Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad gör jag för fel pÃ¥ R410a:s temperatur-kurva ?  (läst 10540 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vad gör jag för fel på R410a:s temperatur-kurva ?
« Svar #15 skrivet: 07 oktober 2007, 21:44:59 »
Är öppen för alla förslag/ideer.

Min "fulpump" är simpel on-off, vet inte hur bra flytande kondensering funkar ihop med en sån maskin, lär behövas en rejäl styrning då..?
 
Som du skrev i våras så sänker väl innerdelen c:a 10 ºC på max luftgenomgång om innertemp är ställd mellan +20-+22 ºC, så om en plattis ligger först får vi då dessutom den omtalade underkylningen för vätskeröret innan det far ut till utedelen för nästa värmecykel.

Om du hade en "fulpump" på 5500W vid +7 utetemp och fullt med roliga delar i källaren, vad skulle du snickra ihop... :)

jag vill härmed förklara det idiotiska ordet "flytande kondensering"
det innebär helt enkelt att värmepumpen jobbar mot varierande tempraturer på varma sidan(varierande kondenseringstemp).
om du sätter en termostat inne som har till uppgift att hålla tex 20gr.C inne genom att helt enkelt starta din värmepump, för att sen stänga av den vid uppnådd temp, så kommer den kanske hamna runt 30 gr.C vattentemp vid 0gr.C ute. vid -10 gr.C ute så hamnar du kanske på 40gr.C vattentemp. detta med så simpel styrning som en inne-termostat.......= flytande kondensering ! :D
ditt problem är igentligen bara att överföra värmen till vatten med bibehållen avfrostningsautomatik !
en plattis innebär vissa kostnader, men funkar ypperligt sÃ¥vida inte trycket(läs tempraturen) blir för hög.  om man vill uppnÃ¥ höga tempraturer, fÃ¥r man nog inrikta sig pÃ¥ slinga i tank som kondensor, för att fÃ¥ kostnaderna rimliga.  jag hade i ert ställe försökt skapa ett sÃ¥ lÃ¥gtempererat system som möjligt med plattis. ju lägre temp, ju mindre kompressoreffekt = högt COP.
det ideala är att hålla tempen så låg som det bara är möjligt i förhållande till värmebehovet = flytande kondensering och reglering på innetempraturen.då den även stannar vid höjd innetemp, t.ex braskamin eller dylikt.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vad gör jag för fel på R410a:s temperatur-kurva ?
« Svar #16 skrivet: 07 oktober 2007, 22:06:31 »
ju lägre temp, ju mindre kompressoreffekt = högt COP.

Tänker du inverter nu ? jag har alltså simpel fulpump typ on-off.

Sen om man lägger en plattis som 1:a på hetgasen i serie med innerdelen blir väl din tryckberäkning lite annorlunda än om bara plattisen används.

Om jag minns rätt är vi väl 4 spekulanter på denna idé nu: Dr Chunlan-jag-Why Not och Perkele som just anslöt sig... :)
« Senast ändrad: 07 oktober 2007, 22:19:21 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vad gör jag för fel på R410a:s temperatur-kurva ?
« Svar #17 skrivet: 08 oktober 2007, 07:27:23 »
ju lägre temp, ju mindre kompressoreffekt = högt COP.

Tänker du inverter nu ? jag har alltså simpel fulpump typ on-off.

Sen om man lägger en plattis som 1:a på hetgasen i serie med innerdelen blir väl din tryckberäkning lite annorlunda än om bara plattisen används.

Om jag minns rätt är vi väl 4 spekulanter på denna idé nu: Dr Chunlan-jag-Why Not och Perkele som just anslöt sig... :)

nej ,jag tänker inte bara inverter !!  jag förtydligar mej: ju lägre vatten-temp jag jobbar mot,ju mindre kompressoreffekt =högt COP.
kondenseringstrycket bestäms av den tempratur vi jobbar mot. det spelar alltså ingen roll rent tryckmässigt var plattisen sitter. vi kan däremot plocka ut höga tempraturer genom att "ta" energin ur hetgaserna.(små effektuttag annars blir det en renkondensor).
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vad gör jag för fel på R410a:s temperatur-kurva ?
« Svar #18 skrivet: 08 oktober 2007, 09:54:43 »
Rätta vad som är fel i mina teorier här:

