Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken VP borde jag skaffa till mitt sekelskifteshus?  (läst 4592 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jake_plisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Hej!

Jag har ett sekelskifteshus i Stockholmstrakten som inte är speciellt välisolerat. Snarare tvärt om. Tidigare ägare gjorde av med ca 4kbm olja innan de bytte till värmepump (IVT Energy 8kW). Den är nu 17år gammal och interna brine-cirkulationspumpen börjar strula och vill inte alltid starta efter strömavbrott i huset. Servicekillen sa att han har börjat byta ut dessa värmepumpar.

Föregångarna hade ett egergibehov på 16.000-18.000kWh per år på husets 180kvm, men jag och min familj har väl snarare 22.000kWh per år. Vi har lite mer duschande och högre innertemp. Dessutom har jag precis inrett en 25kvm lgh i husets källare som också kommer dra värme i form av radiatorer och varmvatten.

Vid +4 graders ute-temp går kompressorn konstant. Vid 2-3 minus ute börjar elkassetten hjälpa till. Jag har lagt in golvvärme i kanske 20-25% av huset. Resten är en blandning av gamla sektionsradiatorer och panelradiatorer och jag har inga konkreta planer på att lägga mer golvvärme.

Mitt borrhål är 120m. En installatör som var på plats sa att man kan hänga på en 11kW-pump på detta hål men att man kanske behöver man värma hålet sommartid med frikyla. Tittar man på tillverkarnas papper så borde jag inte ha mer än en 8kW pump.

Jag undrar vad ni tycker vore lämpligaste lösningen för mig? Både råd om tillverkare/modell/effekt tas emot tacksamt! (borde jag borra ett hål till á 40.000kr eller vad det nu kostar)

Jag vill hellre ha bästa livslängden hellre än att spara 500kWh per Ã¥r med en nÃ¥got effektivare pump. Inverterstyrda pumpar  är ju fortfarande rätt "nya" och frÃ¥gan är hur mycket man sparar pÃ¥ den tekniken...

Om man i framtiden kan koppla in solpaneler samt en ack-tank för vedeldning, så ser jag det som ett plus. Dessutom att kunna koppla in frikyla smidigt vore bra.

Att kunna köpa ut den själv och koppla in den ser jag som ett ännu större plus. Jag är rätt händig och drar mig inte för att läsa instruktioner och dra el och rör.

/Jake
3 vuxna, 1 tonåring på halvtid, 2 småbarn. 1,5 våningsvilla med varm källare och "kallkällare" (min 15 grader). Uppvärmt utrymme tot ca 240kvm inkl källare. Gamla huskroppen byggd 1913 (utan isolering, bara en luftspalt) och resten byggd 1973 (150mm isolering). Ej tilläggsisolerade vindar (än). Gamla huskroppen har orginal 2-glasfönster och nyare har 3-glas-kassetter. Inomhus temp typ 21 grader. Stockholms län.
120m borra (1996) + 180m borra (2023). 13kW Daikin inverter VP (2014). Golvvärme i två badrum, hall och kök. Sektionsradiatorer i äldre huskroppen och enkelpanelradiatorer i nyare.
Elförbrukning tot 18-22MWh per år beroende på vinter. Hushållselen ligger på ca 7MWh per år och alltså 11-15MWh till VP, varav ca 2MWh per år (i snitt på 8 år) på elkassetten.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Du kan/bör glömma en 11kw på det lilla hålet.
Du kan/bör glömma att elda med ved eftersom du bor i sthlm, finns ingen lönsamhet i det.

Håller på att installera bergvärme i ett hus som iofs är lite större än ditt men med förmodligen samma dåliga isolering, vi ville borra ordentligt och ett hål hade vi inte klarat oss på, vi dundrade till med 2x200meter.

Jag hade garanterat borrat ett extrahål, å djupt och sen satsat på en större pump.

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vilken VP borde jag skaffa till mitt sekelskifteshus?
« Svar #2 skrivet: 05 augusti 2014, 16:20:16 »
Det är bara att hålla med om att den nuvarande pumpen bör bytas. Så klent dimensionerad som den är har den nog gått så där 4500 timmar per år. Kompressorn har gått mer än 75000 timmar. Det är vad man kan förvänta sig, ytterligare timmar utöver detta är bonus.

