Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Roland
« skrivet: 09 november 2014, 19:23:10 »

Jag tror snarare på rost från gamla cirkulationspumpens pumphus. Det var inte så vackert inuti.

Nu har cirkulationspumpen gått några dagar av och till med kompressorn utan problem. Får hoppas att det fortsätter så. Skulle det inte göra det så har jag nu ett verktyg för att lossa motorn från pumphuset.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 07 november 2014, 13:21:11 »

Otroligt, det måste vara föroreningar i vattnet. Kanske du kan sätta ett riktigt filter (en tid) och inte bara en sil?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 november 2014, 14:59:48 »

Lite uppdatering. För två veckor sedan stannade pumpen pga att lågtryckspressostaten löste ut. Kvitterade larmet och den gick igång igen. Någon dag senare stannade den igen och då upptäckte jag att det var köldbärarpumpen som inte gick, indikatorlampan blinkade. Genom att knacka lite på pumpen gick den igång.

I morse var det dags igen. Jag fick inte igång den och det finns ingen möjlighet att komma åt motoraxeln så jag fick demontera pumpen. Plockade isär pumpen (en Lowara ARTeco Basic 6-25/180) vilket var mycket lätt när jag väl hade fått loss den (den delen var inte lätt, trångt och muttern till nedre kopplingen hade korroderat fast). Pumpen  var ren inuti, bara lite rostbeläggning som jag torkade bort. Tittade också på filtret där det var lite rostflagor, förmodligen från förra pumpen. Monterade köldbärarpumpen och körde en luftningscykel enligt instruktionsbroschyren med separat elmatning innan jag startade värmepumpen. Nu går värmepumpen, för säkerhets skull får köldbärarpumpen gå hela tiden någon dag.

Lite trist att den krånglade efter bara ett års drift. Ännu tristare var att det inte gick att hitta någon förklaring till krånglet. Ska tillverka ett verktyg så jag kan lossa motor med pumphjul från pumphuset utan att behövs skruva loss hela pumpen. Det kommer att underlätta service avsevärt. Krånglar den en gång till ska jag först ta fram vinkelslipen och skära ur ett stycke av höger sidoplåt så att det blir lättare att komma år köldbärarpumpen. 
Skrivet av: Roland
« skrivet: 31 januari 2014, 19:19:28 »

10 år till breakeven. Jag lyckades få igång köldbärarpumpen men den läckte och då tyckte jag det var lika bra att köpa en ny. Sen gav det ena det andra och det blev en rätt ordentlig modifiering av pumpen. I onödan då läckaget i köldbärarpumpen berodde på att jag hade monterat en packning fel. Hade packningen hamnat rätt hade jag kört vidare med gamla pumparna.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 31 januari 2014, 19:14:32 »

Vad tar det 5 år sen blir det vinst eller fortare borde det gå eftersom din cp gick sönder och måste bytas ändå.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 31 januari 2014, 19:03:58 »

Nu har jag gjort månadsavläsningen för januari. Pumpen gick 628 timmar och drog i snitt 1,47 kW per kompressortimme inklusive cirkulationspumpar. Tidigare månader med ungefär samma antal drifttimmar har förbrukningen varit 1,55 kW. De nya cirkulationspumparna har alltså sänkt förbrukningen. Värmebärarpumpen byttes in bit in i januari så det är några kWh högre förbrukning än om den hade varit i drift hela månaden. Det verkar som om deltaT på köldbäraren är lägre nu än tidigare (köldbärargivarna lever sitt eget liv utom min kontroll). Det påverkar förångningstemperaturen vilket påverkar kompressorns elförbrukning. Ändringen där har jag ingen uppfattning om. Jämför jag enbart cirkulationspumparnas elförbrukning enligt mätningar och datablad skulle skillnaden vara ca 100 W. 
Skrivet av: Roland
« skrivet: 10 januari 2014, 12:53:22 »

Har också varit inne på det men priserna på tidreläer avskräcker.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 10 januari 2014, 11:29:36 »

Hade jag kunnat få bort locket på elektronikboxen på nya värmebärarpumpen hade jag förmodligen försökt ordna så att den gick på lägre fart när kompressorn inte gick men radiatorvattnet cirkulerades. Då det bara skulle spara ca 20 kWh/år kan det vara lika bra att lockets öppnande förblir en gåta.

