Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw  (läst 10088 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #15 skrivet: 09 januari 2012, 21:12:01 »
du ligger något högt i vätsketemp....men det är svårt att avgöra om det beror på felaktigt värmebärarflöde eller lite brist.
men det är alldeles för hög tryckgasöverhettning för att bero på så lite flash.
lÃ¥ter som om expventilen har gett upp  :'(
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Carl-Otto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #16 skrivet: 09 januari 2012, 22:05:50 »
du ligger något högt i vätsketemp....men det är svårt att avgöra om det beror på felaktigt värmebärarflöde eller lite brist.
men det är alldeles för hög tryckgasöverhettning för att bero på så lite flash.
lÃ¥ter som om expventilen har gett upp  :'(

Eftersom jag inte är så insatt hur allt hänger ihop så har jag några frågor:

"felaktigt värmebärarflöde" innebär det att cirkpumpen från Vp:n till Zenithtanken går för långsamt; den är nu ställd på läge 1 av 3? (Filtret mellan Vp:n rengjorde jag idag; det var nästan helt rent)

"lite brist"; brist på vad?

"så lite flash"; vad innebär det?

"Expansionsventilen gett upp" Det låter ju inte så bra! Hoppas det täcks av garantin annars av försäkringen!
« Senast ändrad: 09 januari 2012, 22:18:23 av Carl-Otto »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #17 skrivet: 09 januari 2012, 22:36:28 »
vätsketempen får väl anses ganska ok. Indikerar väl inte flash.

Det är väl bara tryckrörstempen som är galen. Jag trodde fler värden skulle vara åt skogen. Vad felet är har jag ingen aning om. Men Ace verkar ju ha en idé och han har ju koll!!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #18 skrivet: 09 januari 2012, 22:42:29 »
kollar nu. I början av körning är deltat på min vätsketemp 2 och mot slutet 1.

Men det är väl först vid 5k som flashet kommer eller?

3 brukar väl vara normalt. Eller ligger alla på 1k helt plötsligt? =)

vätsketemp vs vp in
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #19 skrivet: 10 januari 2012, 07:03:58 »
det är omöjligt att säga utan att veta kondenseringstempen.
har man tätat ut maskinen vet man att VB-ut =kondenseringen + 1 till 2K te.x
flashar gör det när vätsketempen kommer inom nån grds diff från kondenseringen.

Ta dit en tekniker som kollar överhettningen (exp-ventilen).  felet sitter där ;)
blir nog tyvärr ett byte.....så lev/garanti
när han ändå är där bör han se till att justera flödena tills du har 3k på köldbärarsidan samt ca 7-8K på värmebärarsidan (vilket jag inte tror du har vid en OK maskin)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #20 skrivet: 10 januari 2012, 08:17:54 »
har du tryck -> temp skalan för kondenseringstempen?

jag har monterat tryckgivare för kondenserings och förångningstemp men behöver konvertera trycket till temp i båda fallen.

och varför minskar diffen vätsketemp vs vb-in över tid i en körning
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl-Otto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #21 skrivet: 10 januari 2012, 09:35:49 »
det är omöjligt att säga utan att veta kondenseringstempen.
har man tätat ut maskinen vet man att VB-ut =kondenseringen + 1 till 2K te.x
flashar gör det när vätsketempen kommer inom nån grds diff från kondenseringen.

Ta dit en tekniker som kollar överhettningen (exp-ventilen).  felet sitter där ;)
blir nog tyvärr ett byte.....så lev/garanti
när han ändå är där bör han se till att justera flödena tills du har 3k på köldbärarsidan samt ca 7-8K på värmebärarsidan (vilket jag inte tror du har vid en OK maskin)

Ok, ska se till att en tekniker kollar exp-ventilen (det står i installationsanvisningarna att det kan vara fel inställning av expansionsventilen vid för hög hetgas). Jag antar att "k" står för grader differens. Men vad betyder "flashar"?

Tempdiffen från och till hålen har hela tiden legat kring 3 grader enl displayen och något lägre enl mina "egna" mätpunkter till Logger 2020 där slangarna kommer in i källaren.

Tempdiffen på vattnet från och till Vp:n har hela tiden varit 6-8 grader (se graf för senaste 30 dagarna. Vid jul var kurvan och innetempen sänkt)

PS I installationsanvisningarna står det också vid för hög hetgas:

- minska maximal tillåten vattentemp några grader. Är det max framledningstemp till radiatorerna? DS
« Senast ändrad: 10 januari 2012, 09:57:25 av Carl-Otto »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #22 skrivet: 10 januari 2012, 12:56:00 »
jo alltså det står väl så för att ju högre temp du gör desto högre blir ju hetgasen. Men faktum kvarstår att så hög som din är ska den inte vara.

