligt lägre effekt pÃ¥ kompressormotorn (c:a 1,5 kW) sÃ¥ är de inte sÃ¥ dyra.)
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad kostar överkapacitet?
« Svar #2 skrivet: 18 november 2011, 19:03:21 »
Det kan behövas knäpptank även med en inverter för att den kan lämna lägre effekt förhindrar inte knäppningarna som kan uppstå i radiator systemet *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad kostar överkapacitet?
« Svar #3 skrivet: 18 november 2011, 19:11:48 »
Och finns det inte tillräckligt flöde så taggar en inverter ner och du får aldrig ut den effekt som finns där. Flödesoberoende Thumbsup On/off med 100% effekttäckning Thumbsup

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Vad kostar överkapacitet?
« Svar #4 skrivet: 20 november 2011, 10:55:29 »
Citera
Och finns det inte tillräckligt flöde sÃ¥ taggar en inverter ner och du fÃ¥r aldrig ut den effekt som finns där. Flödesoberoende  On/off med 100% effekttäckning
Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad kostar överkapacitet?
« Svar #5 skrivet: 20 november 2011, 12:28:14 »
Jag skulle ha lagt de 10 000:- i mellanskillnad på en tank istället. Fördelarna med en tank är många, och har du en så behöver du ingen inverterstyrd pump.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vad kostar överkapacitet?
« Svar #6 skrivet: 20 november 2011, 12:42:58 »
COP pÃ¥ en inverter pÃ¥ dellast gör den jätteintressant.  enbart produktionskostnaden gör att on/off fortfarande tillverkas. 
att flödet är korrekt är installatörens skyldighet att tillse och sen förklara för brukaren.

oavsett värmepumpstyp borde installatören klippa av minst hälften av spindlarna till radiator/golvvärme-ventilerna efter injustering  ::)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad kostar överkapacitet?
« Svar #7 skrivet: 20 november 2011, 15:45:41 »
Jag väljer en On/off som går 1692 timmar före en inverter som går 4000 varje dag i veckan. Kopplar vi tanken rätt så kan vi spindlarna intakta Thumbsup

Den info jag har ACE säger att en inverter har ca 10% sämre verkningsgrad än on/off. Tror du inte på det? *vinkar*

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vad kostar överkapacitet?
« Svar #8 skrivet: 20 november 2011, 16:40:43 »
Jag väljer en On/off som går 1692 timmar före en inverter som går 4000 varje dag i veckan. Kopplar vi tanken rätt så kan vi spindlarna intakta Thumbsup

Den info jag har ACE säger att en inverter har ca 10% sämre verkningsgrad än on/off. Tror du inte på det? *vinkar*

Jag har också läst rapporten som ligger bakom denna info ;)
Testet gjordes för tio Ã¥r sen...av mÃ¥nga av de absolut duktigast inom branschen.  Men det gjordes pÃ¥ en maskin som inte var designad för styrda flöden över växlarna, pÃ¥ en kompressor/motor som inte var designad för varvtalsstyrning mm.   
testarna kom ju ocksÃ¥ fram till att en elektronisk expventil inte gav nÃ¥n höjd effekt heller. men de glömde att normalbrukaren inte justerar efter överhettningen i takt med att membran och fjädrar utmattas i den termiska  ;)

