Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC eller IVT?  (läst 10873 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: CTC eller IVT?
« Svar #15 skrivet: 03 oktober 2010, 19:29:44 »
Man kan ju uppgradera den befintliga pumpen Thumbsup   Var pÃ¥ en IVT pump för ett tag sen. Och den kolvkompressorn som satt i var mkt dyrare än en ny effekt mässigt likvärdig scroll. Det som kan ställa till lite är väl reservdelar till styren,  men det gÃ¥r att fixa det med ;)

Jovisst håller jag med att man kan använda andra delar till mycket av det befintliga.
Men rent principiellt,  ska man verkligen behöva byta styrsystem bara för att t ex avfrostningsmodulen gÃ¥tt sönder?  knUp


IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad annrazan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: CTC eller IVT?
« Svar #16 skrivet: 03 oktober 2010, 21:00:13 »
Tänkte bara kommentera det Lelle skrev angående vår maskin. Han trodde att det kunde vara ett måndagsex, men jag kan bara säga att en kompis bytte till en exakt likadan maskin som vi (IVT Optima 700) vid ungefär samma tidpunkt (våren 2003), och de har om möjligt haft ännu större bekymmer med sin. De har nu bytt till en ny IVT-maskin, som det tyvärr redan krånglat en del med.
Jag hoppas att Lelles maskin fortsätter fungera, men vi kände att vi inte vill riskera att hamna i den situationen igen där reservdelar inte finns att uppbringa. Dessutom kände vi inget förtroende för de sammanlagt tre olika IVT-servicepersoner som varit inblandade det senaste året.
Kan även tillägga att maskinen krånglat tidigare men då har det löst sig smidigare då det åtmonstone gick att få hem delar till den.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: CTC eller IVT?
« Svar #17 skrivet: 03 oktober 2010, 21:22:02 »
Joka   Jag som inst/reparatör av VP:s  mÃ¥ste söka mig dit jobben finns och Thermia gÃ¥r helt enkelt inte sönder.
men det verkar ju......,,  *roflmao* *roflmao*

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: CTC eller IVT?
« Svar #18 skrivet: 04 oktober 2010, 07:06:46 »
konstigt jag som bytte ut en Thermia förra veckan........iof en AGA/Thermia på 32 år men dock en thermia ;D

Utloggad Fjrebqll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: CTC eller IVT?
« Svar #19 skrivet: 06 oktober 2010, 12:21:19 »
Ringde en thermia installör häromdan, då jag sett att en del här inne pratat gott om dom...

Till min förvåning tyckte han att jag INTE skulle installera en Thermia L/V då han ansåg dom inte vara bra, istället rekommendera han mej att köpa mej en CTC, Nibe osv.

Däremot så tyckte han att Thermia Bergvärme var mycket bra...

Så vad ska jag dra för slutsats av detta?? Antar att det får bli en CTC då trots allt??


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC eller IVT?
« Svar #20 skrivet: 06 oktober 2010, 13:01:13 »
Ringde en thermia installör häromdan, då jag sett att en del här inne pratat gott om dom...

Till min förvåning tyckte han att jag INTE skulle installera en Thermia L/V då han ansåg dom inte vara bra, istället rekommendera han mej att köpa mej en CTC, Nibe osv.

Däremot så tyckte han att Thermia Bergvärme var mycket bra...

Så vad ska jag dra för slutsats av detta?? Antar att det får bli en CTC då trots allt??

Om jag utgår från det jag läst på forumet så är Thermia L/V riktigt bra grejor, men dyrare än andra märken.
« Senast ändrad: 06 oktober 2010, 13:05:49 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: CTC eller IVT?
« Svar #21 skrivet: 06 oktober 2010, 14:47:24 »
Atrian är det vad jag vet inga större problem med, välj inte 6 kW varianten om du vill ha varmvatten på vintern dock. I princip är Atria en konverterad bergvärmepump.
Atellan har jag ingen erfarenhet av, men är det nÃ¥gon som vill ställa en utanför väggen sÃ¥ är jag villig att testa den.  ::)

