Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför skall man spetsa med elpatron?  (läst 9827 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #15 skrivet: 24 augusti 2010, 19:48:14 »

Varför skall man inte få stoppa in hur stor VP som helst? Det är väl ändå husets värmebehov som bestämmer hur mycket energi det behöver?
Jag tycker det hade räckt att reglera maximalt effektbehov/m2 och låta folk bestämma själv hur mycket dyr el, ved eller annat brännbart dom vill köpa.

Visst, men med dom nya kraven så MÅSTE du isolera duktigt för att få ihop beräkningen.

Problemet med att reglera max effektbehov är ju den olinjära strömförbrukningen på eldistrubitionsnätet som uppstår när 3 miljoner elpatroner slår till vid -10 ºC, begränsar man installerad effekt så uteblir strömspiken pga att värmepumpen klarar hela lasten och förbrukningen blir linjär

Jag kan hålla med om det, men för kunden är det inte alltid ekonomsikt att dimensionera för full effekttäckning, så jag tycker det är mer adekvat att ge två förslag, ett ekonomsikt optimalt, och ett etiskt och framtidssäkert optimalt förslag.
Kan man räkna fram ett alternativ som är både ekonomsikt, etiskt och framtidssäkert alternativ så är det naturligvis bäst.

DÃ¥
det är lite som att köpa ny bil och få en offert på bil med avgasrening och en billigare offert på en bil utan avgasrening....
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #16 skrivet: 24 augusti 2010, 19:52:26 »
 :) Jag hade (och har) gjort samma sak  fast  i projekteringen valt  Lika stor värme pump som tillgänligt flöde i kretsen haft :) .  slÃ¥r man ut den kostnaden pÃ¥ hela fastighetens livslängd blir den inte sÃ¥ stor och patronen blir som ren reserv i fall nÃ¥got skulle hända .
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #17 skrivet: 24 augusti 2010, 20:02:49 »

Varför skall man inte få stoppa in hur stor VP som helst? Det är väl ändå husets värmebehov som bestämmer hur mycket energi det behöver?
Jag tycker det hade räckt att reglera maximalt effektbehov/m2 och låta folk bestämma själv hur mycket dyr el, ved eller annat brännbart dom vill köpa.

Visst, men med dom nya kraven så MÅSTE du isolera duktigt för att få ihop beräkningen.

Problemet med att reglera max effektbehov är ju den olinjära strömförbrukningen på eldistrubitionsnätet som uppstår när 3 miljoner elpatroner slår till vid -10 ºC, begränsar man installerad effekt så uteblir strömspiken pga att värmepumpen klarar hela lasten och förbrukningen blir linjär

Jag kan hålla med om det, men för kunden är det inte alltid ekonomsikt att dimensionera för full effekttäckning, så jag tycker det är mer adekvat att ge två förslag, ett ekonomsikt optimalt, och ett etiskt och framtidssäkert optimalt förslag.
Kan man räkna fram ett alternativ som är både ekonomsikt, etiskt och framtidssäkert alternativ så är det naturligvis bäst.

DÃ¥
det är lite som att köpa ny bil och få en offert på bil med avgasrening och en billigare offert på en bil utan avgasrening....

Mmm, eller miljöbil/vs icke miljöbil, det är fortfarande en majoritet som inte köper miljöbil.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #18 skrivet: 24 augusti 2010, 20:17:54 »
Njae Rickard inte riktigt, PBL reglerar hur vi ska bygga men det finns ännu ingen lag som förbjuder oss att välja en vanlig bil.
Däremot är det inte tillåtet att sälja en ny bil utan avgasrening.

Cocacola. Precis så ska man resonera, elpatronen ska vara backup om något händer. Sc:,h
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #19 skrivet: 24 augusti 2010, 20:22:29 »
Cocacola. Precis så ska man resonera, elpatronen ska vara backup om något händer. Sc:,h

Problemet är väl bara att BBR inte tillåter någon el-patron tillsammans med den pumpen.

Villan står i zon 3, och har endast tillgång till 5,75 kW installerad el-effekt.

« Senast ändrad: 24 augusti 2010, 20:39:31 av Lexus »

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #20 skrivet: 25 augusti 2010, 07:09:38 »
Njae Rickard inte riktigt, PBL reglerar hur vi ska bygga men det finns ännu ingen lag som förbjuder oss att välja en vanlig bil.
Däremot är det inte tillåtet att sälja en ny bil utan avgasrening.

Avgasrening = isolering av hus - accepteras av alla.
Hur man löser uppvärmningen så länge man följer de riktlinjer som finns bör vara upp till hustillverkare/köpare, precis som när det gäller att välja om man vill lägga ut mer på en miljöbil än på en konventionell bil.

