Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Zibro S1332  (läst 57534 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tompa-mannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +1/-3
  • Markanläggare sedan 20+ Ã¥r
Zibro S1332
« skrivet: 13 augusti 2011, 11:25:58 »
Köpte mig en luftvärmepump från Zibro. Förväntar mig inga underverk, mest nyfiken på hur den fungerar och hur den låter. Ska värma upp en gillestuga på ca. 50kvm.
Naturligtvis har man frågor.
I den (enligt mig ganska torftigt översatta engelska) manualen så står det att den ska säkras med 16A, räcker det verkligen inte med 10?
1-plans tegelvilla med källare från 70-talet. 200kvm uppvärmd yta. Nibe kombipanna med 1000L acc-tankar som eldas med 15kbm ved/år. Handöl kamin som mys/extra-värme kalla dagar. Nyligen köpt en Zibro S1332 LLVP för nyfikenhetens skull.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Zibro S1332
« Svar #1 skrivet: 13 augusti 2011, 12:02:24 »
Ska du säkra den med 16A måste du dra nya kablar! 2.5mm2. Även till 13A måste man upp med kabel area.

Kör du med en trög 10A säkring. Det bör gå.

p.s. är den med stickpropp?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Tompa-mannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +1/-3
  • Markanläggare sedan 20+ Ã¥r
SV: Zibro S1332
« Svar #2 skrivet: 13 augusti 2011, 12:30:34 »
Det är inte mycket som stämmer med installationsmanualen. På inomhusenheten sitter det en svart kabel, 4-5m lång, med 2 ledare med en snabbkoppling i änden. Samma anslutning sitter på utomhusenheten. Enligt min manual så ska det vara en kabel med 4 ledare? Det sitter även en stickpropp på inomhusenheten, men på den sitter det ett klistermärke märkt "only for Denmark".
1-plans tegelvilla med källare från 70-talet. 200kvm uppvärmd yta. Nibe kombipanna med 1000L acc-tankar som eldas med 15kbm ved/år. Handöl kamin som mys/extra-värme kalla dagar. Nyligen köpt en Zibro S1332 LLVP för nyfikenhetens skull.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Zibro S1332
« Svar #3 skrivet: 13 augusti 2011, 12:36:46 »
Har du en dedikerat säkring för pumpen, blir det inga problem. I vanlig drift ligger den lite över 4A.
Kan bli lite mer i uppstarten. Därför kör du med trög säkring eller "C"  karakteristik.
Det med svart kabel fattar jag inte. Är det inte bättre att lämna den tillbaka o köpa en från Jula?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Tompa-mannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +1/-3
  • Markanläggare sedan 20+ Ã¥r
SV: Zibro S1332
« Svar #4 skrivet: 13 augusti 2011, 12:49:22 »
Det var faktist min första tanke när jag hade öppnat kartongen med rören. Jag frågade uttryckligen pajasen på ÖB om det krävs någonting annat eller om det bara är att koppla ihop grejorna själv och köra. "Ja det är bara att koppla ihop så fungerar den". Men det första jag fick se när jag öppnade kartongen med rören var att dom var öppna i ändarna, ska det inte vara pluggat om det är förfyllt med gas var min första tanke. Sedan läser jag på kvittot att öppet köp bara gäller vi obruten förpackning fiR:
Så det är väl bara att bita det sura äpplet.
1-plans tegelvilla med källare från 70-talet. 200kvm uppvärmd yta. Nibe kombipanna med 1000L acc-tankar som eldas med 15kbm ved/år. Handöl kamin som mys/extra-värme kalla dagar. Nyligen köpt en Zibro S1332 LLVP för nyfikenhetens skull.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Zibro S1332
« Svar #5 skrivet: 13 augusti 2011, 13:23:03 »
Fy. Prova att lämna tillbaka! Visa de öppna rören och skrik att kartongen redan var öppnat!

