Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimering IVT C5  (läst 12593 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Optimering IVT C5
« skrivet: 14 januari 2010, 00:58:34 »
Ny här på forumet, men har läst på lite kring optimering och inställningar.

Har själv en IVT C5:a installerad 2001 med en strulig installatör som hade mycket övrigt att önska och fick ingen ordentlig genomkörare från hans sida. Upplevde också att han saknade den faktiska kompetensen för att ställa in anläggningen.

Börjar fundera på om jag kör optimalt med min pump då tillskottet slår till redan kring 0:an och går in med jämna mellanrum för att få upp framledningstemperaturen.

Huset är en relativt välisolerad sutterängkåk (1 ½-plan), 130m2 i varje plan, totalt 180m2 uppvärmt till 21-22grader, ca 40m2 runt 20 grader (tvättstuga, pannrum, groventré) och 40m2 garage och verkstad (i husdel) uppvärmt till 15-17 grader. Kåken byggd ca 1970, alla fönster + ytterdörrar bytta till 3-glas energiisolerade, ngt tilläggsisolerat på vinden (under senare år).
 
Installerade pumpen strax efter att vi tog över kåken och förra familjen förbrukade 4m3 olja. Dock hade de en bunt fler familjemedlemmar och detta var innan fönster etc var bytt. Rekommendationen från försäljaren var att vi enl dimensionering hamnade på mellan 5-7kW. Vi valde då en C5:a och borrade lite djupare (130m aktivt borrdjup) för att klämma ut 6kW (enl försäljaren). Vi bor i Borås-trakten.

Pumpen går kontinuerligt över hela vinterperioden (ung nov-mars) och lägger på en del tillskott. Upplever inte att det är några kapacitetsproblem utan huset är varmt och skönt under hela perioden.

Kurvinställning: 6, finjustering, +2. Har ute och innegivare, rumsgivarpåverkan 8, innetemperaturen i ovanplan ligger på 21,5-22,5 grader (frugan är frusen).

Var skall jag börja gräva? Några grundtips, värden att notera etc...

Tacksam för alla tips.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimering IVT C5
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2010, 07:21:02 »
Hej!
Det är lätt att vara efterklok men en storlek större VP hade inte skadat. Fast 2001 så dimensionerades det väldigt snålt.

Jag antar att termostaterna är fullt öppna?
Ha koll på tempdiff över VP:n (GT8/GT9), den ska vara ca 7 ºC och ställs med inre cirkpumpen.

Sen kan du säkert ställa upp tillskottstimern (8.1) till ett par timmar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Optimering IVT C5
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2010, 10:07:59 »
4 m3 olja så är det helt feldimensionerat om du vill slippa tillsatsel.

Sedan har det stor betydelse vilket år det var räknat på.

Vi har inte haft nÃ¥gon kall vinter sedan 2003, se min förbrukning pÃ¥ min hemsida nedan. 
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Optimering IVT C5
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2010, 10:50:16 »
Försäljaren tog i lite grand. NÃ¥gra 6 kW blir det inte med djupare borrhÃ¥l. Skulle gissa att temperaturen pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare är högst +2 grader. Höga framledningstemperatur gör att det inte blir mer än högst 5,5 kW. Det positiva är att det gÃ¥r att sätta in en pump pÃ¥ 7 kW när den nuvarande har tjänat ut. 

Leverantören räknade förmodligen med en inomhustemperatur på 20 grader om inget annat överenskoms, det är det vanliga.

Inställningarna kurva 6 +2 fÃ¥r jag inte riktigt ihop med "relativt välisolerad" även om inomhustemperaturen är 22 grader. Det kan betyda smÃ¥ radiatorer. Vid noll grader ute bör  börvärdet för returen vara ca 42 grader vilket i sin tur betyder 48-50 grader fram.

Om vi kunde få värden på GT1 - GT11 går det att säga om något inte är riktigt som det skall vara, helst kompletterad med en riktig utomhustemperatur, IVT:s givare är inte riktigt att lita på.


