Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: varför dröjer varmvattnet i kranen?  (läst 16957 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
varför dröjer varmvattnet i kranen?
« skrivet: 31 maj 2011, 23:24:10 »
Efter två år så har jag nu kranar igen...

Jag måste dock stå och spola en bra stund tills varmvattnet kommer.

1. Är det normalt för en villa?
2. Är det för att jag kör ekonomiläget?
3. Är det för att det kanske saknas backventiler i den nya rördragningen?

----------------------

Och nu märkte jag att varmvattnet luktade konstigt, lite plastigt.
Anar att det inte är så fräscht efter stått stilla i 4månader eller något och ingen periodisk höjningar har lyckats..
« Senast ändrad: 31 maj 2011, 23:30:05 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: varför dröjer varmvattnet i kranen?
« Svar #1 skrivet: 01 juni 2011, 00:57:54 »
Kan väl inte vara normalt att behöva spola typ 1-1½ minut tills det börjar komma lite varmvatten?
(49grader i pannan)
« Senast ändrad: 01 juni 2011, 01:00:19 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: varför dröjer varmvattnet i kranen?
« Svar #2 skrivet: 01 juni 2011, 01:04:32 »
Hur många meter rör har du till tappstället?
Vilken dimension har rören?

Jag tror dina legionellakörningar har lyckats även om de avbrutits pga hög returtemp (min teori) så har du iallafall efter de senaste dygnens loggning haft mer än 55 ºC i toppen av VVB vilket bör vara helt OK för att döda legionellabakterierna.

Dock kan det stå en massa gammalt vatten i rören. Spola genom hetvatten under ett par minuter vid alla tappställen så du får fram hetvatten till alla blandare.

Vad menar du med "inga backventiler"? Var nånstans?
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: varför dröjer varmvattnet i kranen?
« Svar #3 skrivet: 01 juni 2011, 01:10:44 »
Man kanske inte har lösa backventiler nuförtiden, eller så har jag bara missuppfattat när folk säger det är backventil som får rören att dunka eller att blandare läcker kallvatten som trycker bort varmvattnet.. placerade på rören...


ca 18mm utvändiga rör.

ca 12meter till ena, 7 till andra - förmodligen fler meter då jag bara mätte raka vägen på en ritning.

Nydraget och inkopplat idag.

---------------

I samband med finjustering utav båda blandarna så har de ju stått och spolat länge... men låter man dom vara en stund så är man tillbaka igen till få spola fram det varma.
« Senast ändrad: 01 juni 2011, 01:13:13 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: varför dröjer varmvattnet i kranen?
« Svar #4 skrivet: 01 juni 2011, 01:24:05 »
Sitter backventiler i moderna blandare för att förhindra att kallvatten läcker över till varmvattensidan varvid varmvattnet kyls och man riskerar uppkomst av legionella i blandaren.

Nu är jag ingen VVS:are och törs inte säga nåt mer om backventiler.

Kan nog ta en minut innan varmvattnet hunnit fram till kranen om den är så pass länga rör.
Har du spolat VV och spolar igen inom en kort tid (kanske max en halvtimme) bör inte varmvattnet ha kallnat så mycket att du upplever att det tar tid.
Står det längre är det nog bara att spola.

Har själv samma fenomen. Kanske en riktig VVS:are kan förklara detta bättre...
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: varför dröjer varmvattnet i kranen?
« Svar #5 skrivet: 01 juni 2011, 07:01:09 »
Ju längre de är mellan VVB och blandare och ju grövre rör, dessdå längre spolning innan VV kommer. Det är ju inte bara det kalla vattnet i rören som ska tryckas undan utan rören ska ju också värmas av varmvattnet.
M.a.o ju kraftigare spolning ju fortare får du VV
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: varför dröjer varmvattnet i kranen?
« Svar #6 skrivet: 01 juni 2011, 07:44:19 »
18mm låter lite onödigt grovt. Varför valde man den dimensionen? Jag har ca 10 meter 15mm rör till duschen och måste spola ca en minut på morgonen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: varför dröjer varmvattnet i kranen?
« Svar #7 skrivet: 01 juni 2011, 08:16:31 »
kröp under diskbänken för en bättre mätning än igår då jag fuska och mätte i mörkret i all hast.

