Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?  (läst 20043 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« skrivet: 17 februari 2010, 16:38:50 »

Jag fick pris på jordvärme:Thermia Diplomat Optimum 10g2
Slangläggning med kedjegrävare 400meter.
Maskingrävning vid husgrund.
Normal installation+lite extra omdragningar av vatten och värmerör i pannrum.
Befintlig panna och acktankar kopplas ur och flyttas till garage som är alldeles bredvid.
Trygghetsförsäkring
Omkoppling av element i garage.
Slangfyllning 29%köldbärarspritblandning.
Pris:152.500

Ska värma poolen som är 4*8
Räcker verkligen 400 meter slang?  Sc:,h
Jag har sandjord.
Enligt Thermia ska det räcka med 400meter slang,för deras pumpar klarar av kortare slang än konkurrenterna.
IVT ville lägga ner ca 550meter slang,tanke på att jag ska värma poolen och att det är sandjord(sämre att lägga i än mer blöt fuktig jord=längre slang enligt dem.

Enplansvilla:Byggår 1991
Boyta:175kvm
Har även en pelletskamin i ett inglasat rum på 32kvm,som går ihop med vardagsrum.
Bor i Dalarna.
Eldar med pellets:Årsförbrukning inkl.Pelletsbrännaren+pelletskamin=ca 7ton pellets
Innetemp:22grader



Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2010, 16:59:29 »

Enligt Thermia ska det räcka med 400meter slang,för deras pumpar klarar av kortare slang än konkurrenterna.


Oseriöst argument, enda möjligheten för en pump att klara sig med kortare borrhål eller markslinga är att den har lägre verkningsgrad så att mindre värme tas från marken och mer tillförs i form av el från kompressorn.

Kortare slang ger, allt annat lika, lägre köldbärartemperatur och sämre verkningsgrad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2010, 17:20:48 »

Enligt Thermia ska det räcka med 400meter slang,för deras pumpar klarar av kortare slang än konkurrenterna.


Oseriöst argument, enda möjligheten för en pump att klara sig med kortare borrhål eller markslinga är att den har lägre verkningsgrad så att mindre värme tas från marken och mer tillförs i form av el från kompressorn.

Kortare slang ger, allt annat lika, lägre köldbärartemperatur och sämre verkningsgrad.

Den jag fått offerten ifrån sa att det inte behövdes mer slang,fast jag ska ha pool och att det är sandjord.
Jag pratade med en annan Thermia säljare igår och han sade att 400meter skulle räcka,men att jag kunde ta 450meter när man ändå håller på att gräva.Jag påpekade för honom att konkurrenterna vill lägga mycket mer slang då jag har sandjord,men det hövdes inte sa han,och sandjord var bäst att lägga slang i sa han.Han sade att att Thermia G2 klarar kortare slang för den är så effektiv. :-\


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2010, 17:48:27 »
Sand är väl inte alls särskilt bra åtminstone inte torr... men bra att gräva i ...

Argumentet kring kortare slang är häpnadsväckande, en effektiv pump behöver LÄNGRE slang  huvuddunk knUp

Två slingor om minst 300 meter på varje skulle jag ta och aldrig ångra det sen! Ja om du nu har "oöm" mark så det inte blir enormt arbete med återställningen.


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2010, 18:38:05 »
Sand är väl inte alls särskilt bra åtminstone inte torr... men bra att gräva i ...

Argumentet kring kortare slang är häpnadsväckande, en effektiv pump behöver LÄNGRE slang  huvuddunk knUp

Två slingor om minst 300 meter på varje skulle jag ta och aldrig ångra det sen! Ja om du nu har "oöm" mark så det inte blir enormt arbete med återställningen.





Grannen fick sin jordvärme installerad i höstas av samma firma som jag fick offert ifrån,en 8Kw G2 ca 350meter slang.
Det huset är 150kvm enplansvilla.Han säger att det har funkat bra nu i vinter.Han kanske har haft mycket elspets,jag vet inte.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2010, 18:55:58 »

Jag fick pris på jordvärme:Thermia Diplomat Optimum 10g2
Slangläggning med kedjegrävare 400meter.
Maskingrävning vid husgrund.
Normal installation+lite extra omdragningar av vatten och värmerör i pannrum.
Befintlig panna och acktankar kopplas ur och flyttas till garage som är alldeles bredvid.
Trygghetsförsäkring
Omkoppling av element i garage.
Slangfyllning 29%köldbärarspritblandning.
Pris:152.500

Ska värma poolen som är 4*8
Räcker verkligen 400 meter slang?  Sc:,h
Jag har sandjord.
Enligt Thermia ska det räcka med 400meter slang,för deras pumpar klarar av kortare slang än konkurrenterna.
IVT ville lägga ner ca 550meter slang,tanke på att jag ska värma poolen och att det är sandjord(sämre att lägga i än mer blöt fuktig jord=längre slang enligt dem.

