Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC eller IVT?  (läst 10835 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fjrebqll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
CTC eller IVT?
« skrivet: 01 oktober 2010, 20:40:43 »
Har väldigt svårt att bestämma mej för vilken av dem jag ska välja!

Det verkar också vara väldigt få människor som har en "oberoende" ställning till de olika märkena. Iaf speciellt när man pratar med säljare eller installörer!

Iaf, just nu lutar det emot en CTC Ecoair 107 med  EcoEl 1550, men nu har jag varit inne pÃ¥ IVT och kollat, är det sÃ¥ att deras vp klarar "mer" minusgrader än en CTC?

Enligt produkt broschyren så skall en IVT klara sej mot -20 och medans en CTC "bara" klarar sej till -15?

I vintras så var det neråt -20 till -25 ibland-- Skall ju dock inte vara så vanligt i halland tycker man :)

Så, jag vet inte vad jag ska välja nu---- Är dom likvärdiga? Dvs, skall jag gå på den som blir billigast i offerten? (vet dock ej vilken pump på IVT som är 107s motsvarighet)

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: CTC eller IVT?
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2010, 06:45:53 »
Det som gjorde att jag valde CTC framför IVT är att IVT ägs av Bosch som enligt mig har guds gröna jords sämsta serviceorganisation fiR:
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC eller IVT?
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2010, 10:30:12 »
Vad jag har sett så verkar CTC:s grejor vara lite mer robusta.
Nackdelen med CTC är den något klena varmvattenkomforten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: CTC eller IVT?
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2010, 13:13:46 »
Nackdelen med CTC är den något klena varmvattenkomforten.

Egentligen kanske jag inte ska uttala mig om varmvattnet på CTC då jag bara haft min i 1 månad men än så länge fungerar det bra med 2 vuxna och 2 tonåringar i huset (dock inte tjejer ;D)
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad annrazan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: CTC eller IVT?
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2010, 14:31:33 »
Jag har haft Ecoair 107 ihop med Eco-el 1550 sedan i somras och är hittills mycket nöjd med den. Vi fick byta vp-anläggning lite abrupt efter att den förra säckat ihop fullständigt. Den gamla var en IVT Luft-vatten, installerad 2003 (höll alltså bara sju år...). Den gamla anläggningen reparerades dessutom ett otal gånger och hade vi inte haft Arctic-försäkringen hade det blivit väldigt dyrt för oss.
Det som var allra mest irriterande med den gamla IVT-anläggningen, förutom ideliga stopp, var attt det till sist inte gick att få fram reservdelar till den alls. (En styrbox som satt i uteenheten gicki nte att få tag på pga tillverkningen av den upphört) Och då var den som sagt bara sju år som sagt.
Så jag kan bara hålla med 109an om att servicen för IVT-maskinerna är under all kritik.

Vad gäller effektiviteten mellan CTC och (en fungerande) IVT är de väl ganska likvärdiga tycker jag, CTC:n har vi ju ännu inte haft någon vinter.

Inför vårt byte i somras tog vi in offert på IVT-maskin också - den låg då 4000:- under CTC-maskinen, men de pengarna uppvägde inte på långa vägar allt strul vi haft med IVT:n.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC eller IVT?
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2010, 15:29:43 »
Är nog varken mer krÃ¥ngel med IVT/Bosch än vad det är med nÃ¥t annat märke vare sig det gäller maskinellt eller frÃ¥n supporten  fiR:
Kolla bara under Nibe här på forumet, full med diverse fel och brister.
Mormor har en Nibe (bergvärme) som inte gjort nåt annat än krånglat sen start och gehöret från den så kallade Nibe-supporten är under all tänkbar kritik, iaf för henne.
Jag har ingen erfarenhet av CTC men min personliga magkänsla säger att JAG skulle jag inte köpa en, skulle hÃ¥lla mig till IVT/Bosch eller möjligen Thermia (nu blev du väl glad Oraklet  ;) ).
Skulle tro att CTC:n är varken bättre eller sämre än nåt annat bland de kända fabrikaten vare sig det handlar om maskineriet eller supporten.

