Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köp av luft/vatten????  (läst 4493 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gola

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Köp av luft/vatten????
« skrivet: 29 september 2006, 11:53:19 »
Hej!
Jag bor i en liten villa i Sth. och ska köpa en l/v värmepump. Vilket fabrikat håller bäst och ger minst problem? En del pumpar går ner till -20 (t.ex. IVT) och andra till bara -15. Spelar det någon roll, och vilken drar mist energi? Vad ska jag köpa???
Tack för hjälp.
Göran.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Köp av luft/vatten????
« Svar #1 skrivet: 29 september 2006, 22:02:12 »
Svårt att säga med den knapphändiga informationen.
Ett säkert kort är CTC, deras grejer verkar de flesta vara nöjda med, iaf här på forumet.

Hur stort hus?
Hur stort effektbehov (värme, varmvatten) ?

1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Wlagom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Köp av luft/vatten????
« Svar #2 skrivet: 30 september 2006, 14:34:27 »
Det finns nog inget enskilt fabrikat som håller bäst och ger minst problem. Valet av vp beror på vad du har för energiförbrukning idag, vilket hus du bor i, vilket uppvärmningssystem vp skall kopplas ihop med, hur händig är du själv o.s.v....o.s.v.

Hela forumet är en gigantisk arena för jakt efter kW och kr, fast nog verkar ibland spelet vara roligare än själva målet

För övrigt tycker jag som Maud Olofsson: den bästa kilowaten är den som inte finns.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Köp av luft/vatten????
« Svar #3 skrivet: 30 september 2006, 14:44:18 »
Min Airwell fungerar bra, ska återkomma senare.., men hit-tills fungerar det bra...

mvh humlan.

Utloggad Wlagom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Köp av luft/vatten????
« Svar #4 skrivet: 30 september 2006, 15:14:48 »
Humlan
har följt dina beslutsvåndor och byggturer. Blev nästan sugen själv på en Airwell, men deras närvaro i Stockholm tycks vara esoterisk, dvs mer i anden än i verkligheten.

Har tänkt mig installera rubbet på egen hand och då går det inte att ha ett kylmedium i en krets mellan in- och utsidan av huset. Så det blir nog en ecoair eller kanske den nya nibe, vem vet?

Hur fungerar ditt reglersystem?

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Köp av luft/vatten????
« Svar #5 skrivet: 30 september 2006, 16:50:31 »
Jaa, Du.., hur fungerar mitt reglersystem  Sc:,h  FÃ¥r väl säga med handkarft dÃ¥. Jag är ju en sÃ¥n som härjat med solfÃ¥ngare Ã¥ annat sen 90-talet. Du fÃ¥r frÃ¥ga innovatörerna hur allt hänger ihop...

mvh humlan.

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köp av luft/vatten????
« Svar #6 skrivet: 01 oktober 2006, 13:47:05 »
Hej wlagom. jag installerade en co2a själv i våras, det var en enkel maskin att installera själv. inget krongel med köldmedia. den funkar väldigt bra tycker jag, inte ett krongel efter att jag fått till inställningarna hittills.

//Ulfons//
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Köp av luft/vatten????
« Svar #7 skrivet: 01 oktober 2006, 15:33:30 »
Ang reglersystem, sÃ¥ har jag (tro´t eller ej) försökt att sätta mig in i problematiken. Men det verkar finnas alltför mÃ¥nga Ã¥ spridda Ã¥sikter om vad som fungerar bäst, sÃ¥ jag har inte kunnat hitta nÃ¥n bra lösning.. Eller i vart fall, inget som direkt verkar passa in hos mig. Jag nöjer mig med att skruva lite manuellt, jag har ju en viss erfarenhet av hur allt ska ställas in, för att det ska bli bÃ¥de varmt, Ã¥ finnas varmt vatten. Säkert oekonomiskt, Ã¥ i allra högsta grad, "gammeldags"  :) Men jag har en känsla av att en modern styrenhet, skulle fÃ¥ ett spel pÃ¥ mig, Ã¥ de varierande temperaturer som är fallet hos mig. Ved/sopeldning-solvärme-värmepump i en salig blandning, sÃ¥ tempen i pannan är minst sagt flytande  ;D

mvh humlan.

Utloggad Wlagom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Köp av luft/vatten????
« Svar #8 skrivet: 01 oktober 2006, 18:03:27 »
Ulfons
Har kollat co2-an men fegade ur, blev rädd att effekten inte skulle räcka till och så blev jag även lite ängslig för oprövad teknik

Hur funderade du när du gjorde ditt val?

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Köp av luft/vatten????
« Svar #9 skrivet: 01 oktober 2006, 18:29:26 »
Ulfons
Har kollat co2-an men fegade ur, blev rädd att effekten inte skulle räcka till och så blev jag även lite ängslig för oprövad teknik

Hur funderade du när du gjorde ditt val?


