Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hjälp! SRK25ZJX-S frÃ¥gor  (läst 6273 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kimmo_thn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
hjälp! SRK25ZJX-S frågor
« skrivet: 08 december 2010, 00:19:18 »
Hej jag är ny här pÃ¥ forumet sÃ¥ hoppas man fÃ¥r hjälp.. efter ryktet som gÃ¥r om forumet sÃ¥ är det här LLVP experterna sitter  ^-^

Kort info om mitt problem/fundering

Fick min andra LLVP instalerad idag.. Denna gången valde jag en Mitsubishi Heavy Ind. SRK25ZJX-S.. eller valde o valde.. fick den när jag sökte efter pump till min källare som är ca 100kvm stort.

Tänk hela tiden på att jag bara har haft LLVP nr i 3mån.. så är ganska nybörjare på detta. Denna är en Panasonic HE9-SP "sverigepumpen" denna värmer entreplan o övervåning ca 145kvm

Nu när pumpen har varit igång i 8-9 timmar.. den ger inte tillräckligt med värme.. blev lite förvånad och höjde temp till 30 grader.. men den ökar liksom inte. Tcyker att luften bara är max 20 grader? som kommer ur innedelen. Går jag upp och känner på panasonic pumpen.. så känns ju denna som en propan brännare på bara 24grader..

Det går inte höja fläkt hastigheten heller till nått värre.. den bara liksom går på tomgång om man jämför mot den andra.

Blev lite orolig och börja söka runt på internet.. tänkte att nu har man nog blivit lurad på nån europa modell ??? börjat bli skeptisk till alla dessa yrkesmän efter lite andra saker man köpt.

Det finns ju knappt nån info om denna SRK25ZJX-S.. men däremot finner man lite info om en med avslutning "-SA".
Enligt säljaren skulle denna vara 5kw modell.. men enligt specification på internet är det ju 4,7kw..

Källaren blir inget varmare med denna pump än vad den var med en 400w värme element. Kör jag igång denna på 1250w så ökar tempen direkt.

Sen läste jag runt lite på detta forum. Folk verkar ju vara grymt nöjda med sina Mitsubishi Heavy Ind SRK pumpar..

är tacksam för alla svar o tips ni kan komma med..

Utloggad Freddehalmstad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: hjälp! SRK25ZJX-S frågor
« Svar #1 skrivet: 20 december 2010, 14:51:25 »
Antingen gasbrist eller så har montören böjt/knäckt rören...
Har du riktig osis så har montören glömt öppna kranarna innan han har kört igång pumpen, kompressorhaveri är i så fall ett faktum.
 
« Senast ändrad: 20 december 2010, 21:19:44 av Freddehalmstad »

Utloggad Petri Liefvergren

  • Elektriker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trosa
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump solceller nibe
SV: hjälp! SRK25ZJX-S frågor
« Svar #2 skrivet: 27 december 2011, 01:23:33 »
Hej jag är ny här pÃ¥ forumet sÃ¥ hoppas man fÃ¥r hjälp.. efter ryktet som gÃ¥r om forumet sÃ¥ är det här LLVP experterna sitter  ^-^

Kort info om mitt problem/fundering

Fick min andra LLVP instalerad idag.. Denna gången valde jag en Mitsubishi Heavy Ind. SRK25ZJX-S.. eller valde o valde.. fick den när jag sökte efter pump till min källare som är ca 100kvm stort.

Tänk hela tiden på att jag bara har haft LLVP nr i 3mån.. så är ganska nybörjare på detta. Denna är en Panasonic HE9-SP "sverigepumpen" denna värmer entreplan o övervåning ca 145kvm

Nu när pumpen har varit igång i 8-9 timmar.. den ger inte tillräckligt med värme.. blev lite förvånad och höjde temp till 30 grader.. men den ökar liksom inte. Tcyker att luften bara är max 20 grader? som kommer ur innedelen. Går jag upp och känner på panasonic pumpen.. så känns ju denna som en propan brännare på bara 24grader..

Det går inte höja fläkt hastigheten heller till nått värre.. den bara liksom går på tomgång om man jämför mot den andra.

Blev lite orolig och börja söka runt på internet.. tänkte att nu har man nog blivit lurad på nån europa modell ??? börjat bli skeptisk till alla dessa yrkesmän efter lite andra saker man köpt.

Det finns ju knappt nån info om denna SRK25ZJX-S.. men däremot finner man lite info om en med avslutning "-SA".
Enligt säljaren skulle denna vara 5kw modell.. men enligt specification på internet är det ju 4,7kw
På mitt kvittos så är SRC25ZJX-S en innerdel medans SRC25ZJX-SA är utedel...

Källaren blir inget varmare med denna pump än vad den var med en 400w värme element. Kör jag igång denna på 1250w så ökar tempen direkt.

Sen läste jag runt lite på detta forum. Folk verkar ju vara grymt nöjda med sina Mitsubishi Heavy Ind SRK pumpar..

är tacksam för alla svar o tips ni kan komma med..
Nibe 730 panna. Golvärme på plan 1 och 2. Bor i Sörmland 148 kvm suterränghus.
Solcellsanläggning 10 st 360W Sungrow 3,6 kW växelriktare. Exakt årsproduktion 2021 6 317 kWh. 2022 5900 2023 5400

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hjälp! SRK25ZJX-S frågor
« Svar #3 skrivet: 27 december 2011, 17:47:08 »
Hei

Noe er galt med din pumpe. Jeg har selv en MHI 50-ZJX-S og er veldig fornøyd med den så langt i år... Har ikke vært kaldere enn -7 grader noen dager men den varmer godt på...
Jeg mistenker at din varmepumpemontør har gjort noe feil under installasjon. Dessuten skal han jo testkjøre ditt anlegg etter installasjonen for å sjekke at alting er ok. Fikk du ingen papirer fra han?

Mvh
Varmepumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hjälp! SRK25ZJX-S frågor
« Svar #4 skrivet: 27 december 2011, 17:48:49 »
Forresten: Du er sikker på at du har valgt modus varme (sol) på din fjernkontroll???
Hvis den for eksempel står på auto kan det godt hende at den ikke gir varme, slik som du ønsker...

Mvh
Varmepumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!