Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?  (läst 12264 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Isen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« skrivet: 22 oktober 2016, 15:44:18 »
Vi ska konvertera från direktverkande el till bergvärme och kommer alltså att dra rör och installera nya radiatorer i hela huset. Dessa kommer givetvis att anpassas till bergvärme.
Kan ni ge nÃ¥gon rekommendation pÃ¥ en värmepump? Jag installerar hellre en äldre och därmed billigare modell än att ha senaste modellen som kan styras via internet eller vad det nu kan vara för extra finesser. Ny teknik gillar vi, men det ska kunna motiveras.  :)
Har fÃ¥tt förslag pÃ¥ att installera Thermia Diplomat Inverter 8kw 160 m borrhÃ¥l, vilket känns som en bra, men extremt dyr pump. Vill gärna komma under 50 000 kr för pumpen...  :)

Ska man ha en extra tank eller räcker det med den inbyggda?
Vill gärna kunna styra värmen per rum och vill därför inte ha helt öppna termostater som jag har läst att en del system kräver.

Tankar / idéer / förslag mottages tacksamt!!

70-talhus 1-plans med källare
113+113 kvm (dock värms inte hela källaren upp idag)
FTX
Idag finns en luft/luftvärmepump per plan där åtminstone den på övre plan ska tas bort.
22 000 kwh / år inkl hushållsel
Bor i Gävle
« Senast ändrad: 22 oktober 2016, 20:15:56 av Isen »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2016, 19:23:04 »
Nibe 1226-8 går att hitta från 46 kkr på nätet.
Kolla prisjakt.

Ska du styra med termostater så kan en tank på 200 liter vara motiverat.
Själv har jag fullt öppet i de flesta rum, men stryper lite på termostaterna i några enstaka rum.
Detta funkar OK utan tank, så frågan är hur många ställen du vill reglera med termostater?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Isen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2016, 20:00:38 »
Tack för svar! Ska kika lite på nibe.

Kommer bara att styra ett eller tvÃ¥ sovrum där  vi vill ha lägre temp. Borde gÃ¥ att lösa utan tank vad jag förstÃ¥r.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2016, 21:31:10 »
Kommer bara att styra ett eller två sovrum där vi vill ha lägre temp. Borde gå att lösa utan tank vad jag förstår.

Stämmer bra, och du har fördelen att kunna välja feta nya radiatorer som kommer funka bra mot värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Isen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2016, 22:11:35 »
Ja, sitter och kollar det nu. Räknar på framledningstemp 45 grader. Är det rimligt?
Verkar bli c33 mest överallt...  :)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2016, 22:29:28 »
Så är det nog med ditt hus i nuvarande skick.
Har du tänkt tanken att förbättra isoleringen? Då får du ner antingen radiatorstorleken och/eller framledningstempen. Och din framtida energiförbrukning.

Jag har kunnat behÃ¥lla befintliga radiatorer (sektionsradiatorer som motsvarar C11 till C22), avsedda för 70 °C framledning, nu efter tilläggsisolering behöver jag bara  43°C vid DUT -18 °C.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Isen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2016, 11:12:39 »
Så är det nog med ditt hus i nuvarande skick.
Har du tänkt tanken att förbättra isoleringen? Då får du ner antingen radiatorstorleken och/eller framledningstempen. Och din framtida energiförbrukning.
Nej, finns inga planer på det i dagsläget faktiskt. Inom tio år kanske vi dränerar om och isolerar källaren, men det ligger långt fram i tiden. Det som kanske kan vara aktuellt är att köra på lite mer isolering på vinden. Ganska otätt hus överlag dock så vet inte om det är värt det.

Ja, sitter och kollar det nu. Räknar på framledningstemp 45 grader. Är det rimligt?
Verkar bli c33 mest överallt...  :)
Räknar jag på 50 grader så kommer jag undan med c22 överallt förutom en radiator. Det borde väl vara en bra kompromiss eller?