Eftersom jag snart skall installera arbetstank i stugan, och därmed en extern pump, har jag köpt en Wilo Stratos Pico 1-6, hade jag en fundering på om man skulle kunna fixa nåt liknande det som Stiebel-Eltron har, "pump cykler", där den externa pumpen går 5 minuter och står stilla olika länge beroende på utetemperaturen, längre ju varmare det är.

Det skulle man ju kunna fixa utan att göra ingrepp i pumpen, och uppnå i stort sett samma funktion som varvtalsreglering med olika driftsfall, oberoende av pumptyp.

Hmm, det kanske kan vara en finess till Logger-2020? Att styra ett relä som styr en cirkpump beroende på utetemp, och framledning från VP:n, så pumpen alltid går när VP:n laddar.  8)
Skrivet av: Roland
« skrivet: 10 januari 2014, 10:07:18 »

Igår kapade och pluggade jag bypassen och modifierade styrsystemet så att det nu är den interna cirkulationspumpen som ensam sköter cirkulationen på varma sidan på samma sätt som i Nibes och Thermias pumpar. Jag upptäckte att jag var tvungen att ställa upp hastigheten på pumpen ett snäpp för att få bra deltaT så minskningen i elförbrukning blir inte så stor som jag hade räknat med. Det gör också att när kompressorn inte går kommer elförbrukningen att öka. Tidigare skötte den externa pumpen cirkulationen via bypassen, nu gör den interna pumpen arbetet men med högre elförbrukning.

Lite mätningar studier av datablad visar att när kompressorn går (ca 4000 h/år) och alltså både inre och yttre värmebärarpumparna går drar de 57 W. Båda gick med lägsta hastighet. När kompressorn inte går och enbart yttre värmebärarpumpen går (ca 2000 h/år) drar den ca 25 W. Efter kapningen av bypassen drar inre pumpen 46 W i läge 2. Över året blir elförbrukningen densamma. Den lilla vinsten när kompressorn går uppvägs av den högre förbrukningen när kompressorn står still och radiatorvattnet cirkuleras. Genom att byta den inre pumpen mot en elsnål variant är det möjligt att minska elförbrukningen med ca 200 kWh/år.

Så jag beställde en Wilo Yonos Pico 25/1-4 130 som installerades igår. Den drar 17 W vid vid ungefär samma deltaT på värmebäraren som det var tidigare. Jag räknar med att värmepumpens elförbrukning lite mer än 400 kWh/år vilket är ungefär 6 %. 

Återbetalningstiden är inte mycket att hurra för (säkert längre än värmepumpens återstående livslängd) men det har varit ett intressant projekt. Starten var egentligen att jag monterade en packning fel efter att ha servat köldbärarpumpen så att den läckte. Det gjorde att jag köpte en ny sådan. Sen blev det ungefär som att ta sig igenom Hallandsåsen, har man väl börjat verkar det enklast att fortsätta även fast det inte blir riktigt som man har tänkt sig det. Ny köldbärarpump krävde ett mellanrelä som resulterade i en låda med gott om plats för fler reläer. Det får mig att kapa bypassen då detta kräver en and/or-funktion med reläer för att styra värmebärarpumpen. Det ger inte den förbättring jag har räknat med vilket leder till köp av ny värmebärarpump.   

Hade jag kunnat få bort locket på elektronikboxen på nya värmebärarpumpen hade jag förmodligen försökt ordna så att den gick på lägre fart när kompressorn inte gick men radiatorvattnet cirkulerades. Då det bara skulle spara ca 20 kWh/år kan det vara lika bra att lockets öppnande förblir en gåta.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 januari 2014, 19:17:20 »

Rödgods är kopparlegeringar (utan zink), mässing är mer åt det gula hållet.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 06 januari 2014, 14:28:37 »

Just de ja, dvs mässinggods. tummenupp
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 06 januari 2014, 11:34:12 »

Är väl samma sak som rost?  ???