Det jag personligen har emot Thermias luft/vatten är deras smÃ¥fula utedelar. Smaken är olika, kanske inte alla som tycker det? Den är ändÃ¥ inte fulare än att man kan ha den i trädgÃ¥rden  :D
http://www.thermia.se/docroot/dokumentbank/Thermia-Varmepumpar-Atella.pdf
Danfoss som är samma pump tycker i alla fall jag ser bättre ut. Bara omsminkad, men det gör ändå skillnad.
http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/DHP-AX_datablad_VDBMX101_DK.pdf
Visserligen är innehållet desto viktigare och där skulle jag tro att Thermia Atella ändå är bra.
Men deras stativ gör att man mÃ¥ste ha kondensvattenskÃ¥l monterad. Annars kommer iskakan som bildas under stativet pÃ¥ vintern kapslas in av lÃ¥dan som stativet bestÃ¥r av. Det är öppet bakÃ¥t ska sägas sÃ¥ helt slutet är det inte. När man monterar stativet sÃ¥ undrar man hur länge det kommer att hÃ¥lla och när det börjar att rosta? Antagligen galvad plÃ¥t under lacken, men ändÃ¥ tänker man sÃ¥.  ??? Nibe tror jag har en liknande konstruktion, men lite mer öppen.
CTC har i alla fall designat skalet till utedelen både snyggt och funktionellt. Men som sagt, smaken är olika och tur är väl det.

Sedan är det lite olika lägsta utetemperatur som skiljer dem åt.
IVT/Bosch -20ºC
Nibe -20ºC (-15ºC om inte värmepumpen ansluts till styrsystem, fast kondensering)
CTC Villa -15ºC (-10ºC om inte värmepumpen ansluts till styrsystem, fast kondensering)
CTC Polar -20ºC
Thermia Atria -20ºC
Thermia Atella -16ºC
Mecaterm Arctic/Euronom ExoAir -15ºC
Mecaterm EVI/Euronom Polaris -25ºC


Mvh
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: CTC eller IVT?
« Svar #22 skrivet: 06 oktober 2010, 15:27:54 »
IVT/Bosch har inbyggt kondenstråg som värms i samband med avfrostning. Är det inga andra pumpar som har det? Det borde väl vara standard på en pump byggd för nordika förhållanden...

Jag har iofs inte ägt min pump så länge att jag vet om det funkar, men det ser iallafall bra ut...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fjrebqll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: CTC eller IVT?
« Svar #23 skrivet: 06 oktober 2010, 21:53:10 »
Lelle
Vad betyder detta?

"CTC Villa -15ºC (-10ºC om inte värmepumpen ansluts till styrsystem, fast kondensering)"

När vi ändå är inne på detta ämne..
Om jag nu bestämmer mej för en CTC, borde jag då ha en Villa eller Polar?

Bor I Halland, i vintras så var det väldigt kallt vissa perioder, ända ner till -25. Detta är inte vad jag vet väldigt vanligt men ändå!

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CTC eller IVT?
« Svar #24 skrivet: 06 oktober 2010, 22:56:04 »
Hej...

Det betyder att...

-pumpen fungerar ner till -10 ºC. Ansluts den till ett styrsystem typ Ecoel eller Ecologic  ger den värme ner till    -15 ºC. (Villa modellen)

-pumpen går med "fast kondensering" dvs den ger alltid cirka +50 till +54 ºC ut. Om man istället har ett styrsystem typ Ecoel eller Ecologic går den med "flytande kondensering" dvs den ger bara precis den temp som radiatorerna behöver för att hålla huset varm vid en viss utetemp. (29 ºC - 54 ºC). Med flytande kondensering så spar jag cirka 25-30% ytterligare av elkostnaden. Men måste eftervärma varmvattnet i en separat beredare.

Rekommenderar Villa-modellen i Halland utan tvekan. Visserligen går Polar ner till -20 ºC ute, men ger sämre verkningsgrad resten av året. Hur många dagar har du mellan-15 och -20 ºC i Halland? Förra vintern var extrem, åtminstone i Stockholm.
« Senast ändrad: 07 oktober 2010, 08:54:14 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: CTC eller IVT?
« Svar #25 skrivet: 07 oktober 2010, 06:09:01 »
Eftersom du är inne på att skaffa både pump och elpanna så får du ju en lösning med styrsystem, (mer eller mindre)flytande kondensering och VV-produktion.
Sen är det som du säger - Vilket fabrikat som är bäst beror på vem man frågar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: CTC eller IVT?
« Svar #26 skrivet: 07 oktober 2010, 09:43:32 »
Man måste också alltid komma ihåg att när man passerat den lägre gränsen för utetemperatur så måste man värma upp huset med något annat. I de flesta fall blir det med elpatron i en elpanna. Det är det stora skillnaden mellan bergvärme och luft/vatten.
Att en värmepump klarar sig till -10ºC, -15ºC, -20ºC eller -25ºC är sanningar med modifikation. Det är vid den temperatur de helt stänger av.
Vid dessa temperaturer ger värmepumparna dessutom mycket mindre effekt än vad de gör i de fina broschyrernas värden vid +7ºC. Vid -15ºC ger de ungefär hälften av den effekten så vattnet i elementen måste vara ca 50ºC. Alltså måste elpatronen slå på mycket tidigare.

Be säljarna göra energikalkyler åt dig om de inte redan gjort det.


mvh
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!