Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta bil. Dags igen...  (läst 6124 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta bil. Dags igen...
« Svar #15 skrivet: 29 juli 2017, 22:21:48 »
Min erfarenhet av att köpa begagnad Opel i Tyskland är svindyrt i förhållande till svenska priser.
Dock är Astra nog den Opel i Sverige som har bäst andrahandsvärde.

Jag skulle inte köpa begagnade Opel bilar för 100 000 Kr, bara nya. Kanske dags att kolla på en Opel Karl?

Vill man köpa begagnade bilar skulle jag satsa på Mitsubishi eller Toyota. På www.used-car-report.com kan man läsa om modellspecifiska fel hos bilarna.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Byta bil. Dags igen...
« Svar #16 skrivet: 30 juli 2017, 00:20:34 »
100000 är svårt, skulle nog gå upp lite för att få garantier.

Men outsider:
https://www.blocket.se/stockholm/Nissan_Pulsar_1_2_DIG_T_115hk_3201MIL___NAVI_74281433.htm?ca=16&w=3

Den lilla motor skapar oro... Klarar en sådant typ 25 000 Mil?

Min erfarenhet säger att små motorer är kortlivade? Eller?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Byta bil. Dags igen...
« Svar #17 skrivet: 30 juli 2017, 19:06:25 »
I det här fallet när kriteriet var att man inte vill få bilen stående på verkstad, så spelar ju eventuella garantier ingen roll alls. Vare sig man måste betala för reparationen eller garantin gäller så blir ju stilleståndstiden och därmed förenade besvär densamma.

Då är det kanske bättre att se till att man har en försäkring där det ingår stilleståndsersättning (t ex i form av hyrbil), om man inte är stadd vid tillräcklig kassa för att fungera som sitt eget försäkringsbolag. Antingen man nu tar den via sitt vanliga försäkringsbolag eller kompletterar med en specialförsäkring för det ändamålet.

Tänk på att stilleståndsersättningar, maskinskadeförsäkringar mm ofta bara gäller upp till en viss körsträcka eller ålder på bilen, och gränsen kan variera beroende på försäkringsbolag.

Vill man få korta stilleståndstider är det också mycket värt att, som jag redan påpekade i ett tidigare inlägg, välja ett bilmärke där ortens märkesverkstad har gott rykte, den svenska reservdelsorganisationen fungerar bra osv. Jag har inte har talas om att något av de mer kända märkena skulle ha stora reservdelsproblem för tillfället, men den som är minnesgod kanske kommer ihåg att både Fiat och VAG har haft var sin period med stora reservdelsbekymmer på svenska marknaden för inte alltför många år sedan.

En annan bra lösning på problemet är att skaffa sig två gamla billiga bilar, köra dem omväxlande och räkna med att de inte havererar samtidigt. Då har man också möjligheten att välja två bilar med lite olika karaktär för olika slags körningar och transportuppgifter.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Byta bil. Dags igen...
« Svar #18 skrivet: 31 juli 2017, 09:43:48 »
Med Toyota, Mazda eller Mitsubishi är risten lägst att bilen hamnar på verkstaden - vanligtvis.

Used-Car-Report (Dekra) listar bara typiska fel för varje bilmodell. Om det Finns en ökad risk att drabbas av maskinskador om man väljer bilar med mindre motorer (t.ex. 3-cylinders motorer) framgår inte ur statistiken.

Vill man ha alla garantier får man lägga till lite och välja en Mitsubishi Space Star för ca. 119 000 kr, men kanske får man lite rabatt. Men bilen är liten. Toyota Aygo har ungefär samma pris.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byta bil. Dags igen...
« Svar #19 skrivet: 31 juli 2017, 09:51:48 »
Vill man slippa verkstan skall man nog undvika Volvo och VAG.
Mazda 6 kan vara ett möjligt alternativ om han behöver kombi.
Behövs inte det, en ny eller nästan ny Dachia Stepway, det blir billiga mil.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Byta bil. Dags igen...
« Svar #20 skrivet: 31 juli 2017, 11:33:50 »
Med Toyota, Mazda eller Mitsubishi är risten lägst att bilen hamnar på verkstaden - vanligtvis.