Det heter väl rödgods eller rödmetall inte rödjärn  Sc:,h
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 januari 2014, 00:05:13 »

Men Rödjärn?

Är väl samma sak som rost?  ???
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 05 januari 2014, 21:33:12 »

Gråjärn är en typ av gjutjärn. Vitjärn också liksom segjärn och aduserjärn. Men Rödjärn?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 05 januari 2014, 20:58:28 »

Är det kanske stor skillnad på gråjärn och rödjärn?
Jag trodde förut att man bara gjorde pumpar i gjutjärn ,eller så ädlare metaller.
Men det är en skillnad då, hmmm
De pumpar som säljs för värmesystem är normalt rödjärn, right?
Kan du ha fått en pump i sämre material än detta?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 januari 2014, 16:54:16 »

Jag håller med, det skulle ha skrivits mer om haverier om alla pumpar såg ut som min. Dricksvattnet kommer från Mälaren så det kan inte vara något speciellt med det. Det har säkert använts till tusentals värmepumpar. Kommer inte ihåg vad det var för fabrikat på köldbärarspriten, Brinol är ett namn som dyker upp i minnet men är inte säker om det är rätt.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 05 januari 2014, 12:03:31 »

Det där måste då skilja väldigt mkt från installation till installation.
Jag har en begagnad större kb-cp (Grundfos) som varit i drift i över 10 år, och den var inte alls rödrostig som din.
Jag vill ändå mena att du inte haft tillräckligt korrosionsskydd i din brine (eller extremt agressivt dricksvatten) för om alla hade sådan korrosion skulle vi sett betydligt fler kb-cp pump problem i detta forum.
Intressant i pdfn jag länkade till att de avråder från gråjärnsdetaljer om man har mer än 30% etanol.
En cp är väl normalt i gråjärn?
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 05 januari 2014, 12:02:03 »

Ah, det kanske är därför jag aldrig blir av med porlandet permanent i Uppsala?

KB-pumparna kanske borde vara av samma konstruktion som VVC-pumpar, med hus av rödgods?

Man kanske kan se fram emot ett pumpbyte inom inte alltför lång tid? Jag ser det som en möjlighet att byta till en snålpump :)
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 januari 2014, 11:32:12 »

Det finns fritt syre i köldbärarkretsen. Det framgår av sista bilden som visar ett vackert rostfärgat pumphus. Hade det inte funnits fritt syre skulle det vara en svart beläggning. Syre diffunderar från luften genom köldbärarslangen. Thermia missade det på de första värmepumparna på 70-talet. Man använde värmeväxlare av stål som rätt snabbt korroderade sönder.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 05 januari 2014, 00:11:01 »

Det är väl bara ett problem om man har fritt syre i systemet?

Man har ju i stort sett samma förutsättningar på varma sidan och de pumparna brukar väl inte rosta ihop?
Skrivet av: backhopparn
« skrivet: 04 januari 2014, 23:46:25 »

Alltså får man räkna livslängd cirk pump kb ca 10 år, + - några år hoppas min rostar ihop innan trygghetsförsäkringar mm gått ut   FiR
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 04 januari 2014, 22:49:36 »

Offeranod funkar ju bra för att skydda metaller som är ädlare, men i detta fall kommer offeranodens restprodukter att cirkulera i systemet istället för att sväljas av fiskarna i havet. Så småningom kommer brinen att bli mättad och anodjonerna att fällas ut som kristaller..........

Ett annat alternativ (i teorin) är att lägga på en motspänning som stoppar strömmen mellan järn-koppar batteriet (pumphus - kopparrör i elektrolyt, brinen funkar som sådan). Används bl.a. som alternativ till offeranod på fartyg.

