0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur kommer det sig att tillverkarna inte har tänkt på detta då?-det är det jag säger, standardlösningar är blä Vad brukar brinen ligga på för in och ut temperaturer, apropå inget..?..
ingen som nappar på det ämnet att värma brinen. kan det hända något om den blir för varm? stannar maskinerna, eller drar det mer el... logiskt sett borde det väl bara vara bra desto varmare den är? eller?Nibes VPBS med solslinga, köra brinen i solslingan före den inträder i värmepumpen som exempel ifall man nu ska prata nibe..
Så hur mycket kan man tjäna på att förvärma inkommande kallvatten då? Går det att räkna i kronor, eller blir det ökad VV-volym som är vinsten?Är det förresten ingen risk att man får en legionellaodling i förvärmningen? Fast då ska väl vattnet stå stilla ett bra tag?
Dessutom borde man väl räkna den ersatta energin vid VP's sämsta verkningsgrad?Alltså den energi det går för att göra 50 gr vatten och inte vad som behövs för att värma upp "kallt" vatten, (typ 5-20 gr).Hälsningar Flurken
på sommaren tror jag inte att det ger så mycket inte hos mej i alla fall kv är ganska varmt på sommaren (10- 12 grader nu) samt framledningen låg kanske inte ger mer än cp drar ? Angående att spara på starter tycker jag att pumpen startar ganska snabbt efter att man börjat tappa vv men den kanske skulle starta oftare utan slinga
bollade tanken med en installatör och han började prata om att för att hålla nere inköpspriserna så kanske jag skulleleda inkommande vatten via en VPBS sen till 1245 istället för köpa en udda arbetstank. Fast han pratade även på att jag kunde köpa solpaneler väldigt billigt utav honom så då vet jag inte hur båda delarna ska kunna kopplas till en VPBS..Förvärma inkommande vatten genom acktank istället för arbetstank, bra dåligt?
Sen har du ju säkert nackdelar med förvärmning också. Jag tror att följande är realistiskt:All energi som går åt att förvärma VV tas ju från radiatorslingan. Tar du då en lång dusch så kommer VP börja göra VV, samtidigt som förvärmningen gör att effektuttaget ur radiatorslingan är större än pumpen beräknat. Dessa två faktorer tillsammans med att pumpen inte räknar gradminuter när den gör VV kan göra att du har svinkallt i elementen när du duschat klart. När gradminutrarna väl triggat VP ska den jobba ikapp underskkottet på värme, vilket kan leda till en tillfälligt högre framledningstemperatur, vilket i sin tur betyder sämre COP, vilket vidare innebär att vinsten du gjorde på förvärmingen går åt. Dessutom får du ojämnare temperatur i huset. Nån som håller med i mitt resonemang?
om VPBs är kass. vilken är bättre. Om jag behöver mer än 180liter ur 1245an, vad för tank ska jag se efter då med goda egenskaper och möjligheter?
Tyvärr duger det inte att sätta en el-beredare efter en förrådsberedare medför låg temperatur, det kan man bara göra efter en slingberedare. Då kan slingange vilken temperatur som helst ut på det förvärmda varmvattnet.Vad den s.k. värmepumpsbranschen gör och inte gör har inte med saken att göra.En korrekt utförd installation inkluderar en hantering av varmvattnet som uppfyllerreglerna i BBR. I ett sådant sammanhang har en förrådsberedare som körs på lägretemperatur än 60 grader inget att skaffa. Här räcker det inte med att tycka att det"funkar bra" Att det är "svårt" för en stackars värmepump att hålla 60 grader på varmvattnetär ju inget bra argument.
Det blir väl inte mindre fel bara för att många gör samma fel?I min värld betyder det att det blir MER fel.Kom ihåg vem det var som varnade
Så smurfen, mellan vilka värden kör du ditt vatten? Hur mycket får du upp förvärmningen i?
Jag har mycket noga läst de avsnitt i BBR som är relevanta för det vi pratar om här.Jag finner inget i BBR som går på tvärs mot vad jag läser i forskningsrapporter ellerbranschråd. Det finns inte heller något som strider mot det sunda förnuft och denvisdom som jag skaffat mig under ett ganska långt liv.Jag anser mig kunna göra den bedömningen att det i alla fall i stora drag inte är BBRdet är fel på.Observera att detta är skrivet helt utan användning av smilies och därför skall tas påfullaste allvar.
framförde min önskan om förvärmningsmöjlighet inför köpet av nya systemet.han föreslog då Nibes PUB 210 http://www.nibeonline.com/pdf/639141-1.pdf-istället för den vanliga knäpptanken jag hade tänkt från början.vad tror ni om en sådan?
medans jag väntar på svar om priserna, så kan jag ju fråga er.är det bara det stillastående vattnet i den slingan som är uppvärmd, eller hinner den även värma vatten som konstans rinner förbi utan att stanna?Började fundera på om man även kunde dra en ledning då till tvättmaskinen... eller så kanske man isf lika gärna kan ge den riktigt varmvatten om man nu sk hålla på och fjäska med tvättmaskinen.
