Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Tycker du att fler frågor borde göras "sticky"?

Ja
4 (16.7%)
Nej
12 (50%)
Vet ej/ingen uppfattning
3 (12.5%)
Bra som det är
5 (20.8%)

Antal personer som röstat: 22

Författare Ämne: Fler frÃ¥gor "sticky"  (läst 9057 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Fler frågor "sticky"
« Svar #15 skrivet: 03 mars 2006, 18:34:19 »
Hur och av vem skulle en kvalitetskontroll som är till allas belåtenhet göras?

Som det görs på så många andra forum - moderatorer & administratörer avgör vad som ska läggas in där.
Med hjälpande synpunkter från alla andra feståss. :)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Fler frågor "sticky"
« Svar #16 skrivet: 03 mars 2006, 22:10:00 »
Skönt med lite medhÃ¥ll ... jag vet inte hur mycket som eventuellt modereras bort idag, men det känns för mig som att det är en fullt rimlig uppgift för en moderator att "sköta" kvalitetskontrollen. Jag vill inte pÃ¥stÃ¥ att jag läst allt "här" absolut inte ... men jag vill väl ändÃ¥ pÃ¥stÃ¥ att nivÃ¥n överlag är pÃ¥fallande hög. Värmepumpsintresserade och dito experter är väl ett osedvanligt seriöst släkte  8)
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Fler frågor "sticky"
« Svar #17 skrivet: 03 mars 2006, 23:28:48 »
När det gäller "en kvalitetskontrollerad avdelning" skulle jag bestämt hänföra det till sådant som låter bra i teorin, och som alla vill hålla med om - ända tills man börjar fundera på hur det ska genomföras i praktiken. Hur och av vem skulle en kvalitetskontroll som är till allas belåtenhet göras?

Det går att lösa genom att skapa en tavla där bara vissa utvalda medlemma får skriva, medans alla andra
bara tillåts läsa... Sen om det är en bra idé skall jag låta vara osagt.


Fö så:
känns som att forumet lätt kan glida in i en oönskad riktning med vissa förlag i denna tråd...
Databasen för forumet, är vad jag förstår inte speciellt stor, utan som Rickard är inne på
prestada problemen som finns idag löses nog med ett nytt webhotell.
« Senast ändrad: 03 mars 2006, 23:30:58 av piece »
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Fler frågor "sticky"
« Svar #18 skrivet: 04 mars 2006, 00:03:50 »
Äntligen lite debatt ;) ... jag är väl ocksÃ¥ nÃ¥n slags IT ... mupp och med viss kunskap om  databaser dessutom ... TEKNISKT sett är databasen inte stor, absolut inte, men praktiskt ur ett brukarperspektiv sÃ¥ KAN den nog bli stor ganska snart för jag GISSAR att "datat" kan nog bÃ¥de dubblas och tripplas under 2006 och som jag ser det sÃ¥ är risken uppenbar att basen dÃ¥ UPPLEVS som stor och svÃ¥r att överblicka om den inte "putsas" regelmässigt.
... och vidare .. utveckla gärna vilka VISSA förslag som som kan driva forumet åt "fel" håll.
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fler frågor "sticky"
« Svar #19 skrivet: 04 mars 2006, 10:34:15 »
Skulle man inte kunna "markera" vissa ämnen och inlägg med mindre kvalite så att de automatiskt tas bort när intresset för ämnet försvunnit
 
Alla blir glada o nöjda då vettiga trådar ligger kvar o mindre vettiga är läsbara för en viss tid.

Då man tolkar regler o föreskrifter väldigt olika så blir risken att folk inte vågar skriva någonting om det blir för strikt o faktabaserat.




Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Fler frågor "sticky"
« Svar #20 skrivet: 04 mars 2006, 10:49:16 »
Har man bara en snabb server med gott om utrymme blir inte databasens storlek ett problem.

Om man avdelar en del på forumet där man med stor säkerhet kan hitta korrekt information, så kan resten av forumet sedan vara öppet för fri debatt utan problem. Trådar som inte har något aktuellt eller intressant innehåll försvinner automatiskt långt ner i hierarkin efter att folk slutar skriva i dom.

Problem blir det däremot att hitta rätt när man blandar "högt och lågt" på samma del av forumet och ofta i samma tråd.