Bäst vore att göra pumphuset i en metall som ligger så nära koppar som möjligt i elekropotential eller vice versa. 
Allra bäst Rostfritt pumphus+ rostfria rör, eller varför inte Titan?  Smakar det så kostar det.
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 04 januari 2014, 22:20:56 »

Koppar, som rören är gjorda av, är ju en ädlare metall än järn som pumpen är gjord av. En offeranod i systemet kanske skulle vara en bra idé?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 januari 2014, 15:20:44 »

Intressant  tummenupp, sitter yttre pumpen kvar (men är inte igång)? Misstänker att du nästan halverat elförbrukningen för varma sidan  Sc:,h
Yttre pumpen sitter kvar.

Jag tycker detta är mysko, visst hindrar etanolbrine korrosion.
Det kanske hade sett ännu värre ut om det hade varit rent vatten som hade pumpats runt. När man blandar till köldbärarspriten använder man vatten från kranen, kommunalt eller från egen brunn. Det finns en del salter i vattnet och det varierar beroende på var man bor. Gissningsvis varierar korrosionshastigheten beroende på vattenkvaliteten. Förmodligen hade det sett bättre ut om man hade använt avjoniserat vatten.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 04 januari 2014, 13:50:36 »

Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 04 januari 2014, 11:10:13 »

Igår kapade och pluggade jag bypassen och modifierade styrsystemet så att det nu är den interna cirkulationspumpen som ensam sköter cirkulationen på varma sidan på samma sätt som i Nibes och Thermias pumpar. Jag upptäckte att jag var tvungen att ställa upp hastigheten på pumpen ett snäpp för att få bra deltaT så minskningen i elförbrukning blir inte så stor som jag hade räknat med. Det gör också att när kompressorn inte går kommer elförbrukningen att öka. Tidigare skötte den externa pumpen cirkulationen via bypassen, nu gör den interna pumpen arbetet men med högre elförbrukning.

Intressant  tummenupp, sitter yttre pumpen kvar (men är inte igång)? Misstänker att du nästan halverat elförbrukningen för varma sidan  Sc:,h
Skrivet av: backhopparn
« skrivet: 04 januari 2014, 11:09:57 »

Ställer min fråga igen, ursäkta om jag tjatar :D Är det här ett problem som mest troligt kommer uppstå på cirk pumparna kb, efter ca 10 år eller har vissa tillverkare bättre cirkulationspumpar idag än 2002, och i sådana fall vilka?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 januari 2014, 10:27:58 »

Det är vad jag vet ingen inhibitor i spriten. Spriten är sedan 2002 och den är ca 30 %.

Medelförbrukningen för december var 1,56 kWh/drifttimme för kompressorn. Jämför jag med tidigare månader där pumpen har gått ungefär lika många timmar är det lägre trots att köldbärarpumpen ett par veckor gick i kontinuerlig drift. Elförbrukningen för den liksom elen till externa cirkulationspumpen när kompressorn står still ingår ju månadens totalförbrukning så man måste jämföra med månader med ungefär samma gångtid. Det blir ändå inte riktigt rätt eftersom kompressorns elförbrukning varierar med köldbärartemperaturen så temperaturfördelningen under månaden spelar roll.

Igår kapade och pluggade jag bypassen och modifierade styrsystemet så att det nu är den interna cirkulationspumpen som ensam sköter cirkulationen på varma sidan på samma sätt som i Nibes och Thermias pumpar. Jag upptäckte att jag var tvungen att ställa upp hastigheten på pumpen ett snäpp för att få bra deltaT så minskningen i elförbrukning blir inte så stor som jag hade räknat med. Det gör också att när kompressorn inte går kommer elförbrukningen att öka. Tidigare skötte den externa pumpen cirkulationen via bypassen, nu gör den interna pumpen arbetet men med högre elförbrukning.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 03 januari 2014, 11:39:50 »

Hmmmm
Men ska det verkligen bli så mkt korrosion i ett kb
System? Det är väl tillsatt korrosionsinhibitorer i kbspriten?
Hur gammal är spriten och är det mer än 25% av den i kb?
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 03 januari 2014, 10:56:52 »

Bra jobbat Roland  tummenupp

Detta förklarar varför min KB-pump hemma fastnade för nått/några år sedan. Jag kunde inte vrida runt pumpen med en skruvmejsel så pumpen fick smaka på hammaren...
Pumpen har funkat utmärkt sedan dess ::)