Tar gärna mer tips angående värmepump eller generellt vad vi bör tänka på nu när vi konverterar och kan dimensionera/designa systemet helt från grunden!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2016, 14:52:15 »
Vilket dimensioneringsprogram för radiatorer? Sent lite att tänka på är ytstorleken, placering(få till naturligt cirkulation) med ökat framledningstemperatur tillkommer strålningseffekt-huset till godo och troligen lägre framledning än du räknar med.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Isen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2016, 15:03:59 »
Vilket dimensioneringsprogram för radiatorer? Sent lite att tänka på är ytstorleken, placering(få till naturligt cirkulation) med ökat framledningstemperatur tillkommer strålningseffekt-huset till godo och troligen lägre framledning än du räknar med.
Jiri
Kör Purmos program eller ja, excelblad snarare...  :) Har inte kollat runt nÃ¥got utan rÃ¥kade snubbla över detta...  :) Finns det nÃ¥got bättre program?

StrÃ¥lningseffekt frÃ¥n rör menar du? Är inte säker pÃ¥ att jag förstÃ¥r vad du menar.  ???

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2016, 15:15:38 »
Grad in har också ett program / exelblad men kan räkna på Jag räknade med 35 - 30 rgader och dimensionerade efter det.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #10 skrivet: 23 oktober 2016, 16:49:28 »
Du lär behöva riktigt program för dimensionering. Själv har jag använd ThermoWin(Retig).
Det jag menar med strÃ¥lningsvärme: stor exponerat radiatoryta, längden pÃ¥ element  ska helst täcka hela fönsterbredd, avgiven radiator  effekt väl anpassat till rumsbehov(i ditt fall ca 70W/m2).
Själva dimensionering handlar inte enbart om storlek på radiatorer, det tillkommer sammankoppling, rätt dimension på rör med framräknat injustering.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Isen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #11 skrivet: 23 oktober 2016, 18:13:37 »
Du lär behöva riktigt program för dimensionering. Själv har jag använd ThermoWin(Retig).
Tack!! Det där har jag helt missat. Tydligen har de bytt ut det mot nÃ¥got som heter Calculator, men jag antar att det är samma funktion.  :) Ska kolla!

Utloggad Isen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #12 skrivet: 23 oktober 2016, 18:17:56 »
Grad in har också ett program / exelblad men kan räkna på Jag räknade med 35 - 30 rgader och dimensionerade efter det.
Tack! 35 grader alltsÃ¥, ska man räkna sÃ¥ lÃ¥gt? Det blir mÃ¥nga element...  ::) :)

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #13 skrivet: 23 oktober 2016, 19:23:49 »
Med golvvärme, ok 30-35gr.
Radiatorer om du hamnar på 30gr framledning vid 0gr utomhustemp,20 inomhus där går ungefär gränsen med lågtemp.system. Annars missar du poängen med strålningseffekt.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #14 skrivet: 23 oktober 2016, 21:08:46 »
Skulle du få tag i rätt program så är 50-40gr(dut -18 gr) att rekommendera, så hamnar du ungefär på vad som är lämpligt med lågtemp.system och radiatorer.(mina beräkningar och facit vid 0gr)
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #15 skrivet: 24 oktober 2016, 07:43:39 »
Vi har också ett hus byggt på 70-talet (självdrag).
Jag dimensionerade mina radiatorer för ca 60-70 W/m2, lite beroende på antalet ytterväggar och fönster i rummen.
Temperaturer var 50/43 har jag för mig, DUT ca -30 grader.
För att slippa 33:or i de flesta rum så "dagtingade" jag lite med höjden mellan golv/radiator samt radiator och fönsterbänk.
Det är lite kortare avstånd från golv till radiator än rekommenderat, och samma sak mellan radiator och fönsterbänk.
Tycker ändå det ser helt OK ut.
I praktiken innebär det att de enda ställen vi behövde 33:or var i kök/vardagsrum där vi har höga fönster, där fanns bara plats för 30 cm höga radiatorer...

