Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: mats_o
« skrivet: 05 januari 2012, 15:11:19 »

Jag kan väl bjuda på kängor åt båda håll.

Hantverkare som inte håller tider är definitivt ett problem.

Oseriösa hantverkare har jag råkat ut för ett par gånger. Den senaste var försäljaren/installatören av spiskasseten. Den fungerade inte och det rök in i massor. Det skylldes på ventilationen, skortsenen, veden, eldningstekniken osv. När jag motbevisade detta steg för steg så slutade han helt enlelt att svara på telefon och brev. Efter fällande dom i ARN så gick jag via kronofogden då han inte brydde sig om ARN heller. Slutade med att han försattes i personlig konkurs. Han hadde då varit återförsäljare/installatör åt det märket i över tio år enligt tillverkaren.

Som det slumpade sig så stötte jag på en exakt likadan kassett på ett varuhus något år senare. Eller ja den var inte exakt likadan för den på varuhuset var nämligen rätt monterad.
Det skulle visst sitta ett stag mellan dörren och en intern lucka som öppnar fullt flöde upp i skortenen när man öppnar dörren. På min hadde Installatören lagt den inre luckan upp och ned så att fästet inte syntes och det fanns inget stag. Man kan ju rimligen tycka att han borde ha tillräckliga kunskaper för att kunna montera rätt efter tio år i branchen.

Då jag nu visste vad som var fel så borde det ju bara ha varit att ringa tillverkaren och be om ett sådant stag. Icke sa nicke. De hänvisade stenhårt till sin återförsäljare. När vi påpekade att han hadde gått i konkurs och att vi ville köpa staget från någon som var verksam så fortsatte de enbart att hänvisa till den konkursade. Det gick helt enkelt inte att få dem att fatta att återförsäljaren var borta. Tre år senare hänvisade de fortfarande till samma åf.

Nåväl, själv är ju bästa dräng enligt talessättet så jag tog en bit L-järn och borrade två hål i denna. Efter att ha vänt den inre dragplåten rätt och skruvat fast mitt hemgjorda stag så har kassetten fungerat bra i snart tio år.

Sen är det det här med kunder som tror sig kunna mer än de kan. Där gäller det att vara extremt tydligt, nästan ned på varje skruv och mutter som ingår.

Vill jag alltid ha det billigaste som kund? Nä - jag vill ha det billigaste som fungerar bra nog för mina krav. Jag köper gärna kvalitet men jag betalar inte överpris för att nån tror att jag är en kassako man kan råna. Elfirman som förökte ta 150:- plus moms för vanliga 10A häger automatsäkringar vart en tämligen kort bekantskap tex.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 02 januari 2012, 13:13:50 »

Vet inte riktigt vad Folksams statistik innehåller. Utbetalda försäkringar eller anmälda

Samt installations år. Man fick känslan av i reportaget att värmepumparna har blivit sämre.

så länge tillverkarna säljer sina värmepumpar till nettopriser och räknar med att ta hem vinsten på servicesidan via hemförsäkringen kommer det att se ut så här.
Jag kan för mitt liv inte begripa att försäkringsbolagen går med på att betala överpriser på reparationer som det är idag.
tex om du köper en Nibe och kompressorn rasar efter tre år, då går trygghetsförsäkringen in och betalar självrisken, men den stora biten betalas ju av försäkringen.
ett kompressorras på en Nibe kostar väl ca 40.000 när man byter kyldelen( för det är så det går till i de flesta fall) det är ju nästan lika mycket som värmepumpen kostade ny
Skrivet av: rocas
« skrivet: 02 januari 2012, 10:33:47 »

Jag som hantverkare kan utföra ett perfekt arbete......i tid...enligt Konsumentjänstlagen, etc.

Kunden kan helt enkelt vägra betala.

Hantverkarens val är då att gå via Kronofogden samt stämma kunden hos Tingsrätten.