Ser fram emot kommande experiment på VB-sidan och vad total elförbrukning blir efter modifikation
Riktigt spännande med steg 1  ;)
Skrivet av: backhopparn
« skrivet: 29 december 2013, 18:07:06 »

Är det här någonting som man ska räkna med kommer på pumpen i framtiden då? Eller har tillverkarna av pumpar tänkt på det här problemet på senare år? Eller har vissa tillverkare av pumpar bättre cirkulationspumpar dontknow, och i sådana fall vilka?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 28 december 2013, 16:33:48 »

Nya pumpen är också gjutjärn men det är en helt annan konstruktion som enligt databladen ska förhindra att rost och annat ska kunna få den att stanna.

Pumphuset måste vara den enda komponent i köldbärarsystemet som är gjord av rostande material. Värmeväxlarna är rostfritt stål, lite rör och kopplingar av koppar resp. mässing och slang med kopplingar av polyeten.   
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 28 december 2013, 13:37:07 »

Det där ser ju rent för djävligt ut!
Är din nya pump helt rostfri invändigt?
För det är väl bara det pumphuset och rotor som har korroderat, inga andra rör eller rördelar som kunnat bidra med korrosionsprodukter?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 28 december 2013, 11:37:29 »

Jag har nu obducerat köldbärarpumpen mer ingående. Det var troligen ett tunt lager rost över hela rotorn. Rosten på den övre delen försvann säkert när jag bearbetade pumpen. Troligen var det den som gjorde att rotorn fastnade. Hade det varit en rostbeläggning på axeln eller vid lagret vid kortänden borde det ha varit möjligt att vrida runt rotorn med en skruvmejsel men nu satt den som berg. Pumphjulet sitter i nedre änden av axeln på bilden.

Plattan under pumphjulet var inte vacker. Det diffunderar ju syre genom slangen så pumphuset rostar. Det är inte som i radiatorvatten att det blir en tunn hinna magnetit.

Jag insåg också när jag fick isär pumphuset att anledningen till att pumpen läckte efter min genomgång berodde på att jag hade monterat en packning på fel ställe. Hade pumpen varit tät hade jag troligen inte köpt en ny köldbärarpump utan kört vidare med den gamla. Den nya köldbärarpumpen ledde till installation av mellanrelä som krävde ett elskåp. Det inspirerade till kommande experiment på värmebärarsidan (reläerna hämtas på måndag).

Allt som allt kommer den felmonterade packningen att resultera i inköp av prylar för ca 4000 kr. Då cirkulationspumparna och deras elförbrukning har stört mig i många år frågar jag mig om det enbart var ren klantighet som gjorde att packningen hamnade fel eller om mitt undermedvetna var med i spelet. Freudian slip kallar engelsmännen det. Jag hade mer eller mindre bestämt mig för att om pumpen inte var tät efter genomgången skulle den bytas ut.   
Skrivet av: Roland
« skrivet: 23 december 2013, 17:33:18 »

Efter det framgångsrika bytet av köldbärarpump och det faktum att det finns gott om plats i elskåpet känner jag mig manad att gå vidare. Det finns två cirkulationspumpar på varma sidan, en yttre och en inre. En unik IVT-lösning som jag alltid har störts lite av. Därför funderar jag på ett projekt som består av följande delsteg:

Steg 1: Tag bort bypassröret och koppla från elen till externa cirkulationspumpen. Interna cirkulationspumpen cirkulerar ensam radiatorvattnet. Normalt går interna cirkulationspumpen enbart när kompressorn går men nu skulle den behöva gå även när externa cirkulationspumpen går. Som jag ser det behövs det två mellanreläer som strömförsörjer den interna pumpen.  Reläernas manöverström kommer från styrkortets matning till inre resp. yttre cirkulationspump.  Pumpen kommer då att gå när något eller bägge reläerna är till. Jag vet inte om det är så lyckat att bara använda ett relä som får manöverström från två håll. En utgång på styrkortet kommer ibland att få spänning så att säga bakvägen och det känns inte bra.