Men om du skulle larma hela tiden och vill slippa det så kan det ju vara en idé att sänka max temp för VV och värme så du klarar dig från larm tills teknikern kommer.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Timmerhus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #23 skrivet: 17 januari 2012, 10:07:43 »
Jag har ju en ecopart och om jag har cirkpumpen  till tanken i läge ett fÃ¥r jag betydligt högre hetgastemp än i läge tre.
Efter ett inlägg här på forumet sänkte jag hastigheten på pumpen men fick avbryta när tempen på utgående närmade sig 65 grader och hetgasen låg över 100 grader.
( Försökte även sänka pumphastigheten till braskamin. Efter 10 sekunder kokade pannan.) Det är samma fenomen. Värmen måste ledas bort.

Timmerhus 285 m2,                              2 plan     tilläggsisolerat i Västmanland.Konverterat till vattenburet
 Golv -värme och radiatorer i neder- vÃ¥ningen.
 Ã–ver- vÃ¥ningen radiatorer .Borrat 200 m. Ctc ecopart 10,5. Mantlad kamin 30kw, acktank 750l med beredare och el.vvb i serie.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #24 skrivet: 17 januari 2012, 10:43:03 »
Hetgas på 100 vid 65 i kondensering låter inte konstigt i sig väl?
Enligt mina loggar på ett annat märke så toppar jag kring 64 i framledning (VV) och då är hetgasen ca 103

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #25 skrivet: 17 januari 2012, 14:59:33 »
Jag har ju en ecopart och om jag har cirkpumpen  till tanken i läge ett fÃ¥r jag betydligt högre hetgastemp än i läge tre.
Efter ett inlägg här på forumet sänkte jag hastigheten på pumpen men fick avbryta när tempen på utgående närmade sig 65 grader och hetgasen låg över 100 grader.
( Försökte även sänka pumphastigheten till braskamin. Efter 10 sekunder kokade pannan.) Det är samma fenomen. Värmen måste ledas bort.
är det VPut som är 65°?
lÃ¥ter ju helt fantastiskt. med tanke pÃ¥ att VPut max är normalt 55°  eller VPin 48°
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Timmerhus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #26 skrivet: 17 januari 2012, 19:26:48 »
Jag vet att högsta tillåtna temp är är 55grader men min pump kommer aldrig upp dit.
Då föreslog en på forumet att sänka cirkpumpens hastighet. Han hade rätt då stack tempen iväg.
Men nu går cirkpumpen för fullt. Det har inte funnits något behov av högre temp än 40 grader i år( än så länge).
Trådskaparen hade ju sin cp på 1.an? Men det problemet kanske redan är löst.
Timmerhus 285 m2,                              2 plan     tilläggsisolerat i Västmanland.Konverterat till vattenburet
 Golv -värme och radiatorer i neder- vÃ¥ningen.
 Ã–ver- vÃ¥ningen radiatorer .Borrat 200 m. Ctc ecopart 10,5. Mantlad kamin 30kw, acktank 750l med beredare och el.vvb i serie.

Utloggad Carl-Otto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #27 skrivet: 25 januari 2012, 19:34:29 »
Jag har ju en ecopart och om jag har cirkpumpen  till tanken i läge ett fÃ¥r jag betydligt högre hetgastemp än i läge tre.
Efter ett inlägg här på forumet sänkte jag hastigheten på pumpen men fick avbryta när tempen på utgående närmade sig 65 grader och hetgasen låg över 100 grader.
( Försökte även sänka pumphastigheten till braskamin. Efter 10 sekunder kokade pannan.) Det är samma fenomen. Värmen måste ledas bort.

Jag testade att höja hastigheten på cp, men utan märkbar förändring på hetgasen.

Jag har dock nu fått hela kylenheten utbytt - tack för det CTC! Nu fungerar allt som vanligt igen och hetgastempen stannar på dygt 90 ºC.

Tack för alla tips!

Utloggad Timmerhus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög hetgastemperatur i EchoPart 12 kw
« Svar #28 skrivet: 26 januari 2012, 09:18:31 »
Det känns betryggande att garantin fungerar.  Thumbsup
Timmerhus 285 m2,                              2 plan     tilläggsisolerat i Västmanland.Konverterat till vattenburet
 Golv -värme och radiatorer i neder- vÃ¥ningen.
 Ã–ver- vÃ¥ningen radiatorer .Borrat 200 m. Ctc ecopart 10,5. Mantlad kamin 30kw, acktank 750l med beredare och el.vvb i serie.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!