Used-Car-Report (Dekra) listar bara typiska fel för varje bilmodell. Om det Finns en ökad risk att drabbas av maskinskador om man väljer bilar med mindre motorer (t.ex. 3-cylinders motorer) framgår inte ur statistiken.

Vill man ha alla garantier får man lägga till lite och välja en Mitsubishi Space Star för ca. 119 000 kr, men kanske får man lite rabatt. Men bilen är liten. Toyota Aygo har ungefär samma pris.

Problemet är dock att de där rapporterna bara studerar driftsäkerheten hos relativt nya bilar som ännu befinner sig på badkarskurvans fallande flank, den säger ingenting om t ex avvikelser beroende på klimat och lokala förhållanden i olika länder, eller om hur länge (vare sig man räknar i körsträcka eller kalendertid) bilen klarar sig innan driftsäkerheten börjar försämras pga åldring.

Mitsubishi har genuint dåligt driftsäkerhetsrykte när det gäller lite tyngre fordon (jeepar, 4WD-pickuper och liknande). Utmärkta när det gäller slitstyrka, allmän stryktålighet, bra egenskaper för att dra tunga släp, men det är ständiga "klater" och småfel, vanligt med motorhaverier av egentligen helt onödiga anledningar osv.
Den erfarenhet jag har av Mitsubishi personbilar är att de brukar gå mycket bra och felfritt de första åren, men när bilen är 5-10 år gammal börjar det dyka upp en massa elfel pga att kontaktpressade kabelanslutningar börjar ge sig och orsakar spänningsfall, varmgång, glapp mm. Det har också varit vanligt att elektronik har förstörts av läckande elektrolytkondensatorer som har ställt till med frätskador på kretskort. Äldre Mitsubishi anses ofta så tråkiga och intetsägande att de är helt osäljbara trots att det egentligen rör sig om fullt fungerande fordon. Jag har en bekant som har en drygt 15 år gammal Mitsubishi Carisma på gården, visserligen är den just nu obesiktigad pga en glapp styrled och några andra småfel men en fullt fungerande bil för övrigt - men den är omöjlig att bli av med till och med om man försöker skänka bort den!