Jag behöver köra ut ca 43 grader vid -32 grader ute.
Har inte en enda termostat, men håller med om att du skulle kunna ha nytta av en 200 liters arbetstank, inte minst för att du kanske vill köra värmen i källaren under vissa delar av året när övervåningen inte har något värmebehov.
Vill du komma riktigt billigt undan skulle du t.o.m kunna titta på en begagnad värmepump, brukar finnas pumpar för runt 10 000 kr på blocket.
Samma med tankar, många som slänger ut vedpannor som säljer sina acktankar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Isen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #16 skrivet: 25 oktober 2016, 09:14:51 »
Skulle du få tag i rätt program så är 50-40gr(dut -18 gr) att rekommendera, så hamnar du ungefär på vad som är lämpligt med lågtemp.system och radiatorer.(mina beräkningar och facit vid 0gr)
Jiri
Tack! Tyvärr funkar inte programmet pÃ¥ Mac.  :-\
Ska försöka hitta en PC nÃ¥nstans...  :) men Ã¥ andra sidan sÃ¥ kommer vi att anlita en rörmokare sÃ¥ smÃ¥ningom sÃ¥ vi borde kunna fÃ¥ hjälp därifrÃ¥n. Tänkte dock köpa in det mesta själv och förbereda installationen genom att hänga upp radiatorer, borra etc (drar alla rör i källartaket och gör uppstick).

Vi har också ett hus byggt på 70-talet (självdrag).
Jag dimensionerade mina radiatorer för ca 60-70 W/m2, lite beroende på antalet ytterväggar och fönster i rummen.
Temperaturer var 50/43 har jag för mig, DUT ca -30 grader.
För att slippa 33:or i de flesta rum så "dagtingade" jag lite med höjden mellan golv/radiator samt radiator och fönsterbänk.
Det är lite kortare avstånd från golv till radiator än rekommenderat, och samma sak mellan radiator och fönsterbänk.
Tycker ändå det ser helt OK ut.
I praktiken innebär det att de enda ställen vi behövde 33:or var i kök/vardagsrum där vi har höga fönster, där fanns bara plats för 30 cm höga radiatorer...

