Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken pump och hur mÃ¥nga???  (läst 14763 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zaphire

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ulricehamn
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Jag tänker, alltsÃ¥ finns jag.
Vilken pump och hur många???
« skrivet: 27 november 2005, 11:47:51 »
Hejsan!

Vi har precis köpt ett hus på 154 kvm (1 ½ plan). Nu värms det upp av direktverkande el. Men vi vill sätta in en luftvärmepump. Men frågan är hur många som krävs.

Vi har funderingar på att sätta in en braskamin i nedervåningen. Så jag undrar om det verkligen kommer att behövas en pump även på övervåningen?
Vilket märke är isf bäst? Jag tror att det lutar åt Panasonic. Men vilken av dem har jag ingen aning om.


Jag vore mycket tacksam om jag kunde få så många råd som möjligt!


Mvh / Linda a:gl
Sparade pengar är tjänade pengar.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken pump och hur många???
« Svar #1 skrivet: 27 november 2005, 11:55:09 »
Som vanligt hänvisar jag till Råd&Röns test av llvp utfört av SP, deras senaste test kom ut under hösten, där finns möjlighet att studera jämföra mm
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Vilken pump och hur många???
« Svar #2 skrivet: 27 november 2005, 12:02:00 »
Hej Linda, värmen stiger (mer än jag trodde). Så pumpen skall du försöka placera så centralt som möjligt på nedervåningen (hoppas du har en öppen trappa till övervåningen, men det har du väl?).
Och eftersom dom låter (mer som blåst än mekaniskt) när dom verkligen jobbar, så helst inte i något sällskapsrum eller matrum etc.
Gärna i hallen/entrén där man bara "passerar" in och ut (det gjorde vi).
Vilken pump som är bäst? Tja, jag vet en som är bra.  ;)  *roflmao*
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Zaphire

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ulricehamn
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Jag tänker, alltsÃ¥ finns jag.
SV: Vilken pump och hur många???
« Svar #3 skrivet: 27 november 2005, 12:18:00 »
Oki!

Tack för svaren!

Jag har en öppen trappa. Och har funderingar på att isf placera pumpen ovanför ytterdörren så att den blåser luft upp för trappan. Trappan är strax vänster om dörren.
 
Men den som installerar pumpen Ã¥t en borde ju veta var den bästa placeringen är  :-\

SÃ¥ det skulle kanske räcka med en pump där nere?  Sc:,h



 a:gl
Sparade pengar är tjänade pengar.

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Vilken pump och hur många???
« Svar #4 skrivet: 27 november 2005, 14:26:31 »
Hej Linda, värmen stiger (mer än jag trodde). Så pumpen skall du försöka placera så centralt som möjligt på nedervåningen (hoppas du har en öppen trappa till övervåningen, men det har du väl?).
Och eftersom dom låter (mer som blåst än mekaniskt) när dom verkligen jobbar, så helst inte i något sällskapsrum eller matrum etc.
Gärna i hallen/entrén där man bara "passerar" in och ut (det gjorde vi).
Vilken pump som är bäst? Tja, jag vet en som är bra.  ;)  *roflmao*

Kan verkligen instämma med att man bör installera i hall eller på ställe där man inte vistas överdrivet mycket. Sovrum eller vardagsrum skulle jag inte vilja ha min iaf. Kan fungera bra när det är varmt ute och fläkten småputtrar. Men sen när kylan kommer, då blåser det så toupén lyfter.

Förresten...är det Linda på bilden  :o eller är det bara en ängel?
« Senast ändrad: 27 november 2005, 23:23:10 av Panasonic E9 »

Utloggad Zaphire

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ulricehamn
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Jag tänker, alltsÃ¥ finns jag.
SV: Vilken pump och hur många???
« Svar #5 skrivet: 27 november 2005, 18:00:32 »
Det vore ju verkligen bra om man bara skulle behöva en pump  :) Vet ju att värmen sprider sig uppÃ¥t. FÃ¥r bara hoppas att det blir tillräckligt varmt  ::)

Hahah! Det är jag på bilden :) Ingen ängel :P



 a:gl
Sparade pengar är tjänade pengar.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Vilken pump och hur många???
« Svar #6 skrivet: 27 november 2005, 20:03:30 »
Hejsan!