Många Mitsubishi för europeiska marknaden är byggda i Belgien, i samma fabrik som i många år har tillverkat Volvo 400-serie, S40, V40 m fl. Mitsubishi har också haft en hel del samarbete med Chrysler under årens lopp - många av Chryslers småbilar (då modeller som bara har sålts i USA) är i själva verket lätt maskerade Mitsubishi , Mitsubishi har i många år använt Chryslers teknik för automatlådor och istället har Chrysler köpt in en del motorer från Mitsubishi, osv osv.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Izra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ing. högskola, fd lärare/adjunkt, bitr jurist AfA
SV: Byta bil. Dags igen...
« Svar #21 skrivet: 03 augusti 2017, 07:19:44 »
Har provat det mesta av 5 - 10 år gamla personbilar under mer än 40 år och har haft upp till fem samtidigt, men då också husbilar och lastfordon samt en skylift på skåpbil..
Totalen ligger nog på närmare 50, har slutat räkna nån gång på 90-talet..
Jobb-pendlat under hela 80-talet ca tio mil men iofs bara tre dagar per vecka (som lärare)
Det mesta knallar på utan större bekymmer om man sköter oljebyten och kör sansat samt att det inte rör sig om långmilare, med få undantag.
Det enda jag varnar för på allvar är ryska Lada även fast jag bara provat att ha en Niva, samt de flesta modellerna av äldre Citroen och givetvis onödigt extrema bilar och udda modeller av USA-bilar som den med svansmotor fast onödigt att nämna:) (hur roliga de än är)
Jag har mao haft "allt" från Lambo Countach utan motor till trampbil med elmotor som jag byggde själv på skoj. Däremellan allt från små Corolla till Pontiac Lemans om vi håller oss till personbilar.
Är Porsche 912 och 911 mindre än Corolla? I alla fall har jag hunnit med såna också utan problem öht. 911 sc köpt i Tyskland Hannover 1987.
Men det skulle vara kombi ja.
Tveklöst är Corolla kombi den mest bekymmerslösa bil man kan ha, lågmilare köper man och kollar noga efter rost. Iden med två billigare bättre bilar är oslagbar om man vill undvika stillestånd. Bästa begbil från 90-talet är Corolla och man får en fin lågmilare (under 15.000 mil, gärna under 10.000) för ca 10-15.000 kr idag.
Jag ser ingen orsak att lägga ned 100.000 kr om man bara har kriteriet driftsäkerhet och kombi.
En sådan Toyota Corolla går som nya upp till minst 30.000 mil med bara behov av oljebyten nytt avgas nån gång och några bromsklossar.
De har vunnit USA-testerna betr beg bilar.
Japantillverkade ska det vara och det bästa som finns är då årgång 98 och 99.
Jag sålde nyligen en sån för 10.000 på 13.000 mil och det var många som ville ha den.
Jag ville iofs skänka den till en gammal fantastisk vän som är fattig men han vägrade ta emot den och vill aldrig ta emot något alls.
Jag hade den som extrabil under fem år för att ha något som alltid fungerar. Det var inte kombi men dessa är ju rimligen lika bra.
Det var med motorn 1.6 liter (bensin) och den är inte speciellt snål, man hamnar på 0.8
Skulle ännu hellre ha en 1.3 som är bästa balans för denna lilla bil om man ska åka ekonomiskt.
Barför de aldrig krånglar i elsystem e.d vet jag inte men så är det.
Jag avyttrade den senaste pga lite för dåliga stolar för en ganska dålig rygg och att jag skaffat en Subaru som troligen är nästan lika driftsäker.
(Äldre Outback kombi, 14.400 mil, men jag har liten erfarenhet av den, den går dock helt underbart och på ca 0,9 l/mil)
Betr. Subaru avyttrade jag förra året en Forester -09 då det närmade sig en 1500-milaservice.
Ansåg kostnaden ca 8.000 kr var oskälig och jag kände inte till det.
Får man inte denna stämpel i boken så tappar bilen en hel del i värde speciellt om man hoppar två såna tillfällen.
Den ständiga 4wd driften är suverän och dieselforestern gick på 0,6 l/mil utan vidare.
Har avverkat flera Nissan Micra med enda problem uppätna brytarspetsar.
Problem med Volvo känner jag inte igen men jag har ju bara haft gamlingar och för längesen.
På 90-talet hade jag en 75:a 242 som kändes som en rolls i kvalitet.
Enda "fel" att den var törstig.
Skulle kunna berätta hur mycket som helst men grundtipset är Toyota lågmil utan rost och väl servad enl bok. De går som nya hela tiden.
Camry om det ska vara större, annars Corolla.
Inte de modernare tillverkade i Europa. Inget bra består.
Möjligen äldre Subaru Legacy max ca 10.000 mil med bra säker och driftsäkerhet, fast då hamnar man på minst 50.000 kr (hos handlare) och jag varnar för Belins i Avesta, en oseriös Subaruhandlare. Tipsar om Dalboms i Gävle, seriös. De enda jag haft med att göra, skillnaden markant.

Glömmer förresten inte en Subaru -86 Leone "superstation"  -vilken bil, med valfritt 2wd eller 4wd och bara 4wd dÃ¥ det verkligen behövs. Tex dÃ¥ man kört fast. Tryck pÃ¥ knappen och Ã¥k vidare.
Men rosten tog den.
Opel har aldrig varit nån höjdare innan ca -2015 men de senaste är otroligt bekväma, världens bästa stolar. Hur de är i övrigt vet jag inte men det går att åka på under fyra deciliter med Astra diesel, bara lite mer med den trecylindriga bensinaren som ska vara bra. Skulle inte chansa på annat än verkliga lågmilare, under 1000 mil. Att få tag på en sån för 100.000 kr kanske går. Att sitta bra är viktigt då man pendlar annars har man dålig rygg då man är äldre.
Då blev det ju nästan en novell, men jag lovar, det finns mycket mer att berätta och det som hände med min Niva slår alla rekord.
En annan gång kanske.
« Senast ändrad: 03 augusti 2017, 07:45:23 av Izra »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byta bil. Dags igen...
« Svar #22 skrivet: 03 augusti 2017, 08:08:53 »
Jag hade en ny corolla kombi -98, bytte bort den p.g.a. livsfarlig väghållning vintertid, bara turen som räddade mig från en frontalkrock när jag fick möte med en långtradare och bakhjulen vägrade "klättra" ur spåren på vägen.
Som tur var visste jag om problemen sedan tidigare, så jag försökte ta mig ur spåren i god tid före mötet med långtradaren, ett par hundra meter före.
Bildjävulen vägrade, så till sist var jag tvungen att chansa och styra ur mer än vad som är rimligt att begära - 10 meter innan mötet så kom i alla fall bakhjulen upp ur spåren i vintervägen, jag var omedelbart tvungen att styra emot för att inte hamna i snödrivan på höger sida, fick självklart sladd, så när jag mötte lastbilen pekade fronten mot lastbilen, och bakhjulen nuddade plogkarmen på höger sida, retursladden in precis bakom lastbilen - men jag hanterade även den sladden och kunde räta upp bilen och styra över på rätt sida vägen.
Hade det legat en bil bakom lastbilen hade vi frontalkrockat.