Jag behöver köra ut ca 43 grader vid -32 grader ute.
Har inte en enda termostat, men håller med om att du skulle kunna ha nytta av en 200 liters arbetstank, inte minst för att du kanske vill köra värmen i källaren under vissa delar av året när övervåningen inte har något värmebehov.
Vill du komma riktigt billigt undan skulle du t.o.m kunna titta på en begagnad värmepump, brukar finnas pumpar för runt 10 000 kr på blocket.
Samma med tankar, många som slänger ut vedpannor som säljer sina acktankar.
Bra info, ska ha det i åtanke!
Hade just bestämt att köra utan tank, men fÃ¥r fundera ett extra varv med tanke pÃ¥ källaren.  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #17 skrivet: 25 oktober 2016, 09:20:11 »
Skall du köra underhållsvärme i källaren så tycker jag absolut att du skall ha en tank, den behöver inte vara så stor, men minst 100 liter i alla fall, 200 liter gör att den fungerar bättre rent allmänt.
Tillverkarna rekommenderar minst 20 liter/vatten i systemet för varje kW uteffekt på värmepumpen.
Tänk också på att om termostaterna stryper på 50% av radiatorerna så får du räkna bort 50% av vattenvolymen i systemet om du inte har tank.
På ett ungefär.
Snåla inte med någon gammal cirkpump, en modern A-klassad cirkpump sparar in sig rätt fort.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #18 skrivet: 25 oktober 2016, 23:33:45 »
Hej Isen!
Där ser du själv med vad du har tänkt dig att fixa själv, helt färdigt distributionssystem. Med lite hjälp från forumet klara du det med glans. Vad det gäller själva dimensionering av hela värmesystem så är det inte precis rörmokare som pysslar med det.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #19 skrivet: 26 oktober 2016, 10:10:27 »
Distributionen kan du grovt räknat göra som följer:
22 mm kopparrör i stammarna (upp till ca 5 kW uteffekt/stam) och 15 mm till varje radiator från stammen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Isen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #20 skrivet: 26 oktober 2016, 12:58:07 »
Skall du köra underhållsvärme i källaren så tycker jag absolut att du skall ha en tank, den behöver inte vara så stor, men minst 100 liter i alla fall, 200 liter gör att den fungerar bättre rent allmänt.
Tillverkarna rekommenderar minst 20 liter/vatten i systemet för varje kW uteffekt på värmepumpen.
Tänk också på att om termostaterna stryper på 50% av radiatorerna så får du räkna bort 50% av vattenvolymen i systemet om du inte har tank.
På ett ungefär.
Snåla inte med någon gammal cirkpump, en modern A-klassad cirkpump sparar in sig rätt fort.
Skulle man kunna sätta in en tank i efterhand, om man ser att det inte funkar utan?
Vi har en luft/luft i källaren som brukar stÃ¥ igÃ¥ng under sommaren, elementen har vi avstängda dÃ¥. Ã… andra sidan kanske vi ändrar vÃ¥ra vanor när vi nu fÃ¥r ett bättre värmesystem...  :)
Vad det gäller det ekonomiska sÃ¥ vill vi sÃ¥klart komma undan hyffsat billigt, men vi ska inte heller vara dumsnÃ¥la.  ;)


AngÃ¥ende VP sÃ¥ undrar jag vad ni har att säga om det är värt  att köpa en inverter eller om en enkel on/off duger lika bra? Vi kommer förmodligen inte att bo kvar i huset mer än ett par Ã¥r och jag har mycket svÃ¥rt att motivera det högre priset (+20k) för en inverter. NÃ¥gon som har input där?
Lutar just nu åt Nibe 1226 eller en Bosch (modell?) då min sambo kan få loss dem till bra priser.

Hej Isen!
Där ser du själv med vad du har tänkt dig att fixa själv, helt färdigt distributionssystem. Med lite hjälp från forumet klara du det med glans. Vad det gäller själva dimensionering av hela värmesystem så är det inte precis rörmokare som pysslar med det.
Jiri
Distributionen kan du grovt räknat göra som följer:
22 mm kopparrör i stammarna (upp till ca 5 kW uteffekt/stam) och 15 mm till varje radiator från stammen.
Tack båda två för bra input!! Kommer säkert fler frågor så fort jag har kunnat installera det där programmet.... :-\

