0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kommer bara att styra ett eller två sovrum där vi vill ha lägre temp. Borde gå att lösa utan tank vad jag förstår.
Så är det nog med ditt hus i nuvarande skick. Har du tänkt tanken att förbättra isoleringen? Då får du ner antingen radiatorstorleken och/eller framledningstempen. Och din framtida energiförbrukning.
Ja, sitter och kollar det nu. Räknar på framledningstemp 45 grader. Är det rimligt?Verkar bli c33 mest överallt...
Vilket dimensioneringsprogram för radiatorer? Sent lite att tänka på är ytstorleken, placering(få till naturligt cirkulation) med ökat framledningstemperatur tillkommer strålningseffekt-huset till godo och troligen lägre framledning än du räknar med.Jiri
Du lär behöva riktigt program för dimensionering. Själv har jag använd ThermoWin(Retig).
Grad in har också ett program / exelblad men kan räkna på Jag räknade med 35 - 30 rgader och dimensionerade efter det.
Skulle du få tag i rätt program så är 50-40gr(dut -18 gr) att rekommendera, så hamnar du ungefär på vad som är lämpligt med lågtemp.system och radiatorer.(mina beräkningar och facit vid 0gr) Jiri
Vi har också ett hus byggt på 70-talet (självdrag).Jag dimensionerade mina radiatorer för ca 60-70 W/m2, lite beroende på antalet ytterväggar och fönster i rummen.Temperaturer var 50/43 har jag för mig, DUT ca -30 grader.För att slippa 33:or i de flesta rum så "dagtingade" jag lite med höjden mellan golv/radiator samt radiator och fönsterbänk.Det är lite kortare avstånd från golv till radiator än rekommenderat, och samma sak mellan radiator och fönsterbänk.Tycker ändå det ser helt OK ut.I praktiken innebär det att de enda ställen vi behövde 33:or var i kök/vardagsrum där vi har höga fönster, där fanns bara plats för 30 cm höga radiatorer...Jag behöver köra ut ca 43 grader vid -32 grader ute.Har inte en enda termostat, men håller med om att du skulle kunna ha nytta av en 200 liters arbetstank, inte minst för att du kanske vill köra värmen i källaren under vissa delar av året när övervåningen inte har något värmebehov.Vill du komma riktigt billigt undan skulle du t.o.m kunna titta på en begagnad värmepump, brukar finnas pumpar för runt 10 000 kr på blocket.Samma med tankar, många som slänger ut vedpannor som säljer sina acktankar.
Skall du köra underhållsvärme i källaren så tycker jag absolut att du skall ha en tank, den behöver inte vara så stor, men minst 100 liter i alla fall, 200 liter gör att den fungerar bättre rent allmänt.Tillverkarna rekommenderar minst 20 liter/vatten i systemet för varje kW uteffekt på värmepumpen.Tänk också på att om termostaterna stryper på 50% av radiatorerna så får du räkna bort 50% av vattenvolymen i systemet om du inte har tank.På ett ungefär. Snåla inte med någon gammal cirkpump, en modern A-klassad cirkpump sparar in sig rätt fort.
Hej Isen! Där ser du själv med vad du har tänkt dig att fixa själv, helt färdigt distributionssystem. Med lite hjälp från forumet klara du det med glans. Vad det gäller själva dimensionering av hela värmesystem så är det inte precis rörmokare som pysslar med det.Jiri
Distributionen kan du grovt räknat göra som följer:22 mm kopparrör i stammarna (upp till ca 5 kW uteffekt/stam) och 15 mm till varje radiator från stammen.
Det är svårt att få upp vatten volymen via radiatorerna det skiljer inte många liter på 10 raddar om man väljer 22or eller klämmer dit några 33or.
Skulle man kunna sätta in en tank i efterhand, om man ser att det inte funkar utan?Vi har en luft/luft i källaren som brukar stå igång under sommaren, elementen har vi avstängda då. Å andra sidan kanske vi ändrar våra vanor när vi nu får ett bättre värmesystem... Vad det gäller det ekonomiska så vill vi såklart komma undan hyffsat billigt, men vi ska inte heller vara dumsnåla. Angående VP så undrar jag vad ni har att säga om det är värt att köpa en inverter eller om en enkel on/off duger lika bra? Vi kommer förmodligen inte att bo kvar i huset mer än ett par år och jag har mycket svårt att motivera det högre priset (+20k) för en inverter. Någon som har input där?Lutar just nu åt Nibe 1226 eller en Bosch (modell?) då min sambo kan få loss dem till bra priser.Tack båda två för bra input!! Kommer säkert fler frågor så fort jag har kunnat installera det där programmet....
Har du hittat någon röris som vill ha jobbet?
Jag har även prutat ner brunnsborrningen med 15 meter om de får göra jobbet i januari.
Är det så klokt? De flesta som ger råd här på forumet brukar rekommendera att borra lite till, det skadar aldrig och det "går inte" att fördjupa hålet efteråt.