Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte av värmepump  (läst 4269 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rollar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT GreenLine 4kW -01
Byte av värmepump
« skrivet: 28 augusti 2009, 09:41:00 »
Jag har en gammal IVT Greenline 4 kW från 1996 utan inbygd VVB.
Den är kopplad till en NIBE VPA200/300 och radiatorkretsen via en växelventil (IVT).

IVTn har krånglat en hel del under årens lopp så nu funderar jag på att byta ut den och det enda som jag hittar utan inbygd VVB är NIBE 11-serien ( 6kW).

Kan jag ersätta den gamla pumpen mot denna utan att göra nåt mer, eller måste jag tänka på nåt speciellt. har läst nånstans att de jobbar på olika sätt ??
Räcker brunnen eller måste jag komplettera med ett hål till ? ( nuvarande är 60 m, kompletterad med en solfångarkets som värmer returvattnet till brunnen).

Har nån någon erfarenhet av detta

// Rollar

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byte av värmepump
« Svar #1 skrivet: 28 augusti 2009, 12:46:46 »
Bosch EPH LW (utan M) finns också att köpa som privatperson. Annars så går det bra att byta ut den mot en Nibe 11XX.

Ska du göra jobbet själv? Både IVT och Thermia har värmepumpar utan inbyggd VVB, men dessa märken går bara att köpa via återförsäljare/installatör.

Brunnen är väl egentligen för klen, du borde nog ha åtminstone 120 m borra totalt till en 6 kW VP. Nu vet jag inte ur mycket din solfångare ger men ska du ändå borra så se till att den är rätt dimensionerad och ta solvärmen som bonus.
« Senast ändrad: 28 augusti 2009, 12:50:07 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte av värmepump
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2009, 12:10:51 »
Bosch EPH LW (utan M) finns också att köpa som privatperson. Annars så går det bra att byta ut den mot en Nibe 11XX.

Ska du göra jobbet själv? Både IVT och Thermia har värmepumpar utan inbyggd VVB, men dessa märken går bara att köpa via återförsäljare/installatör.

Brunnen är väl egentligen för klen, du borde nog ha åtminstone 120 m borra totalt till en 6 kW VP. Nu vet jag inte ur mycket din solfångare ger men ska du ändå borra så se till att den är rätt dimensionerad och ta solvärmen som bonus.
Å andra sidan drar ju inte huset mer idag är igår. ( Men visst, pumpen är effektivare)

Till OP,
Vet du vilken temperatur du har på inkommande brine, som kallast?
/E
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Byte av värmepump
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2009, 20:36:22 »
Vad är det som gör att en modernare kompressor kräver högre temp på brine?
Om den gamla vp:n klarat sig på 60m borra, varför klarar inte en ny det?
Energiuttaget ökar ju inte.

Dessutom hjälper ju solen till att värma brine.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byte av värmepump
« Svar #4 skrivet: 30 augusti 2009, 22:47:17 »
Men om man byter en 4kW mot en 6kW så blir det nog mindre eltillskott och därmed mera effektuttag från berget.

Rollar, du borde skriva mer om huset, storlek, var i Sverige och elförbrukning mm. Det finns ingen statistik om tillskott mm på en sådan gammal VP, men du kanske vet ungefär hur kallt det varit när elpatronerna behövt hjälpa till? Har du möjlighet att gräva ner ytjordvärmeslang? Det vore ett bra sätt att utöka kapaciteten.

Solvärme till brine är kanske bra för att hjälpa borrhålet återhämta sig under sommaren, men det är nog ganska marginell effekt. Det blir ju väldigt lite solvärme under den kallaste perioden.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte av värmepump
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2009, 00:54:20 »
Vad är det som gör att en modernare kompressor kräver högre temp på brine?
Om den gamla vp:n klarat sig på 60m borra, varför klarar inte en ny det?
Energiuttaget ökar ju inte.

Dessutom hjälper ju solen till att värma brine.

Ev är pumpen modernare och har högre COP , dvs tar ut mer ut marken. /E
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byte av värmepump
« Svar #6 skrivet: 31 augusti 2009, 06:10:15 »
Vad är det som gör att en modernare kompressor kräver högre temp på brine?
Om den gamla vp:n klarat sig på 60m borra, varför klarar inte en ny det?
Energiuttaget ökar ju inte.

Dessutom hjälper ju solen till att värma brine.