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #21 skrivet: 26 oktober 2016, 14:59:34 »
Sen uppdelat på separata slingor övre(2st-10kW max överförd effekt), nedre våning(2st-10kW) med möjlighet att kunna styra och stänga av varje slinga för sig. Försök få till ungefär jämt avgiven effekt per slinga. Det har med grundflöde på CP att göra och enklare injustering, förbrukning, som man spar $ på.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #22 skrivet: 26 oktober 2016, 17:24:09 »
Om du nu har möjlighet att börja från scratch? Så skulle jag alltid prioritera radiatorvattenvolym(så stora element som möjligt, på köpet låg framledning ) i stället för volymtank eller arbetstank. Dom flesta system med VP är anpassade att klara sig själva med sina egna manickar(Elpannor).
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #23 skrivet: 26 oktober 2016, 17:32:46 »
Det är svårt att få upp vatten volymen via radiatorerna det skiljer inte många liter på 10 raddar om man väljer 22or eller klämmer dit några 33or.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #24 skrivet: 26 oktober 2016, 17:40:13 »
Hej Smurfen!
Alt utöver pannvolym till godo. Hela systemet en hel del. Har du aldrig räknat på verkligt radiatorvolym? En hel del som blir över.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #25 skrivet: 26 oktober 2016, 18:46:03 »
Det är svårt att få upp vatten volymen via radiatorerna det skiljer inte många liter på 10 raddar om man väljer 22or eller klämmer dit några 33or.
33or rymmer väl 50% mer än 22or?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #26 skrivet: 26 oktober 2016, 19:18:49 »
Visst är det så men byter man 10 st 22or mot 33or har man ökat volymen med endast 27 liter och är det rimligt att byta alla mot 33or och nej har aldrig räknat på total vatten volym i radiator system.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #27 skrivet: 26 oktober 2016, 19:55:39 »
Men Smurfen, nu är vi inne på att dimensionera hela system, så börja inte med att plocka fram enstaka beståndsdelar! Kom med vettiga förslag!
Med vänlig hälsning Jiri
Eller ska jag plocka fram verkligheten för dig?( mina beräkningsunderlag och facit efter några år).Inte värd besväret till dig? vem ska man övertyga? Du vet bäst och har förmodligen mest nytta av vad andra svamlar om!
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #28 skrivet: 26 oktober 2016, 20:20:55 »
Mitt vettiga förslag är att strunta helt i vilken vatten volym radiatorn rymmer och gÃ¥ helt pÃ¥ effekten därför att vatten volymskillnaden mellan rimliga allternativ är sÃ¥ liten sÃ¥ det spelar ingen roll likasÃ¥ med rördim installera det som behövs för rätt flöde blir volymen för lÃ¥g installera en tank som ger lite liter att räkna med. Om det inte var radiatorerna du menade med radiatorvatten volym dÃ¥ mÃ¥ste du ha menat att det skulle vara övergrova rör för att fÃ¥ upp vatten volymen eller vad menar du jag hänger inte riktigt med nu  Sc:,h Du fÃ¥r gärna visa hur du räknar fram mera volym via dina beräknings underlag men svamel har jag ingen nytta av.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #29 skrivet: 26 oktober 2016, 20:51:18 »
Ungefär 165L i radiator volym + 223L som man jagar runt. På sommaren duger det med pannvolym utan några problem även med eller utan källare uppvärmning. Som sagt VP systemet klarar av det utan att ha lyssnat på Smurfen!
Jag kan väl ha volymtank hängande nedanför varje fönster(i stället för radiatorer) eller är det nåt problem med det om jag så vill, för att öka vattenvolym?så länge det räcker till rumsuppvärmning?
Varför skulle vattenvolym vara för liten i vanligt villa installation, det går alldeles utmärkt att köra systemet som den är om rätt dimensionerat?
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #30 skrivet: 26 oktober 2016, 21:20:18 »
Nu har ju du en vp med inbyggd arbetstank vilket fÃ¥ vp har i dag och antagligen inget TS heller kommer ha vid sin installation. Dina 165 liter skulle räckt till en vp som lämnar ca 8 kw mÃ¥nga hus kräver mera effekt än sÃ¥ och dÃ¥  hamnar man ofta pÃ¥ volymtank eller mÃ¥nga start/stop. Vet inte hur mÃ¥nga liter en modern vp innehÃ¥ller med det är endast det som ryms i växlaren + rören lär inte vara mÃ¥nga liter. MÃ¥nga system funkar alldeles utmärkt utan extra tankar men det förändrar inte faktum att skillnaden i volym mellan olika rimliga val av radiatorer är liten och man kan inte heller med rimlig ekonomi dimensionera upp rören för att fÃ¥ upp vatten volym.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #31 skrivet: 26 oktober 2016, 21:36:58 »
Hej Smurfen! verkar att Vi missförstår varandra, inte meningen! Det primära är att hjälpa TS på traven utan några meningsskiljaktigheter!
Inget som hindrar TS att välja äldre system typ Bosch med fast kondensering till fördelaktigt pris och väl anpassad distributionssystem  som klarar av uppvärmning som forumet kan vara stolt över att ha hjälp till?
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #32 skrivet: 26 oktober 2016, 21:46:41 »
Vi får väl hoppas att han väljer en vp med helt flytande kondensering oavsett fabrikat. Nu verkar han var inne på Nibe eller Thermia och dom har samma typ av reglering men även Bosch har ju helt flytande kondensering men lite annan styrning men fast kondensering har nog de flesta lämnat bakom sig i dag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #33 skrivet: 27 oktober 2016, 05:12:30 »
Skulle man kunna sätta in en tank i efterhand, om man ser att det inte funkar utan?
Vi har en luft/luft i källaren som brukar stÃ¥ igÃ¥ng under sommaren, elementen har vi avstängda dÃ¥. Ã… andra sidan kanske vi ändrar vÃ¥ra vanor när vi nu fÃ¥r ett bättre värmesystem...  :)
Vad det gäller det ekonomiska sÃ¥ vill vi sÃ¥klart komma undan hyffsat billigt, men vi ska inte heller vara dumsnÃ¥la.  ;)