Konsumenten anses som den svagare parten och det kan räcka att beställaren påstår något....ljuger, etc

Kommer hantverkaren att göra sej besväret att gå igenom rättsprocessen?
Skrivet av: BlueM
« skrivet: 02 januari 2012, 10:25:58 »

Att välja sina kunder är lika viktigt som att välja hantverkare.
Kan du utveckla...
Skrivet av: rocas
« skrivet: 02 januari 2012, 10:04:19 »

Att välja sina kunder är lika viktigt som att välja hantverkare.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 02 januari 2012, 10:02:20 »

Tråkigt BlueM att du verkar ha haft dåliga erfarenheter av Hantverkare,
Du kan få några tips om hur du ska gå tillväga i framtiden.
Begär specificerad faktura vid löpande räkning med arbetsberättelse till . arbetsberättelsen ska var så pass fullständig att du kan utläsa vad som är gjort Hänt mm . det är underlaget för fakturan .
Jag skriver alltid på detta viset . Har haft 1 Faktura som ifrågasatts för ca 3 år sen då det va en ombyggnation av storkök almänna duschrum /WC rum byte av avlopp och inkommande vatten . (Byggfolket drog ut på tiden  huvuddunk )  Med den Dagbok man för med datum för möten (och vilka som är på plats / ö,k) samt allt annat ja då är det den tiden som lagts ner och kunden betala och framförallt Nöjd då han förstog varför det blivit dyrt som han sa,
Allt handlar om Komunikation .
Sen när du valde dina Hantverkare, mmm tog du någon form av rekomendation på dom eller gick du på pris?
Risken att en firma som levt i decenier sköter sig är mycket större än en ny startad . där får dom jobba i uppförsbacke och får lita på sina referenser.

Det är "trassligt" när man är ute hos kund för att sälja som tekniker . Teknikerns allternativ för att uppnå funktion är dyrare då vi inte vill chansa bara för att chefen hemma ska få fylla orderblocket .
cocacola
Skrivet av: BlueM
« skrivet: 02 januari 2012, 09:25:50 »

- Beror det ökande antalet lycksökare och problemanläggningar på att ni är alldeles åt helvete för snåla?

 

Vi snåla konsumenter blir ju alldeles berusade av lycka när vi faktiskt får se en livs levande hantverkare som faktiskt är på plats och gör NÅGONTING.  Om ni era tidsoptimistiska, "riktiga", hantverkare kunde hålla de tider ni lovat, skulle det inte finnas någon plats åt några lycksökare  (Inte enbart ironi...)
Skrivet av: Gardneri
« skrivet: 02 januari 2012, 07:55:28 »

Vet inte riktigt vad Folksams statistik innehåller. Utbetalda försäkringar eller anmälda, med garanti eller enbart utgången garanti? Anmäla fel på en luft/luft kan man göra men inte säkert att man får ut någonting. Hur många är köpa och installerade av ägaren själv? som sedan efter ett haveri vill ha ut en peng?

Det som verkligen skulle vara intressant är en uppdelning av värmepumpar:

vätska/vatten
Luft/vatten
Luft/luft

Samt installations år. Man fick känslan av i reportaget att värmepumparna har blivit sämre.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 02 januari 2012, 00:58:42 »

Fenomenet finns i alla branscher.

Som tur är e det ganska få som är riktigt dåliga :)

De flesta väljer en billig och underdimensionerad approach för att det kräver minsta möjliga förändring av kundens befintliga värmesystem och minsta möjliga investering för kunden. Dvs i normalfallet störst chans till att kunden väljer att göra en affär.

Problemet är ju när man har den här standardapproachen på allting och inte tar sig tid att granska vad man är på väg att installera. I vissa fall kommer då problem att uppstå.

Men normalt sett få fungerar det helt ok och besparingen för kunden är helt ok. Det kunde vart bättre på många sätt och vis men helt ok och troligen i linje med förväntningar och kalkyler. 


Men sedan finns det ju dom usla installatörerna. Som inte vet vad dom gör eller ens vad dom säljer.

Precis som fusk-hantverkare av andra slag så gör dom misslyckade installationer. Felaktiga installationer. Lagvidriga installationer. Lovar saker som inte stämmer och så vidare. Och problemet är att man är inte säker bara för man köper av de största och mest välkända installationsfirmorna. Det har jag bekanta som är goda exempel på.

Vad kan det röra sig om....:
5-10% som är usla 
50% som kör standard och av olika skäl inte ens bryr sig om att fundera över om standard är rätt i varje givet fall. Här blir det alltså fel ibland.
30% som gör ett riktigt bra jobb. Alltså inte bara installerar snyggt och så utan även tänker till och säkerställer funktion m.m. Men som fortfarande utgår från gårdagens tankebanor.
10% som vågar tänka nytt, experimentera fram nya lösningar. Specialister. En stor del av dessa ruller efter en tid över till större installationer men hinner förhoppningsvis lämna efter sig lite kompetens till kollegor och kunder etc.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 01 januari 2012, 23:30:55 »