120 meter borrhÃ¥l räcker inte lÃ¥ngt. Jag förstÃ¥r inte hur en pump pÃ¥ 11 kW skulle fungera ihop med det borrhÃ¥let.  IngÃ¥ende köldbärartemperatur kommer att bli flera minusgrader vilket minskar verkningsgraden. Jag förstÃ¥r inte heller pÃ¥stÃ¥endet att värmning av borrhÃ¥let sommartid skulle hjälpa. BorrhÃ¥l fungerar inte sÃ¥. VärmeöverföringsmotstÃ¥ndet ligger till största delen i borrhÃ¥let och i berget närmast borrhÃ¥let. Det är uttagna effekten per meter borrhÃ¥l under senaste veckan som till allra största delen bestämmer temperaturen pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare. Värmetillskott nÃ¥gra mÃ¥nader tidigare gör nÃ¥gra tiondels graders skillnad. Ett borrhÃ¥l till ser jag som nödvändigt.

22000 kWh/Ã¥r är det med hushÃ¥llselen?   

Det gör inte att få lönsamhet på solpaneler när man har en värmepump. Sommartid arbetar pumpen med hög ingående köldbärartemperatur vilket ger bra verkningsgrad. Elen brukar också vara som billigast då.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken VP borde jag skaffa till mitt sekelskifteshus?
« Svar #3 skrivet: 05 augusti 2014, 21:54:22 »
Håller med föregående, och vad gäller frikylan så ta till rejält.
Min (FST34+1) är för klen för denna sommar så ta gärna till lite extra där.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jake_plisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Vilken VP borde jag skaffa till mitt sekelskifteshus?
« Svar #4 skrivet: 06 augusti 2014, 08:56:24 »
Tack för all input!  :)

2013 hade jag tot 20855kWh i elförbrukning inkl hushållsel.
2014 1 Jan - 31 Juli 12738kWh i elförbrukning inkl hushållsel. (Hyresgästen flyttade in 1 dec förra året)

OK. Vad kostar ett  200m borrhÃ¥l? Om jag nu behöver sÃ¥ mycket? Vad är rimligt att betala?

Sedan till frågan om vilken pump som är bäst och hur jag ska dimensionera den?

Tilläggas bör kanske att halva huset är från 1973 och den delen har jag tilläggsisolerat vinden något. Jag har i denna nyare huskroppen bytt till 3glas-fönster och tilläggsisolerat fasaden från 100mm isolering till 150mm. För den gamla huskroppen har jag planer på att tilläggsisolera vinden invändigt. Dessutom har jag planer på att sätta in lågenergiglas i innerbågarna på fönstren i gamla huskroppen. Energiåtgången bör alltså minska framöver. Om jag inte bygger en pool eller ny veranda eller vad jag får för mig de närmsta 15-17 åren.

/Jake
« Senast ändrad: 06 augusti 2014, 09:07:16 av jake_plisken »
3 vuxna, 1 tonåring på halvtid, 2 småbarn. 1,5 våningsvilla med varm källare och "kallkällare" (min 15 grader). Uppvärmt utrymme tot ca 240kvm inkl källare. Gamla huskroppen byggd 1913 (utan isolering, bara en luftspalt) och resten byggd 1973 (150mm isolering). Ej tilläggsisolerade vindar (än). Gamla huskroppen har orginal 2-glasfönster och nyare har 3-glas-kassetter. Inomhus temp typ 21 grader. Stockholms län.
120m borra (1996) + 180m borra (2023). 13kW Daikin inverter VP (2014). Golvvärme i två badrum, hall och kök. Sektionsradiatorer i äldre huskroppen och enkelpanelradiatorer i nyare.
Elförbrukning tot 18-22MWh per år beroende på vinter. Hushållselen ligger på ca 7MWh per år och alltså 11-15MWh till VP, varav ca 2MWh per år (i snitt på 8 år) på elkassetten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken VP borde jag skaffa till mitt sekelskifteshus?
« Svar #5 skrivet: 06 augusti 2014, 13:07:22 »
Hej!
Du behöver bara komplettera med ca 100 m borra, och använda den + den gamla.
Det kostar säkert 30-40 kkr efter ROT.

