Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köldbärarpumpen har skurit ......  (läst 33547 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Köldbärarpumpen har skurit ......
« Svar #75 skrivet: 10 januari 2014, 10:07:18 »
Igår kapade och pluggade jag bypassen och modifierade styrsystemet så att det nu är den interna cirkulationspumpen som ensam sköter cirkulationen på varma sidan på samma sätt som i Nibes och Thermias pumpar. Jag upptäckte att jag var tvungen att ställa upp hastigheten på pumpen ett snäpp för att få bra deltaT så minskningen i elförbrukning blir inte så stor som jag hade räknat med. Det gör också att när kompressorn inte går kommer elförbrukningen att öka. Tidigare skötte den externa pumpen cirkulationen via bypassen, nu gör den interna pumpen arbetet men med högre elförbrukning.

Lite mätningar studier av datablad visar att när kompressorn går (ca 4000 h/år) och alltså både inre och yttre värmebärarpumparna går drar de 57 W. Båda gick med lägsta hastighet. När kompressorn inte går och enbart yttre värmebärarpumpen går (ca 2000 h/år) drar den ca 25 W. Efter kapningen av bypassen drar inre pumpen 46 W i läge 2. Över året blir elförbrukningen densamma. Den lilla vinsten när kompressorn går uppvägs av den högre förbrukningen när kompressorn står still och radiatorvattnet cirkuleras. Genom att byta den inre pumpen mot en elsnål variant är det möjligt att minska elförbrukningen med ca 200 kWh/år.

SÃ¥ jag beställde en Wilo Yonos Pico 25/1-4 130 som installerades igÃ¥r. Den drar 17 W vid vid ungefär samma deltaT pÃ¥ värmebäraren som det var tidigare. Jag räknar med att värmepumpens elförbrukning lite mer än 400 kWh/Ã¥r vilket är ungefär 6 %. 

Ã…terbetalningstiden är inte mycket att hurra för (säkert längre än värmepumpens Ã¥terstÃ¥ende livslängd) men det har varit ett intressant projekt. Starten var egentligen att jag monterade en packning fel efter att ha servat köldbärarpumpen sÃ¥ att den läckte. Det gjorde att jag köpte en ny sÃ¥dan. Sen blev det ungefär som att ta sig igenom HallandsÃ¥sen, har man väl börjat verkar det enklast att fortsätta även fast det inte blir riktigt som man har tänkt sig det. Ny köldbärarpump krävde ett mellanrelä som resulterade i en lÃ¥da med gott om plats för fler reläer. Det fÃ¥r mig att kapa bypassen dÃ¥ detta kräver en and/or-funktion med reläer för att styra värmebärarpumpen. Det ger inte den förbättring jag har räknat med vilket leder till köp av ny värmebärarpump.   

Hade jag kunnat få bort locket på elektronikboxen på nya värmebärarpumpen hade jag förmodligen försökt ordna så att den gick på lägre fart när kompressorn inte gick men radiatorvattnet cirkulerades. Då det bara skulle spara ca 20 kWh/år kan det vara lika bra att lockets öppnande förblir en gåta.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Köldbärarpumpen har skurit ......
« Svar #76 skrivet: 10 januari 2014, 11:29:36 »
Hade jag kunnat få bort locket på elektronikboxen på nya värmebärarpumpen hade jag förmodligen försökt ordna så att den gick på lägre fart när kompressorn inte gick men radiatorvattnet cirkulerades. Då det bara skulle spara ca 20 kWh/år kan det vara lika bra att lockets öppnande förblir en gåta.

Eftersom jag snart skall installera arbetstank i stugan, och därmed en extern pump, har jag köpt en Wilo Stratos Pico 1-6, hade jag en fundering på om man skulle kunna fixa nåt liknande det som Stiebel-Eltron har, "pump cykler", där den externa pumpen går 5 minuter och står stilla olika länge beroende på utetemperaturen, längre ju varmare det är.

Det skulle man ju kunna fixa utan att göra ingrepp i pumpen, och uppnå i stort sett samma funktion som varvtalsreglering med olika driftsfall, oberoende av pumptyp.