Verkstan och Toyota centralt rekommendera högre däcktryck bak, 2.8-3 kg, men då blev det bara värre, försökt med lägre däcktryck, och vid ca 1.3 bar så blev väghållningen påtagligt tryggare, men en sådan bil är ju inget man kör vidare med frivilligt.

Tekniskt sett alldeles säkert en av de mest problemfria bilar som byggts, men just mitt exemplar var i alla fall riktigt otrevlig att köra på vinterväglag på spåriga vägbanor.
Dessutom en av de fulare bilarna på marknaden.
Jag skulle hellre rekommendera modellen före -97 eller efter -02

Avensis kombi fram till -97 (1.8 leanburn) är nog annars en av världens bästa bilar rent kvalitetsmässigt, dessutom snål på soppa, kan han hitta en sådan med få mil på mätaren har han bil i många år.
Avensis från 98 och några år framåt hade problem med hög oljeförbrukning (1.8-motorn) och ständigt krånglande lambdasonder (2.0) så de kan bli en besvikelse.
I så fall avensis som tillverkats några år in på 2000-talet när dessa problem var lösta.
« Senast ändrad: 03 augusti 2017, 08:14:52 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta bil. Dags igen...
« Svar #23 skrivet: 03 augusti 2017, 11:20:09 »
Har också samma erfarenhet av Corolla/Avensis, de som är tillverkade på 90-talet var bara tanka/köra/oljebyte.
Aldrig en anmärkning på en besiktning och inga skitfel.
Vinterkörningen på Avensis var sisådär, väldigt understyrd, men den senare 2004-modellen jag hade med antisladd var nästan sämre då antisladd-systemet är överkänsligt.
Dock var 2004-modellen mycket sämre kvalitetsmässigt, bytte framhjulslager, bränslepump, startmotor, strålkastarreflektorer och bromsskivor inom en 8 årsperiod på denna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Izra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ing. högskola, fd lärare/adjunkt, bitr jurist AfA
SV: Byta bil. Dags igen...
« Svar #24 skrivet: 03 augusti 2017, 13:11:22 »
En sån fruktansvärd upplevelse Rickard, jag HAR upplevt att fastna i hjulspår på vintern med flera olika bilar men inte Corollorna. Det är otäckt men jag körde som tur var långsamt vid de tillfällena och hade vad jag minns inga möten. Det är antagligen bara tillfälligheter som avgör, lätta småbilar hamnar ju i såna problem speciellt om hjulspåren i snö och slask är lite frusna.
Corolla körde jag mest som sommarbil då jag alltid hade något "tyngre" alternativ för vintrarna.
Det är en ytterligare fördel med att ha flera bilar, fast två ska räcka och det har jag försökt hålla mig till. Just nu är det tre och jag "kämpar" för att få ned det till två på något sätt trots att jag inte vill skiljas från nån av dem.
Jag borde ha skrivit förut att jag brukade ställa in några gamla bilbatterier i Corollorna på vintern, ett på passagerarplatsens golv fram, ett dito bak och två i bagageluckan.
Men det var några år sen jag körde såna på vintern.
Det gör en klar skillnad säkerhetsmässigt i snö och slask samt framkomlighet! Man måste ju ha bra vinterdäck också.
Annars är det väl bara att konstatera att den 100% perfekta bilen för lite pengar aldrig har funnits.
Vet heller inte om kombin är farligare på vintern, har aldrig ens åkt i en sån, mina var tvådörrars coupe som jag tycker är rätt snygga medan kombin inte är vacker.
Avensis provkörde jag en gång, tror det var en -2004, säljaren trodde den hade 4wd pga nån beteckning som påminde om detta. Vi provade rivstart på grus och det visade sig vara 2wd som jag antog :)
Men det var en tjej...
Maken till understyrd och trist bil har jag aldrig kört. Så kändes det iaf då. Som en gammal tung usa-bil i känsla fast den var medelstor. Så det fick vara.
Kanske fel på hjulinställningen.
Men då vet vi nu vilka årgångar som gäller.