AngÃ¥ende VP sÃ¥ undrar jag vad ni har att säga om det är värt  att köpa en inverter eller om en enkel on/off duger lika bra? Vi kommer förmodligen inte att bo kvar i huset mer än ett par Ã¥r och jag har mycket svÃ¥rt att motivera det högre priset (+20k) för en inverter. NÃ¥gon som har input där?
Lutar just nu åt Nibe 1226 eller en Bosch (modell?) då min sambo kan få loss dem till bra priser.
Tack båda två för bra input!! Kommer säkert fler frågor så fort jag har kunnat installera det där programmet.... :-\

Visst, du kan förbereda för en tank i efterhand med ett par avstick och några ventiler, eller helt enkelt kröka in den senare även om det blir lite mer jobb om du inte förberett.
Du kan också välja en inverter kopplad mot bypass. Bypassen säkerställer flödet över värmepumpen OCH värmesystemet även när du har termostater aktiva, och kör med varierande uteffekter.
Nibe 1255-12 kW skulle kunna vara ett vettigt val.
Kolla priserna på prisjakt innan din sambo slår till, även om hon får "bra priser" kan det vara billigare på nätet.
Även Daikins Inverter ligger prismässigt bra till på nätet.
CTC Gsi12 kan också vara ett vettigt val, känner dock inte till prisbilden på den.
Med inverter minskar behovet av tanklösning, och extrakostnaden är likvärdig på ett ungefär, skiljer inte sååå mycket i alla fall.

När det gäller distributionen så tycker jag att du går 4 stycken 2-rörsslingor, två uppe, två nere varav en för varje "sida" av våningen.
Sätt gärna in ventiler som du kan stänga vid behov på de olika stammarna.
Radiatorerna skall dimensioneras efter behov och utrymme under radiatorn, inte efter vattenvolym.
Det måste se snyggt och enhetligt ut, och ge rätt effekt/m2 för att det skall fungera bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Isen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #34 skrivet: 30 oktober 2016, 19:30:22 »
Ã…terigen, stort tack för alla svar!  tummenupp

Jag har lyckats hitta en fungerande pc som stÃ¥tt orörd i nästan 10 Ã¥r... Programmet är iaf installerat, men har inte kommit mycket längre än sÃ¥. Blir nog fler frÃ¥gor dÃ¥...  :)
4 stammar iaf, samt att ingen radiator kommer att vara längre än fönsterbänken. När jag räknar på det nu så klarar jag mig på c22:or överallt utom på ett ställe. Ok tycker jag.

Utloggad Isen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #35 skrivet: 28 november 2016, 14:41:37 »
Jag är tillbaka!...  :)

Alltså, jag har gett mig fan på att komma ner bra i pris för det här projektet, men det går segt.
Hur noga är det egentligen att räkna på flöden hit och dit?