Vi har precis köpt ett hus på 154 kvm (1 ½ plan). Nu värms det upp av direktverkande el. Men vi vill sätta in en luftvärmepump. Men frågan är hur många som krävs.

Vi har funderingar på att sätta in en braskamin i nedervåningen. Så jag undrar om det verkligen kommer att behövas en pump även på övervåningen?
Vilket märke är isf bäst? Jag tror att det lutar åt Panasonic. Men vilken av dem har jag ingen aning om.


Jag vore mycket tacksam om jag kunde få så många råd som möjligt!


Mvh / Linda a:gl
Angående märke kan man nästan välja efter designe o pris, bara det är ett erkänt märke dock.

Du nämde panasonic, då ska du satsa på en 6,5kW det tjänar du på. En 5kW är för liten anser jag, speciellt när man kollar priset mellan maskinerna. (ca2000:- vid hel installation)

Det man även kan göra är att sätta in en värme förflyttare i det bortre hörnet mellan våningarna om man inte blir nöjd med värme spridningen.

/Rickard

Utloggad ferrit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +8/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken pump och hur många???
« Svar #7 skrivet: 28 november 2005, 08:22:19 »
Hejsan!

Vi har precis köpt ett hus på 154 kvm (1 ½ plan). Nu värms det upp av direktverkande el. Men vi vill sätta in en luftvärmepump. Men frågan är hur många som krävs.

Vi har funderingar på att sätta in en braskamin i nedervåningen. Så jag undrar om det verkligen kommer att behövas en pump även på övervåningen?
Vilket märke är isf bäst? Jag tror att det lutar åt Panasonic. Men vilken av dem har jag ingen aning om.


Jag vore mycket tacksam om jag kunde få så många råd som möjligt!


Mvh / Linda a:gl
Angående märke kan man nästan välja efter designe o pris, bara det är ett erkänt märke dock.

Du nämde panasonic, då ska du satsa på en 6,5kW det tjänar du på. En 5kW är för liten anser jag, speciellt när man kollar priset mellan maskinerna. (ca2000:- vid hel installation)

Det man även kan göra är att sätta in en värme förflyttare i det bortre hörnet mellan våningarna om man inte blir nöjd med värme spridningen.

/Rickard


Har kört en Panasonic E9DKE nu i 2 månader och är nöjd efter de förutsättningar jag hade. Bor i ett sutteränghus från 70-talet gjort i betong och tegel. Planlösningen är då inte optimal för en värmepum men jag monterade den i nedre våningen. Den värmer hela nedre våningen utan problem (har aldrig haft så varmt) men värmen orkar inte riktigt upp på övrevåningen nu när minusgraderna kommer. Jag hade nu aldrig trott att den skulle klara det. Det jag nu kan se efter läst på forumet så hade jag kanske valt en större pump och då kanske klarat hela huset. Vem vet. Nu kostar ju en större pump mer så det är ju också en fråga att bedömma.
För att klara övervåningen värmer jag med en braskamin.

Alltså, jag är nöjd så här långt efter de förväntningar jag hadde.( kanske skulle köpt större pump idag...)

Trähus (84m2) 1994, i Dalarna, direkt El,Toshiba RAS-B10SKVP-E sedan Nov.2008

Utloggad Zaphire

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ulricehamn
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Jag tänker, alltsÃ¥ finns jag.
SV: Vilken pump och hur många???
« Svar #8 skrivet: 28 november 2005, 14:47:06 »
Tack för svaren!

Det jag kommer att göra är nog att köpa mig en pump som klarar att värma över 200 kvm, och sätta den på nedervåningen. Det borde, vad jag förstått, räcka för att värma övervåningen. Tillsammans med en braskamin ska detta nog funka.

Vilket märke det blir återstår att se. Men det lutar åt en Panasonic.