5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HasseK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Optimering IVT C5
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2010, 21:27:03 »
Hej och tack för alla snabba svar och tips.  Thumbsup

Läste av lite temperaturer i kväll vid drift (-2,1 ºC enl. extern termometer)
GT1: 33,3 ºC (från 36,4 ºC)
GT2: -1,7 ºC (stämmer bra med verkligheten och extern termometer)
GT3: 44,3 ºC (Till 42,5 ºC)
GT5: 22,5 ºC (Stop 21,5 ºC)
GT6: 79,4 ºC
GT8: 39,3 ºC
GT9: 34,2 ºC
GT10: -0,3 ºC
GT11: -2,0 ºC

Deltat på värmesidan får jag till 5,1 ºC - lite lågt? Cirkulationspumpen står på 2:an. Övrigt att notera är att vi har 1 slinga för värmegolvet i badrummet kopplat via en manuell shunt och en liten cirkulationspump, kör ut ca 25-30 ºC på denna (mäter på separat termometer). Kan den göra att genomströmmningen blir hög och deltat blir lågt? Alla termostater i övrigt har fullt blås!
Deltat på ködsidan 1,7 ºC - ok?

Har ju samlat på mig några driftstimmar också:
Värmepumpen har enligt Regon gått -21055timmar (antar att den har slått runt vid 32768 eller dyl??)
Tillsatsvärme: 9347 timmar (ca 1000 timmar per år under 9 år, varav några vintermånader med enbart elpatronen - mycket!?!?)
Tillsatstimern står på 45 minuter - låter som om man borde öka den eller?

Se fram emot fler spännande tips och trix!

//Hans







Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimering IVT C5
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2010, 21:42:54 »
Deltat på värmesidan får jag till 5,1 ºC - lite lågt? Cirkulationspumpen står på 2:an. Övrigt att notera är att vi har 1 slinga för värmegolvet i badrummet kopplat via en manuell shunt och en liten cirkulationspump, kör ut ca 25-30 ºC på denna (mäter på separat termometer). Kan den göra att genomströmmningen blir hög och deltat blir lågt? Alla termostater i övrigt har fullt blås!

Ställ ner cirkpumpen till läge 1, Shuntarnas inställning påverker inte tempdiffen över VP:n särskillt mycket.

Citera
Har ju samlat på mig några driftstimmar också:
Värmepumpen har enligt Regon gått -21055timmar (antar att den har slått runt vid 32768 eller dyl??)
Tillsatsvärme: 9347 timmar (ca 1000 timmar per år under 9 år, varav några vintermånader med enbart elpatronen - mycket!?!?)
Tillsatstimern står på 45 minuter - låter som om man borde öka den eller?

Drifttimmarna blir 44481, som du antar, 21% TS är rätt mycket. Prova som sagt att ställa upp tillskottstimern till åtminstone 1,5-2h.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HasseK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Optimering IVT C5
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2010, 13:04:01 »
Hej och återigen tack för ert engagemang,

skruvade ner cirkulationspumpen till läge 1 och då fick jag ett bättre delta, runt 7gr skillnad mellan in och ut.

När det gäller kylsida - där står cirkulationspumpen på 3, men bör jag sänka denna ngt för att få "bättre" delta även där, vad jag har läst mig till vill man ha ca 2,5-3,5grader delta. Är detta rätt???

Funderar på tillskottstimern, iofs så är det ju bra att skruva upp tiden för den för att förhindra att den går igång ofta. Men då kompressorn går 24/7 under dessa månader så är väl risken att man aldrig når upp till börvärdet om nu pumpen är underdimensionerad.
Såg på "lubbis" värden att han skruvade ner tiden vintertid för att komma upp till rätt värden "snabbt". Är det rätt uppfattat?