men de var tillräckligt intelligenta för att skriva med i rapporten att testet utfördes i en stabil labbmiljö...och att i en maskin designad för varvtalsstyrning blir troligen praktiken lika med teorin....dvs energieffektivare.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad kostar överkapacitet?
« Svar #9 skrivet: 20 november 2011, 16:44:46 »
OK  viken hÃ¥ller längre ;)  Vilka installatörer kan laga invertern?  De flesta kan inte ens laga on/off.  Varför skrotar IVT sin inverter? Och varför dominerar inte Kenneth Webers skapelser villa världen? De är säkert kanonbra.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vad kostar överkapacitet?
« Svar #10 skrivet: 20 november 2011, 17:17:31 »
kul o vädra lite  :)
vad skiljer vid reparation?  om det sitter ett inverter pÃ¥ ett kort pÃ¥ kraftsidan gör ju ingen skillnad...eller ?
håller med om att det är en ytterligare felkälla...men inte mer!
invertern är mycket snällare mot motorlindningar.
den mekaniska stressen på samtliga komponenter bör blir lägre vid långsam tryck/flödes-uppbyggnad
Anledningen till att varioscrollen inte dominerar har nog inte med tekniken att göra...mer produktionskostnad och ett större intresse för teknik än ekonomi hos herr weber  :D
IVT..   :P
Vi har suttit ohotade här uppe i norr pga för små produktionsvolymer för att asiaterna ska tycka det vara kostnadseffektivt att utveckla värmepumpar åt oss...och på våra produktionsband har det rullat ut maskiner konstruerade av en handfull eldskälar på 80-90talet.
CTC, NIBE mfl har nu vaknat och börjar först nu följa med utvecklingen. och har varvtalsstyrda kompressorer, elektoniskt styrd överhettning mm i sortimentet.   finns väl inte en Japan som gÃ¥r att fÃ¥ on/off ....och jag vet tvÃ¥ stora japanska märken som har uttalat att de ska gÃ¥ "all in" pÃ¥ värmepumpsmarknaden och erbjuda V/V-maskiner pÃ¥ vÃ¥r marknad med topp-teknologi inom kort...och de menar allvar,de har kontrakterat nodisk kompetens för att utveckla. 
Om ett par år tror jag det dräller av Asiatiska maskiner för V/V i varierande kvalitet
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad kostar överkapacitet?
« Svar #11 skrivet: 20 november 2011, 17:26:46 »
en sak jag funderat lite pÃ¥ nu när du ändÃ¥ kom in pÃ¥ elektronisk exp vent :)  Hur stör skillnad tycker du att det gör pÃ¥ en V/V maskin där förÃ¥ngningen ligger pÃ¥ 0- -7 grader inget annat. Tänker pÃ¥ BV  det är ju en ganska stabil process och det känns tveksamt om det är nÃ¥n ide att stoppa in elektronisk i en maskin som reglerar suggasöverhettning till 4K , vad tycker du?

Och ja  detta är verkligen trevligt att diskutera,  har saknat dig under din frÃ¥nvaro.

Trodde  du var en IVT gubbe, du är väl frÃ¥n dem krokarna ;D  IVT borde försökt värva dig, det skulle jag gjort om jag ägde IVT ;)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad kostar överkapacitet?
« Svar #12 skrivet: 20 november 2011, 17:30:47 »
Han har ju nyss blivit värvad av Japanerna ;)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad kostar överkapacitet?
« Svar #13 skrivet: 20 november 2011, 17:32:26 »
Kanske det, jag tänkte inte pÃ¥ det.  Men jag fick ett mail av en kinesisk firma som ville kränga OEM pumpar till mig.  Tänk er ORAKEL pumpen Thumbsup  den skulle ni väl alla vilja ha,eller? ;D

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vad kostar överkapacitet?
« Svar #14 skrivet: 20 november 2011, 17:34:55 »
hÃ¥ller med...en termisk ventil fungerar ypperligt pÃ¥ en sÃ¥ stabil process som i en BV....sÃ¥ länge den är rätt justerad.   problemet är ju att när du kommer tillbaka till maskinen efter 5Ã¥r är överhettningen 10-20K pga matrialutmattning i ventilen.  den elektroniska ligger fortfarande rätt i överhettning. 
men troligen lägger väl styrkortet till den av istället  >:D

Edit: hade jag ägt IVT hade jag börjat med att bygga en riktig utvecklingsavdelning... 
« Senast ändrad: 20 november 2011, 17:38:41 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!