Fungerar det utan nackdelar i form av onödiga starter genom att returröret svalnar när pumpen gör varmvatten är allt gott och väl och steg 3 följer. Fungerar det inte blir det i stället

Steg 2: Sätt tillbaka bypassröret och montera en normalt stängd magnetventil på det. Strömförsörjningen till yttre cirkulationspumpen och magnetventilen kopplas via ett relä. Reläet styrs av växelventilens strömförsörjning. När växelventilen är i läge varmvattenberedning drar reläet, magnetventilen öppnar och yttre cirkulationspumpen startar. Radiatorvattnet cirkulerar genom bypassen som i normalfallet.

Steg 3: Byt ut inre cirkulationspumpen mot en strömsnål variant.

På det här sättet skulle jag bara behöva köpa en elsnål cirkulationspump som ju är den dyra komponenten. Det borde gå att spara uppemot 150 kWh/år plus att det inte blir så ödsligt i elskåpet. Återbetalningstiden blir längre än pumpens återstående livslängd men det finns ett nöjeskonto att belasta … .
Skrivet av: Roland
« skrivet: 22 december 2013, 13:12:00 »

6-25/180
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 22 december 2013, 12:08:04 »

Lysande  tummenupp

Men vilken pump köpte du?
25-6/180
32-6/180
25-4/180
32-4/180  Sc:,h
Skrivet av: Roland
« skrivet: 22 december 2013, 11:02:39 »

Pumpen beställde jag, efter tips från SW, från den här firman
http://www.ebay.com/itm/LOWARA-HOCHEFFIZIENZ-Heizungspumpe-Ecocirc-Basic-Laing-eco-auto-vario-Pumpe-/160971450990?pt=Systemkomponenten_Heizung&var=&hash=item257aa56a6e
Pumpen på maximal fart plus mellanreläet plus värmepumpens elektronik drar 47 W jämfört med 100-110 W för gamla cirkulationspumpen för samma deltaT. Det som förvånade mig var att den måste gå på max fart för att få bra deltaT. Enligt pumpkurvorna för gamla pumpen och den inställning jag körde med skulle det ha räckt med lägre effekt. Det skiljde en bokstav i typbeteckningen så det kan vara så att kurvorna inte stämde för min pump. Man kan troligen inte förvänta sig mer än en halvering av elförbrukningen vid byte till en elsnål cirkulationspump.

Bilden visar hur gamla köldbärarpumpen ser ut. Inne i den rostfria hylsan finns rotorn som driver pumphjulet. Magnetspolarna i statorn alstrar ett magnetfält som driver rotorn. Det rostfria stålet är inte magnetiskt så hylsan stör inte. Enda problemet med den är att det induceras virvelströmmmar i den men den är tunn och rostfria stål har dålig elektrisk ledningsförmåga. Nyare, elsnåla cirkulationspumpar använder något polymermaterial i stället för rostfritt stål.

Den rostfria hylsan tätar mot O-ringen som syns i botten på motordelen. Rosten på pumphuset beror inte på att det har varit i kontakt med köldbäraren utan det är luft där under drift. Förmodligen gör den kalla köldbäraren att det bildas kondens på ytan. Det finns dräneringshål på motordelen, de syns vid ungefär kl. 9, 12 och 3.

När pumpen havererade kunde jag inte vrida runt axeln med hjälp av mejselspåret. Det var först när jag demonterade pumphuset så att jag kom åt pumphjulet och tryckte det uppåt enligt bilden som det gick att snurra på det med ett krasande ljud. Det är en spalt på ca en halv mm mellan rotorn och den rostfria hylsan. Genom att fylla på vatten, vicka på pumphjulet och sedan vända upp och ned på pumpen kunde jag skölja ur en blandning av rost och, som jag tror, magnetit. Jag kan inte få loss den rostfria hylsan från pumphuset så jag vet inte hur det ser nere vid axelgenomföringen till pumphuset.

Edit: Ändrat länken som blev lite konstig
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 21 december 2013, 15:43:18 »

Roland, kan du meddela vad pumpen du köpte heter, modell nr osv. Gärna också en länk dit du köpte den.