Så är det någon som kan komma med ett tips på en rejäl Panasonic pump som täcker mina behov vore jag mycket tacksam!!


 a:gl
Sparade pengar är tjänade pengar.

Utloggad Matsa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: norrköping
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken pump och hur många???
« Svar #9 skrivet: 28 november 2005, 21:54:52 »
 :)
Om du vill försöka värma huset så långt som möjligt med L/L pump ,så är nog ett alternativ 2 st pumpar Ex 1 st 5kw nere + en st 5kw övre plan.
Ev en kraftigare på nedre plan .
2 pumpar borde medföra att du inte behöver köra på så högt fläktvarv så ofta (mindre oljud), mer effekt totalt när det blir kallt,den 2a pumpen på övre plan kan vara trevligt att köra kyla med på sommaren (oftast varmt på övervåning på sommaren).
Men  ... finns alltid ett men  ;D Enligt mig så är en förutsättning för att få nån ekonomi i 2 pumpar att man köper billigt (ev monterar själv ,eller kompisar).
Ska man värma 2 plan med 1 pump så krävs det nog litet hus,  ingen ventilation som stör , välisolerat, bra planlösning, en kraftig pump :D
Suterräng hus ca 250 bo yta + 80 garage pannrum mm =330 m2 tot yta . 40 kw vedpanna + 1000l acctankar. Nu även en Panasonic CS-E9DKE pump.
MCP,COMPTIA A+,Industrielektriker,installations elektriker,processoperatör !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken pump och hur många???
« Svar #10 skrivet: 28 november 2005, 22:04:42 »
Jag håller med, bli inte besviken om en enda värmepump i nedre plan inte räcker till för ert hus.

Två värmepumpar eller en multipum (med två innedelar) skulle nog fungera bättre, men då stiger priset och pay-offtiden blir längre (innedel 2 eller värmepump 2 kommer inte att bli riktigt lika lönsam som värmepump 1 om du förstår hur jag menar.

Jag tycker ni kan börja med en värmepump, skulle den inte räcka till på långa vägar så blir det lönsamt med ytterligare en senare, funkar den första till belåtenhet även för övre plan så är det lungt.

Att en värmepump skulle kunna värma ert hus när det blir -15º kallt tror jag inte på, de ger då (en bra en) ca 3 kW, vilket inte räcker för att värma mer än 150 m2.

Som sagt, börja med en (stor), se hur det blir.

Lycka till!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Vilken pump och hur många???
« Svar #11 skrivet: 28 november 2005, 22:35:02 »
Inte säkert att det blir dubbelt så lönsamt att sätta in två pumpar!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken pump och hur många???
« Svar #12 skrivet: 28 november 2005, 23:53:09 »
Det var ju precis det jag skrev, och därför jag rÃ¥dde henne att börja med en för att se om den räcker till.  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zaphire

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ulricehamn
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Jag tänker, alltsÃ¥ finns jag.
SV: Vilken pump och hur många???
« Svar #13 skrivet: 29 november 2005, 00:54:33 »
Tack ytterligare än en gång för era svar!


Jag fÃ¥r testa och se hur det kommer att fungera med en pump endast pÃ¥ nedervÃ¥ningen. Tillsammans med en kamin kommer det kanske att räcka förhoppningsvis..  Sc:,h

FÃ¥r se om jag kan lista ut vilken som är den mest prisvärda pumpen  :-\



 a:gl
Sparade pengar är tjänade pengar.

Utloggad Zaphire

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ulricehamn
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Jag tänker, alltsÃ¥ finns jag.
SV: Vilken pump och hur många???
« Svar #14 skrivet: 29 november 2005, 01:25:09 »
Jag funderar lite pÃ¥ vad det är för skillnad pÃ¥ de vanliga Panasonic pumparna och Panasonic Inverter.. Inverter verkar ju vara lite effektivare.. eller har jag fel?  b00k
Om nÃ¥gon känner för att förklara det lite närmare vore jag evigt tacksam  studs





 a:gl
Sparade pengar är tjänade pengar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!