Trots det jag skrev om Citroen så är en av de jag tyckt bäst om en gamling som jag har kvar i garaget som ska i ordning nån gång.
En Xantia -99 HDI LB-reggad med rejäl lastskiva och galler osv. Blir bara tvåsits då. Med dragkroken klarar man det mesta. Nya gaskloickor mm.
Enligt "Citronentusiaster" den bästa och snyggaste Citronen.
Dom går på ca en halvliter diesel och man åker som en halvgud.
Väldigt pigg motor iaf i min och lika fin gång som i Subarun jag har som vinterbil.

Det är bara det att på vintern var denna Citron också helt underbar. Bättre framkomlighet med 2wd har jag aldrig upplevt och dito väghållning. Framhjulsdriven förstås. Märkte inget behov av extra vikt baktill men kan nog vara bra när det är som värst på vägarna.
Jag ställde av mitt ex och ställde in den för ca fem år sen med tvåa på båda spindlarna fram och lysande ABS-lampa. Dessutom lossnade förardörren i ett gångjärn.. sånt som bara händer på Citroner och Lada.
Rost i dörren, inte i stolpen.
Den bilen SKA igång igen och är den bästa åretruntbil jag upplevt för nästan inga pengar alls.
Har avverkat ett antal MB men i ingen av dessa har man denna komfort.
Bara Opel modell nytt har tydligt ännu bekvämare stolar.
Men man ska tydligen alltid vara beredd på elfel vilket jag inte märkt något av.

Det är alltså körskicklighet som gett oss detta forum och samma som bibehåller det.
Jag har sluppit hemskheter i trafiken av det slaget men i stället ramlat från hög höjd en gång med kroniska skador livet ut. Bilolyckor är väl annars det vanligaste.
Säkerheten borde gå först, sen komfort och ekonomi/miljö eller lastförmåga beroende på behovet. Har man dragkrok så löser man väl det mesta.
Jag för min del har en skåpbil LT35 för såna ändamål.
« Senast ändrad: 03 augusti 2017, 13:32:03 av Izra »

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Byta bil. Dags igen...
« Svar #25 skrivet: 03 augusti 2017, 18:33:19 »
Japanbyggd Corolla eller Camry där får ni verkligen medhåll!
Mazda byggs ju fortfarande i Japan så om du hittar ngn utan rost funkar det också.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Byta bil. Dags igen...
« Svar #26 skrivet: 03 augusti 2017, 20:44:22 »
Tråden har blivit verkligen intressant.
Jag har bl.a. haft två Peugeot 407 . Nya. Den första fick dom byta efter 3 mån på verkstad. Inom 12 månader. Man körde och plötsligt slocknade bilen. Vad jag vet, fick dom byta halva el på denna. Sålde efter ytterligare 6 månader.
Sen med den andra 407an var det hela tiden elproblem. Alla varningslampor aktiverades ibland.