Det var nog mer 16mm, utvändiga pex rör.

De kanske inte har isolerat rören än, kanske kan dra till med mer isolering, kan vi resa ut i rymden så
borde det väl finnas någon mer lösning på detta. Gott stönigt att stå å spola såhär.


-vad innebär ekonomiläget på 1245an? Inte så att jag har lite snålt med varmvatten, tycker inte jag kan spola
så värst länge innan jag fått för mig att pannan börjar jobba.

Sen undrar jag om det är normalt med lite kondens på pluggade väggkopplingar (hade ju trotsallt 24grader i huset inatt), hoppas på det annars har jag kanske
lite smygläcka i de nya kopplingarna. *inte bra när man tjatat till sig akutservice, hehe*
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: varför dröjer varmvattnet i kranen?
« Svar #8 skrivet: 01 juni 2011, 08:29:10 »
Det spelar nog inte så stor roll om du isolerar bättre - Det tar helt enkelt ett tag innan varmvattnet har letat sig fram till kranen. Har du bytt till snålspolande kranar i samband med installationen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: varför dröjer varmvattnet i kranen?
« Svar #9 skrivet: 01 juni 2011, 14:14:31 »
Jo, de har energibesparande funktioner, såsom att man måste tvinga handtaget för få full värme, och tvinga handtaget för få full flöde.
Justerade upp dessa till att bli generösare men anar att det blir nästan mer slöseri att den måste stå och spola längre tid ibörjan,
så funderar på sätta allt på max och ha lite disciplin när man spolar.
-tror inte strålsamlaren är något udda iaf.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: varför dröjer varmvattnet i kranen?
« Svar #10 skrivet: 01 juni 2011, 15:12:16 »
För att motverka långa spoltider innan det kommer varmvatten kan man montera en liten vvb under diskbänken eller i ett skåp i badrummet eller liknande. Sen finns ju alltid VVC...
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: varför dröjer varmvattnet i kranen?
« Svar #11 skrivet: 01 juni 2011, 18:27:54 »
För att motverka långa spoltider innan det kommer varmvatten kan man montera en liten vvb under diskbänken eller i ett skåp i badrummet eller liknande. Sen finns ju alltid VVC...
jupp VVC är nog det bästa sättet om man kan dra rör på ett vettigt sätt.
vid nybyggen idag så får det inte ta mer än 10 sekunder innan varmvattnet kommer fram
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: varför dröjer varmvattnet i kranen?
« Svar #12 skrivet: 01 juni 2011, 20:27:39 »
Tycker vi med har lite länge tid till VV än vad vi är van, men köket och Niben står precis på var sitt hörn i huset, ca10m.

Men vintertid med golvvärme borde hjälpa till litegrann..

Gamla huset var tvättstugan (VVB) dörr i dörr med köket, och bakom väggen badrummet, så Max 2m.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: varför dröjer varmvattnet i kranen?
« Svar #13 skrivet: 01 juni 2011, 21:47:40 »
För att motverka långa spoltider innan det kommer varmvatten kan man montera en liten vvb under diskbänken eller i ett skåp i badrummet eller liknande. Sen finns ju alltid VVC...
jupp VVC är nog det bästa sättet om man kan dra rör på ett vettigt sätt.
vid nybyggen idag så får det inte ta mer än 10 sekunder innan varmvattnet kommer fram

DÃ¥ mÃ¥ste man väl i princip ha vvs annars kan det väl inte funka i samtliga kranar  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: varför dröjer varmvattnet i kranen?
« Svar #14 skrivet: 01 juni 2011, 22:09:00 »
Nä, men om det bara är ett enda ställe man har problem på så kan det vara mycket enklare och billigare att bara montera en liten 10-liters VVB i lämpligt hörn, särskilt om det är långt emellan och det kanske är fråga om gjuten platta vilket ju drastiskt försvårar en VVC-montering. Finns även genomströmningsberedare, så lär inte varmvattnet ta slut i duschen ens efter 10 tonåringar. Dom har ju å andra sidan en hiskelig elförbrukning när dom går (genomströmningsberedarna tänkte jag på, men även tonåringarna kanske. Jag borde veta, jag har inte haft 2 som förstasiffra särskilt länge.. ;) )
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!