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Fler frågor "sticky"
« Svar #21 skrivet: 04 mars 2006, 18:35:52 »
Först vill jag säga att jag gillar inte Stickys.
Men alternativen är ?????. WIKI kanske, titta här för ett exempel: http://www.diyaudio.com/wiki/ .
Wikis är j  >:D ligt  bra, men kan missbrukas.
FAQ är mycket bra men vem ska skriva/sköta den den.
Men jag hÃ¥ller med om att nÃ¥t borde göras, som det är nu har antalet poster växt till den gräns att dom är "osökbara" dvs. att om man söker efter nÃ¥got fÃ¥r man ofta FÖR mycket träffar. Jag som räknar mej själv som en frekvent besökare hittar inte poster som jag VET jag  läst. Det tror jag beror pÃ¥ att ämnet egentligen är ganska smalt o att samma frÃ¥gor oftast kommer upp med smÃ¥ variationer pÃ¥ samma tema.
En bra grej vore om varje tavla hadde en FAQsticky (jag vet jag sa att jag hatar dom) men frågan är vem ska skriva den.

BAN THE STICKYS

160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Fler frågor "sticky"
« Svar #22 skrivet: 04 mars 2006, 19:34:30 »
Ett tips är att i den avancerade sökningen går det bra att använda operatorer, and or osv...
Hur det är i den enkla sökfunktionen vet jag inte.

Sedan går det ju alltid bra att göra en site search på google om man vill och vet att ämnet inte är purfärskt :)
Det avlastar forumets databas en del...
« Senast ändrad: 04 mars 2006, 19:36:31 av piece »
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Fler frågor "sticky"
« Svar #23 skrivet: 06 mars 2006, 11:02:03 »
Ingen ska få mig att tro att det gäller andra lagar för mänskligt beteende på detta forum än överallt annars i tillvaron. Så länge man håller en fråga på ett teoretiskt plan så är alla så överens så. "Vi ska inte ha någonting som är dåligt, vi ska bara ha sånt som är bra!" Men sen, när konkreta fall ska bedömas, är det långtifrån så där lätt.

Det var det jag menade med "till allas belåtenhet". Men visst, en eller flera moderatorer kan naturligtvis bestämma, och då blir det så. Kan nog bli lite betungande att sköta sållningen men det finns kanske frivilliga.

En sak med detta är att som det nu är så blandas ofta bra och dåligt i samma tråd. Det kan vara någon "dålig" som startar en tråd eller driver den framåt, och någon eller några av forumets giganter deltar och sprider sitt guld. Då har kanske den "dålige" faktiskt sett till att dessa värdefulla inlägg kommit till.

Men OK, det finns nog lösningar som är ganska oproblematiska. Man kan ju ha en mycket begränsad "kvalitetsavdelning" för sådana beskrivande texter som Bertil har lagt in. Då riskerar man inte att dela upp forumet så att de kunniga och de frågande inte möts.
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Fler frågor "sticky"
« Svar #24 skrivet: 06 mars 2006, 13:05:45 »
Ingen ska få mig att tro att det gäller andra lagar för mänskligt beteende på detta forum än överallt annars i tillvaron. Så länge man håller en fråga på ett teoretiskt plan så är alla så överens så. "Vi ska inte ha någonting som är dåligt, vi ska bara ha sånt som är bra!" Men sen, när konkreta fall ska bedömas, är det långtifrån så där lätt.

Det var det jag menade med "till allas belåtenhet". Men visst, en eller flera moderatorer kan naturligtvis bestämma, och då blir det så. Kan nog bli lite betungande att sköta sållningen men det finns kanske frivilliga.

En sak med detta är att som det nu är så blandas ofta bra och dåligt i samma tråd. Det kan vara någon "dålig" som startar en tråd eller driver den framåt, och någon eller några av forumets giganter deltar och sprider sitt guld. Då har kanske den "dålige" faktiskt sett till att dessa värdefulla inlägg kommit till.

Men OK, det finns nog lösningar som är ganska oproblematiska. Man kan ju ha en mycket begränsad "kvalitetsavdelning" för sådana beskrivande texter som Bertil har lagt in. Då riskerar man inte att dela upp forumet så att de kunniga och de frågande inte möts.