Jag har räknat på effektbehovet per rum och dimensionerat upp alla radiatorer utifrån det (med hänsyn taget till storlek på fönster etc).
Sen har jag kollat på att dela upp det hela i 4 slingor som ni föreslog, 2 per våning. Det blir hyffsat jämnt, mellan 3000-4000 w per slinga.
22 mm till stammar och 15 mm avstick.

Är det inte dÃ¥ bara att trycka pÃ¥ beställningsknappen, köpa rör sÃ¥ det räcker och 30 T-kopplingar typ sÃ¥ är det klart?  ::) ;) SÃ¥ fÃ¥r rörmokaren komma hit sen och fixa resten. (ja, jag raljerar lite grann, men jag orkar inte räkna mer nu, det blir iaf nästan 100 000kr billigare än första offerten jag fick och dÃ¥ har jag ändÃ¥ räknat pÃ¥ 2 veckors jobb för rörisen)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #36 skrivet: 28 november 2016, 14:46:03 »
Har du hittat någon röris som vill ha jobbet?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Isen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #37 skrivet: 28 november 2016, 15:00:40 »
Har du hittat någon röris som vill ha jobbet?
Haha, ja det gnisslas en hel del när jag presenterar uppdraget, men alla har de lite att göra i januari och behöver jobb. En firma har sagt ja till att installera VPn på löpande räkning i januari. Koppla själva elementen kan jag ju ta in vilken VVS-firma som helst att göra så det ser jag som helt riskfritt.

Jag har även prutat ner brunnsborrningen med 15 meter om de fÃ¥r göra jobbet i januari.  tummenupp

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #38 skrivet: 29 november 2016, 09:09:07 »
Koppla in vp kan även vilken vvs firma som helst göra bara dom anser sig ha tid och lust det kräver nog mindre kunskaper än att dra helt nytt radiator system.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #39 skrivet: 29 november 2016, 09:35:07 »
Jag har även prutat ner brunnsborrningen med 15 meter om de fÃ¥r göra jobbet i januari.  tummenupp
Är det så klokt? De flesta som ger råd här på forumet brukar rekommendera att borra lite till, det skadar aldrig och det "går inte" att fördjupa hålet efteråt.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Isen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #40 skrivet: 06 december 2016, 10:27:43 »
Är det så klokt? De flesta som ger råd här på forumet brukar rekommendera att borra lite till, det skadar aldrig och det "går inte" att fördjupa hålet efteråt.
Jag vet inte riktigt om du skojjar eller inte här, förstår att min post går att misstolka, men givetvis så har jag prutat ner priset och inte bett de att borra grundare. Tvärtom så har vi tagit i vid beräkning av hålets djup just pga det du säger.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #41 skrivet: 06 december 2016, 10:33:00 »
 tummenupp
OK, så bra då.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Isen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #42 skrivet: 18 december 2016, 10:41:53 »
Hej igen...
Vi har tagit fram ett förslag på rördragning, men skulle enormt tacksam för lite feedback samt förslag på hur man kan lösa den sista slingan. Vet att ni rekommenderade att köra separata slingor källare/entréplan, men för att slippa rördragning i hela huset så har vi inte lagt slingorna så. Slingan med fläktkonvektor har radiatorer med termostat och vi tänker då att om behov finns att värma källaren under sommaren så kan vi stänga termostaterna och låta FKn gå.

Frågor:
Hur löser vi sista slingan med de fem raddarna?
Är det ok att sätta fördelaren en bit bort ifrån VP så som vi gjort eller ska man dra ut till tre stammar direkt?
På bilden är raddar ritade innanför = källare och utanför = entréplan.


Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt värmesystem - Vilken bergvärmepump?
« Svar #43 skrivet: 02 november 2017, 13:17:36 »
Hur har det gått? Är du klar och vill du visa lite bilder på din installation?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!