Räknar jag på 4 m3 olja så är en 10-11 kW värmepump OK, men nu finns ju varvtalsstyrda värmepumpar som Nibe 1255 och Daikin som jag skulle kolla på i första hand.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jake_plisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Vilken VP borde jag skaffa till mitt sekelskifteshus?
« Svar #6 skrivet: 06 augusti 2014, 16:38:59 »
OK. Tack!
Jag ska fundera lite på nytt hål då.

Men vad jag har hört av en bekant inom ventilationsbranshen, så har varvtalsstyrda motorer ett probem som måste hanteras av tillverkarna. Antingen måste ett sinusfilter sättas mellan motorn och frekvensriktare för att ge motorn en fin sinusvåg. Dessa filter är tydligen dyra.
Alternativet (om jag minns rätt) är att ha keramiska lager i motorn. Problemet är nämligen att när motorn matas med "kantig" sinusvåg så blir det gnistbildning i motorns lager som i sin tur skadar lagren. Det blir dessutom missljud. Men det kanske är ett mindre problem.

Jag har har ställt frågan till en 7st återförsäljare (via mail) av värmepumpar men har ännu inte fått svar på hur deras leverantör har löst dessa problem.

Jag vill inte behöva byta lager eller kanske hela kompressorn i förtid för att spara några få kWh.
De jämförelser jag har sett i praktisk besparing genom att ha varvtalsstyrning har bara gett en marginell besparing. Det låter mycket märkligt apropå det. Det borde ju kunna ge stor besparing. Någon som har praktist erfarenhet av varvtalsstyrda kompressorer i värmepumpar? Ger de verkligen någon större besparing i praktiken jmf med konventionella VP?

/Jake
3 vuxna, 1 tonåring på halvtid, 2 småbarn. 1,5 våningsvilla med varm källare och "kallkällare" (min 15 grader). Uppvärmt utrymme tot ca 240kvm inkl källare. Gamla huskroppen byggd 1913 (utan isolering, bara en luftspalt) och resten byggd 1973 (150mm isolering). Ej tilläggsisolerade vindar (än). Gamla huskroppen har orginal 2-glasfönster och nyare har 3-glas-kassetter. Inomhus temp typ 21 grader. Stockholms län.
120m borra (1996) + 180m borra (2023). 13kW Daikin inverter VP (2014). Golvvärme i två badrum, hall och kök. Sektionsradiatorer i äldre huskroppen och enkelpanelradiatorer i nyare.
Elförbrukning tot 18-22MWh per år beroende på vinter. Hushållselen ligger på ca 7MWh per år och alltså 11-15MWh till VP, varav ca 2MWh per år (i snitt på 8 år) på elkassetten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vilken VP borde jag skaffa till mitt sekelskifteshus?
« Svar #7 skrivet: 06 augusti 2014, 16:45:59 »
Fördelen med varvtals styrd kompressor är att det är enklare att dimensionera för 100% effekt täckning och fortfarande ha bra drift för vp. Skillnaden i driftkostnad mellan en inverter och en on/off vp med 100 % effekt täckning och med rejält med vatten sÃ¥ den fÃ¥r bra drift lär vara liten. Energimyndighet har testat inverter vp i alla fall Nibes inverter finns med tror inte Daikin är med i testet längre där kan du fÃ¥ en uppfattning hur mycket det skiljer. Inverters är ju egentligen ingen nyhet sÃ¥ tillverkarna bör ha läst ev problem men det är ju lite mera avancerad teknik sÃ¥ man vet aldrig efter 10 Ã¥rs drift  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vilken VP borde jag skaffa till mitt sekelskifteshus?
« Svar #8 skrivet: 06 augusti 2014, 18:33:10 »
Se till att det blir ordentligt avstånd mellan borrhålen. Går det inte att ordna kan man borra nya hålet djupare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jake_plisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Vilken VP borde jag skaffa till mitt sekelskifteshus?
« Svar #9 skrivet: 07 augusti 2014, 16:59:39 »
Tack för svaren. Pratade just med en tekniker på Nibe. Han hade inte hört talas om problem inverterstyrda motorer och kände inte igen problematiken som jag beskrev.
Hmm. Undra om problemen min bekant beskrev var överdrivna eller om Nibe inte börjat få in kundklagomålen ännu...

