Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sommardrift satt till +/-0 grader?  (läst 986 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan_74

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Sommardrift satt till +/-0 grader?
« skrivet: 02 november 2009, 10:28:11 »
Hej.

Har sett många som har problem med varmvatten komforten när framledningstemperaturen inte kräver så mycket.
Funderat lite och istället för att låta elpatronen gå i och stötta så kanske man kan sätta sommardrift till tex 0 grader.
Vid plusgrader kör pumpen till 55 grader varje körning, när det blir minus grader så krävs det högre framledning, i mitt fall ca 42-45 grader.
Med en start/stopp diff på 7 grader så borde detta bli hyfsat bra tror jag.
Är jag på rätt spår eller har jag tänkt helt galet?
Givetvis får man anpassa sommardriftsinställlningen till varje objekt separat, men det är väl ekonomiskt bättre att låta pumpen göra jobbet och låta elpatronerna vila?

/ Stefan
Stefan_74

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Sommardrift satt till +/-0 grader?
« Svar #1 skrivet: 02 november 2009, 10:53:58 »
Ja, visst funkar det. Men det räcker väl att sätta sommardrift till 5-10 grader. Jag har framledningen på cirka 45º vid 0º ute, och sommardrift vid 16º och har aldrig haft några problem med varmvatten, trots att jag alltid har övre patronen urkopplad.

Ett annat sätt är ju att sätta VPmin till exempelvis 45º, då har du alltid 45-55 grader i nedre pannan.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Stefan_74

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sommardrift satt till +/-0 grader?
« Svar #2 skrivet: 02 november 2009, 11:05:41 »
Hej.

Problemet, som egentligen är en bra sak, är att mitt system inte kräver så mycket framlednings temp vid + grader.
Igår kväll var det +5 grader ute och framledningens börvärde var på 36 grader.
Att höja VP min till tex 45 grader hade jag inte tänkt på, man kan ju prova sig fram och börja på 40 grader och sedan höja ett par grader i taget.
Tack för tipset.

/ Stefan
Stefan_74

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!