Nästa steg bör väl vara se över flödet ut till huset om det är ngt som stoppar där eller om man måste strypa mer på de "kallare" ytorna (garage/verkstad). Är det läge att sätta en fläktkonvektor centralt för att få ett bra lågtemperaturalternativ till mina traditionella radiatorer?

Vidare bör man kanske lägga på lite extra isolering på vinden, då bör man ju i alla fall få ner värmebehovet.

/Hans


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimering IVT C5
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2010, 15:47:01 »
Själv har jag strypt ganska hårt på radiatorerna i källare och garage, har ca 14 ºC i källare och 10 ºC i garaget. Men man måste ha lite öppet för att inte det ska frysa i rören.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Optimering IVT C5
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2010, 15:57:32 »
Funderar på tillskottstimern, iofs så är det ju bra att skruva upp tiden för den för att förhindra att den går igång ofta. Men då kompressorn går 24/7 under dessa månader så är väl risken att man aldrig når upp till börvärdet om nu pumpen är underdimensionerad.


Ökar man tiden på tillsatstimern riskerar man att det blir svalt inne om man saknar inomhusgivare (kan hända även när man har det). I samband med varmvattenberedningarna kan tillskottstimern börja räkna ner igen. Tar man ut varmvatten så att pumpen gör varmvatten kommer tillsatskörningarna för sällan för att de skall gå att hålla temperaturen inne.

Läge 2 eller 3 på köldbärarpumpen spelar troligen så liten roll att det kvittar lika.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Optimering IVT C5
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2010, 17:25:41 »
Funderar på tillskottstimern, iofs så är det ju bra att skruva upp tiden för den för att förhindra att den går igång ofta. Men då kompressorn går 24/7 under dessa månader så är väl risken att man aldrig når upp till börvärdet om nu pumpen är underdimensionerad.


Ökar man tiden på tillsatstimern riskerar man att det blir svalt inne om man saknar inomhusgivare (kan hända även när man har det). I samband med varmvattenberedningarna kan tillskottstimern börja räkna ner igen. Tar man ut varmvatten så att pumpen gör varmvatten kommer tillsatskörningarna för sällan för att de skall gå att hålla temperaturen inne.

Läge 2 eller 3 på köldbärarpumpen spelar troligen så liten roll att det kvittar lika.

Nyfiken pÃ¥ varför det skulle bli svalare inne om man saknar rumsgivare och ökar tillskotstidräknaren.  Sc:,h
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Optimering IVT C5
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2010, 20:41:17 »
Nyfiken pÃ¥ varför det skulle bli svalare inne om man saknar rumsgivare och ökar tillskotstidräknaren.  Sc:,h

När tillsatsen slår ifrån börjar ju tillskottsräknaren räkna ner igen. Det kanske tar 90 minuter innan tillsatsen börjar hjälpa till. Om den sen inte hinner vara på tillräckligt länge så att de kWh som behöver tillföras verkligen tillförs innan tillsatsen går ur blir det svalare inne. Tilsatsen kanske skulle behöva gå in efter 40 minuter igen för att medeltemperaturen på radiatorvattnet skulle bli vad den skall vara men det går inte.

Om det här blir ett problem eller inte beror pÃ¥ hur mycket vatten det är i radiatorsystemet. Mitt ligger nÃ¥gonstans 20-25 L/kW vilket är rätt lite. Det betyder att när tillsatsen gÃ¥r in hinner den bara vara igÃ¥ng en kort tid innan den slÃ¥r ifrÃ¥n, temperaturen pÃ¥ returen stiger rätt snabbt. Det här märktes tydligt när det var riktigt kallt. Det var mÃ¥nga sÃ¥ mÃ¥nga timmar per dygn som sÃ¥ att säga gick till spillo genom att tillsatstimern räknade att temperaturen inne sjönk. Med en inomhusgivare kompenseras det delvis genom att börvärdet Ã¥ker upp ett antal grader sÃ¥ att tillsatselen är pÃ¥ längre tid men det räckte inte. Jag var tvungen att ställa ner tillsatstimern. 