NÃ¥got dyr kanskehttp://www.vvsonnet.se/nibe-pub-210-ackumulatortank-p-42281.html
Annars har jag en snygg tank med slinga över som du kan få gratis. Jag kan dock inte garantera att den funkar...http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=34067.0
Citat från: purjo__ skrivet 07 november 2010, 10:10:25Annars har jag en snygg tank med slinga över som du kan få gratis. Jag kan dock inte garantera att den funkar...http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=34067.0Tack men den såg lite väl stor ut.Länken jag fick var dock intressant. Tog man av isoleringen så kan den nog bli lagom för att få ner genom hålet och kunna placeras under huset.Vilken slags slinga bör jag välja då isf utav de alternativ som fanns?Att den läcker värme utan isolering känns ju som onödigt energiförlust om man nu dessutom matar inkommande kallvatten genom tanken. Fast och andra sidan hade jag ju tänkt värma husets grund med fläktkonvektorer eventuellt..-----Sidans tank var på minst 320liter.... jag ska köra 8kw pump x20liter = 160liter behov. Vad blir effekten utav att jag har dubbelt så stor tank?
300 kWh är ju alltid något! :-) Tyvärr knappast aktuellt för mig då min tank har 160 liter beredarslinga och 40 liter mantel, då hinner väl inte vattnet värmas nåt?
och det måste väl vara bättre att radiator-sektionen är ovanför VV-sektionen - för att utstrålande värme ur VV tanken då kan nyttjas till att ge en gnutta extra värme till raditorvattnet. Istället för att bara stråla ut i luften.
1245 räknar gradminuter under vv laddning iofs kanske med fel värde (tror den använder värdet som var på framledningsgivaren före vv laddningen) om man inte har arbetstank som det cirkulerar i under vv laddning och använder extern givare då är det den givaren som används. Själv använder jag extern framledningsgivare men har kopplat som knäpptank så givaren visar fel värde vid vv laddning men det verkar inte spela nån roll vv laddning pågår som mest i 20 min så det blir inte så fel.
Citat från: smurfen72 skrivet 25 oktober 2010, 12:00:301245 räknar gradminuter under vv laddning iofs kanske med fel värde (tror den använder värdet som var på framledningsgivaren före vv laddningen) om man inte har arbetstank som det cirkulerar i under vv laddning och använder extern givare då är det den givaren som används. Själv använder jag extern framledningsgivare men har kopplat som knäpptank så givaren visar fel värde vid vv laddning men det verkar inte spela nån roll vv laddning pågår som mest i 20 min så det blir inte så fel. Nu har det hänt jag hade fel kar kollat i loggen vp räknar inte gradminuter under vv laddning fattar inte hur jag fick till att den gjorde det har för mej att jag stog och tittade på pumpen när den gjorde vv men måste ha kollat fel.
Citat från: smurfen72 skrivet 12 december 2010, 20:27:01Citat från: smurfen72 skrivet 25 oktober 2010, 12:00:301245 räknar gradminuter under vv laddning iofs kanske med fel värde (tror den använder värdet som var på framledningsgivaren före vv laddningen) om man inte har arbetstank som det cirkulerar i under vv laddning och använder extern givare då är det den givaren som används. Själv använder jag extern framledningsgivare men har kopplat som knäpptank så givaren visar fel värde vid vv laddning men det verkar inte spela nån roll vv laddning pågår som mest i 20 min så det blir inte så fel. Nu har det hänt jag hade fel kar kollat i loggen vp räknar inte gradminuter under vv laddning fattar inte hur jag fick till att den gjorde det har för mej att jag stog och tittade på pumpen när den gjorde vv men måste ha kollat fel.Har du kopplat ur din BT25?Min VP räknar GM vid VV-körning om jag har BT25 inkopplad, inte annars. (1199)
När jag installerade värmepumpen (en NIBE 22kW fastighetspump) dockade jag den mot den gamla oljepannan (storlek 70kW bara så ni får en uppfattning om dess volym). Varmvatten värms i VPA via växelventil.I pannan finns sen tidigare en slinga för värmning av varmvatten. Idag förvärmer den varmvattnet till VPA 300/200.Slingan i pannan värmer bättre än förväntat och ger mig därmed varmvatten värmt med högre COP.MEN, det finns ett aber. Så fort duschen används dräneras pannan och därmed även radiatorvattnet på energi. Gradminuterna rusar iväg. Eftersom huset är stort och behöver mycket energi bara för att hålla värme så tar det länge innan normal temperatur uppnås. Enligt Nibes system med gradminuter så måste man ju köra motsvarande tid med "övertemperatur för att äta upp gradminuterna. Detta leder för mig till att NIbe kan slås ut av för hög temperatur (över 65 grader). Vilket leder till att kompressorn står i typ 20 minuter vilket leder till att gradminuterna rusar.....Okej, oftast går det inte så här illa, men det händer.Summan av kardemumman. Det är rätt tänkt att förvärma vattnet med bättre COP, men ett varningens ord. Det kan "slå ut systemet" och ge stora svängningar och värmepumpen går inte all den tid den skulle behöva för att hålla huset varmt.
Köp en oso beredare eller liknande med solslinga, kör vb genom solslingan, så gör jag idag sedan så värmer patronen i beredaren från ca 35 grader till 65.Jag har en gammal nibe 1100 5kw utan beredare därför kör jag enl ovan.