Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw  (läst 10064 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl-Otto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« skrivet: 09 januari 2012, 10:31:58 »
Nu behöver jag råd! Anläggningen installerad och igångkörd för knappt 13 månader sedan är EchoPart 12 kw + EcoZenith I 550 tank. Fungerat utan störningar och utan larm/felmeddelanden tills för tre dagar sedan då den larmade för hög hetgastemp. Fick återställa med varningsknappen. Därefter får jag i stort sett kontinuerligt upplysning om hög hetgas, just nu ligger den på 124ºC. Brine in 4ºC ut 2ºC, till Zenith 46ºC och retur 38ºC. Brinepumpen går på läge 2.

Vad kan vara fel? Kompressorn låter som vanligt, dvs inga oljud eller så.

Tacksam för råd vad jag ska göra. / Carl-Otto

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2012, 10:35:02 »
Nu behöver jag råd! Anläggningen installerad och igångkörd för knappt 13 månader sedan är EchoPart 12 kw + EcoZenith I 550 tank. Fungerat utan störningar och utan larm/felmeddelanden tills för tre dagar sedan då den larmade för hög hetgastemp. Fick återställa med varningsknappen. Därefter får jag i stort sett kontinuerligt upplysning om hög hetgas, just nu ligger den på 124ºC. Brine in 4ºC ut 2ºC, till Zenith 46ºC och retur 38ºC. Brinepumpen går på läge 2.

Vad kan vara fel? Kompressorn låter som vanligt, dvs inga oljud eller så.

Tacksam för råd vad jag ska göra. / Carl-Otto
givar fel? 
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Carl-Otto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2012, 11:41:33 »
Hur konstaterar jag om det är givarfel?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2012, 12:33:02 »
Hur konstaterar jag om det är givarfel?

Om det gÃ¥r att komma Ã¥t oisolerat hetgasrör nÃ¥gonstans sÃ¥ prova att stänka vatten pÃ¥ det, om det fräser vet du att hetgastempen är över 100  ºC. En annan möjlighet är att spärra värmepumpen och lÃ¥ta den stÃ¥ tills allt har kallnat till rumstemperatur (eller omgivningstemperaturen i skÃ¥pet) och se om det hetgasvärde som dÃ¥ visas i displayen verkar rimligt. Det kan ocksÃ¥ gÃ¥ att kila fast ytterligare en givare t ex till en stektermometer vid hetgasröret och jämföra med vad den visar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Carl-Otto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2012, 13:03:24 »
Ok, ska pröva om jag kommer åt att mäta på annat sätt. Har en IR-mätare från Clas som verkar hyfsat rättvisande, men det kan ju vara svårt att hitta ett bra ställe att mäta på förstår jag.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2012, 13:16:16 »
glöm IR pÃ¥ ren koppar..... blir  :'(
lite färg på röret eller ev tape löser problemet.