Jag utgick frÃ¥n att hitta nÃ¥t som kunde värma min acktank/sol/elpanna, pÃ¥ enklast möjliga sätt. Som jag gjort med olja, ved Ã¥ solfÃ¥ngarna under ett antal Ã¥r. Till det behövs inget inverter-styrt, utan vilken pump som helst duger bra. Att hÃ¥lla en jämn temp i pannan är inget mÃ¥ste, utan allt som behövs, är att det finns nÃ¥t som orkar hÃ¥lla tempen pÃ¥ den nivÃ¥ som behövs för vv Ã¥ värme. Eftersom det är slingor Ã¥ ingen beredare, sÃ¥ behövs inget för att hindra legionella bakterierna att föröka sig, slingor töms ju innan det problemet uppstÃ¥r. Sen ville jag ha nÃ¥t som växlade över värmen pÃ¥ insidan, Ã¥ dÃ¥ försvann de flesta alternativen, tyvärr. Att jag sen kom i kontakt med en person som förklarade ett Ã¥ annat, gjorde att valet föll pÃ¥ Airwellen. Nu är ju det här helt oprövat, sÃ¥ jag kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag gjort rätt, men hittillls sÃ¥ fungerar det som jag tänkt. Du fÃ¥r hÃ¥lla koll pÃ¥ det jag skriver, eller ställa frÃ¥gor, sÃ¥ ska jag svara sÃ¥ gott det gÃ¥r. Det är fan inte sÃ¥ enkelt, men med tiden sÃ¥ kommer svaren Ã¥xÃ¥  :)

mvh humlan.

Utloggad Wlagom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Köp av luft/vatten????
« Svar #10 skrivet: 01 oktober 2006, 18:42:11 »
Humlan

Enkelheten är en mkt tilltalande princip.

För egen del funderar jag på att eventuellt klara mig utan reglerdator. Eftersom jag i skrivande stund lutar åt en figher eller ecoair så är det SMO10 och Ecologic som står under luppen.

Det som gäller för dagen är en l/v + 500 L acktank och vanlig shuntautomatik. Fördelen är att
systemet kan till att börja med köras igång även utan investeringen i shuntautomatiken, så att man i början får ställa in shunten manuellt. Då får jag chansen och prova min ide´med fast kondensering mot en låg temp, 40-45 ºC (har golvärme) i tanken. Fast kondensering klarar ju pumpen själv med sin inbyggda reglering
Fungerar det så automatiserar jag shunten, fungerar det inte så köper jag en dator och kör flytande kondensering med ackumulatortanken som en elpanna.

Är dock inte helt säker pÃ¥ att mitt resonemang kring fastkondensering mot en lÃ¥g temperatur hÃ¥ller hela vägen.  Har ställt frÃ¥gan i en annan trÃ¥d sÃ¥ sÃ¥ det klarnar väl sÃ¥ smÃ¥ningom.

Varför är det viktigt för dig att ha värmeväxlaren inomhus? Får du ofta strömavbrott?

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köp av luft/vatten????
« Svar #11 skrivet: 01 oktober 2006, 18:52:53 »
Svar till wlagom!

jag kollade runt på lite olika anläggningar, och fick uppfattningen om att de flesta anläggningar har ganska lika prestanda. det är en smaksak vad man vill ha, jag var lite inne på ctc först för det har man fått känslan av att det är bra grejor på vanliga olje/ved pannor. Och panndelen på sanyo är igrunden en ctc, att valet föll på sanyo var att den var enkel att installera själv då ingen fackman behövdes för köldmedia. Det är även enkelt om man skall göra någon form av renovering av huset att koppla bort utomhusdelen och flytta den utan att behöva hjälp av kylteckniker. Samt att dom lovade bra värden på den, och hittills bland dom jag kollat med i bekantskapskretsen så har ingen av deras anläggningar visat något som gör att jag ångrat mitt val.

            //Ulfons//
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Köp av luft/vatten????
« Svar #12 skrivet: 01 oktober 2006, 18:58:49 »
Jag lÃ¥ter bli att svara pÃ¥ det som gäller automatik, vet inte om jag ens begriper "halvsju" om det  :) Nu har dom byggt om hela vÃ¥r elförsörjning, sÃ¥ nu fungerar allt otroligt bra. Men varför jag vill ha värmeväxlingen pÃ¥ insidan, boreor pÃ¥ att det är där där det stora haveriet möjligen ska kunna inträffa. Pajar nÃ¥t nu, har jag chansen att begränsa skadorna, inte säkert, men ändÃ¥ större än med ett annat system. Slipper jag ta hänsyn til vp, kanske, säger kanske, sÃ¥ kan jag elda med olja eller ved, men det funkar inte om jag ansluter direkt mot vp. Hmm, har jag förklarat begripligt eller?

mvh humlan.

Utloggad Wlagom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Köp av luft/vatten????
« Svar #13 skrivet: 01 oktober 2006, 19:47:19 »
Humlan

Ser du värmeväxlaren som den svaga länken?


Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Köp av luft/vatten????
« Svar #14 skrivet: 01 oktober 2006, 20:06:03 »
Humlan

Ser du värmeväxlaren som den svaga länken?



Det BÖR vara den svaga länken, men jag är inte riktigt säker pÃ¥ hur jag ska svara. En plattvärmeväxlare idag, har inte sÃ¥ stora förluster, att det bara rakt av gÃ¥r att peka ut den som en stor felkälla. SÃ¥ görs allt rätt, är den knappast nÃ¥n mer bov än nÃ¥t annat, om man räknar pÃ¥ förluster i överföringen. Det finns ju alltid en massa sätt att koppla ihop sakerna pÃ¥, Ã¥ det gör ju att det blir omöjligt att säga vad som kommer att bli slutresultatet. Jag tror pÃ¥ det jag gör, blir det skit, sÃ¥ är det inte det första jag misslyckas med. Men vad fan, "the show must go on" sÃ¥ jag kommer igen  :) ;)

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!