En modernare VP har högre COP, d.v.sa. den tar mindre el, och plockar mer energi ur borran.
Dessutom så har en ny värmepump troligen högre uteffekt, i vart fall om du tittar på Nibes serier så blir det högre uteffekt, även detta innebär ett högre energiuttag.
Bortsett från att berget skall kunna leverera den värme du behöver så skall även slangen kunna göra det, om du plockar ut för hög effekt/m slang så kommer trögheten i slangen och borrans vatten att göra att brine inte hinner värmas till bergets temperatur (förmodligen inte ens i närheten) när kompressorn går.

Varje grad kallare brine du matar kompressorn med, ger den ca 3% lägre verkningsgrad, du förlorar alltså pengar på att överbelasta en klen borra.
Man brukaar sällan plocka ut mer än max 45 W/m borrhål, inte ens i sydligaste Sverige.

Solen bidrar inte just med nåt när du verkligen behöver, däremot kan den hjälpa till att tina ett bottenfruset hål under sommarmånaderna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rollar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT GreenLine 4kW -01
SV: Byte av värmepump
« Svar #7 skrivet: 31 augusti 2009, 20:05:30 »
Jag fick några frågor om nuvarande installation.

Jag hade som kallast i vintras - 2.9 grader. in från borran.
I slutet av vintern har jag behövt tillskott från ca: 0 grader ute temp.

Jag bor i mellansverige, (Karlskoga), och har 110 m2 ovan jord  + 90 m2 uppvärmd källare + 35 m2 uppvärmt garage ( +15)
Jag har tidigare gjort av med  ca:16000 kWh per Ã¥r men efter solinstallationen med förvärmning av VV + Höjning av brine temp kommit ner till 14000 kWh. (Det är en mycket enkel solpanel med pooluppvärmningsslang under glas i en trälÃ¥da. Dumpar till borran om det blir med än 60 grader och det hände inte mÃ¥nga gÃ¥nger i sommar)
Jag hade ca: 26000 kWh innan pumpen installerades.

Tack för alla tips , mottager gärna fler ....

// Rollar

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte av värmepump
« Svar #8 skrivet: 01 september 2009, 22:59:06 »

Det låter inte som ett borrhål du skall försöka ta ut mer energi ur.

det låter som en komplett nyinstallation om du ger dig i kast med detta.

har du styrd ventilation?
kan du koppla in en FLM?

/E
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byte av värmepump
« Svar #9 skrivet: 02 september 2009, 08:48:12 »
Jag tror du kan komplettera med en borra till på ca 70-80 m och parallellkoppla hålen. När belastningen på den gamla borran minskar så kommer den att återhämta sig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rollar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT GreenLine 4kW -01
SV: Byte av värmepump
« Svar #10 skrivet: 02 september 2009, 12:01:17 »
Jag har inte styrd ventillation.
Huset är från 1964.
En FLM såg intressant ut, den ska jag studera vidare.

Om jag boorar ett hål till föreslås parallell koppling av hålen , varför inte serie ???
Vad kan ett extrahål kosta per metern , typ ? 200:- med slang ??


// Rollar

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byte av värmepump
« Svar #11 skrivet: 02 september 2009, 12:08:47 »
Borrning ned till berg ca 600 kr/meter.
Borrning i berg ca 300 kr/meter inkl slang.

Kan vara både lite billigare, och lite dyrare.
Rotavdraget gäller för borrning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byte av värmepump
« Svar #12 skrivet: 02 september 2009, 12:40:28 »
Om jag boorar ett hål till föreslås parallell koppling av hålen , varför inte serie ???

De blir olika belastade om de ligger i serie, den borran som är först på KB-ut blir hårdare belastad. Man bör koppla ihop parallellkoplade hål inne i huset med instrypningsventiler så att man kan styrpa in så att returtemp från borrorna blir ungeför lika.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte av värmepump
« Svar #13 skrivet: 02 september 2009, 20:23:24 »
Jag har inte styrd ventillation.
Huset är från 1964.
En FLM såg intressant ut, den ska jag studera vidare.

Om jag boorar ett hål till föreslås parallell koppling av hålen , varför inte serie ???
Vad kan ett extrahål kosta per metern , typ ? 200:- med slang ??

Om du inte har ett ventilationssystem med gemensamt utsug, så är det en resa att få en flm på plats.
- Borra ett hål till...

/E
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!