Önskar även en komplett rapport med den gamla KB pumpen, felorsak osv, inkl bilder  tummenupp
Skrivet av: Roland
« skrivet: 21 december 2013, 14:33:23 »

På väggen alldeles till höger om expansionskärlet sitter det en från Rickard inköpt väggmonterad elmätare. Jag nöjer mig med den tills vidare. Har för övrigt passat på att mäta inre cirkulationspumpen elförbrukning, ca 30 W. Den yttre drar 22 W. Det borde gå att kapa ytterligare 150 -200 kWh/år genom byte till snålare pumpar där men det kommer att kosta mer än det smakar. Är jag inte tvungen att byta vill jag att det ska betala sig på några år. En 11 år gammal pump bör ha passerat toppen på livstrappan.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 december 2013, 13:42:47 »

Du skulle nästan kunna få plats med en sån här i skåpet också?
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/104-3-fas-elmatare-for-dinskena.html
Skrivet av: Roland
« skrivet: 21 december 2013, 10:41:49 »

Nu är mellanrelä och säkring installerade. Det blev nästan lite komiskt. Först försökte jag hitta plats för dem inne i pumpen men det är trångt där. Möjligen skulle det ha gått att installera dem nere vid golvet men det verkade högriskprojekt med tanke vad som skulle kunna hända vid läckage. Så jag beslöt mig för att det vore tryggast att ha dem i en liten låda på sidan.

Hur stor en automatsäkring är vet alla. Reläet är 28x39x21 mm stort och väger 30 gram. En nätt liten låda räcker bra. Men reläet måste ju sitta i en sockel och då blev alltihop 90 mm högt. Sockel och säkring ska sitta på en DIN-skena också. Glöm nätt liten låda, det behövs något som är minst 100 mm djupt. Hur jag vände och vred på problemet kunde jag inte komma på en bättre lösning än minsta elskåpet jag kunde hitta, 287x236x112 mm, vikt 952 gram. Där inne i ödsligheten dväljs reläet och säkringen. Så här ser det ut.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 09 december 2013, 16:57:45 »

Det är pumphuset som har korroderat. Det diffunderar in syre genom köldbärarslangen. Det är inte som i radiatorsystem att vätskan är syrefri.
Är det vanligt att pumphus korroderar i den miljön? Dvs kommer alla (sådana)pumphus att korrodera och medföra att köldbärarpumpen skär? Är det skillnad på pumphusmaterial mellan olika tillverkare?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 09 december 2013, 16:35:30 »

Problemet, om jag har fattat rätt, är att det verkar vara halvledare som styr strömmen till köldbärarpumpen och de är inte dimensionerade för de startströmmar som elsnåla cirkulationspumpar ger upphov till.

Det första jag gjorde efter påpekandet om REGO 600 och startströmmar var att ställa köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift och där kommer den att få stå tills ett relä har monterats.

Vad är det som korroderat i din köldbärarvätska? Något vi alla har eller specifikt för din anläggning?
Det är pumphuset som har korroderat. Det diffunderar in syre genom köldbärarslangen. Det är inte som i radiatorsystem att vätskan är syrefri.
Skrivet av: SW
« skrivet: 09 december 2013, 15:14:00 »

Aj, aj, det hade jag inte en aaaaning om .... . Men nu förstår jag följande mening i installationshäftet: "Fur die Pumpe ist ein getrenneter, an der Phase installierter Leistungsschutzschalter mit 10A Nennwert erforderlich". Jag tyckte var konstigt att en pump som drar max 45 W skulle kräva en 10 A säkring.