Enplansvilla:Byggår 1991
Boyta:175kvm
Har även en pelletskamin i ett inglasat rum på 32kvm,som går ihop med vardagsrum.
Bor i Dalarna.
Eldar med pellets:Årsförbrukning inkl.Pelletsbrännaren+pelletskamin=ca 7ton pellets
Innetemp:22grader

Hej!
Jag har en Thermia Diplomat TWS 12 med 2x400 meter markslingar i lerjord (delvis vattensjuk mark). 400 m i sandjord för en tia kan inte vara rätt. Eller sÃ¥ har jag pÃ¥ tok för lÃ¥ng slang.  --/
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2010, 19:26:31 »

Jag fick pris på jordvärme:Thermia Diplomat Optimum 10g2
Slangläggning med kedjegrävare 400meter.
Maskingrävning vid husgrund.
Normal installation+lite extra omdragningar av vatten och värmerör i pannrum.
Befintlig panna och acktankar kopplas ur och flyttas till garage som är alldeles bredvid.
Trygghetsförsäkring
Omkoppling av element i garage.
Slangfyllning 29%köldbärarspritblandning.
Pris:152.500

Ska värma poolen som är 4*8
Räcker verkligen 400 meter slang?  Sc:,h
Jag har sandjord.
Enligt Thermia ska det räcka med 400meter slang,för deras pumpar klarar av kortare slang än konkurrenterna.
IVT ville lägga ner ca 550meter slang,tanke på att jag ska värma poolen och att det är sandjord(sämre att lägga i än mer blöt fuktig jord=längre slang enligt dem.

Enplansvilla:Byggår 1991
Boyta:175kvm
Har även en pelletskamin i ett inglasat rum på 32kvm,som går ihop med vardagsrum.
Bor i Dalarna.
Eldar med pellets:Årsförbrukning inkl.Pelletsbrännaren+pelletskamin=ca 7ton pellets
Innetemp:22grader

Hej!
Jag har en Thermia Diplomat TWS 12 med 2x400 meter markslingar i lerjord (delvis vattensjuk mark). 400 m i sandjord för en tia kan inte vara rätt. Eller sÃ¥ har jag pÃ¥ tok för lÃ¥ng slang.  --/
sansun

Kan inte fatta att 400meter skall räcka när man har sandjord.Jag har påpekat detta gång på gång,är det inte för kort slang?
Nej och åter nej blir svaret. :-\

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2010, 20:50:25 »
400 m till en 10 kw pump räcker inte, acceptera inte det! Tex mina föräldrar har 600 m slang i sandig jord till en pump på 7 kw. Funkar bra men de hade -1 in redan vid årsskiftet. Ta den extra kostnad det innebär att gräva ner mer slang, jag skulle vilja ha 2x400m i ditt fall. 600m minimum. Stå på dig!
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2010, 21:12:41 »
Det beror lite på om det är sandjord på en torr sluttning eller ås eller om man kan räkna med att det är fuktig sandjord.

Grannen fick sin jordvärme installerad i höstas av samma firma som jag fick offert ifrån,en 8Kw G2 ca 350meter slang.
Det huset är 150kvm enplansvilla.Han säger att det har funkat bra nu i vinter.Han kanske har haft mycket elspets,jag vet inte.

För lite slang behöver inte innebära mycket tillsatsel. Har man en kraftig pump i förhållande till husets effektbehov blir det lite tillsatsel även med kort slang. 10 kW pump till ett hus som har behövt 7 ton pellets per år blir knappt någon tillsatsel alls om jag har räknat rätt på pelletsen.

Det som är problemet med kort slang är att man får låg temperatur på ingående köldbärare vilket gör att kompressorn drar onödigt mycket el. Det märker man inte på samma sätt som antalet tillsatstimmer. Fråga grannen vad det är för temperatur på ingående och utgående köldbärare, det är det som är det viktiga i det här fallet.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2010, 21:17:08 »
Det beror lite på om det är sandjord på en torr sluttning eller ås eller om man kan räkna med att det är fuktig sandjord.

