Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 14 december 2010, 11:05:49 »Att smörja in kopplingen vid montering hör nog till standardrutin. Iaf för montörer med lite erfarenhet. Vad man sedan använder för smörjmedel skiljer. Vet en montör som slänger alla (nästan iaf) nya kopplingar i en kräftkastrull med olja och sen bara låter dom rinna av ordentligt.
Jag som amatör har använt allt från 556 och Siliconspray till Locherpasta (utan lin) och grafitfett. Det mesta fungerar men fördelen med Locherpasta och grafitfett är att dom även "fyller" ut runt gängorna vilket gör att inte kondensvatten samlas där (iaf inte så mycket).
Att en frysning i hålet skulle kunna spränga muttrar är rätt osannolikt. Det enda det meför är ett sämre flöde om slangen stryps av isen och du får ett större delta på in/utgående köldbärare. De flesta VP har en styrning som tillåterbetydligt kallare köldbärare än -5 ºC. Om -5 ºC skulle vara ett problem så borde man ju ha lagt in ett "nödstopp" i styrningen
Jag som amatör har använt allt från 556 och Siliconspray till Locherpasta (utan lin) och grafitfett. Det mesta fungerar men fördelen med Locherpasta och grafitfett är att dom även "fyller" ut runt gängorna vilket gör att inte kondensvatten samlas där (iaf inte så mycket).
Att en frysning i hålet skulle kunna spränga muttrar är rätt osannolikt. Det enda det meför är ett sämre flöde om slangen stryps av isen och du får ett större delta på in/utgående köldbärare. De flesta VP har en styrning som tillåterbetydligt kallare köldbärare än -5 ºC. Om -5 ºC skulle vara ett problem så borde man ju ha lagt in ett "nödstopp" i styrningen