Nu har vi 3 MB. En hobby SLK som har problem med lysen. Dom övriga två bara rullar på...
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Izra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ing. högskola, fd lärare/adjunkt, bitr jurist AfA
SV: Byta bil. Dags igen...
« Svar #27 skrivet: 04 augusti 2017, 08:55:59 »
MB rullar ju på, även åldringarna med en massa mil på, där får man hålla efter rosten (hellre hålla före) och noga med olja/filter, annars slits de snabbt de gamla goda fyr fem och sex burkade.
Min historik är om jag inte glömt allt för mÃ¥nga, 190B bullmodellen (en av mina allra första bilar) 220 6-cyl flera stycken,  321 -58:a (fd radiobuss) 319-60-tal (rund "goding" skÃ¥p med trist framvagn, 300D och 240 3,0 70-talare, 280 CE köpt i Tyskland (bytte motor pga svenska avgaskrav) 380 coupe 80-talare glömt modellbet, hmm var det verkligen allt?
Nej!  absolut inte, Pagoda med glömd Ã¥rgÃ¥ng och den jag borde haft kvar,  en silverfärgad perfekt 190 SL pÃ¥ 5000 mil och en ägare innan mig...  byttes jämt mot Pagodan under 80-talet. Fy skäms Izra.

Får jag göra mer reklam för Citron Xantia utan protester så måste det vara att det är världens bästa standardbil när man möter en älg på vägen. Då ska det helst vara aktiva-modellen.
Den har vunnit alla älgtester utom när en viss Porsche deltog.

Edit  när jag efterÃ¥t kollade med wikipedia sÃ¥ slog Citronen Porschen ocksÃ¥. Har dock hört annat förr men väldigt jämnt. Var väl olika tester. Ingen vanlig 911 eller sÃ¥ utan 997 GTR e.d.

« Senast ändrad: 04 augusti 2017, 09:02:49 av Izra »

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Byta bil. Dags igen...
« Svar #28 skrivet: 04 augusti 2017, 11:41:38 »
Xantia ska nog vara V6 och helst Activa om det gick att få tag på kul att slippa bromsa i kurvorna

tävlade på bana mot Porsche 911 och Xantian vann i alla kurvor (men fick stryk på rakorna)


Avensis är de tidigaste modellerna bäst
Enda problemen med 1998-2000 var rost
1.8 drar 0,63 och 2,0 drar 0,73 blandad körning, kombi i båda fallen
Ointressant att köra diesel då :)
Efter 25000 drar de fortfarande inte en droppe olja
De bästa bensinmotorer Toyota byggt?
Problemen kom med VVTI-motorn 2000
https://www.hd.se/2008-10-05/toyota-har-problem-med-oljeslukande-motorer
pÃ¥ 1,8 koksade cylinder 3 och 4  pÃ¥ 2.0 lossnade topplocksbultarna
i båda fall -> motorbyten
Hur de senare modellerna är vet jag inte, men de sticker inte ut som problemfria längre

Avensis byggdes faktiskt i England, måste vara de bästa bilar engelsmän satt ihop nånsin
Andra tänkbara märket för mig är Subaru
« Senast ändrad: 04 augusti 2017, 11:44:39 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Izra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ing. högskola, fd lärare/adjunkt, bitr jurist AfA
SV: Byta bil. Dags igen...
« Svar #29 skrivet: 04 augusti 2017, 13:30:32 »
Tackar, det var kul att se, jag såg flera omkörningar av Porsche SC i samband med kurvor.
Den förnöjsamma mannen pÃ¥ första videon är ocksÃ¥ lik mig, inte minst dÃ¥ det gäller smajlet vid körning. Utan skägg skulle jag kunnat hävda att det är jag  ::)
Måste gå ner i källarn och putsa av den lite och sen tjata på grannen som skulle byta spindlarna.
Jag föredrar dieseln pga ekonomin, V6;an ska nog ha ca det dubbla.
2-liters dieseln finns i två varianter där den ena är klart bättre, den jag har och den är väldigt pigg och stark.
Har ju inget behov av att tävla mot Porschar.
Den står sig också bra i terräng och ganska djup snö gentemot 4wd.
Jag hade en Subaru Leone 1800 samtidigt och de var likvärdiga i framkomlighet på 2 - 3 dm nysnö där diverse bilar fått stopp och jag drog loss en del med gamla subben. Men rätt dåliga vinterdäck på Subben och fina på Citronen.
Forestern däremot var ännu bättre, där märktes inte sån snö öht.
« Senast ändrad: 04 augusti 2017, 13:37:18 av Izra »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!