Eller för att uttrycka det på ett annat sätt: Om huset ett dygn måste tillföras 100 kWh tillsatsel för att det är så kallt att pumpen inte räcker till måste det finnas disponibel tid för elpatronen att skicka ut det antalet kWh i radiatorvattnet. Med för högt värde på tillsatstimern i förhållande till mängden vatten i systemet finns inte den tiden. Det blir svalare inne.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Optimering IVT C5
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2010, 00:59:19 »
Tillskottsräknaren börjar inte räkna om förens det blivit så hög returtemperatur så att värmepumpen stannat.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Optimering IVT C5
« Svar #12 skrivet: 16 januari 2010, 09:34:12 »
Tillskottsräknaren börjar inte räkna om förens det blivit så hög returtemperatur så att värmepumpen stannat.

Så fungerar det inte. Min pump kan gå ett par veckor i sträck utan att stanna när det är kallt. Vore det så att tillskotträknaren börjar räkna först när värmepumpen har stannat skulle tillsatselen aldrig gå in. Pumpen ska dessutom inte stanna när tillsatsel behövs, det vore väldigt dumt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Optimering IVT C5
« Svar #13 skrivet: 16 januari 2010, 09:49:41 »
Jag har sett att den kan resettas när man gör varmvatten.

Det betyder att man kan komma in i en dödsspiral om man har för lång tillskottstimertid.

Det är ju så enkelt att pump+el inte får tillfälle att producera så mycket värme som huset behöver då eltillskottet spärras ut.

Tillskottsräknaren börjar inte räkna om förens det blivit så hög returtemperatur så att värmepumpen stannat.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Optimering IVT C5
« Svar #14 skrivet: 16 januari 2010, 11:01:06 »
När tempen sjunker med halva diffen under börvärdet på GT1 startar värmepumpen.
Om pumpen inte lyckas höja temperaturen upp till en "zon" har för mig att det två grader en grad på vardera sida om börvärdet,
börjar tidräknaren som är ställbar 0-300 minuter att räkna ned. Finns även en parrameter till och det är om temperaturen är stigande som begränsar nedräkning på tidräknaren.

Först när temperaturen stigit halva diffen över börvärdet och värmepumpen stannat pga stopptemperatur uppnåts så stannar pumpen och tidräknaren nollas.

Om tidräknaren räknat ned sig till noll tar ramptiderna över, i det läget försöker eltillskottet hålla sig inom sin zon alltså med en grad under eller över börvärdet.

Facit av det här är att en maskin kan gå i veckor utan att lägga in eltillskott och ändå inte komma upp till börvärdet. På samma sätt kan en maskin lägga in eltillskott sommartid i ett väldigt trögt golvvärmesystem. Även varmvattenproduktionen har betydelse för resultatet.

När värmepumpen ligger inom "zonen" och jobbar med eltillskottet och ramptiderna så stegar den in och ur med sin eleffekt.
I det läget så måste man se till vad det är för storlek på både maskin och elpatron/effekt. En liten maskin på 5-6 kW och 3 eller 6kW eltillskott får en nästan fördubblad avgiven effekt. Medans en större maskin 9 eller 11kW ökar sin toppeffekt med 30-50% om den står på 3 eller 6 kW eltillskott.


Sen finns även en stopptemperatur för elpatrondrift som är med och spökar.

Så vad som skall petas på och hur beror på förutsättningarna, även bypassfunktionen/cirkpumpen är med och stökar.
Ökad diff på börvärdet för att få längre perioder mellan starterna och längre gångtider kan innebära att en maskinen inte hinner in i "zonen" och lägger in eltillskott utan att behöva.

Det enda som brukar vara "riskfritt" är att öka tillskottsräknaren. ;)
 
Om man nu har en innegivare ändrar det inte förutsättningarna mer än att börvärdet GT1 förskjuts uppåt eller nedåt.

 
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!