Hmm, det kanske kan vara en finess till Logger-2020? Att styra ett relä som styr en cirkpump beroende pÃ¥ utetemp, och framledning frÃ¥n VP:n, sÃ¥ pumpen alltid gÃ¥r när VP:n laddar.  8)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Köldbärarpumpen har skurit ......
« Svar #77 skrivet: 10 januari 2014, 12:53:22 »
Har också varit inne på det men priserna på tidreläer avskräcker.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Köldbärarpumpen har skurit ......
« Svar #78 skrivet: 31 januari 2014, 19:03:58 »
Nu har jag gjort mÃ¥nadsavläsningen för januari. Pumpen gick 628 timmar och drog i snitt 1,47 kW per kompressortimme inklusive cirkulationspumpar. Tidigare mÃ¥nader med ungefär samma antal drifttimmar har förbrukningen varit 1,55 kW. De nya cirkulationspumparna har alltsÃ¥ sänkt förbrukningen. Värmebärarpumpen byttes in bit in i januari sÃ¥ det är nÃ¥gra kWh högre förbrukning än om den hade varit i drift hela mÃ¥naden. Det verkar som om deltaT pÃ¥ köldbäraren är lägre nu än tidigare (köldbärargivarna lever sitt eget liv utom min kontroll). Det pÃ¥verkar förÃ¥ngningstemperaturen vilket pÃ¥verkar kompressorns elförbrukning. Ändringen där har jag ingen uppfattning om. Jämför jag enbart cirkulationspumparnas elförbrukning enligt mätningar och datablad skulle skillnaden vara ca 100 W. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Köldbärarpumpen har skurit ......
« Svar #79 skrivet: 31 januari 2014, 19:14:32 »
Vad tar det 5 år sen blir det vinst eller fortare borde det gå eftersom din cp gick sönder och måste bytas ändå.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Köldbärarpumpen har skurit ......
« Svar #80 skrivet: 31 januari 2014, 19:19:28 »
10 år till breakeven. Jag lyckades få igång köldbärarpumpen men den läckte och då tyckte jag det var lika bra att köpa en ny. Sen gav det ena det andra och det blev en rätt ordentlig modifiering av pumpen. I onödan då läckaget i köldbärarpumpen berodde på att jag hade monterat en packning fel. Hade packningen hamnat rätt hade jag kört vidare med gamla pumparna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Köldbärarpumpen har skurit ......
« Svar #81 skrivet: 06 november 2014, 14:59:48 »
Lite uppdatering. För två veckor sedan stannade pumpen pga att lågtryckspressostaten löste ut. Kvitterade larmet och den gick igång igen. Någon dag senare stannade den igen och då upptäckte jag att det var köldbärarpumpen som inte gick, indikatorlampan blinkade. Genom att knacka lite på pumpen gick den igång.

I morse var det dags igen. Jag fick inte igÃ¥ng den och det finns ingen möjlighet att komma Ã¥t motoraxeln sÃ¥ jag fick demontera pumpen. Plockade isär pumpen (en Lowara ARTeco Basic 6-25/180) vilket var mycket lätt när jag väl hade fÃ¥tt loss den (den delen var inte lätt, trÃ¥ngt och muttern till nedre kopplingen hade korroderat fast). Pumpen  var ren inuti, bara lite rostbeläggning som jag torkade bort. Tittade ocksÃ¥ pÃ¥ filtret där det var lite rostflagor, förmodligen frÃ¥n förra pumpen. Monterade köldbärarpumpen och körde en luftningscykel enligt instruktionsbroschyren med separat elmatning innan jag startade värmepumpen. Nu gÃ¥r värmepumpen, för säkerhets skull fÃ¥r köldbärarpumpen gÃ¥ hela tiden nÃ¥gon dag.

Lite trist att den krÃ¥nglade efter bara ett Ã¥rs drift. Ännu tristare var att det inte gick att hitta nÃ¥gon förklaring till krÃ¥nglet. Ska tillverka ett verktyg sÃ¥ jag kan lossa motor med pumphjul frÃ¥n pumphuset utan att behövs skruva loss hela pumpen. Det kommer att underlätta service avsevärt. KrÃ¥nglar den en gÃ¥ng till ska jag först ta fram vinkelslipen och skära ur ett stycke av höger sidoplÃ¥t sÃ¥ att det blir lättare att komma Ã¥r köldbärarpumpen. 
« Senast ändrad: 06 november 2014, 15:01:56 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Köldbärarpumpen har skurit ......
« Svar #82 skrivet: 07 november 2014, 13:21:11 »
Otroligt, det måste vara föroreningar i vattnet. Kanske du kan sätta ett riktigt filter (en tid) och inte bara en sil?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Köldbärarpumpen har skurit ......
« Svar #83 skrivet: 09 november 2014, 19:23:10 »
Jag tror snarare på rost från gamla cirkulationspumpens pumphus. Det var inte så vackert inuti.

Nu har cirkulationspumpen gått några dagar av och till med kompressorn utan problem. Får hoppas att det fortsätter så. Skulle det inte göra det så har jag nu ett verktyg för att lossa motorn från pumphuset.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!