Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Instruktioner för installation  (läst 3295 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersManta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Instruktioner för installation
« skrivet: 27 mars 2007, 22:58:06 »
Hej.

Köpte ett hus i slutet av förra året, Anticimex som besiktade huset fann "mikrobiell påväxt" i krypgunden. Det finns ingen plast mot marken i krypgrunden, detta ska jag lägga ut i samband med att jag installerar avfuktare. Har läst lite i detta forumet och det verkar vara olika åsikter om hur långt ut plasten ska läggas.... vad är rätt?

Har sett att ett företag marknadsför en isolering som rullas ut över plasten i krypgrunden (http://www.lfs-web.se/Krypgrundsisolering.htm), är detta något att ha eller är det bara att slänga pengarna i sjön eller vinner man något på att isolera marken (och i så fall med så tunn isolering).

Jag ska för att minimera kostnaderna installera avfuktaren själv och har tänkte skicka ut offertförfrågan till tänkbara leverantörer, vilka tillverkare/återförsäljare är lämpliga att kontakta?


/Anders

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Instruktioner för installation
« Svar #1 skrivet: 28 mars 2007, 01:37:56 »
Hej

Det verkar som om anticimex alltid hittar mikrobiell påväxt och sedan rekomenderar en dyr installation av avfuktare.
Vad jag förstår så kan man hitta mirobiell påväxt överallt.

Plasten man lägger ut på marken i krypgrunden är till för att hindra vatten i gasform att komma åt att blanda sig med luften i krypgrunden.
Under plasten i grunden kommer det att bli ungefär 100% Rf, det är det naturliga tillståndet i ett slutet kärl som innehåller tillräckligt med vatten.
I marken blir det också 100% Rf åtminstone en liten bit ner imarken, detta för att på ytan kan det ske borttransport av fukt genom ventilation.

Vad betyder nu detta för kanten på grunden, jo om du drar ut plasten till kanten blir det 100% Rf där under plasten, men det är antagligen ganska egalt eftersom det skulle bli en liten skillnad i marken med eller utan plast över.

Nåja detta är inget vetenskapligt från min sida utan bara slutsatser jag dragit av de små kunskaper jag har angående dessa fenomen.

MVH
Messer

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Instruktioner för installation
« Svar #2 skrivet: 28 mars 2007, 05:27:36 »
Hej igen

Jag läste lite på den där isoleringen du länka till, det är dags för dig att lära dig om fukt och mögel så du själv kan avgöra hur det fungerar, för den infon är ett reklamblad från en nasare och innehåller en del felaktig information och lite luddiga slutsatser tycker jag.

Du kan börja med att ställa specifika frågor här i forumet, det finns många som kan svara, sen måste du själv försöka avgöra vad som är rätt och vad som är fel.

MVH
Messer

Utloggad AndersManta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Instruktioner för installation
« Svar #3 skrivet: 02 april 2007, 07:52:19 »
Messer! Jag antar att ditt nick antyder om att du är en messersmitter (eller besservisser om så önskas).

Ditt svar om att det är dags för mig att lära mig lite om fukt och mögel är ju nåt otroligt onödigt! Jag trodde menignen med ett forum likt detta att personer med mindre kunskaper frågar saker (som för en del är väldigt självklara) och att de som kan svarar. Att vara stöddig och svara som du är ju totalt meningslöst. Har du ingen lust att svara behöver du inte skriva något. Det är helt onödigt att dra till med ett så löjligt svar som du gjode i ditt inlägg, men som sagt var du är väl nån typ av messersmitter som får lite tillfredställelse att klanka ner på mindre kunnigt folk!!

Gällande min fråga om lämpliga tillverkare återförsäljare att kontakta, är det någon som kan rekomendera någon?


/Anders

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Instruktioner för installation
« Svar #4 skrivet: 02 april 2007, 08:43:24 »
Jag har inte dragit plasten ändå ut till grundmuren p.g.a. de skäl som Messer anför, med en decimeter bar sand närmast grundmuren så kommer ju avfuktaren åt att avfukta sanden och förhindrar/minskar då också risken för att fukten vandrar upp i grundmuren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Instruktioner för installation
« Svar #5 skrivet: 02 april 2007, 09:24:30 »
Det verkar som om diskussionen om fukt i krypgrund bara innefattar insidan i den här tråden.

Rätta mig om jag har fel men är det inte lika viktigt att ha en bra dränering (på utsidan) för att minimera fukten i en grund oavsett om det är platta på mark, källare eller krypgrund.
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Instruktioner för installation
« Svar #6 skrivet: 02 april 2007, 09:34:12 »
När det gäller krypgrunder är den vanligaste orsaken fukt som kommer via ventilationsluften, inte från marken även om det förekommer och alltid skall kollas upp.
Med plast på marken har dock markfukten i princip ingen betydelse så länge man lyckas hålla fukten under plasten. (Och avfuktar kryputrymmet)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Instruktioner för installation
« Svar #7 skrivet: 02 april 2007, 13:39:32 »
Messer! Jag antar att ditt nick antyder om att du är en messersmitter (eller besservisser om så önskas).

Ditt svar om att det är dags för mig att lära mig lite om fukt och mögel är ju nåt otroligt onödigt! Jag trodde menignen med ett forum likt detta att personer med mindre kunskaper frågar saker (som för en del är väldigt självklara) och att de som kan svarar. Att vara stöddig och svara som du är ju totalt meningslöst. Har du ingen lust att svara behöver du inte skriva något. Det är helt onödigt att dra till med ett så löjligt svar som du gjode i ditt inlägg, men som sagt var du är väl nån typ av messersmitter som får lite tillfredställelse att klanka ner på mindre kunnigt folk!!

Gällande min fråga om lämpliga tillverkare återförsäljare att kontakta, är det någon som kan rekomendera någon?


/Anders

Hej Anders Manta

Lessen att se att  du missförstÃ¥r det jag skrev, det var inte menat som nÃ¥got negativt eller löjligt frÃ¥n min sida utan det jag ville säga var att du kommer kanske att fÃ¥ en massa svar av olika kvaliteer och därför är det bra om du kan avgöra om svaren är bra eller dÃ¥liga.
Det här med fukt är i mångt och mycket väldigt enkla saker som sammansatt blir väldigt komplicerat.

Jag tar inte ditt inlägg som något negativt och tycker du har absolut rätt i att inga frågor är för enkla, så fråga på bara, jag skall försöka svara så gott jag kan.

Hoppas jag nu kunnat klargöra vad jag menade med att "du måste lära dig".

Självklart skall du granska mina inlägg kritiskt, jag kan ju ha fel, om du påpekar sådana fel för mig så får ju jag också lära mig.

Som svar på din fråga om hantverkare, nej jag känner inte till någon varken bra eller dålig sådan.

MVH
Messer

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Instruktioner för installation
« Svar #8 skrivet: 02 april 2007, 13:48:53 »
Det verkar som om diskussionen om fukt i krypgrund bara innefattar insidan i den här tråden.

Rätta mig om jag har fel men är det inte lika viktigt att ha en bra dränering (på utsidan) för att minimera fukten i en grund oavsett om det är platta på mark, källare eller krypgrund.

Hej

Absolut riktigt, om man kan få till en bra dränering så är det det bästa sättet men om det ändå uppstår markfukt under huset så är plasten ett bra sätt att förhindra att vattnet förångas i grunden vilket annars ger hög luftfuktighet (Rf).

MVH
Messer
« Senast ändrad: 02 april 2007, 13:52:00 av messer »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 730
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!