0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den löser väl som vanligt på driftspressostaten när det blir "för" varmt, din höga temp på framledningen beror nog på att du har så pass låg temp på returen, trycket stiger inte lika fort med stort deltaT gissar jag.
Jag skulle gärna se diagram som bevisar att du får högre COP med så stor tempdiff över din beredare. Tror inte att 15ºC är bättre än 10ºC...
En effektivare pump eller ett effektivare körsätt borde inte ta längre tid på sig.Jag satsar mina pengar på att han inte vet vad han pratar om.
Vilken tid det tar beror väl både på starttemp och sluttemp? Jag har i alla fall svårt att se varför just Nibe skulle ge högre COP vid onödigt stor tempdiff när det för alla andra typer av "värmeväxlare" är mer effektivt ju lägre tempdiff man har (förutsatt att den är tillräckligt stor för att få full kondensering av köldmediat), jag säger dock inte att jag vet att jag har rätt, utan att jag skulle vilja se data som visar på att COP vid t.ex 60/45 grader är högre än vid 55/45 grader.Den fördel som CarMan bevisligen får är en högre temp, men jag är däremot tveksam till den högre COP som påstås...
Han sa att det var knapt mätbar skilnad i COP, så vi struntar i det.därimot så svara han inte direkt på om det var mer skadligt att arbeta med den höga tempen, han verkar mer utgå från att man hållersig inom toleransena, genm att styrdatorn tillåter detta.Jag vet att jag får 60 grader i toppen, men jag får inte hela beredaren till 60 grader, så kanske det är samma energi innehåll som om jag kör med högre flöde?jag har ju väldigt kall retur, när driftpresostaten stoppar laddningen & så kall är väll boten på beredaren (46 ºC)
Citat från: CarMan skrivet 02 juli 2006, 19:03:21Han sa att det var knapt mätbar skilnad i COP, så vi struntar i det.därimot så svara han inte direkt på om det var mer skadligt att arbeta med den höga tempen, han verkar mer utgå från att man hållersig inom toleransena, genm att styrdatorn tillåter detta.Jag vet att jag får 60 grader i toppen, men jag får inte hela beredaren till 60 grader, så kanske det är samma energi innehåll som om jag kör med högre flöde?jag har ju väldigt kall retur, när driftpresostaten stoppar laddningen & så kall är väll boten på beredaren (46 ºC)Men hallå... skadligt på vilket sätt? drift pressostaten slår av vid 24.5 bar.Eftersom ditt vatten som värms befinner sig längre i kondensorn så blir det varmare efter kondensorn än om du hade haft högre flöde..Trycket i kyldelen är fortfarande samma och slår av vid samma tryck..inget farlig i det.Däremot så är mängden varmvatten du värmer mer skadligt än å värma mindre varmvatten, eftersom du får längre vv-laddningar.Med ett lägre flöde som du har så får du en vv-laddning som värmer varmvattnet några grader extra innan driftpressostaten slår ifrån, och det är väl fint.