Sen håller jag naturligvis med om att man bör göra på bästa möjliga sätt, och hoppas att det inte blir så mycket dyrare att det även på lång sikt blir en sämre affär än att göra det på ett miljömässigt/etiskt sämre men investeringsmässigt billigare sätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #21 skrivet: 25 augusti 2010, 14:38:10 »
Cocacola. Precis så ska man resonera, elpatronen ska vara backup om något händer. Sc:,h

Problemet är väl bara att BBR inte tillåter någon el-patron tillsammans med den pumpen.

Villan står i zon 3, och har endast tillgång till 5,75 kW installerad el-effekt.






I skydda av mörkret Lexus  ;) kan mycket hända  :)
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #22 skrivet: 25 augusti 2010, 15:24:32 »

I skydda av mörkret Lexus  ;) kan mycket hända  :)
cocacola *vinkar*


Ja, visst är det sÃ¥.   ;)

Men jag kan inte släppa att hustillverkare monterar en 11:a i ett så litet hus, bara för att spara pengar och ändå leverera produkter som följer byggreglerna. Att villaägaren får högre driftkostnad och en kortlivad värmepump, är inget som bekymrar.

Det är ju så att de uppgifter som jag anger, är en verklig villa från en tidigare tråd. De kommer att installera en IVT HC 11 kW i södra sverige. Svarade på mina egna frågor, då ingen annan kände sig manad.

Beroende pÃ¥ vilka som kontrollerar att byggreglerna efterlevs, sÃ¥ är det inte läge att installera produkter som avslöjar kompressor och el-patroneffekter via produktskylten.  :,v(

Men som vanligt när dag blir natt, sÃ¥ är dörren öppen för att göra saker vi inte fÃ¥r göra.  a:gl



Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #23 skrivet: 25 augusti 2010, 15:53:47 »
Hustillverkaren kan väl leverera ett system med elpatronerna avaktiverade i styret. Sen är det upp till husägaren att slå på dom en mörk natt om han vill...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #24 skrivet: 25 augusti 2010, 16:41:03 »

Hustillverkaren kan väl leverera ett system med elpatronerna avaktiverade i styret. Sen är det upp till husägaren att slå på dom en mörk natt om han vill...

Installerad el-effekt är oberoende om den är aktiverad eller inte. Det räcker att den finns monterad i villan. Sedan om elkabeln till proppskåpet saknas, tror jag inte hindrar en besikningsman att klassa villan som svartbygge.

Därför har IVT valt att inte montera elpatroner i modellen HC.

Nibe har valt att via regleringen låsa den effekt som väljs vid installation. Låsningen sker efter 14 dagar, och komponenter måste därefter bytas om annan effekt ska fungera. Om det passerar kontrollerna är det bara att gratulera.

 

Utloggad i

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #25 skrivet: 26 augusti 2010, 15:15:49 »
Har läst tråden och har två frågor:

1. Vad är det för regler ni pratar om ?  (Dvs som tycks ha att göra med elbehov/effektbehov).

2. Vad är FTX ?

 Sc:,h

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #26 skrivet: 26 augusti 2010, 21:43:37 »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad i

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Heby
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #27 skrivet: 27 augusti 2010, 07:15:58 »
Tack Rickard!   :)

Innebär reglerna specifikt (t ex genom att uppvärmningen klassas som eluppvärmning) en spärr mot elpatron - eller är det indirekt genom att gränsen för effektbehov för icke-eluppvärmt hus oundvikligt överskrids med elpatron ?
(Jag skummade igenom dokumentet.)
 Sc:,h




Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #28 skrivet: 27 augusti 2010, 07:34:35 »
Beroende på hur mycket energi kompressorn förbrukar kan man i vissa hus ha några kW elpatron, men det mest ekonomiska på lång sikt i nyproduktion torde vara en värmepump + FTX som utan eltillskott kan värma huset året runt.
En prispressad invertervärmepump med 2-7 kW uteffekt skulle nog kunna användas i 95% av all (villa)-nyproduktion i kombination med ett effektivt FTX-aggregat.
Alternativt Nibe 750 Comfortzone eller liknande högeffektsfrånluftsvärmepumpar, nackdelen med dessa är dock lite sämre COP, och den sämre komfort som frånluft ger i förhållande till FTX.
Frånluftsalternativet blir självklart billigare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #29 skrivet: 27 augusti 2010, 10:12:47 »
Det är den totala installerade elektriska effekten för värmesystemet som begränsas. Det finns en del som har missuppfattat detta och tror att det är VP'ns uteffekt som är begränsningen.
Värt att tillägga är att det dessutom bara gäller vid nybyggnation.
Men, hur ser det om man söker eventuella konverteringsbidrag. Måste man hålla sig till de nya reglerna då, eller får man installera vad man vill?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!