Han sa att om man har dubbla hål så ska de sitta minst en meter från varandra. Det låter onekligen lite snålt, men desto bättre om det är möjligt. Min rördragning blir betydligt enklare om de kan sitta med några meters mellanrum. Man kan ju dessutom vinkla det nya hålet så mycket som det går och ändå hålla sig inom sin tomts yta för att öka mängd berg mellan hålen.

Eller så köper jag en ny 8kW pump och satsar på att få klar min tilläggsisolering/fönsterbyten de närmsta åren, så kanske jag klarar mig med det hål jag har och den lägre VP-effekten.

/Jake
3 vuxna, 1 tonåring på halvtid, 2 småbarn. 1,5 våningsvilla med varm källare och "kallkällare" (min 15 grader). Uppvärmt utrymme tot ca 240kvm inkl källare. Gamla huskroppen byggd 1913 (utan isolering, bara en luftspalt) och resten byggd 1973 (150mm isolering). Ej tilläggsisolerade vindar (än). Gamla huskroppen har orginal 2-glasfönster och nyare har 3-glas-kassetter. Inomhus temp typ 21 grader. Stockholms län.
120m borra (1996) + 180m borra (2023). 13kW Daikin inverter VP (2014). Golvvärme i två badrum, hall och kök. Sektionsradiatorer i äldre huskroppen och enkelpanelradiatorer i nyare.
Elförbrukning tot 18-22MWh per år beroende på vinter. Hushållselen ligger på ca 7MWh per år och alltså 11-15MWh till VP, varav ca 2MWh per år (i snitt på 8 år) på elkassetten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vilken VP borde jag skaffa till mitt sekelskifteshus?
« Svar #10 skrivet: 07 augusti 2014, 17:40:03 »
Jag undrar om inte din bekant har missuppfattat något. Det har här på forumet skrivits om att lagren i fläktar på inverterstyrda luft/luftvärmepumpar har havererat pga det har inducerats strömmar i dem. Vad jag vet har det aldrig handlat om själva kompressorn. Kan inte påminna mig har läst något sådant i alla fall. Andra kanske kan komplettera min minnesbild.

Minst en meter från varandra låter väl snålt. Det finns beräkningar på hur borrhål påverkar varandra som funktion av avståndet. Ett borrhål med 150 meter aktivt djup motsvarar två 80 meter djupa borrhål på 30 meters avstånd från varandra. På det avståndet påverkar borrhålen inte varandra nämnvärt. Att det inte blir 75 meter beror på att temperaturen ökar med djupet, de nedersta 75 m av det djupa borrhålet är alltså så pass effektivare att det behövs några extra meter om man vill ersätta det med två borrhål. Minskas avståndet mellan borrhålen måste man kompensera med ökat borrdjup:
Avstånd/borrdjup
20 m/81 m
10 m/83 m
4 m/88 m

För mindre avstÃ¥nd har jag inga data, förmodligen beroende pÃ¥ den som gjorde studien aldrig kunde tänka sig att nÃ¥gon skulle komma pÃ¥ idén att placera borrhÃ¥l sÃ¥ tätt. Redan 4 meters avstÃ¥nd mellan hÃ¥len gör att man mÃ¥ste borra 10 meter extra jämfört med fallet 10 meters avstÃ¥nd mellan dem. 

Problemet med en pump på 8 kW till ditt borrhål är att ingående köldbärare blir några minusgrader. Effekten anges för noll grader in. Varje grad lägre temperatur sänker pumpens effekt med 4-5 % och ökar elförbrukningen per kWh producerad värme med 2-3 %. Till en pump på 8 kW i Stockholmstrakten skulle jag vilja ha 150 meter aktivt borrhål. En pump som arbetar med hög köldbärartemperatur får förmodligen längre livslängd.