On-off genererar x energi ut i hetgasröret mot innerdelen beroende på utetemp, här har vi fast koppling där inget kan göras. När energin gått genom innerdelen är det sen den utgående temp som går tillbaka till utedelen som bestämmer hur hårt kompressorn kommer att få jobba vid nästa uppvärmningscykel. Därav får vi bättre cop om vi kör lägre värme alt kör fläkten på högsta hastighet som då kyler ner hetgasen mest. Nackdelen här blir typ garageuppvärmning om man kör +16 ºC inne, då reverseringen av kylmediet för att värma utedelen för avfrostning då blir sämre än om man valt + 20 ºC som då innehåller mer energi i inomhusluften.

Samma sak blir det med en plattis, ju högre temp jag plockar ur, ju högre returtemp kommer plattis att ge ut i vätskeröret tillbaka till utedelen = kompressorn får jobba hårdare. Om jag t.ex väljer att köra +45 på vatten istället för +55 kommer alltså plattisen vid +45 att ge lägre returtemp som förbättrar kompressorn prestanda än om jag väljer +55 som då alltså ger 10 ºC högre returtemp till utedelen.

Men om jag nu tar ut max möjlig temp ur en plattis genom att sänka genomströmmningshastigheten pÃ¥ vattensidan och sen tillser att kylvätskan tillbaka har kylts ner än mer, antingen med en seriekopplad innerdel pÃ¥ vätskeröret som beräknas sänka c:a 10  ºC till eller annan typ av kylning är det väl detta som avgör hur hÃ¥rt kompressorn dÃ¥ kommer att fÃ¥ jobba vid nästa värmecykel.

Så egentligen kan man väl då också koppla typ 2 innerdelar i serie för att få ut max energi till bästa COP typ tänkta exempel: 1:a innerdelen värmer upp vardagsrum till +21 ºC, vätskeröret går sen till innerdel 2 med en beräknad temp som blir +52 ºC (för R410a) minus c:a 10 ºC genom luftgenomströmmning på 1:a innerdelen = +42 ºC som går via vätskerör till innerdel 2 som sitter i källaren, här slavas 2:an av 1:an och om man då sätter ett termostat på inkommande vätskerör till 2:an kan man då styra hastigheten så att utgående temp efter 2:an då t.ex sätts så att returtemp tillbaka till utedel aldrig understiger ett satt värde som då är avhängigt gällande utomhustemp, exempelvis minimum +30 ºC ut vid minus 20 ºC ute.

Vad kan tänkas fela i denna teori, vad bör en bra returtemp vara för R410a?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vad gör jag för fel på R410a:s temperatur-kurva ?
« Svar #19 skrivet: 08 oktober 2007, 21:14:37 »
Rätta vad som är fel i mina teorier här:

On-off genererar x energi ut i hetgasröret mot innerdelen beroende på utetemp, här har vi fast koppling där inget kan göras. När energin gått genom innerdelen är det sen den utgående temp som går tillbaka till utedelen som bestämmer hur hårt kompressorn kommer att få jobba vid nästa uppvärmningscykel. Därav får vi bättre cop om vi kör lägre värme alt kör fläkten på högsta hastighet som då kyler ner hetgasen mest. Nackdelen här blir typ garageuppvärmning om man kör +16 ºC inne, då reverseringen av kylmediet för att värma utedelen för avfrostning då blir sämre än om man valt + 20 ºC som då innehåller mer energi i inomhusluften.


hm....detta blir basic.............är första ordet on-off = kompressorn ? ???
KOMPRESSORN ÄR EN GASPUMP
kompressorn suger gas(suggas) och komprimerar den (hetgas) , ju mer vi tryckhöjer,ju mer kompressor-energi åtgår !
ju kallare på förångarsidan(ute) vi har ,ju lägre förångningstryck/suggastryck.
ju varmare vi har på kondensorsidan(inne/vatten), ju högre tryck för att kunna kondensera ut gasen til vätska.
tryck och tempratur följs åt !!

summa: kallt ute och varmt vatten innebär jättestor tryckhöjning/kompressoreffekt.
varmare ute eller lägre temp på vattnet ger en mindre tryckhöjning/kompressoreffekt.

on-off pumpen?/kompressorn genererar alltså inte en fast energimängd.skulle man mäta strömmarna på den så upptäcker du att strömmarna följer tryckhöjningen.