Har du samma nummer på inne som utedel!?
Står det samma gasmängt på skyltarna?
En del av oss råkade ut för ej parade enheter! Lämna, lämna lämna!!!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Tompa-mannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +1/-3
  • Markanläggare sedan 20+ Ã¥r
SV: Zibro S1332
« Svar #6 skrivet: 13 augusti 2011, 13:44:59 »
Jo det verkar stämma med samma gasmängd på båda enheterna.
Måste inomhusenheten sitta högre än utomhusenheten? Jag ska som sagt ha den gillestugan som är i källaren och utomhusenheten kommer att sitta i ungefär samma nivå, men det har ingen betydelse?
1-plans tegelvilla med källare från 70-talet. 200kvm uppvärmd yta. Nibe kombipanna med 1000L acc-tankar som eldas med 15kbm ved/år. Handöl kamin som mys/extra-värme kalla dagar. Nyligen köpt en Zibro S1332 LLVP för nyfikenhetens skull.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Zibro S1332
« Svar #7 skrivet: 13 augusti 2011, 14:17:02 »
Dessa kan sitta hur som. Dock i rakt läge. Använd vattenpass.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Zibro S1332
« Svar #8 skrivet: 13 augusti 2011, 14:22:52 »
Om det är öppna rör och inte snabbkopplingar så måste den vakuumsugas vid montering.
Sen verkar det konstigt att killen i butiken säger att det bara är att koppla in och köra. Förutom att det är olagligt att koppla kylkretsen själv så brukar inte garantin gälla om man har gjort det...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Zibro S1332
« Svar #9 skrivet: 13 augusti 2011, 14:37:19 »
Jag utgick från att det blir en kyltekniker som ska koppla. TS ska bara ansluta till 230 VAC? ;)
« Senast ändrad: 13 augusti 2011, 14:55:02 av kamilenski »
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Tompa-mannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +1/-3
  • Markanläggare sedan 20+ Ã¥r
SV: Zibro S1332
« Svar #10 skrivet: 13 augusti 2011, 15:55:23 »
Jag tog på mig glasögonen och fick se att det stod lite mera på den där lappen på kontakten. Tydligen så var det inte kontakten som bara skulle användas i Danmark utan det som stod med pyttesmå bokstäver. Det var något med jordfelsbrytare osv. Men men, fattar fortfarande inte syftet med 16A säkrat när kabeln med kontakt bara är 1,5mm2. Jag vågar knappt använda 1,5mm2's förlängningskablar till prylar som är på över 2kw, och det är ju typ bara 8,7A.
Manualen stämmer fortfarande inte med antalet kablar i den svarta kabeln som kopplar ute med inne-del. Ska det verkligen bara vara 2 ledare mellan delarna? Det kanske bara är ström till kompressorn, på-av?
1-plans tegelvilla med källare från 70-talet. 200kvm uppvärmd yta. Nibe kombipanna med 1000L acc-tankar som eldas med 15kbm ved/år. Handöl kamin som mys/extra-värme kalla dagar. Nyligen köpt en Zibro S1332 LLVP för nyfikenhetens skull.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Zibro S1332
« Svar #11 skrivet: 13 augusti 2011, 16:07:29 »
Det att pumpen är på över 3kW betyder inte att den förbrukar den strömmen! Den skapar den effekten från uteluften och kompressorn!
Som i sin tur förbrukar ca 1kW! Du har en COP som är över 3! Dvs 1kW in, 3 ut!
Pumpen drar inte så mycket ström!
Och det är en on/off pump. 2 eller snarare 3 ledare  räcker. Fas, nolla o skyddsjord.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Zibro S1332
« Svar #12 skrivet: 13 augusti 2011, 18:33:44 »
Jo, men dom brukar kräva 16A säkring pga att startströmen är ganska hög. Men, som sagt var, dom drar inte så mycket ström under drift så det är ingen risk att anslutningskabeln blir överhettad.

Om inte innehållet stämmer med manualen så är det bara att reklamera - Det har inget med reglerna för öppet köp att göra...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tompa-mannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +1/-3
  • Markanläggare sedan 20+ Ã¥r
SV: Zibro S1332
« Svar #13 skrivet: 13 augusti 2011, 19:50:32 »
Jo det med cop-värdet har jag förstått. Det är ju liksom grejen med en pump ::)
Men visst är det så att den angivna effekten, 900w, är det som den drar momentant. Sedan får man ut upp till 3200w värmeeffekt vid optimalt förhållande som sedan sjunker ju kallare det blir. Det är väl inte så att den alltid ger 3200w effekt men drar från 900w och uppåt, eller? För i såna fall, om den alltid presterar 3,2kw, då hade jag förstått att den ville ha 16A för i worst case scenario så kan man ju få cop1, dvs. 3,2kw in och 3,2kw ut. Men om den bara drar 900W så känns det överdimensionerat. Att den inte har mjukstart känns inte som 2011 >:(
Skyddsjord behöver den väl inte få i en separat ledare inifrån då kylmedierören jordar utedelen i innedelen?
1-plans tegelvilla med källare från 70-talet. 200kvm uppvärmd yta. Nibe kombipanna med 1000L acc-tankar som eldas med 15kbm ved/år. Handöl kamin som mys/extra-värme kalla dagar. Nyligen köpt en Zibro S1332 LLVP för nyfikenhetens skull.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Zibro S1332
« Svar #14 skrivet: 13 augusti 2011, 20:02:12 »
Du ser på plinten om den behöver gul/grön. Dvs jord. Har inte den svarta kabel det?
Och en trög 10A säkring tål 30A under 30sekunder tror jag. Det är bara att köra.
Och mjukstart? Skojar du? I en pump från 1800 telet ;).
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!