Vi har vår Lowara pump som radiatorpump med kontinuerlig gång.
Det är en som kallas Ecocirc Auto +  6-25 / 180. I manualen står "Die pumpen benötigen einen separaten, auf der Phase installierten Uberlastungsschutz, mit einem Nennwert von max 10 A."
Det låter lite som det som tydligen var problem för dig.
Jag fattar i stort sett ingenting av detta och det gjorde nog inte elektrikern heller.
Jag kollade lite i Terrawattpumpen hur RadPumpen var inkopplad och fann att pumpen är kopplad på plintraden till fas, som har kontinuerlig spänning. (pumpen går också när kompressorn vilar).
Själva VP är kopplad via separat elmätare och separat brytare till "proppskåpet" och säkringarna där är på 16 Amp. Enligt Terrawatt så kan säkringarna till VP 3,75 hk vara 10 Amp. Skall jag säkra ner eller skall det till något annat / RELÄ för att inte skada rad.pumpen.
På säkringarna ligger också Laddpump och KB-pump.
Dessa 2 startar ca 30 sekunder före själva kompressorn.
Tacksam för tips och ursäkta förvirringen.
SW
Skrivet av: Roland
« skrivet: 09 december 2013, 09:35:24 »

Koppla inte in lågenergi cirkulationspumpar till Rego 600, de har högre startstöm och kommer att bränna utgångarna!

Aj, aj, det hade jag inte en aaaaning om .... . Men nu förstår jag följande mening i installationshäftet: "Fur die Pumpe ist ein getrenneter, an der Phase installierter Leistungsschutzschalter mit 10A Nennwert erforderlich". Jag tyckte var konstigt att en pump som drar max 45 W skulle kräva en 10 A säkring. Jag skruvade av locket på pumpen och tittade på elektroniken. Utseendet på prylarna, bortsett från en spole, gick inte ihop med 10 A. Enda kylflänsen jag kunde se var ungefär stor som en fingernagel.

Det får bli en utflykt till Elfa för inköp av ett relä. Så här års startar pumpen inte ofta så jag får hoppas på det bästa till dess. Är det skillnad på startströmmen vid olika inställd hastighet på pumpen? Det kan i så fall vara dumt att utmana ödet genom att köra den på maximal fart.

Förnyad mätning visar för övrigt att den drar ca 55 W mindre än den gamla vid det deltaT som gamla pumpen gav.
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 09 december 2013, 08:34:35 »

Står att startströmmen är begränsad till 6,5 A så det är bara att jämföra med föregående cp (Wilo star?)  , skiljer det mycket till Lowaras nackdel så är det nog värt att satsa på ett mellanrelä.
Skrivet av: IVT Center 7h
« skrivet: 08 december 2013, 22:54:17 »

Du har ju redan fått en massa råd om hur du skall göra så det går jag inte in på. Koppla inte in lågenergi cirkulationspumpar till Rego 600, de har högre startstöm och kommer att bränna utgångarna!
Om du vill använda lågenergi cirkulationspumpar så koppla in mellanreläer.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 08 december 2013, 11:56:28 »

Det finns en beskrivning av orsaken till att pumpen stannade på första sidan i tråden. Det var korrosionsprodukter som fick rotorn att fastna. När den väl var rengjord fungerade den bra veckan som gick (bortsett från läckaget) medan jag väntade på leverans av den nya pumpen. Ska undersöka den gamla pumpen närmare vid tillfälle.
tack, gör gärna det!
Vad är det som korroderat i din köldbärarvätska? Något vi alla har eller specifikt för din anläggning?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 08 december 2013, 10:56:03 »

Går det att flytta expansionskärlet till KB-in?
På min anläggning sitter en ventil under expansionskärlet.

På min anläggning har man sparat in den ventilen. Expansionskärlet har lite för stor diameter för att kunna monteras ovanpå en av påfyllningsventilerna, röret går för nära väggen. Men jag tror jag har en enkel lösning på problemet.

vad berodde läckaget på och har pumpen verkligen skurit och vad är i så fall rotorsaken? Slitna lager? Vad har i så fall orsakat slitaget? etc, etc?
 
Det finns en beskrivning av orsaken till att pumpen stannade på första sidan i tråden. Det var korrosionsprodukter som fick rotorn att fastna. När den väl var rengjord fungerade den bra veckan som gick (bortsett från läckaget) medan jag väntade på leverans av den nya pumpen. Ska undersöka den gamla pumpen närmare vid tillfälle. 

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!