Grannen fick sin jordvärme installerad i höstas av samma firma som jag fick offert ifrån,en 8Kw G2 ca 350meter slang.
Det huset är 150kvm enplansvilla.Han säger att det har funkat bra nu i vinter.Han kanske har haft mycket elspets,jag vet inte.

För lite slang behöver inte innebära mycket tillsatsel. Har man en kraftig pump i förhållande till husets effektbehov blir det lite tillsatsel även med kort slang. 10 kW pump till ett hus som har behövt 7 ton pellets per år blir knappt någon tillsatsel alls om jag har räknat rätt på pelletsen.

Det som är problemet med kort slang är att man får låg temperatur på ingående köldbärare vilket gör att kompressorn drar onödigt mycket el. Det märker man inte på samma sätt som antalet tillsatstimmer. Fråga grannen vad det är för temperatur på ingående och utgående köldbärare, det är det som är det viktiga i det här fallet.


Det blir att vända sig till en annan installatör.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2010, 21:57:08 »
Om jag gör en beräkning pÃ¥ ditt hus med en G2 10  sÃ¥ säger programmet.  357m för att fÃ¥ 0 som Ã¥rsmedel. Och -4 vid Dut. Pumpen ska klara ditt hus till -29 grader.  Vad kostar det att gräva 500 meter till??  Det kommer du ju ha att köpa el för när det är kallare än -29.  Jag la in 1000m och pumpen klarar fortfarande - 29 och fÃ¥r -0,1 vid DUT. 

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2010, 22:14:19 »

Enligt Thermia ska det räcka med 400meter slang,för deras pumpar klarar av kortare slang än konkurrenterna.


Undrar om det här är nÃ¥got Ã…F för Thermia fÃ¥r lära sig pÃ¥ kurser  Sc:,h . Fick samma svar av Thermia Ã…F när jag hämtade in offerter och tycker mig känna igen svaret frÃ¥n andra trÃ¥dar. Helt klart oseriöst.

SP
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #12 skrivet: 17 februari 2010, 22:28:52 »
Varför är det oseriöst att ge dig det svar som vÃ¥rt program ger oss??  Det kanske är oseriöst att säga 1000m det är bäst.  Om du köper av mig och jag inte uppfyller det jag sagt sÃ¥ är det väl upp till mig att fixa det eller???   

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #13 skrivet: 17 februari 2010, 22:58:50 »
Varför är det oseriöst att ge dig det svar som vÃ¥rt program ger oss??  Det kanske är oseriöst att säga 1000m det är bäst.  Om du köper av mig och jag inte uppfyller det jag sagt sÃ¥ är det väl upp till mig att fixa det eller???   

Visst är det upp till dig att fixa det du förbinder dig till. FrÃ¥ga, när du dimensionerar, förbinder du dig dÃ¥ exempelvis hÃ¥lla 0grader pÃ¥ kb in?  Eller är det medel. Hur ska din köpare kunna bevisa att det är under om det är medel? 

Det jag ser som oseriöst är förklaringen varför Thermia som i mitt fall offererade 30% kortare borra än 2 andra, var att de använde sig av scrollkompressor som var effektivare  :o
Hmm, inte enligt SP:s tester iaf.
Tror att en sådan förklaring kan missleda en hel del kunder som inte är insatta.

Seriöst hade det varit om de istället svarat, mitt program säger det & jag begriper inte vikten av högre temp pÃ¥ kb  ;)

 *vinkar* SP 


Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Slanglängd till (Thermia) Jordvärme?
« Svar #14 skrivet: 18 februari 2010, 04:10:08 »
Om jag gör en beräkning pÃ¥ ditt hus med en G2 10  sÃ¥ säger programmet.  357m för att fÃ¥ 0 som Ã¥rsmedel. Och -4 vid Dut. Pumpen ska klara ditt hus till -29 grader.  Vad kostar det att gräva 500 meter till??  Det kommer du ju ha att köpa el för när det är kallare än -29.  Jag la in 1000m och pumpen klarar fortfarande - 29 och fÃ¥r -0,1 vid DUT. 

Ska man inte ha längre slang om man har sandjord?
Så 357meter slang räcker för att klara ner till -29grader? Sc:,h
Vad är det för speciellt med en G2 10 som klarar sig med så kort slang?
Både Nibe och Ivt rekommenderar från 550-600meter till mitt hus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!