En bra och korrekt tolkning  bono  Thumbsup
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fler frågor "sticky"
« Svar #25 skrivet: 06 mars 2006, 14:17:20 »
En tanke jag har är att skriva guider, t.ex. nåt i denna stil:

Luft/luft-värmepump, vem passar den för?

Om du har ett hus med öppen planlösning, litet tappvarmvattenbehov och i dagsläget direktverkande el eller ett högtemperatur-radiatorsystem så kan det vara en god ide med en l/l-värmepump.

Besparingen på en normal l/l-värmepump ligger på ca 5000 - 9000 kWh/år, oftast i intervallet 5000 - 6000 kWh.

Fördelar:

1. Billiga
2. Kort payoff-tid (de tjänar in sig fort)
3. Ger i vissa fall en bättre luftkvalite tack vare filtreringen av luften
4. Kan kyla ditt hus på sommaren (men det kostar förståss en slant)

Nackdelar:

1. Buller
2. Drag
3. Ger minst uteffekt när den behövs som mest
4. Historiskt har de haft en relativt kort livslängd, normalt ca 6-10 år.
5. Fungerar inte bra i hus byggda i flera plan, t.ex. i hus med både källare och vind.
6. Värmer inte tappvarmvatten

Ett enpersonshushåll, i ett hus med öppen planlösning, i ett plan, där ägaren oftast duschar på jobbet/träningen eller annat ställe är drömhuset för en l/l-värmepump.
Huset har varken ekonomidel eller fristående garage.

Mardrömshuset är trevåningshuset, med separat ekonomidel och garage, i huset finns ett stort bubbelbadkar, som ofta används.
Familjen består av flera personer, och frun i huset godkänner inte att dörraran till källare/vind och toaletter står öppna så att värmepumpen kommer åt att värma sås tor del av huset som möjligt.
Dessutom finner vi mardrömshuset i Katterjokk, där utetempen ofta är så låg att den knappt ger någon värme alls under en stor del av året.


Min tanke är att lägga ut guiderna i forumet, ta emot synpunkter eller andra förslag på hur guiden skall skrivas, för att sedan lägga upp den på en egen sida där guiderna skall kunna hjälpa gäster som just börjat fundera på vad som kan passa för dem.

Guiden kommer naturligtvis att vara mycket mer utförlig än så, ovanstående skall bara ses som ett exempelpå hur man skapar guiderna.

Vad tror ni?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Fler frågor "sticky"
« Svar #26 skrivet: 06 mars 2006, 14:54:32 »
Absolut .. det där ju
gren ett ... näst intill absoluta sanningar (white pages kallas det väl på sina håll)
gren två i mitt huvud är proffsforum ... FAQ med kravmärkning ;)
gren tre ... allmänt diskussionsforum ... som ser ut ungefär som idag

och så gren noll .. roten typ ... diskussioner som denna stickydiskussion, forumsutvecklingen

Sen kanske det borde finnas en chatt ... det kanske skulle göra att en del information av tveksam kvalite levde precis så länge som diskussion pågår.

Långt svar på en kort fråga
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Fler frågor "sticky"
« Svar #27 skrivet: 06 mars 2006, 15:10:50 »
Vad tror ni?

Zuperznyggt.  studs studs studs studs studs studs studs studs studs studs studs

FörstÃ¥r inte hur nÃ¥gon kunde ha ens en viskning till invändning mot en sÃ¥n kvalitetshöjning av forumet!  8)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Fler frågor "sticky"
« Svar #28 skrivet: 06 mars 2006, 19:15:38 »
Kalas snyggt med lite guider, en F.A.Q skulle också sitta bra, iövrigt så är det just ett allmänt
diskussions forum, som faktiskt håller rätt hög klass som det är :)

En O.T skulle kanske kunna vara på sin plats om det är tvunget, men man får nog dessvärre
vakta den mot VLT osv som lastar ner forumet i onödan, dessutom kan man ex vis även stänga
av sökfunktionen i O.T för att underlätta en del. Fråga här är nog i vilken omfattning man orkar
moderera. 
« Senast ändrad: 06 mars 2006, 22:06:52 av piece »
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fler frågor "sticky"
« Svar #29 skrivet: 06 mars 2006, 21:10:31 »
OT ?
VLT ?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!