ditt  :dt: pÃ¥ VB indikerar att effekten är OK (om flödet var injusterat vid igÃ¥ngkörning)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Carl-Otto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2012, 14:15:08 »
Displayen visar Hög hetgastemp även när Vp:n inte gÃ¥r trots att tempen ligger pÃ¥ 44 ºC strax innan den startade igen. Nu vid drift och in/ut 40/48ºC  Vp:n/Zenithen ligger hetgasen pÃ¥ 126 ºC . Brine in 3,25 ut 1,43 enl Logger 2020 (och 4 / 2 enligt displayen pÃ¥ Zenithen). DÃ¥ och dÃ¥ kommer meddelandet om Hög hetgastem upp pÃ¥ displayen. Vp:n stannade och dÃ¥ visade displayen 126 ºC. Behövs ytterligare värden för att konstatera om hetgastempen är ok eller för hög. Jag blir inte klokare av de diskussioner som förts i forumet om hetgastempen, sÃ¥ att jag kan bedöma om hetgastempen är ok eller ej.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2012, 14:59:14 »
men du har inte kontrollmätt om tempen stämmer ? (utg hetgasrör kompressorn)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Carl-Otto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2012, 15:39:46 »
Jo, nu har jag mätt med ett precisionsinstrument (CIE 307; Fyndet på Clas för några år sedan). Det visar på 115 ºC medan displayen på Zenithen visar 117 ºC alltså 2 graders diff. Min mätning görs på röret med en "påstrippad" känselkropp närmare kompresson än Vp:s egen. Nu visar den 120 mot 122 ºC
« Senast ändrad: 09 januari 2012, 22:15:45 av Carl-Otto »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2012, 15:54:18 »
det var väl kanske inte det svar man hade önskat  :'(
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl-Otto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2012, 16:13:58 »
Det verkar alltså inte vara något fel på hetgasgivaren. Då är frågan vad är det som påverkar hetgastempen och som man kan påverka så att den blir lägre om den nu är för hög?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2012, 17:11:56 »
hetgastempen speglar köldmedieflödet genom kompressorn.
du har inget flöde, vilket kan bero på ett par olika saker.
mät tempen på vätskeledningen (den som kommer ut i botten på kondensorn/växlaren varma sidan) och delge oss den ihop med aktuell temp värmebärare in/ut
längre fram på vätskeledningen sitter en "burk" (torkfiltret) ...du ska ha samma temp före som efter.

har du 8K i DeltaT med den tryckgasöverhettningen....är nog inga flöden injusterade / alt radiatortermostater strypta
« Senast ändrad: 09 januari 2012, 17:25:16 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2012, 17:17:51 »
Eftersom anläggningen endast är 13 mån gammal skulle jag ringa efter ctc service så får dom kolla upp den *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl-Otto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2012, 18:00:26 »
mät tempen på vätskeledningen (den som kommer ut i botten på kondensorn/växlaren varma sidan) och delge oss den ihop med aktuell temp värmebärare in/ut
längre fram på vätskeledningen sitter en "burk" (torkfiltret) ...du ska ha samma temp före som efter.

Jag antar att Torkfiltret är den röda burken som sitter bakom kompressorn? Så står det i Installationsanvisningarna, men på den röda burken sitter en etikett som det står Kondensor på (men det kanske står ngt mer, som jag inte kan se)! Jag ska försöka få dit en mätprobe på de olika ställena. Återkommer.

Utloggad Carl-Otto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2012, 20:59:55 »
mät tempen på vätskeledningen (den som kommer ut i botten på kondensorn/växlaren varma sidan) och delge oss den ihop med aktuell temp värmebärare in/ut
längre fram på vätskeledningen sitter en "burk" (torkfiltret) ...du ska ha samma temp före som efter.

Nu har jag mätt. Om jag nu mätt på rätt ställe (jag mätte på röret längst ner på kondensorn och nedanför den röda burken som ska vara torkfiltret/ackumulator enligt installationsanvisningen)?

Värdena var 40,2 ºC - 40,9 ºC på båda ställena.
Värdena in/ut från Vp:n var då 38 ºC resp 45 ºC.
Hetgastempen var enligt displayen 125 ºC.

Brine in/ut enligt displayen 4 ºC resp 1 ºC

Framledningen radiatorerna är 44 ºC och returen är 35 ºC

Kurvlutningen är 50 ºC, ingen justering

Temp övre tank (i Zenith I 550) 54 ºC (börvärde 50 ºC)
Temp undre tank 45 ºC (börvärde 50 ºC, men blev omedelbart 45 ºC, när Vp:n stannade!)

Huset, timmer, är från förra sekelskiftet, med bra isolering på vindsbjälklaget i övrigt ingen isolering.

Tre våningar inkl uppvärmd källare (souterräng) med 100 kvm per våningsplan + tillbyggnad 15 kvm i två plan = 330 kvm uppvärmd yta.

Innetemp fn 22 ºC, utetemp - 7,2 ºC
« Senast ändrad: 09 januari 2012, 21:33:26 av Carl-Otto »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!