Tillägg: Mina siffror avser parallella borrhål. Inser vid närmare läsning att Niberepresentanten måste ha tänkt sig att vinkla nya borrhålet.
« Senast ändrad: 07 augusti 2014, 18:20:07 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vilken VP borde jag skaffa till mitt sekelskifteshus?
« Svar #11 skrivet: 07 augusti 2014, 18:08:58 »
På både Daikin samt Nibe kan man ställa in min temp på köldbäraren går tempen under inställt värde kommer kompressorn att arbeta med lägre frekvens dvs lämna lägre effekt. Om du i dag har ett ovanligt bra borrhål (eftersom du blivit rekommenderad 11 kw vp) samt har möjlighet att komplettera med lite jordvärme kan det ju vara så att det räcker till framförallt om du tänker isolera huset bättre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jake_plisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Vilken VP borde jag skaffa till mitt sekelskifteshus?
« Svar #12 skrivet: 08 augusti 2014, 11:07:01 »
Smurfen, det var ju intressanta nyheter! Då borde jag ju utan problem kunna skaffa en lite för stor värmepump utan risk för att för problem med för låga temperaturer i borrhålet!?

Dessutom kan jag ju om det behövs, komplettera med ett till borrhål i framtiden om det skulle dyka upp en borrfirma längs gatan som man kan göra en shysst deal med.

Vad säger ni om detta upplägg?

Mitt problem är att jag är nervös inför vintern, då jag inte vet om min gamla pump hänger med ett år till. Dessutom planerar jag att tilläggsisolera huset närmsta åren, så ett 120m borrhål som jag har, kanske räcker till när jag är klar, eller inte. Det är ju dumt att borra ett extra hål för runt 40.000kr om det ändå inte behövs.

Däremot kan man ju vara flexibel om man skaffar en lite för stor värmepump. Eventuellt komplettera med en extratank för att minska knäppningar i radiatorkretsen. Finns det nackdelar med att ha en onödigt kraftig värmepump?

/Jake
3 vuxna, 1 tonåring på halvtid, 2 småbarn. 1,5 våningsvilla med varm källare och "kallkällare" (min 15 grader). Uppvärmt utrymme tot ca 240kvm inkl källare. Gamla huskroppen byggd 1913 (utan isolering, bara en luftspalt) och resten byggd 1973 (150mm isolering). Ej tilläggsisolerade vindar (än). Gamla huskroppen har orginal 2-glasfönster och nyare har 3-glas-kassetter. Inomhus temp typ 21 grader. Stockholms län.
120m borra (1996) + 180m borra (2023). 13kW Daikin inverter VP (2014). Golvvärme i två badrum, hall och kök. Sektionsradiatorer i äldre huskroppen och enkelpanelradiatorer i nyare.
Elförbrukning tot 18-22MWh per år beroende på vinter. Hushållselen ligger på ca 7MWh per år och alltså 11-15MWh till VP, varav ca 2MWh per år (i snitt på 8 år) på elkassetten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vilken VP borde jag skaffa till mitt sekelskifteshus?
« Svar #13 skrivet: 08 augusti 2014, 11:18:50 »
Jag tror utan att veta mer om huset att 120 meter är för lite borra även om du isolerar lite grann. Har du inte plats att gräva så blir det till att borra eller ev komplettera med frånluft återvinning men det kostar nästan lika mycket som en 120 meters borra och ger betydlig mindre men ger bra vent om den är dålig i dag. Det bör inte vara några problem att installera en inverter vp mot ditt befintliga borrhål och låta invertern gå på halvfart den här vintern och komplettera borran senare om du är rädd för vp haveri.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken VP borde jag skaffa till mitt sekelskifteshus?
« Svar #14 skrivet: 08 augusti 2014, 11:28:14 »
Tack för svaren. Pratade just med en tekniker på Nibe. Han hade inte hört talas om problem inverterstyrda motorer och kände inte igen problematiken som jag beskrev.
Hmm. Undra om problemen min bekant beskrev var överdrivna eller om Nibe inte börjat få in kundklagomålen ännu...

Han sa att om man har dubbla hål så ska de sitta minst en meter från varandra. Det låter onekligen lite snålt, men desto bättre om det är möjligt. Min rördragning blir betydligt enklare om de kan sitta med några meters mellanrum. Man kan ju dessutom vinkla det nya hålet så mycket som det går och ändå hålla sig inom sin tomts yta för att öka mängd berg mellan hålen.

Eller så köper jag en ny 8kW pump och satsar på att få klar min tilläggsisolering/fönsterbyten de närmsta åren, så kanske jag klarar mig med det hål jag har och den lägre VP-effekten.

/Jake

 tummenupp
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!