 *vinkar*

Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: CTC eller IVT?
« Svar #6 skrivet: 03 oktober 2010, 15:52:20 »
Text

Kan ju inte uttala mig om kvaliteten på värmepumparna men det kan nog förutsättas vara samma som de andra ledande märkena men som sagt servicen huvuddunk.
Hur man än vänder och vrider pÃ¥ det sÃ¥ är produkten inte bättre än eftermarknadsservicen och i fallet med Bosch sÃ¥ kvittar det om det är en värmepump eller en tvättmaskin, samma usla service  fiR:
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC eller IVT?
« Svar #7 skrivet: 03 oktober 2010, 16:00:55 »
Text

Kan ju inte uttala mig om kvaliteten på värmepumparna men det kan nog förutsättas vara samma som de andra ledande märkena men som sagt servicen huvuddunk.
Hur man än vänder och vrider pÃ¥ det sÃ¥ är produkten inte bättre än eftermarknadsservicen och i fallet med Bosch sÃ¥ kvittar det om det är en värmepump eller en tvättmaskin, samma usla service  fiR:

Håller tyvärr inte med dig alls ;)
Visst kan det finnas brister inom servicen pÃ¥ Bosch men överlag är den bra, gäller även IVT  Thumbsup
Sen är den väl inte servicen perfekt till 100% men vilken service är det  Sc:,h
Bosch skulle inte vara ett såpass bra beryktat varumärke om deras service är lika usel som du påstår.
Har dom trampat pÃ¥ dina tÃ¥r för att dom inte tyckte pÃ¥ servicen sÃ¥ som du tyckte att dom skulle tycka  ;)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: CTC eller IVT?
« Svar #8 skrivet: 03 oktober 2010, 16:33:31 »
Min senaste sammanstötning med servicen handlade om garanti på en spishäll där en del av ena plattan slutade fungera, den lös inte upp samt det som stektes på den "tårtbiten fick ingen stekyta. Samtal till service som resulterar att de mailar bilder till mig och frågar om det ser ut som på bilderna, när jag svarar ja så säger de att "så kan det se ut" Jag framhärdar att jovisst kan det se ut så men det är inte rätt. Nästa utspel är att de vill skicka en servicetekniker men om han bedömer att inget är fel så ska jag bediteras med 795:- för besöket. Fine tycker jag, ge mig specen på plattan så mäter jag upp om den tar vad den ska (jag har allmän behörighet ABL så jag får utföra arbetet). Jag får då höra att effekten på plattan är en affärshemlighet som inte lämnas ut, jag påpekar då att jag inte har någon chans att göra en bedömning om rimligheten i deras arbete skicka ut serviceteknikern med en ny platta så jämför vi på plats och om effekten är den samma på den nya plattan så ska jag gladeligen betala de 795:- som ni vill ha. Teknikern kom och bytte plattan utan att jag fick mäta strömmen till den gamla eftersom han var såååå stressad. Nya plattan lös upp på hela ytan och den blev stekyta överallt i järnet.

Det jag tycker är vidrigt i historien är att man med berÃ¥tt mod skickar bilder pÃ¥ trasiga plattor för att jag  ska släppa ärendet.
Jag har fler exempel men efter det så passar jag mig för allt som Bosch har servicen av.
« Senast ändrad: 03 oktober 2010, 16:36:34 av 109an »
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC eller IVT?
« Svar #9 skrivet: 03 oktober 2010, 16:37:47 »
Min senaste sammanstötning med servicen handlade om garanti på en spishäll där en del av ena plattan slutade fungera, den lös inte upp samt det som stektes på den "tårtbiten fick ingen stekyta. Samtal till service som resulterar att de mailar bilder till mig och frågar om det ser ut som på bilderna, när jag svarar ja så säger de att "så kan det se ut" Jag framhärdar att jovisst kan det se ut så men det är inte rätt. Nästa utspel är att de vill skicka en servicetekniker men om han bedömer att inget är fel så ska jag bediteras med 795:- för besöket. Fine tycker jag, ge mig specen på plattan så mäter jag upp om den tar vad den ska (jag har allmän behörighet ABL så jag får utföra arbetet). Jag får då höra att effekten på plattan är en affärshemlighet som inte lämnas ut, jag påpekar då att jag inte har någon chans att göra en bedömning om rimligheten i deras arbete skicka ut serviceteknikern med en ny platta så jämför vi på plats och om effekten är den samma på den nya plattan så ska jag gladeligen betala de 795:- som ni vill ha. Teknikern kom och bytte plattan utan att jag fick mäta strömmen till den gamla eftersom han var såååå stressad. Nya plattan lös upp på hela ytan och den blev stekyta överallt i järnet.