2. trycken gÃ¥r att översätta i tempraturer. tex R410a -30gr.C motsvarar ca1,7 bar,      +50gr.C motsvarar ca 30 bar = tryckhöjning med drygt 28 bar,hÃ¥rt arbetande kompressor och dÃ¥ligt cop.

kan vi däremot sänka kondenseringstrycket genom att sänka tempen till +40 gr.C, så har vi sänkt kondenseringstrycket till ca 23 bar = tryckhöjning drygt 21 bar, vilket motsvarar betydligt mindre kompressor-arbete och bättre cop.

det är av denna anledning COP:et stiger vid lägre kondenseringstempraturer (kallare vatten i L/V eller kallare inne och högre fläkthastighet innedel L/L) ..................och högre förångningstempraturer(varmare ute) !!

detta är de grundläggande, och de största faktorerna som påverkar COP.
mvh.ACE

« Senast ändrad: 09 oktober 2007, 06:48:36 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: Vad gör jag för fel på R410a:s temperatur-kurva ?
« Svar #20 skrivet: 08 oktober 2007, 22:55:04 »
Hei

Gulvarme i betong med 30-35 grader framledningstemperatur  burde være bra for COP. Hva med R22 (ikke helt lovlig).
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad GyroGearloose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad gör jag för fel på R410a:s temperatur-kurva ?
« Svar #21 skrivet: 09 oktober 2007, 09:49:16 »
Varför inte använda sig va en coaxialvärmeväxlare istället? sjukt billig då du ju bara behöver två kopparrör, lite kopplingar och så löder du ihop den. Då slipper man bucklade och otäta plattvärmeväxlare som väll visserligen är kompaktare men va gör väll det?
En annan tanke är att använda sig av ett kamflänsrör direkt i sin acctank? även det galet billigt och enkelt.
Bräkleen lösningen på allt!?

Utloggad perkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Umä
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: Vad gör jag för fel på R410a:s temperatur-kurva ?
« Svar #22 skrivet: 09 oktober 2007, 19:01:18 »
Varför inte använda sig va en coaxialvärmeväxlare istället? sjukt billig då du ju bara behöver två kopparrör, lite kopplingar och så löder du ihop den. Då slipper man bucklade och otäta plattvärmeväxlare som väll visserligen är kompaktare men va gör väll det?
En annan tanke är att använda sig av ett kamflänsrör direkt i sin acctank? även det galet billigt och enkelt.

Hehe. Skulle just fråga vad det här är för konstig värmeväxlare.... http://gdtongyi.en.alibaba.com/product/50404831/52063109/Spare_parts/Heat_exchanger.html :-)


Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vad gör jag för fel på R410a:s temperatur-kurva ?
« Svar #23 skrivet: 09 oktober 2007, 23:33:49 »
Tack för lektionen ACE, jag hade fastnat i att gaspumpen gav konstant tryck (vilket var fel), när jag egentligen ska tänka vätska-kanske samma princip som tryckkokare, även om kylmedel inte precis uppför sig som vatten.

Då vet jag att genom att bestämma flödeshastigheten genom en plattis eller annan typ av värmeväxlare på vattensidan, bestämmer vi då också trycket genom temperaturen på kylmedlet i nämnda värmeväxlare.

Men jag saknar den sista knorren som vi dryftat i andra trådar, både en innerdel och en värmeväxlare sänker väl genomgående kylmedel likvärdigt med c:a max 10 ºC per enhet.
Finns det exempel på folk som t.ex kopplat 2 innerdelar i serie för att utnyttja köldmedelsloopen maximalt ? Mitt resonemang utgår från Eureka:s inlägg där han körde både plattis+innerdel i serie, då skulle det väl vara likvärdigt att även köra 2 innerdelar i serie där 1:a då sitter i bostadsdelen och 2:an i källaren, även om det nu "bara "skulle komma t.ex +42 ºC kylmedel genom 2:an skulle detta nog ge en hel del effekt på max blås.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!