Tror nog att det felet ligger i bägge lägrena, inte hela lägrena, utan en del i bägge. Det vet vi väl alla att många kunder är för snåla och köper för billiga grejjor av lycksökare... Innan jag visste ett skvatt om värmepumpar, såg ju en annons en gång för många år sedan om en lv/vp från Ultimate från Finland, mycket lockande i ett blåbärs ögon... Som väl var så satte jag ut en fråga om detta på detta forum, så det blev inget köp av denna (Tack!), ni vet ju hur det blev istället, och jag är övertygad om att jag sluppit en del bekymmer genom mitt val och era råd.
Sammanfattningsvis, det finns importörer/säljare/installatörer som nog inte bryr sig så mycket om kundens väl, kombinerat med kundens snålhet/okunskap. Som Smurfen skrev så gäller det lite fler yrken, och Oraklet behöver nog inte ta åt sig av detta, men det är alltid nyttigt att diskutera.  *vinkar*
Skrivet av: Minime
« skrivet: 01 januari 2012, 23:04:45 »

Hej
Jag kan bara prata för mig själv men vi satsade på den dyraste lösningen pga att han var bäst på att förklara varför han blev dyrast.
MvH Minime
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 01 januari 2012, 23:03:18 »

Folksam har ju drivit nån kampanj mot värmepumpar rent allmänt, tycker kanske inte de är den mest opartiska domarna man kan hitta.  ::)

Sen ligger det kanske nått i att det finns lycksökare, många drabbade dyker ju upp i detta forum. Men alla de som har fungerande anläggningar sitter troligen nöjda och hörs inte av alls. Jag känner många utanför forumet som har en VP hemma som puttrar på och ingen av dem har jag sett på forumet.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 januari 2012, 21:41:03 »

Det tråkiga är nog att det är lika illa inom en stor del av hantverksyrkena men det är nog fler kunder som märker om snikaren använder 22*95 istället för 45*120 än om rörmockaren drar 16 mm rör där det borde vara 28 mm brukar kolla på fuskbyggarna riktiga lirare där.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 01 januari 2012, 21:32:00 »

Ja det förstår jag.  det jag inte gillar här är att alla seriösa om vi kan säga så liksom klumpas ihop med de oseriösa.

Man får ju nästan skämmas för att man sysslar med Kyl/VP teknik och VVS.  Jag säger inte att jag är så himla duktig, tro inte det. Men en del exempel man ser på forumet är ju horribla huvuddunk
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 januari 2012, 21:24:07 »

Problemet är nog att man som helt ointresserad kund inte vet skillnaden på en bra eller dålig anläggning man ser bara skillnaden i pris. Vet några som har halvdana installationer men dom är helnöjda för dom spar pengar sen att dom kunnat spara mer med en bra installerad anläggning fattar dom inte och jag vill inte säga nått så dom är fortfarande nöjda. Det räcker att presentera en bra kalkyl så tror man att man spar så mycket varje år sen att kompressorn startar 50 gånger per dygn står inte i kalkylen.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 01 januari 2012, 21:15:53 »

Ser på Tv4 text tv att det är problem med lycksökare i VP branschen.  Eftersom jag är aktiv i denna bransch så tycker jag såklart att detta är oerhört intressant att debattera och därför tänkte jag ställa denna fråga som jag vill att ni tänker till på och tar på rätt sätt( det är med ironi och glimten i ögat som jag ställer den så bli inte arga nu :))

- Beror det ökande antalet lycksökare och problemanläggningar på att ni är alldeles åt helvete för snåla?

Med ni menar jag er som konsumenter, ni vill ju bara ha det billigaste eller hur? Då kommer lycksökarna som ett brev på posten eller ett spam i inkorgen ;D

Kan det vara så att det är konsumenterna det är fel på?
Eller är allt installatörernas fel som vanligt?

På något sätt så är det ju så att man får vad man betalar för, och det finns anledningar till att det blir som i Rally-Kalles fall( hoppas att du inte tar illa upp att jag tar dig som exempel nu Kalle,du var bara det senast exemplet jag kommer på inget mer) där dimensioneringen inte verkar vara 100%ig.  Ofta är det ju så att kunderna fått flera offerter och ratat de dyraste. Kanske fanns det en anledning till att dessa var dyrare, de hade funkat kanske ::)

hoppas på en bra diskussion här och jag menar inget illa med mina syrliga ord, vill bara att ni ska bli sugna på att hugga lite Thumbsup

 *vinkar*       

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!