Det jag tycker är vidrigt i historien är att man med berÃ¥tt mod skickar bilder pÃ¥ trasiga plattor för att jag  ska släppa ärendet


Var beklaglig läsning, fel kan uppstå..
Ändrar mig inte för det, fel och misstag kan uppstå inom all service, gäller inte bara Bosch.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: CTC eller IVT?
« Svar #10 skrivet: 03 oktober 2010, 16:44:29 »
Håller helt med om att felen kan uppstå och det säger jag inget om men när man försöker föra kunden bakom ljuset så tycker jag att man passerat gränsen för det rumsrena. Att jag är elektriker och själv kan kolla rimligheten i deras påståenden hjälper ju mig men inte tant Asta på 70 bast som förmodligen nöjt sig med svaret och suttit med sin trasiga spis.
Anmärkningsvärt tycker jag är att man har bilder i "beredskap" att skicka till klagande kunder, men som sagt så vann jag denna gång knUp precis som de 2 andra gångerna jag gått en rond mot dem.

Over and out
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC eller IVT?
« Svar #11 skrivet: 03 oktober 2010, 16:49:37 »
Det fick ett lyckligt slut iaf  Thumbsup
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: CTC eller IVT?
« Svar #12 skrivet: 03 oktober 2010, 17:01:02 »
Det som var allra mest irriterande med den gamla IVT-anläggningen, förutom ideliga stopp, var attt det till sist inte gick att få fram reservdelar till den alls. (En styrbox som satt i uteenheten gicki nte att få tag på pga tillverkningen av den upphört) Och då var den som sagt bara sju år som sagt.

Jag har en IVT värmepump och när jag läser att det inte längre finns reservdelar till en likadan maskin som jag har sÃ¥ blir man ju mörkrädd!  :o Och deras var dessutom ett par Ã¥r yngre än min.
Trodde i min enfald att man måste hålla med reservdelar i minst 10 år enligt gällande regler.
Det är inte en kaffebryggare vi pratar om utan något som har betydligt högre värde och längre avskrivningstid. Dessutom säger försäljarna att dessa värmepumpar borde hålla alla fall i 15 år. Hur ska de det när det inte finns reservdelar? Man måste ändå räkna med att en avancerad teknisk apparat reparareras någon gång under dess ekonomiska livslängd.

Att annrazan behövt så mycket service har inget med serviceorganisationen att göra, de har helt tydligt fått ett kvalitetsmässigt måndagsexemplar.
Min har hittills fungerat och gör det förhoppningsvis ett tag till, peppar peppar.

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: CTC eller IVT?
« Svar #13 skrivet: 03 oktober 2010, 17:45:10 »
Man kan ju uppgradera den befintliga pumpen Thumbsup   Var pÃ¥ en IVT pump för ett tag sen. Och den kolvkompressorn som satt i var mkt dyrare än en ny effekt mässigt likvärdig scroll. Det som kan ställa till lite är väl reservdelar till styren,  men det gÃ¥r att fixa det med ;)

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC eller IVT?
« Svar #14 skrivet: 03 oktober 2010, 18:21:56 »
Man kan ju uppgradera den befintliga pumpen Thumbsup   Var pÃ¥ en IVT pump för ett tag sen. Och den kolvkompressorn som satt i var mkt dyrare än en ny effekt mässigt likvärdig scroll. Det som kan ställa till lite är väl reservdelar till styren,  men det gÃ¥r att fixa det med ;)

SÃ¥ du behöver fÃ¥ komma bort frÃ¥n Thermia en stund ibland och meka med riktiga VP:s  ;)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!